Höjd åldersgräns för skoter? Ja kanske det.

Syst3m

Välkänd medlem
14 feb 2009
1.064
0
16
Skaraborg/Värmland
Bra. Jag hade tänkt skicka själv men kände jag ville bolla lite här på forumet först.
Jag tror stenhårt på effektgräns, bättre förarutbildning och även hastighetsgräns för förare under 18.
Kanske 45 km/h, som EU-moppe?
:afraid: Du kan inte vara seriös. Har du någon aning om vad detta paket skulle kosta? Mitt i finanskrisen...

45 km/h max hastighet för att köra skoter? Det är inte en vinglig moped i rusningstrafik man sitter på...
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Effektgräns typ 65 hk, det är jättebra i finanskrisens bistra tider! Fläktkylda maskiner är billiga.
Max hastighet typ 45-50, varför inte? Om 70 är maxhastighet även för de mest vuxna, erfarna och omdömesgilla personerna, så är väl 50 ändå en ganska hög hastighet för ungdomar?

Helt seriös, jag lovar.

(Oj oj, när jag var 15 bast, världsbäst på allt och med fjunig moppemusch, hade jag blivit skogstokig om nån 35-taggare hade sagt sånt här åt mig....been there done that!)
 

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Okej, jag måste erkänna att jag själv var ironisk vad gällde maxhastigheten.
Svårt att få det att framgå på internet.

Effektgräns, åldersgräns och utökad förarutbildning är en gyllene väg att gå.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Jag skulle gärna sett en form av typklassning också. T ex att man med en mountains ökade framkomlighet tar sig till fler potentiellt farliga situationer och fler möjligheter till katastrofala fel. En lavinutbildning, överlevnadsutbildning och basic skoterrepareringkurs tycker jag gott kan följa med en sådan typklassning så att utövaren av sporten har fler odds på sin sida ifall att något går fel och framförallt ett ökat risktänkande i förväg.

edit: Så att ingen får för sig nåt annat; jag tror mera på mitt ovanstående förslag än effektklasser eftersom att det senare troligen kan kosta allt för mycket i slutändan för den enskilda användaren. Typklasser är nog klokare enligt min mening.
 
Last edited:

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Sitter o läser med njutning.. :D

Hur kan det komma sig att en 17åring sitter o förespråkar ett förslag som skulle motarbeta honom själv..? Kanske mognad..?

Hur kan det komma sig att 14-15-16åringar sitter o skriker för full hals om dessa reglerings förslag..?
En längtan att köra som en begränsad maskin inte klarar av..? :hmmmm2:


Men kanske inte, var bara en tanke :ciao:
 

Grillis

Välkänd medlem
7 jul 2007
570
0
16
Vuollerim
Men än om vi säger att det skulle bli så nu med den lagen eller vad ni vill kalla den så blir det ingen skillnad till exempel en moppe får man inte trimma men finns ju nästan ingen som kör orginal och hur många tar dom nästan ingen.
så ni tror det håller inte fanken skulle då jag följa reglerna skulle då köra den skotern jag har nu och då får då poliserna försöka komma och ta mig med deras Summit 1000 eller Lynx 59".......
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Men än om vi säger att det skulle bli så nu med den lagen eller vad ni vill kalla den så blir det ingen skillnad till exempel en moppe får man inte trimma men finns ju nästan ingen som kör orginal och hur många tar dom nästan ingen.
så ni tror det håller inte fanken skulle då jag följa reglerna skulle då köra den skotern jag har nu och då får då poliserna försöka komma och ta mig med deras Summit 1000 eller Lynx 59".......
Ahh, ännu ett exempel....*ironic* :laugh:
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Men än om vi säger att det skulle bli så nu med den lagen eller vad ni vill kalla den så blir det ingen skillnad till exempel en moppe får man inte trimma men finns ju nästan ingen som kör orginal och hur många tar dom nästan ingen.
så ni tror det håller inte fanken skulle då jag följa reglerna skulle då köra den skotern jag har nu och då får då poliserna försöka komma och ta mig med deras Summit 1000 eller Lynx 59".......

Vid <16års ålder bestämmer föräldrarna MYCKET...

