Höjd åldersgräns för skoter? Ja kanske det.

Diversion

Välkänd medlem
19 sept 2004
177
0
16
För att MC världen möter poliser nästan dagligen, det gör inte skoterfolket.

Det där får du förtydliga, menar du att det av den anledningen blir svårare att se till att den efterlevs jämfört med MC så är det sant men det är ingen ursäkt för att bryta mot den.
 

xLas

Välkänd medlem
10 feb 2008
1.565
2
38
Kalix
Det där får du förtydliga, menar du att det av den anledningen blir svårare att se till att den efterlevs jämfört med MC så är det sant men det är ingen ursäkt för att bryta mot den.
Sant, men hur många kommer att bry sig då poliser sällan syns?

Tro mig, begränsningar osv kommer inte att funka om inte poliser börjar att synas oftare!
 
B

Biosteel

Det där får du förtydliga, menar du att det av den anledningen blir svårare att se till att den efterlevs jämfört med MC så är det sant men det är ingen ursäkt för att bryta mot den.

det är väll ingen som behöver en ursäkt för att köra över hastighetsgränsen många tycker bara om fort och ja den grundläggande orsaken till att det inte skulle funka är att det finns inte nog med poliser ute som kollar att det efterföljs. en gammal klassiker är väll att alla tar på sig bälte samtidigt när man är ute och åker bil när man ser polisen ?:hmmmm2:
 

Diversion

Välkänd medlem
19 sept 2004
177
0
16
Sant, men hur många kommer att bry sig då poliser sällan syns?

Tro mig, begränsningar osv kommer inte att funka om inte poliser börjar att synas oftare!
Du anser alltså att man måste klara av att åtminstone till en viss procent kunna se till att en lag efterlevs innan den blir meningsfull och man måste följa den?

Hur stor är den procenten?

Eftersom du tydligen anser att det är risken att åka fast som dikterar huruvida man bör följa en lag eller inte så är det väl okej om en 14-åring drar en sväng, eller någon som inte har förarbevis/körkort? Då kan jag ta en sup innan jag drar iväg imorgon, jag menar jag bor på ett ställe där vi har 2 poliser som skall klara hela kommunen så risken är inte så stor att jag stöter ihop med dom.
 
B

Biosteel

nej men dom under 18 borde få köra en skoter med cirka 15 hk så dom lär sig och sen när dom blir 18 får dom öka till 25 hk.
 

Diversion

Välkänd medlem
19 sept 2004
177
0
16
nej men dom under 18 borde få köra en skoter med cirka 15 hk så dom lär sig och sen när dom blir 18 får dom öka till 25 hk.
Ganska dålig argumentationsteknik, att ta det som skrivs och förvränga proportionerna så att det ser orimligt ut.

Ingen har pratat om 15 hk, steget mellan 15 hk och en modern 550 fläkt är ganska stort eller hur? Personligen anser jag att det isåfall skulle vara vikt/effektförhållande så man slipper tjafset med hur äldre maskiner skall klassas. Men det är klart ingen av dom verkar hur som helst duga.
 

xLas

Välkänd medlem
10 feb 2008
1.565
2
38
Kalix
Du anser alltså att man måste klara av att åtminstone till en viss procent kunna se till att en lag efterlevs innan den blir meningsfull och man måste följa den?

Hur stor är den procenten?

Eftersom du tydligen anser att det är risken att åka fast som dikterar huruvida man bör följa en lag eller inte så är det väl okej om en 14-åring drar en sväng, eller någon som inte har förarbevis/körkort? Då kan jag ta en sup innan jag drar iväg imorgon, jag menar jag bor på ett ställe där vi har 2 poliser som skall klara hela kommunen så risken är inte så stor att jag stöter ihop med dom.
Det är ungefär så ungdomar tänker(är en själv), om det inte är stor risk att åka fast så skiter man i stortsett fullständigt i lagen och kör ändå.

Nu vet ju jag inte hur gammal du är men enligt farsan så körde han vråltrimmade mopeder och körde skoter som en dåre då han var i min ålder, ca 31 år sen.. Ja inte var han och hans vänner laglydiga inte, ungefär som dagens ungdomar.

Det är helt okej enligt mig att en 14-åring drar å kör en sväng MEN jag hade nog aldrig släppt dom på en skoter som har mer än 70hk utan gett dom en 340 å sagt: "Här, kör denna tills du har nog erfarenhet för större motorer"

Alkohol och motordrivna fordon är jag 100% emot och tycker bara att det är idiotiskt och osjälviskt att fara ut på vägar/leder/whatever onykter och tro att man kan allt och tror att man är stålmannen..
 

Diversion

Välkänd medlem
19 sept 2004
177
0
16
Det är ungefär så ungdomar tänker(är en själv), om det inte är stor risk att åka fast så skiter man i stortsett fullständigt i lagen och kör ändå.

Nu vet ju jag inte hur gammal du är men enligt farsan så körde han vråltrimmade mopeder och körde skoter som en dåre då han var i min ålder, ca 31 år sen.. Ja inte var han och hans vänner laglydiga inte, ungefär som dagens ungdomar.

Det är helt okej enligt mig att en 14-åring drar å kör en sväng MEN jag hade nog aldrig släppt dom på en skoter som har mer än 70hk utan gett dom en 340 å sagt: "Här, kör denna tills du har nog erfarenhet för större motorer"

Alkohol och motordrivna fordon är jag 100% emot och tycker bara att det är idiotiskt och osjälviskt att fara ut på vägar/leder/whatever onykter och tro att man kan allt och tror att man är stålmannen..
Man behöver inte vara påverkad för att tro att man är stålmannen det är just det som är ett av argumenten för olika åldergränser. Bristande mognad kan ge samma resultat i form av en olycka.

Grejen är att under de senaste 30 åren har prestandan ökat enormt på skotrar men människor har inte förändrats. Nej en 15-16 åring på min tid var inte klokare än vad de är nu men en ung kille på en ET 250 då var mindre farlig både för sig själv och andra än samma kille på en modern 800.
 

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Och så var vi tillbaka i dåtid igen.

Problemet ligger ju inte i dåtid snälla ni.

Nu gäller framtiden, hur vi ska ha en fungerande hobbyverksamhet värt namnet skoter, och som fortsatt kommer kunna förknippas med frihet.

Det du skriver Stig, är givetvis en massa bra åsikter, och du kommer att bli hyllad som kungen bland kidsen nu. ;-)
Jag håller med dig i mycket, men inte allt. Att sänka åldersgränsen till 15 år, är ingen bra idé. Varför vill man höja mopedernas åldersgräns och införa andra körkort osv (inte 100% insatt där)?


Att höja åldersgränsen till 18 år tycker inte jag är ett bra alternativ, vilket jag också sagt tidigare, dock så är en utvidgad körkortsutbildning ett måste.. Och det måste dessutom få kosta en slant att ta körkortet för att kunna hålla en god nivå på det hela.
16 år är fortfarande en rimlig gräns för att få ta del utav körkortsutbildning för snöskoter.

Jag satt och klurade förut, och har kommit på något som jag verkligen tror att myndigheter skulle nappa på. 2 års prövotid på skoterkörkortet! En förseelse, eller max 2 så är det väck. Du får rakt av skriva in dig och utbilda dig på nytt.

Där har vi det.

16 år - riktig körkortsutbildning för snöskoter - 2 års prövotid - 1/2 förseelser under de 2 första åren, och kortet ryker.
 

TobbeE_87

Guest
18 feb 2005
786
0
16
36
Sollefteå
Varför fungerar det inom MC världen då? Det är ju inte frågan om att åka effektbegränsat för all framtid heller.
Ja, ta å tala om för mej hur fan de funkar inom mc!
Aldrig sett en trimmad 125a eller R1or som säljs på blocket som 25kw "på papperet" ? Strypta å reggade som mellanklass, å sen tagit bort strypningarna igen. Enda möjligheten för polisen å sätta dit en är å köra hojjen i bromsbänk/riva motorn i molekyler å granska alla delar...

Funkar inte på mc, å kommer knappast å funkar på skotrar heller... Hur stor är risken å bli upptäckt? Har sett polisen åka skoter en gång på 5år. Då var de bara nykterhet dom kollade, inge förarbevis...

// Lätt irriterad Tobbe, 21½år
 

Diversion

Välkänd medlem
19 sept 2004
177
0
16
Och så var vi tillbaka i dåtid igen.

Problemet ligger ju inte i dåtid snälla ni.

Nu gäller framtiden, hur vi ska ha en fungerande hobbyverksamhet värt namnet skoter, och som fortsatt kommer kunna förknippas med frihet.

Det du skriver Stig, är givetvis en massa bra åsikter, och du kommer att bli hyllad som kungen bland kidsen nu. ;-)
Jag håller med dig i mycket, men inte allt. Att sänka åldersgränsen till 15 år, är ingen bra idé. Varför vill man höja mopedernas åldersgräns och införa andra körkort osv (inte 100% insatt där)?


Att höja åldersgränsen till 18 år tycker inte jag är ett bra alternativ, vilket jag också sagt tidigare, dock så är en utvidgad körkortsutbildning ett måste.. Och det måste dessutom få kosta en slant att ta körkortet för att kunna hålla en god nivå på det hela.
16 år är fortfarande en rimlig gräns för att få ta del utav körkortsutbildning för snöskoter.

Jag satt och klurade förut, och har kommit på något som jag verkligen tror att myndigheter skulle nappa på. 2 års prövotid på skoterkörkortet! En förseelse, eller max 2 så är det väck. Du får rakt av skriva in dig och utbilda dig på nytt.

Där har vi det.

16 år - riktig körkortsutbildning för snöskoter - 2 års prövotid - 1/2 förseelser under de 2 första åren, och kortet ryker.
När det gäller mopederna så är orsaken samma som till EU direktivet om 25 år för MC, för många olyckor. Alltför många har visat sig omdömeslösa och det är resulatet. Kombinationen liten hjärna/stor motor har visat sig mindre lyckad.

Man kan aldrig lära sig omdöme och mognad på en kurs på samma sätt som man lär sig den tekniska biten, gasa, burka etc. Det gäller alla typer av fordon.
 

Diversion

Välkänd medlem
19 sept 2004
177
0
16
Ja, ta å tala om för mej hur fan de funkar inom mc!
Aldrig sett en trimmad 125a eller R1or som säljs på blocket som 25kw "på papperet" ? Strypta å reggade som mellanklass, å sen tagit bort strypningarna igen. Enda möjligheten för polisen å sätta dit en är å köra hojjen i bromsbänk/riva motorn i molekyler å granska alla delar...

Funkar inte på mc, å kommer knappast å funkar på skotrar heller... Hur stor är risken å bli upptäckt? Har sett polisen åka skoter en gång på 5år. Då var de bara nykterhet dom kollade, inge förarbevis...

// Lätt irriterad Tobbe, 21½år
Se ovan, och ja jag vet hur det ser ut med MC. Ska man sluta med nykterhetskontroller också, och kom inte och säg att det inte är samma sak för det är det. Om en begränsning fanns och du sitter på en för effektstark maskin bryter du mot lagen eftersom den har bedömt att du inte är kapabel att framföra fordonet ifråga på ett säkert sätt precis som om du skulle vara påverkad eller sakna behörighet... vänta det gör du ju i ett sådant fall...
 

TobbeE_87

Guest
18 feb 2005
786
0
16
36
Sollefteå
Se ovan, och ja jag vet hur det ser ut med MC. Ska man sluta med nykterhetskontroller också, och kom inte och säg att det inte är samma sak för det är det. Om en begränsning fanns och du sitter på en för effektstark maskin bryter du mot lagen eftersom den har bedömt att du inte är kapabel att framföra fordonet ifråga på ett säkert sätt precis som om du skulle vara påverkad eller sakna behörighet... vänta det gör du ju i ett sådant fall...

Nä, men med fler nykterhetskontroller så ökar risken att "åka dit", och färre chansar... Samma med skoterfylla också, om man vet att polisen är ute å visar sej på lederna mer än en gång vart 5e år, så kanske fler skulle strunta i spriten... "När katten är borta dansar råttorna på bordet..."
 

Diversion

Välkänd medlem
19 sept 2004
177
0
16
Nä, men med fler nykterhetskontroller så ökar risken att "åka dit", och färre chansar... Samma med skoterfylla också, om man vet att polisen är ute å visar sej på lederna mer än en gång vart 5e år, så kanske fler skulle strunta i spriten... "När katten är borta dansar råttorna på bordet..."
Exakt men om man hade den här fiktiva lagen så kan ju samma poliser som låter dig blåsa kontrollera att du har behörighet för skotern ifråga. Det finns dessutom folk som anmäler så en lag behöver inte alls bli verkningslös. Det finns ingen lag där man tar alla som bryter mot den men man avskaffar den ändå inte med motivationen att den är verkningslös.

Risken att åka dit för att köra Bil eller MC är heller inte så stor som en del tycks tro även om den är större än för skoter och jag hoppas du inte tycker det är ok. att dra iväg utan körkort eller?

Sen tycker jag att det låter konstigt att en maskin på 70-75 hp inte skulle duga två år åt en sextonåring.
 

TobbeE_87

Guest
18 feb 2005
786
0
16
36
Sollefteå
Exakt men om man hade den här fiktiva lagen så kan ju samma poliser som låter dig blåsa kontrollera att du har behörighet för skotern ifråga. Det finns dessutom folk som anmäler så en lag behöver inte alls bli verkningslös. Det finns ingen lag där man tar alla som bryter mot den men man avskaffar den ändå inte med motivationen att den är verkningslös.

Risken att åka dit för att köra Bil eller MC är heller inte så stor som en del tycks tro även om den är större än för skoter och jag hoppas du inte tycker det är ok. att dra iväg utan körkort eller?

Sen tycker jag att det låter konstigt att en maskin på 70-75 hp inte skulle duga två år åt en sextonåring.

Tycker inte de är ok att köra utan körkort, eller onykter... Å självklart ska ju polisen kontrollera körkort/förarbevis å nykterhet, skulle gärna se fler kontroller. Dock blir de svårt för polisen å börja räkna på vikt/effekt förhållanden å kolla varenda maskin efter trimdelar, dom har ju inte ens resurser för å hålla ordning på moppeligan, som mestdels håller sej i eller kring stan...
Båsta sättet för att få folk å följa lagar å regler är ju å vara ute å kontrollera att dom följs. Om man visste att de var 50%chans att åka dit för fylla/olovlig körning skulle nog knappt nån chansa. Alltså så behövs de fler poliser i trafiken, så risken att åka dit ökar å färre chansar...
 

Diversion

Välkänd medlem
19 sept 2004
177
0
16
Tycker inte de är ok att köra utan körkort, eller onykter... Å självklart ska ju polisen kontrollera körkort/förarbevis å nykterhet, skulle gärna se fler kontroller. Dock blir de svårt för polisen å börja räkna på vikt/effekt förhållanden å kolla varenda maskin efter trimdelar, dom har ju inte ens resurser för å hålla ordning på moppeligan, som mestdels håller sej i eller kring stan...
Båsta sättet för att få folk å följa lagar å regler är ju å vara ute å kontrollera att dom följs. Om man visste att de var 50%chans att åka dit för fylla/olovlig körning skulle nog knappt nån chansa. Alltså så behövs de fler poliser i trafiken, så risken att åka dit ökar å färre chansar...
Trimning tror jag man kan strunta i av praktiska skäl, däremot kan de ju helt enkelt ha en lista eller en laptop med alla modeller då kan man ju snabbt se att person X inte har behörighet för sin Apex.

Som sagt kontrollerna genomförs i samband med de vanliga "kampanjerna" de brukar köra då och då så det innebär inget extra jobb för polisen. Om påföljden är som annan olovlig körning dvs. lämpen riskerar att ryka i värsta fall(även för buskörning med en skoter man har behörighet för) så tror jag att det lugnar ned sig. Helt och hållet? Nej givetvis inte men det är inte heller ett realistiskt mål utan målet bör vara att få en acceptabel nivå för alla.
 

goodyear

Aktiv medlem
1 feb 2009
86
0
6
mora
gasa tills det rasar pojkar bryr inte om den dom äldre vet hur dom är va precis likadant när jag va 16 lika dryga säger bara det tänk efter alla ni som gammla å slitna å se på den gammla goda tiden som ni kalla det. titta lite hur ni själva va som 16 åring jag tror dom felsta här redan börja köra skoter redan vid 13 14 års ålder nej nej sluta haka på dom yngre!

å det där med mc grejer funkar inte alls hade själv lätt mc kort å ska nu ta tung i sommar när man hade besikta skiten så for man hem å av med den gammla motorn å ditt med 250 motorn å levde rövan men nå fan hade man roligt å det kan ingen ta i från mig

livet är enkelt

du lever bara en gång å den gång är nu! så ta vara på livet


mitt moto flyg högt håll hårt!
 

Linkan78

Aktiv medlem
24 mar 2009
52
0
1
Luleå
Håller med vad Stig Larsson skrev ovan, dom flesta som kör värre nyare maskiner är nog dom som har egen inkomst som kan finansiera en egen maskin. Dom flesta ungdomar har fått en maskin av sina föräldrar som dom ansett som lämplig till sina barn, ungdomar har inte samma ekonomiska möjligheter att köpa värre maskiner. Klart det finns undantag men skulle dom vara överrepresenterade?

Buskörningen i samhällen kan man dessutom göra såväl med en 250cc som en 800cc så även där brister det ju med en effekt/kubikbegränsning.

Sett flertal som buskört och när dom stannat för att tanka har det lika ofta varit folk i åldern 18-uppåt. Kommer alltid tyvärr att finnas dom som helt enkelt inte bryr sig.

Att sedan jämföra en MC med en skoter träffar inte heller riktigt rätt. En MC använder du i huvudsak på vägar i trafiken på gatorna, bland annat bland fotgängare, bilister, småbarn på vägar mm.
Köper du dessutom en R1:a eller en Hayabusa så är det väl för att gasa? Spelar ingen roll om du är 25 eller 35, flertal exempel på förare som kör omdömeslöst på smågator och tror dom är Valentino Rossi trots utvecklad syn, hörsel och omdöme.

Bästa sättet att få bättre förare är en bättre utbildning, kanske både teori och uppkörning, bättre kunskap kan få bort den största boven alkoholen och få oss skoterförare i bättre dager på sikt då olyckorna kommer att minska.

Är själv lite äldre och har småbarn, bästa man kan göra som förälder är att föregå med gott exempel och lära barnen hur man ska framföra sitt fordon på rätt sätt. Tror det brister där hos många föräldrar.
Har själv som dom flesta andra gjort mina misstag och fått lida på olika sätt av det men det är en del av utvecklingen.
Men begränsning av effekt/höjd ålder? Mjae..

Använd gärna effekten men gör det på rätt ställen så slipper vi nog mera begränsningar som vi har alldeles nog av här i landet.
 
B

Biosteel

Ganska dålig argumentationsteknik, att ta det som skrivs och förvränga proportionerna så att det ser orimligt ut.

Ingen har pratat om 15 hk, steget mellan 15 hk och en modern 550 fläkt är ganska stort eller hur? Personligen anser jag att det isåfall skulle vara vikt/effektförhållande så man slipper tjafset med hur äldre maskiner skall klassas. Men det är klart ingen av dom verkar hur som helst duga.
nej men det skulle vara jääättebra så alla barn under 18 år lär sig att köra :) eller man kanske ska göra så att ni får bara köra en skoter med 5 hästar :rock:
 

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Jag säger det än en gång.

16 år - riktig(!) körkortsutbildning för snöskoter - 2 års prövotid - 1-2 förseelser under de 2 första åren, och kortet ryker oavkortat.

Goodyears inlägg kan man dessutom inte ta det minsta seriöst då det är precis såna personer som gör att alla andra får betala ett högt pris med regleringar osv. Läser man dessutom i hans gästbok kan man läsa följande;

2009-03-07 00:52goodyear
lungt jag bond laga min thunder å slåde den till nån dum sate å åkte å köpte min en crossfier 8a