Höjd åldersgräns för skoter? Ja kanske det.

R

Robin

Vad jag grundar det på?
Vadfan tror du, att jag tog det ur luften?

Tokkörning inne i samhällen är ett känt problem inom skotersverige, och att detta är ungdomar på ~16 år är också det känt.

Blunda för all del, men ditt uppvaknande lär bli bittert en dag.

(Jag har belägg för det jag säger, och skulle t om kunna namnge X antal småkids, runtom i kommunen.)
Kan bara hålla med.

De gånger det skrivs om skoterförare i högre ålder så är det i majoritetens fall alkohol inblandat i bilden, och som vi alla vet så är omdömet bland det första vi förlorar efter några groggar.

Slutsatsen jag drar av det hela är att 16år inte är en lämplig ålder för ett förarbevis med så pass innehållsfattig utbildning som det finns i dagsläget.
 

Diversion

Välkänd medlem
19 sept 2004
177
0
16
Alla som inte kan tänka sig att köra något mindre än i värsta fall en 600 vätske måste fatta en sak: Det är ingen rättighet att köra det värsta i synnerhet inte som relativt ny förare.

Jag kör MC på sommaren, det finns en orsak till att 16 åringar inte får sätta sig på en R1:a eller Gixxer 1k direkt. Nu kommer lagen att ändras till att man måste vara 25 år för direktacess, vilket innebär att man måste vara 25 för att ta MC kort för obegränsat om man inte sedan tidigare gått vägen via lätt MC och tung begränsat. Denna lag kommer om 3 år pga. ett EU direktiv. Kan ni 15-åringar gissa vad som är grunden till det?
 

Hålloj

Välkänd medlem
21 okt 2008
142
0
6
Bonäs bränna
Snällt att dra alla över en kam...

De som tokkör skiter nog fullständigt i om det är lagligt eller inte och kör bara vidare. Så varför drabba de som sköter sig?
Klart att man måste dra alla över en kam.
Kan ju inte precis ha "tester" på vilka som inte tokkör osv.

Nää skoterkort året då man fyller 18..

Jag röstar för!!!
 
D

Deleted member 6797

ja är 16 år å kör trimmad 600 vet ej hur många hk men ändå, ja kör då it som en dåre fast min e typ sönderhoppad. iaf så känner ja folk som är myycke äldre än mig som it ens borde sitta på en elan men har värstingskotrar
 

Stoft

Banned
13 nov 2006
2.596
0
36
Det skulle vara roligt att se hur ni körde ni var 16 :)
Ni var säkert mycket bättre än dagens 16 åringar och ni bröt inte mot en enda lag och det gör ni ju så klart inte nu heller.
 

Diversion

Välkänd medlem
19 sept 2004
177
0
16
Det skulle vara roligt att se hur ni körde ni var 16 :)
Ni var säkert mycket bättre än dagens 16 åringar och ni bröt inte mot en enda lag och det gör ni ju så klart inte nu heller.
När vi var 16 år hade våra skotrar 32 hästar och bladfjäder med en toppfart av 90-100 men vi gnällde inte om att det inte var kul att köra skoter om vi inte hade en ny Blizzard eller Vmax 540. Kraven på MC förare har höjts eftersom en rödmyra skiljer sig i prestanda från en ny hoj, du kanske ser paralellerna?
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Det skulle vara roligt att se hur ni körde ni var 16 :)
Ni var säkert mycket bättre än dagens 16 åringar och ni bröt inte mot en enda lag och det gör ni ju så klart inte nu heller.

FAN.... Jag som lova mig o inte skriva mer, men blev som tvungen... :boring:

Stoft, med fler.

JA, vi körde som galningar o buskörde när vi var i de yngre åldrarna.
Är därför vi inser nu när vi med äldre ögon ser dessa "idiotheter", vi förstår att det krävs en skarpare reglerning av skoter"körkortet"..

Jag är inte långt ifrån åldern då jag var störst bäst o vackrast, men börjar redan nu inse hur ***** lite som krävs för att saker ska gå åt helvete.

Tackar bla. VV för nya reglementet för B-körkortet. Risk"ettan" som den kallas i folkmun. Gav mig lite nya tankebanor.
Har även polare som vart med om krasher denna sesong, både bil o skoter. Gett mig liten annan syn o tagit mig ett steg närmare jorden.

Det som man ska förstå med mognaden mellan en 16åring som buskör och en 40åring..

Möjligheten och Förståelsen att kunna tavara på all kringvarande information samt uppmärksamheten. Finns inga motargument emot, utan det ÄR så...

//Rasmus
 

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Det här har blivit för mkt då och nu.

Vi lever inte i dåtid, och kan inte heller förändra dåtid.
Vill vi uppnå några framsteg och göra något FÖR skoteråkningen så måste vi förändra framtid.

Så snälla, släpp dåtid och tänk framtid i fortsättningen av tråden!
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Jaja. Nå även om detta nu skulle inträffa så kommer det inte drabba mig :D Men jag garanterar att många yngre, även de som inte ens har kör kort kommer köra med 600, 700 och 800or, och jag tror det kommer bli lite som med när man är ut och glider med crossen på sommaren och så kommer gris poliserna och ska försöka jaga ifatt en, men det händer inget annat än att dom får smaka rejält med GRUS! :D För poliserna har ju absolut ingen chans med en gammel risig 59'a mot en 600 och uppåt, och samma med polisbilen eller någon 200kg tung enduro hoj mot en 250 cross. Nog får dom inhandla lite nyare maskiner med minst 600cc. Det måste ni hålla med om?
 

Diversion

Välkänd medlem
19 sept 2004
177
0
16
Jaja. Nå även om detta nu skulle inträffa så kommer det inte drabba mig :D Men jag garanterar att många yngre, även de som inte ens har kör kort kommer köra med 600, 700 och 800or, och jag tror det kommer bli lite som med när man är ut och glider med crossen på sommaren och så kommer gris poliserna och ska försöka jaga ifatt en, men det händer inget annat än att dom får smaka rejält med GRUS! :D För poliserna har ju absolut ingen chans med en gammel risig 59'a mot en 600 och uppåt, och samma med polisbilen eller någon 200kg tung enduro hoj mot en 250 cross. Nog får dom inhandla lite nyare maskiner med minst 600cc. Det måste ni hålla med om?
Dom tar dom nog i slutändan ändå, den politiska vägen.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Sänk åldersgränsen till 15 år ! :eek:

Men förbättra först utbildningen genom att man redan i grundskolan får en trafikutbildning (Frivillig ?), med inriktning på cykel, moped, och där det i landet även körs snöskoter, givetvis en snöskoterutbildning.

Vad som framförallt brister i själva utbildningen idag, är nog inte egentligen lagar och regler som styr snöskoterkörningen.
Utan det verkar vara bristen på omdöme och hänsyn. Och detta gäller inte bara när man ser framfarten på snöskoter, utan även i högsta grad mopeder !

Om vi pratar snöskoter, så känner nog varenda skoteråkare som tagit förarbevis, vad som gäller vid körning på skog- och jordbruksmark.
Eller vad dom olika skoterskyltarna betyder, till skillnad från många äldre med bara ett B-körkort som utbildningsgrund.
Men att visa takt och ton, när man är ute och kör saknas tyvärr hos många yngre (inte alla), men även kunskap om djur och natur.
Så detta måste in i utbildningen.

Problemet med att några av dom (inte alla) yngre inte visar omdöme och hänsyn, är vad jag anser inte heller relaterat till vilken skoter man kör.
Man kör i elljuspår, slalombackar, på gång- och cykelvägar lika bra med en 1000cc som en enstånkad Elan.
Det är nog denna typ av körning som är mest relaterat till dom -18 år, och som retar allmänheten till vannsinne.

Sedan så tror jag att inte så värst många ungdomar (-18år) kör värstingskotrar, så jag tror inte att så många egenligen skulle bli drabbade
av en effektgräns på t.ex. 60-70 hk. Och det känns lite märkligt att man kan, helt lagligt med enbart förarbevis och 16 år (eller 15 år), ska kunna dra iväg på en 150 hk snöskoter.
Den allmäna buskörningen runt samhällen på kvällar och nätter, är nog inte heller bara knutet till dom under -18 år, utan det är nog precis lika mycket av gruppen 18-21 år, om inte mer ?

Sedan så har vi problemet med oljudsburkar och det är nog inte främst dom som är -18 år som monterar sånt på sina skotrar. Utan jag upplever att det är mer av dom lite äldre skoterägarna (18-30 år) som har egen inkomst som gör detta. För den som fortfarande går i skolan och kanske bara sommarjobbar, har det nog svårt med ekonomin, för att både köpa och hålla igång en skoter.

Ett annar stort problem vi har är ju skoterfyllan. Men detta är ju bevisligen mest förekommande från 30+.
Så om det ska höjas åldergränsen till 18 år för att köra snöskoter, eller införa en effektgräns på skotrar framförda av förare under 18 år, så borde det ju rimligtvis även bli obligatoriskt med alkolås på snöskotrar som framförs av gubbar (och kärringar !) över 30 år.

Skrivet av en gubbe på snart 50 år, i akt och mening för att kanske skapa lite mer eftertanke hos ni som skriver och läser denna tråd.
 

RonnyK

Välkänd medlem
14 dec 2008
456
1
16
Malå
Effektbergränsningen är ju bara att glömma. Det är som att säga "En bil får endast framföras i 110 km/h, varför ska den gå fortare?" En skoter får endast framföras i 70 km/h, varför ska den går fortare? Ser det förresten ut som att ens 10 % följer den lagen? Nej.
Skulle ni äldre som sagt en hel del innan här tycka att det vore en superbra idé att börja leverera skotrar som endast gick 70 km/h, dock med samma acceleration, bara en spärr eller något som stoppade vid 70? Nej, jag antar att ni inte skulle gilla tanken.

