är det orginalkolvar? borde va de på dom milen om inte förra ägaren ryckt ur tripmätaren och kört 2000mil med kassa piratkolvar
Ja, orginal kolvar satt det..
är det orginalkolvar? borde va de på dom milen om inte förra ägaren ryckt ur tripmätaren och kört 2000mil med kassa piratkolvar
Jo, det är powertak motorn.. Vi har tagit ur motorn nu, ska lös med vevaxeln och ska byta/tvätta av lagrena pga att det är fullt av kolvsmuler nere kring veven..Powertek motorn? i sånna fall tyvär vanligt fel, felkonstruerade kolvar tror jag det beror på. Om det nu är powertek motorn (inte så insnöad på skrotax) så har han haft jävligt tur. Fråga Melmaq här på forumet hur det kan gå när en powertek skär :evil:
insugningsgummit
dragit tjyvluft?
Jag tror inte att detta beror på tjuvluft. Kolvtoppen brukar ofta då råka illa ut först om så är fallet. Vid sådana problem ser det ofta ut som att delar av kolven smält.Tror jag också kan vara boven i dramat....gått magert pga tjyvluft Rotax j-la junkkvalitet på orginal insugsgummin Kombination med den väldigt torra pudriga snön nu kanske....iskristaller som förvärrar det hela!?
Jo, har oxå hört att det är rätt vanligt.. Men varför skjuter det hål på insugssidan ? :hmmmm2:Är vanligt att kolv kappan går av när det blir för stort spel mellan kolv och cyllinder (den vibrerar sönder) sen har jag hört att original kolvarna till dom där är inte mycket att hurra för just för att dom är fel gjutna men det kan iofs vara skit snack men men.
Ja, ber om ursäkt för dåliga bilder..Lite suddiga bilder men jag tror definitivt inte det beror på tjuvluft. Ger helt andra skador. Inte heller eller vevlagerproblem med tanke på vad du skrev. Vibratinsskada pga dålig passning kolv/cyl eller kanske utmattningsskada pga smådetonatiner vid ledåkning som dessamaskiner har problem med vid originalbestyckning, men det borde synas på kolvtoppen. Eller kanske trots allt snöskärning blir min overenkapliga gissning.
plocka ihop med cylindrarna på det går skit bra och stoppa i den endå.Ja, ber om ursäkt för dåliga bilder..
Ja, man får väl kolla upp bestyckningen.
Motorn är iaf riven och lagrena på veven ny tvättade p.ga massa kolvdelar/smulor. Lagrena såg fina ut, dock var axeln 30 hundra delar krokig så den är riktad nu, kanske var det som gjorde de.
Om det varit snö skärning borde det väl vara fukt/snö i burken eller iaf repor på insugssidan, största skada här är ju på utblåssidan.
men tror som sagt på cyl/kolv spelet är orsaken..
Ska börja sätta in motorn imorgon, någon som vet om den går att sätta in i skoter med cyllarna på eller ska man göra det före ? :hmmmm: