Höjd åldersgräns för skoter? Ja kanske det.

Flåttbomben

Aktiv medlem
21 nov 2008
86
0
6
Skellefteå
Ni äldre som sitter här och förespråkar effektgränser och dylikt tog säkert kortet vid 16 års ålder. När ni nu är så pass gamla att ni inte kommer bli drabbade av om nån ny lag stiftas, så är det ju ganska enkelt att sitta här och leka Dr.Phil.
Det verkar som att samhället tror att ungdomen var smartare förr. Jag tycker det är lite "Det var bättre förr" Syndrom på den här diskussionen.
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
"Jag tycker det är lite "Det var bättre förr" Syndrom på den här diskussionen."

Nej, det var absolut inte bättre förr. För då fanns inte ens förarbeviset!

"Hur ska dessa grabbar som tävlar göra då? De flesta som tävlar kör med samma skoter även utanför banan."

Dessa "grabbar" får givetvis tävla på banan, men bara där. Jämför motocross o liknande.

"vem fan vill köra en skoter som har 30hk som max när man är 16år?"

Det här handlar inte om "vill", det handlar om "får". Och jag menar att 16-åringar borde ha en ordentlig effektbegränsning för att få köra skoter. Kanske inte 30 hk, skotrar är ju tunga, men kanske max 60 hk.
 

Stoft

Banned
13 nov 2006
2.596
0
36
"Jag tycker det är lite "Det var bättre förr" Syndrom på den här diskussionen."

Nej, det var absolut inte bättre förr. För då fanns inte ens förarbeviset!

"Hur ska dessa grabbar som tävlar göra då? De flesta som tävlar kör med samma skoter även utanför banan."

Dessa "grabbar" får givetvis tävla på banan, men bara där. Jämför motocross o liknande.

"vem fan vill köra en skoter som har 30hk som max när man är 16år?"

Det här handlar inte om "vill", det handlar om "får". Och jag menar att 16-åringar borde ha en ordentlig effektbegränsning för att få köra skoter. Kanske inte 30 hk, skotrar är ju tunga, men kanske max 60 hk.
Vad får man ut av att ha någon sorts effektbegränsning?
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Vad får man ut av att ha någon sorts effektbegränsning?
Är det svårt att förstå? Seriöst? Ännu ett tecken på att det behövs högre åldersgräns...

Men behöver inte vara nån Einstein för att förstå att acc = hastighet = risk ökar med mer effekt. Givet att effekten används omdömeslöst. Vilket den alltför ofta gör av yngre förmågor med bristande omdöme.

(Tur att jag hade en gammal Volvo med lite att åka med när jag var 18. Hade jag haft en Porsche hade jag inte levt till 19!)
 

MaTtti

Välkänd medlem
27 sept 2008
936
0
16
Malmberget/Gällivare
Erikberg: I början av tråden skrev du 300 kubik, 25 hästkrafter. Sen blande du även in en maxhastighet på 45 kilometer per timme.

Skulle du själv sätta dig på en sån skoter ? Skotern blir ju helt utan lössnöegenskaper.
Sen är det almänt känt att dom allra flesta kör skoter för nöjets skull, ser du något nöje i att köra en sådan skoter ?

En annan grejj jag tänkte på ska vi som är under 18, men som har 100+ hästkrafter bli tvingade att sälja skotern och köpa en "specialanpassad" ungdomsskoter ?

Hmm, undrar hur många som hade gjort det
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Erikberg: I början av tråden skrev du 300 kubik, 25 hästkrafter. Sen blande du även in en maxhastighet på 45 kilometer per timme.

Skulle du själv sätta dig på en sån skoter ? Skotern blir ju helt utan lössnöegenskaper.
Sen är det almänt känt att dom allra flesta kör skoter för nöjets skull, ser du något nöje i att köra en sådan skoter ?

En annan grejj jag tänkte på ska vi som är under 18, men som har 100+ hästkrafter bli tvingade att sälja skotern och köpa en "specialanpassad" ungdomsskoter ?

Hmm, undrar hur många som hade gjort det
Om du har läst hela tråden har du säkert sett att jag har justerat det hela lite. Kanske är runt 60-65 hk rimligt. Det motsvarar en 550 fläktmaskin. Dvs en typ av skoter som redan finns, går helt okej bra och är billig i inköp och drift.
Ang hastighetsgräns: det går att ha fantastiskt kul i 50 blås, åk på en knölig led får du se. :)
 

Stoft

Banned
13 nov 2006
2.596
0
36
Är det svårt att förstå? Seriöst? Ännu ett tecken på att det behövs högre åldersgräns...

Men behöver inte vara nån Einstein för att förstå att acc = hastighet = risk ökar med mer effekt. Givet att effekten används omdömeslöst. Vilket den alltför ofta gör av yngre förmågor med bristande omdöme.