En bättre utbildning vore att föredra, visst.
Är för övrigt 15 år om någon skulle undra.
 

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Jaja. Nå även om detta nu skulle inträffa så kommer det inte drabba mig :D Men jag garanterar att många yngre, även de som inte ens har kör kort kommer köra med 600, 700 och 800or, och jag tror det kommer bli lite som med när man är ut och glider med crossen på sommaren och så kommer gris poliserna och ska försöka jaga ifatt en, men det händer inget annat än att dom får smaka rejält med GRUS! :D För poliserna har ju absolut ingen chans med en gammel risig 59'a mot en 600 och uppåt, och samma med polisbilen eller någon 200kg tung enduro hoj mot en 250 cross. Nog får dom inhandla lite nyare maskiner med minst 600cc. Det måste ni hålla med om?
Finns poliser härikring som åker runt på Assault 800 å switchback maskiner.
Sen har dom flesta inte en chans mot en enduro polis även om du skulle köra den brutalaste 250 crossen som finns. Poliserna har väldingt många timmar på övningsbanor å så. Dom har regelbundet återkommande övningar med jämna mellanrum.
 

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Sänk åldersgränsen till 15 år ! :eek:

Men förbättra först utbildningen genom att man redan i grundskolan får en trafikutbildning (Frivillig ?), med inriktning på cykel, moped, och där det i landet även körs snöskoter, givetvis en snöskoterutbildning.

Vad som framförallt brister i själva utbildningen idag, är nog inte egentligen lagar och regler som styr snöskoterkörningen.
Utan det verkar vara bristen på omdöme och hänsyn. Och detta gäller inte bara när man ser framfarten på snöskoter, utan även i högsta grad mopeder !

Om vi pratar snöskoter, så känner nog varenda skoteråkare som tagit förarbevis, vad som gäller vid körning på skog- och jordbruksmark.
Eller vad dom olika skoterskyltarna betyder, till skillnad från många äldre med bara ett B-körkort som utbildningsgrund.
Men att visa takt och ton, när man är ute och kör saknas tyvärr hos många yngre (inte alla), men även kunskap om djur och natur.
Så detta måste in i utbildningen.

Problemet med att några av dom (inte alla) yngre inte visar omdöme och hänsyn, är vad jag anser inte heller relaterat till vilken skoter man kör.
Man kör i elljuspår, slalombackar, på gång- och cykelvägar lika bra med en 1000cc som en enstånkad Elan.
Det är nog denna typ av körning som är mest relaterat till dom -18 år, och som retar allmänheten till vannsinne.

Sedan så tror jag att inte så värst många ungdomar (-18år) kör värstingskotrar, så jag tror inte att så många egenligen skulle bli drabbade
av en effektgräns på t.ex. 60-70 hk. Och det känns lite märkligt att man kan, helt lagligt med enbart förarbevis och 16 år (eller 15 år), ska kunna dra iväg på en 150 hk snöskoter.
Den allmäna buskörningen runt samhällen på kvällar och nätter, är nog inte heller bara knutet till dom under -18 år, utan det är nog precis lika mycket av gruppen 18-21 år, om inte mer ?

Sedan så har vi problemet med oljudsburkar och det är nog inte främst dom som är -18 år som monterar sånt på sina skotrar. Utan jag upplever att det är mer av dom lite äldre skoterägarna (18-30 år) som har egen inkomst som gör detta. För den som fortfarande går i skolan och kanske bara sommarjobbar, har det nog svårt med ekonomin, för att både köpa och hålla igång en skoter.

Ett annar stort problem vi har är ju skoterfyllan. Men detta är ju bevisligen mest förekommande från 30+.
Så om det ska höjas åldergränsen till 18 år för att köra snöskoter, eller införa en effektgräns på skotrar framförda av förare under 18 år, så borde det ju rimligtvis även bli obligatoriskt med alkolås på snöskotrar som framförs av gubbar (och kärringar !) över 30 år.

Skrivet av en gubbe på snart 50 år, i akt och mening för att kanske skapa lite mer eftertanke hos ni som skriver och läser denna tråd.


Håller med fullständigt!!! :rock:
 

Diversion

Välkänd medlem
19 sept 2004
177
0
16
Effektbergränsningen är ju bara att glömma. Det är som att säga "En bil får endast framföras i 110 km/h, varför ska den gå fortare?" En skoter får endast framföras i 70 km/h, varför ska den går fortare? Ser det förresten ut som att ens 10 % följer den lagen? Nej.
Skulle ni äldre som sagt en hel del innan här tycka att det vore en superbra idé att börja leverera skotrar som endast gick 70 km/h, dock med samma acceleration, bara en spärr eller något som stoppade vid 70? Nej, jag antar att ni inte skulle gilla tanken.

En bättre utbildning vore att föredra, visst.
Är för övrigt 15 år om någon skulle undra.
Varför fungerar det inom MC världen då? Det är ju inte frågan om att åka effektbegränsat för all framtid heller.