Sommarförvaring

Adde85

Medlem
27 feb 2009
6
0
1
skogen
vad ska man tänka på när man ställer bort skotern under sommaren?

Vore trevligt med tips och trix :stupid:

Stoft

Banned
13 nov 2006
2.596
0
36
Sv: sommar förvaring

1. Hissa upp skotern så att mattan är i luften.
2. Släpp på mattspänningen.
3. Fetta in alla nipplar.
4. Byt olja i kedjehus.
5. Tvätta, kan va roligt med en ren skoter till hösten.
6. Vaxa om man inte har något att göra.
7. Modda :)

xLas

Välkänd medlem
10 feb 2008
1.565
2
38
Kalix

ska man inte i med en fjutt olja i tändstiftshålet också? :)

Stoft

Banned
13 nov 2006
2.596
0
36

Det är väl som man vill. Har aldrig gjort det och den fungerar än i dag :)

jocke_91

Välkänd medlem
12 feb 2008
499
0
16
Nyland

jag bruka köra med hälla litte olja i cylindrarna för att dee inte ska kunna börja rosta i cyllarna om de tar sig in fukt!

Kekken

Välkänd medlem
9 mar 2007
421
0
16
Lycksele

1. Hissa upp skotern så att mattan är i luften.
Jag brukar aldrig hissa upp skotern. har hört att dämparna inte mår så bra av belastningen som blir när dom är utsträckta. Är inget ja är 100 på:hmmmm:.
dock så brukar ja ha skotern på nånting som gör att de kommer in luft under den.

Stoft

Banned
13 nov 2006
2.596
0
36

Man vill ju inte ha tryck på dämparna hela sommaren, bättre att dom är upphissade så att dom vilar.

C-West

Välkänd medlem
5 aug 2007
1.208
1
38
33
Örnsköldsvik
Jag brukar göra iordning två SJ pallar som jag ställer skotern på så att det kan komma luft under den. Sen lyfter jag även upp mattan från backen och fetta nipplar osv.

bost

Välkänd medlem
1 jan 2000
392
0
16
Sävar
Läs artikeln i senaste numret av tidningen Skoter så får du bra information.

mogge.n

Välkänd medlem
11 mar 2007
238
0
16

Jag brukar aldrig hissa upp skotern. har hört att dämparna inte mår så bra av belastningen som blir när dom är utsträckta. Är inget ja är 100 på:hmmmm:.
dock så brukar ja ha skotern på nånting som gör att de kommer in luft under den.
Inte bara mattan som ska hissas, även framvagnen. För att avlasta dämparna.

zingo_112

Välkänd medlem
15 feb 2007
100
0
6
stöde
jag måste ställa en fråga varför lyfter ni upp mattan bara då blir det ju mera tryck på dämparna fram då måste ju dom mer stryk än annars då är det ju bara boggi dämparen som får vila

min får stå där det finns plats upplyft helt eller inte alls en skvätt olja i cylarna bara:beer:

Diversion

Välkänd medlem
19 sept 2004
177
0
16
Har hört dom som helt enkelt startar den var tredje vecka eller en gång i månaden och kör runt motorn en stund under sommaren, kan inte se att den skulle slitas eller ta skada av det som vissa säger. är ju inte direkt några kallstarter det är fråga om jämfört med vintern.

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
Har hört dom som helt enkelt startar den var tredje vecka eller en gång i månaden och kör runt motorn en stund under sommaren, kan inte se att den skulle slitas eller ta skada av det som vissa säger. är ju inte direkt några kallstarter det är fråga om jämfört med vintern.
men då ska man köra den riktigt varm! annars kan de bildas kondens och allt va de heter:rolleyes: annars e de bara hissa upp den och serva den riktigt med olja och fetta in den vaxa kanske sne låta den stå och sen köra hårt till vintern:rock:

Diversion

Välkänd medlem
19 sept 2004
177
0
16
men då ska man köra den riktigt varm! annars kan de bildas kondens och allt va de heter:rolleyes: annars e de bara hissa upp den och serva den riktigt med olja och fetta in den vaxa kanske sne låta den stå och sen köra hårt till vintern:rock:
Jo det är ju sant fast det beror ju på var den står och vädret den aktuella dagen. Min står utomhus men under tak så ventilationen är bra. Rätta mig om jag har fel.

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
de e i motorn som de händer! kör den bara länge så allt kommer ut och att den blir riktigt varm! inte bara 1 minut..
samma om du sänker den i sjön så ska du köra den länge efter du fått igång den:)