(Tur att jag hade en gammal Volvo med lite att åka med när jag var 18. Hade jag haft en Porsche hade jag inte levt till 19!)
HAHA! Skrattretande :laugh:
Acc = Hastighet? Vad grundar du detta på? Man kan ju ha en skoter med massor av effekt som är drevad och kittad för acc. En 440 till exempel, här snackar vi inte om hastighet utan acc.

Sen så måste jag säga att nog fan finns det "veteraner" som kan allt och är bäst på att köra som kör för fort och kraschar.
Kanske ska man sätta en max ålder för skoter också när man läser denna statistik:

Under 7 snöskotersäsonger (99/00 t o m 05/06) obducerades vid de rättsmedicinska avdelningarna i Sverige 85 förolyckade snöskoteråkare.


  • Majoriteten (67%) av förarna var alkoholpåverkade

  • Den Största andelen alkoholpåverkade förare (89%) förekom i åldersgruppen 50-59 år
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Under 7 snöskotersäsonger (99/00 t o m 05/06) obducerades vid de rättsmedicinska avdelningarna i Sverige 85 förolyckade snöskoteråkare.


  • Majoriteten (67%) av förarna var alkoholpåverkade

  • Den Största andelen alkoholpåverkade förare (89%) förekom i åldersgruppen 50-59 år
Ja, och styrfylla - ett annat av skoterhobbyns största problem - är redan förbjudet.

Stay at topic.
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Nog tror jag tävlings åkarna vill åka ut och leka med sin värsting ibland. Och jag tror ju knappast dom skulle sätta sig på en 550 om dom äger en pro 600 el 800. Inte ens om dom kör std 600 heller!
 

xLas

Välkänd medlem
10 feb 2008
1.565
2
38
Kalix
Ja, och styrfylla - ett annat av skoterhobbyns största problem - är redan förbjudet.

Stay at topic.
Men eftersom det nästan inte existerar några skoterpoliser så är det ju fritt fram för fyllon att köra skoter.
Ännu en orsak varför effektbegränsningar och åldersgränser inte kommer göra ett skit.
 

Stoft

Banned
13 nov 2006
2.596
0
36
"Efter att i flera vintrar ha sett en massa småfjun som kör skoter som dårar"
Hur vet du hur gamla dessa "småfjun" är?

Sen så kanske inte du ska säga så mycket efter att du kraschade?
Du kanske är för ung för att styra en skoter med så mycket effekt.
 

MaTtti

Välkänd medlem
27 sept 2008
936
0
16
Malmberget/Gällivare
Om du har läst hela tråden har du säkert sett att jag har justerat det hela lite. Kanske är runt 60-65 hk rimligt. Det motsvarar en 550 fläktmaskin. Dvs en typ av skoter som redan finns, går helt okej bra och är billig i inköp och drift.
Ang hastighetsgräns: det går att ha fantastiskt kul i 50 blås, åk på en knölig led får du se. :)
Jag har läst hela tråden, men att man ens kan tänka sig en skoter med 25 hk gjorde mig nästan arg :)
Men visst, jag kan tänka mig en 550 på 65 hk.

50 kilometer i timmen är kul att köra på en guppig led, men hur bra är det för skotern att man ligger i 50 knyck när toppfart är just 50 ?

(Eftersom du antyder att man ska köra 50 med en skoter som max går 50)

Och sist, leden är inte alltid dålig, och på bra led så finns det inget nöje med att köra 50 km/h.
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Ja, och styrfylla - ett annat av skoterhobbyns största problem - är redan förbjudet.

Stay at topic.
Jo, men det han förmodligen menar är ju att det är nästan bara gammla gubbar som kraschar/kör ihjäl sig. Finns ju garanterat ungdomar också som kör full men jag vet ingen som har kraschat/kört ihjäl sig i min ålder ~16-20år.
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
"Efter att i flera vintrar ha sett en massa småfjun som kör skoter som dårar"
Hur vet du hur gamla dessa "småfjun" är?

Sen så kanske inte du ska säga så mycket efter att du kraschade?
Du kanske är för ung för att styra en skoter med så mycket effekt.
Han kanske är gammal men klarar ändå inte av att hantera en skoter med 120-130hk
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
läst igenom tråden nu och har några tankar,funderingar och självklart åsikter.

Kubikbegränsning,
helt poänglös, detta kan vi släppa.

tvåtakt
FC 550?
WC 500?
WC 440?

660 4takt?
1049 4takt?
1200 4takt?

Kubiken har oerhört spridd effekt.
bara för att de du har en 550 motor är den verkligen inte nödvändigtvis starkare än din kamrats med en 440motor..
Och fyrtaktarna, de har ju nästan dubbla cyl volymen för att uppnå samma effekt som en 2taktare.