Om lagen då skulle vara skriven att du endast får köra fläkt upp till 70HP tror jag inte många skulle låta sina småttingar köpa några andra skotrar häller.
Skulle då inte mina!
 

Syst3m

Välkänd medlem
14 feb 2009
1.064
0
16
Skaraborg/Värmland
Vid <16års ålder bestämmer föräldrarna MYCKET...

Om lagen då skulle vara skriven att du endast får köra fläkt upp till 70HP tror jag inte många skulle låta sina småttingar köpa några andra skotrar häller.
Skulle då inte mina!
Alla föräldrar går att övertyga... :D Krävs lite blod, svett och tårar bara. :)

Nä men visst skulle en effektbegränsning bidra till mindre idiotkörning (då det inte går lika lätt) men fortfarande skulle många skita i det beslutet.

Jag t.ex. fick absolut inte köra trimmad moppe pga. stor risk att åka dit och förlora lämpet... Men jag får köra skoter fast det är olagligt för att risken att åka dit är såpass liten (åker vid stugan där det är öde). Sen så anpassar jag min körstil till att jag inte gått den väldigt givande kursen och för att jag inte ska dra så mkt uppmärksamhet till mig...
 

Stoft

Banned
13 nov 2006
2.596
0
36
ErikBerg: Har du tagit förarbevis eller kör du på det vanliga körkortet?
 

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Håller med många föregånde talare. En effektbegränsning för dom under 18. Säg 500cc å 100hk å samma effektgräns för 4-takt. Sen vid 18års ålder kan man få skaffa sig en skoter med mer effekt.
 

MaTtti

Välkänd medlem
27 sept 2008
936
0
16
Malmberget/Gällivare
Är själv en fjunig 17åring som ni äldre gillar att kalla oss.
Är även relativt ny på det är med skotrar. Kör alltid på ett sånt sätt så att jag vet att jag klarar av det, visst kör lite för fort ibland, men det gör ni "gamlingar" också, och ni vet själva om att ni gör det.

Tex en granne till mig kör väldigt ofta förbi mitt fönster med skotern på bredställ, hoppar i plogvallar, ofta med dottern bakom sig , slutburk har han också. Tror han är ca 40 år och har 4 barn.
(Vet inte varför jag skrev det men ville bara få det sagt att ni äldre inte alltid kör med ansvar och omdömme)

Och sen, att höja åldergränsen lär inte hjälpa, kasnke lite men inte mycket.
Redan nu så är det väldigt många föräldrar som släpper iväg sina barn på skotern, även om dom inte har åldern inne.
Tror ni dom föräldrarna bryr sig om åldern höjs ? Det tror inte jag, låter man en 14åring köra när gränsen är 16, så låter man en 16 åring köra när gränsen är 18.

MVH
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Är själv en fjunig 17åring som ni äldre gillar att kalla oss.
Är även relativt ny på det är med skotrar. Kör alltid på ett sånt sätt så att jag vet att jag klarar av det, visst kör lite för fort ibland, men det gör ni "gamlingar" också, och ni vet själva om att ni gör det.

Tex en granne till mig kör väldigt ofta förbi mitt fönster med skotern på bredställ, hoppar i plogvallar, ofta med dottern bakom sig , slutburk har han också. Tror han är ca 40 år och har 4 barn.
(Vet inte varför jag skrev det men ville bara få det sagt att ni äldre inte alltid kör med ansvar och omdömme)

Och sen, att höja åldergränsen lär inte hjälpa, kasnke lite men inte mycket.
Redan nu så är det väldigt många föräldrar som släpper iväg sina barn på skotern, även om dom inte har åldern inne.
Tror ni dom föräldrarna bryr sig om åldern höjs ? Det tror inte jag, låter man en 14åring köra när gränsen är 16, så låter man en 16 åring köra när gränsen är 18.

MVH
Precis!
 

``mountain max´´

Välkänd medlem
24 jan 2007
1.292
1
16
Jokkmokk
Var det absolut dummaste jag läst? vem fan vill köra en skoter som har 30hk som max när man är 16år? skulle du vilja de? Nä skulle inte tro de !

Hur kan man ens komma på en sån här idiotisk sak? bra som de är !