Hur länge håller din rem?

moparman

Välkänd medlem
7 jul 2007
398
0
16
Örrbacken (Docksta/ö-vik)
Fick en bunt begagnade arctic -010 remmar av en kompis för tre sesonger sen, den första sitter på än, den andra i reserv i skotern, åsså hänger det tre till i garaget... Tror jag klarar mig några år till....

Erib

Välkänd medlem
30 okt 2008
1.430
1
16
Orsa
mina remmar har hållt typ 60-70 mil kanske.. Men då har jag inte kört in.. Denna gång har jag kört in 5mil innan jag börja gasa.. får se hur länge den håller nu. Trodde först att inkörning va en myt på remmar. Men det verkar inte så :)

Tibur

Välkänd medlem
30 nov 2007
328
0
16
Piteå->Långträsk
kör in remmen noga i ca 10 mil, inga idiotbelastningar, i övrigt så är den neddrevad och bytt till 44mm matta, samt senaste påfundet med en svart fjäder i sekundären

TIMJ

Välkänd medlem
23 nov 2004
160
0
6
Norrbotten
Ca.500 mil original rem Lynx enduro 700 02a, var fortfarande inom förslitnings toleranserna men bytte ändå.

summit58396

Välkänd medlem
13 jan 2010
166
1
6
piteå
everesten som jag hade han man 10 mil på en rem sen så var det att byta.på summiten har det då gått 2 remmar:cheesy:

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
Ja har/hade en Max2 rem som höll ca 10 mil, men ja körde in den typ 1 mil, så man får vell skylla sig lite själv ochså...

Men nu blir de en original!

frippes

Aktiv medlem
28 nov 2009
58
0
1
hammarstrand
rev 440 satt en skaplig 297 rem på när ja köpte skotern sen körde jag ca 75 mil till med samma rem och den var fortfarande i nästan samma skick och då var de aldrig nån varmkörning,
tänkte köpa en lika rem men motorhuset i östersund hade aldrig sålt nån 297 rem:hmmmm:
köpte då en 288 som de ska vara

Lubsor

Välkänd medlem
5 jan 2008
1.000
0
36
Bjästa/ Örnsköldsvik
Körde 13,5 Mil på min senaste original-rem sen var de slut på de roliga...
Har drevat ner pärlan nu och linjerat motor/variatorer igen, så får se hur långt man kommer på nästa rem.
Alltid lika spännande. :rolleyes:

deepowder

Välkänd medlem
23 feb 2010
142
0
6
östersund
körde 400 mil på första orginalremmen på switchbacken, efter det så bytte jag och kom då ca 100 meter innan den gick av!?!? då vare bara upp med ca 1800 till, kändes ju perfekt sådär nån dag innan julafton! ;)

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
körde 400 mil på första orginalremmen på switchbacken, efter det så bytte jag och kom då ca 100 meter innan den gick av!?!? då vare bara upp med ca 1800 till, kändes ju perfekt sådär nån dag innan julafton! ;)
180 000 kr per mil i rem aj aj vad det gjorde ont, du har mitt medlidande.

de senaste 10 åren så verkar remmarna för mig räcka ca 300 mil, sedan börjar de mjukna och blir lite gnälliga i lågfart.

Min personliga uppfattning är att BRP i alla fall behöver satsa på utveckling av TRA:n ännu mer så den motsvarar de krav de moderna motorernas hk och vridmoment skapar

Sen är det tyvärr säkert så att dagens remmar, även original är av sämre kvalitet än tidigare för att kunna pressan in i rätta prissegment.

deepowder

Välkänd medlem
23 feb 2010
142
0
6
östersund
180 000 kr per mil i rem aj aj vad det gjorde ont, du har mitt medlidande.

de senaste 10 åren så verkar remmarna för mig räcka ca 300 mil, sedan börjar de mjukna och blir lite gnälliga i lågfart.

Min personliga uppfattning är att BRP i alla fall behöver satsa på utveckling av TRA:n ännu mer så den motsvarar de krav de moderna motorernas hk och vridmoment skapar

Sen är det tyvärr säkert så att dagens remmar, även original är av sämre kvalitet än tidigare för att kunna pressan in i rätta prissegment.
tackar.. ;) egentligen tror ja inte det skulle hända, men för mig lyckas ju allt.. nu har iaf den nya remmen gått 100 mil utan problem, så lite hoppfull är man ju. håller med, gamla remmar verkar betydligt slit tåliga, borde va tvärtom??

milkmansracing

Välkänd medlem
14 feb 2010
280
0
16
hudiksvall
hade orginalremmen kvar på min mxz 550 03a tills för några mil sedan, bara 860 mil men det går nog att köra 100 mil till på den remmen :cheesy: den är ju ödödlig:push:

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Gäller ingen garanti på en rem som bara håller den lilla sträckan??

Hade en ultimax 2 rem på min tidigare men köpte en ultimax rem xs nu, får se om den håller bättre.

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Brukar byta i förebyggande syfte efter ungefär 200 mil på F7:an
Jag har märkt att beränsleförbrukningen sjunker lite med ny rem, antalgigen
blir remmen lite torrare och variatorn växlar lite annars med gammal rem.

Man får renovera bussningarna i vikterna oftare än man byter rem...

På förra skotern (Zr600) bytte jag variator men behöll remmen... :eek:)

Farsan har kört över 600 mil på sin på 4-stroke touringen.