Effektbegränsning,
om detta nu ska gälla, är de då ok att 16åringen får jobba ihop till en 90tals mach 1a och sedan under uppsikt ombestyckas maskinen så att den inte får full effekt. så när han fyller 18, då får han snällt rätt munstycken av pappa och får köra med full effekt.

Eller ska vi kräva att han måste köpa en ny stark skoter om de e de han vill ha när han fyller 18?

Självklart inses de ju att han mer eller mindre lättsamt kan ombestycka den själv utan att pappa eller lagen och konungen själv vet detta och vipps få tillbaka alla hästarna under huven.. Frihet under ansvar funkar inte för alla.

effektkontroll, finns inte en chans att myndighet kan kontrollera detta..
.. så vi lägger ansvaret på föräldrarna?


Hastighetsbegränsning,

45kmh för ungdomar upp till 16, jag retar mig som *an på detta. Jag kanske är omogen så.. men vi har ju alla olika referenser och erfarenheter. 45kmh i skogen de e ganska fort ibland. 70 i skogen, de e väldigt fort och ofta farligt när man tänker på vad som händer när 2 skotrar möts i 70kmh.
Men 45kmh över ett fjäll e ett j***a straff, de låter som en sån ogenomtänkt ide så jag fattar inte . .
jag förstår att du Erik vill uppnå något gott med denna tråden, så som kanske sänkta premier för folk över 25 eller så? jag skulle älska den tanken..
Men 45kmh funkar inte.

Och hur ska maskinen vara utväxlad?
har du tänkt på de?
måste en 16åring ha en slö maskin?
Mekaniskt alltså? hur löser man kontrollen av detta?
Ska vi lägga de ansvaret att kolla detta på föräldrarna?
Eller ska vi besikta ALLA skotrar varje år?

du kan ha en maskin på 80hk som inte gör mer än 45, den skulle vara riktigt farlig, accelerera som en tok rakt in i förare eller framförvarande hinder i terrängen.
Du kan ha en gammal yamaha ET300 på 28 hk som nätt och jämt gör 100 efer en sjö, men betänk att man kan lätt slå ihjäl sig i 20 kmh oxå dvs 5min innan man är uppe i 100kmh..

Ska vi straffa dem för att de är 16?
De där typerna ska inte villja ha kvar skotern när åldern 17 inträffar?

För eller hur generellt sett så äre ju precis som med gamla gubbar, alla super när de fiskar och kör ner i vakar. Vissa kan inte hjälpas..eller hur?? :confused:

Vissa verkar ju ha bra vägledning här i livet med och andra utan sina föräldrar som visar exempel och sätter standarden för hur man ska uppföra sig.

Andra inte, som du erik du menar ju att du har vare en riktig hulligan när du var yngre, hade du bara tur att du blev 35 eller hur kom du till insikt att man inte kan te sig hur som helst?



De jag vill komma till är att VI MÅSTE LITA PÅ FÖRÄLDRARNA, STÄLLA KRAV PÅ FÖRÄLDRARBA, STRAFFA FÖRÄLDRARNA, grabben/tösen kanske sliter som ett djur och förtjänar ihop en riktig ledracer vid 16 års ålder och sköter sig finfint. Eller så kanske ungj***ln får en 800 i 16 års present och sätter skräck i byn när denna inte alls få den vägledning som behövs från sina föräldrar.

Mamma och pappa kanske aldrig har kört skoter heller, men jag anser att de är dessa som skall ställas till svart när ungen har gjort bort sig när denne inte ännu fyllt 18. De har makten att sätta stopp för allt som heter skoter innan 18 års ålder.



Utbildning e rätt väg.. och nu äre mat föär min del..
jag hoppas att detta tas som ett konstruktivt inlägg.
jag ber i förväg om ursäkt om jag gått för hårt fram när
jag tilltalat dig erik. Inte meningen att kränka eller peka ut.

..lär ju ha dumpat in 25inlägg nu när jag är klar med detta..

//Jörgen Nilsson 1983, Hoting
 

Engbergarn

Välkänd medlem
18 maj 2008
134
0
6
Östersund
Jag tycker att allt de här med effekt begränsning låter så ***** idiotiskt så de är inte sant!
När man verkligen brinner för skotrar så låter de nästan som om de skulle vara ett försök att utrota allt va roligt heter..
alltså allt under 60hk räknas ju som dött, tänk om killen som ska köra väger ca 100+, hur bra går de för han att ta sig fram på en skotern med så låg effekt tro?

näe de är bra som de är tycker ja! behåll de!:cool:
 

MaTtti

Välkänd medlem
27 sept 2008
936
0
16
Malmberget/Gällivare
Jag har ju inte hållit med erik riktigt som ni kanske har läst, men håller verkligen med honom och dom andra om en sak : Förarbevisutbildningen måste ju verkligen förbättras!