Höjd åldersgräns för skoter? Ja kanske det.

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Jag tycker att allt de här med effekt begränsning låter så ***** idiotiskt så de är inte sant!
När man verkligen brinner för skotrar så låter de nästan som om de skulle vara ett försök att utrota allt va roligt heter..
alltså allt under 60hk räknas ju som dött, tänk om killen som ska köra väger ca 100+, hur bra går de för han att ta sig fram på en skotern med så låg effekt tro?

näe de är bra som de är tycker ja! behåll de!:cool:
när jag var 16 körde jag en Lynx 3900 -88 på 34 vilda hästkrafter. Jag var väl runt 190 cm och 90 kilo då och det varinga som helst problem. Hade väldigt roligt med den till och med. Jag tog mig fram ofantligt bra måste jag säga!


Alla som inte kan tänka sig att köra något mindre än i värsta fall en 600 vätske måste fatta en sak: Det är ingen rättighet att köra det värsta i synnerhet inte som relativt ny förare.

Jag kör MC på sommaren, det finns en orsak till att 16 åringar inte får sätta sig på en R1:a eller Gixxer 1k direkt. Nu kommer lagen att ändras till att man måste vara 25 år för direktacess, vilket innebär att man måste vara 25 för att ta MC kort för obegränsat om man inte sedan tidigare gått vägen via lätt MC och tung begränsat. Denna lag kommer om 3 år pga. ett EU direktiv. Kan ni 15-åringar gissa vad som är grunden till det?
Perfekt! Jag är väldigt glad att jag inte tog A-kortet då jag var arton eller tjugo år faktiskt. Visst ville jag ha det då, men jag hade inte förstånd till det. Det är knappt jag har det nu förresten...

Jaja. Nå även om detta nu skulle inträffa så kommer det inte drabba mig :D Men jag garanterar att många yngre, även de som inte ens har kör kort kommer köra med 600, 700 och 800or, och jag tror det kommer bli lite som med när man är ut och glider med crossen på sommaren och så kommer gris poliserna och ska försöka jaga ifatt en, men det händer inget annat än att dom får smaka rejält med GRUS! :D För poliserna har ju absolut ingen chans med en gammel risig 59'a mot en 600 och uppåt, och samma med polisbilen eller någon 200kg tung enduro hoj mot en 250 cross. Nog får dom inhandla lite nyare maskiner med minst 600cc. Det måste ni hålla med om?
Skriv gärna här när du åker dit, för det kommer du att göra förr eller senare. T.ex när din fina 800-skoter blir utan soppa eller din fina 250-cross skär ihop.

Ja, ta å tala om för mej hur fan de funkar inom mc!
Aldrig sett en trimmad 125a eller R1or som säljs på blocket som 25kw "på papperet" ? Strypta å reggade som mellanklass, å sen tagit bort strypningarna igen. Enda möjligheten för polisen å sätta dit en är å köra hojjen i bromsbänk/riva motorn i molekyler å granska alla delar...
Om en polis provköre en båge som ska ha 34 hästar men den har eg 180-190 så misstänker jag nog att det går att känna skillnaden..
Det är förresten inte så svårt att skruva av dom två skruvarna till tansken och lyfta på den och kika in i förgasarna/spjällen.

En annan grej med det är försäkringen, man blir utan pengar om man kör ostrypt. Är det värt det?
Sånt lär ju även gälla om det nu blir begränsning på skoter.

gasa tills det rasar pojkar bryr inte om den dom äldre vet hur dom är va precis likadant när jag va 16 lika dryga säger bara det tänk efter alla ni som gammla å slitna å se på den gammla goda tiden som ni kalla det. titta lite hur ni själva va som 16 åring jag tror dom felsta här redan börja köra skoter redan vid 13 14 års ålder nej nej sluta haka på dom yngre!

å det där med mc grejer funkar inte alls hade själv lätt mc kort å ska nu ta tung i sommar när man hade besikta skiten så for man hem å av med den gammla motorn å ditt med 250 motorn å levde rövan men nå fan hade man roligt å det kan ingen ta i från mig
Just därför att vi vet hur det är att vara 16 så vill vi ha begränsningar. Det kommer du förhoppningsvis att klura ut om några år också.

Och mc-grejen funkar inte därför att du fuskar och kör olagligt? Varför har du ens körkort för båge då du ändå inte får köra det fordon du kör? :stupid:
 

goodyear

Aktiv medlem
1 feb 2009
86
0
6
mora
sluta lek polis nu pojkar finns inger värre en folk som försöker ta lagen i egna händer. va skulle ni tycka om jag stoppa er mitt ute i skogen å säger ge hitt skoterkorte eller körkorte du körde för fort inte så kul va.. precis samma sak här sluta tro att ni är polisser å mydighetsmän!


sen en sak till mitt körkort mitt liv vill jag åka 200 blås på skotern så får vel jag göra det vill jag åka igeom stan med skoter får jag vel göra det. inte för jag skulle göra det då.
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
sluta lek polis nu pojkar finns inger värre en folk som försöker ta lagen i egna händer. va skulle ni tycka om jag stoppa er mitt ute i skogen å säger ge hitt skoterkorte eller körkorte du körde för fort inte så kul va.. precis samma sak här sluta tro att ni är polisser å mydighetsmän!


sen en sak till mitt körkort mitt liv vill jag åka 200 blås på skotern så får vel jag göra det vill jag åka igeom stan med skoter får jag vel göra det. inte för jag skulle göra det då.
Det är ingen som försöker ta någons skoterkort här.

Vill jag nita någon så måste jag väl få det, vill jag sno en skoter så får jag det för det är mitt liv.
Låter det vettigt?
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Finns poliser härikring som åker runt på Assault 800 å switchback maskiner.
Sen har dom flesta inte en chans mot en enduro polis även om du skulle köra den brutalaste 250 crossen som finns. Poliserna har väldingt många timmar på övningsbanor å så. Dom har regelbundet återkommande övningar med jämna mellanrum.
Jag har en gammal pålitlig yz 250 och dom har aldrig haft någon chans. Jag kan alla vägar jag kör på utantill så jag skulle kunna köra ifrån dom med ögonbindel och fulla spjäll på bakslangen. :evil:
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Jag har en gammal pålitlig yz 250 och dom har aldrig haft någon chans. Jag kan alla vägar jag kör på utantill så jag skulle kunna köra ifrån dom med ögonbindel och fulla spjäll på bakslangen. :evil:
Nej du kanske kör ifrån dom, MEN dom har ofta reko spaningar efteråt..
Så om de skulle glida förbi o du har crossen utanför huset är de rätt stor chans dom sätter dit dig! Sett de hända med egna ögon!
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Nej du kanske kör ifrån dom, MEN dom har ofta reko spaningar efteråt..
Så om de skulle glida förbi o du har crossen utanför huset är de rätt stor chans dom sätter dit dig! Sett de hända med egna ögon!
Nej, det kan dom inte! Eftersom att jag alltid kör med hjälm så kan dom inte bevisa att det är jag som kört crossen
 

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Ändra lagen bara.

Kommer ändå gå åt helvete då det aldrig skulle gå att få folk att rätta sig efter en ny lag när man knappt lärt sig den gamla.

Och det är inte lagen som är problemet, det är polisen.

Jag tycker dock att det är bra som det är nu.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Det du skriver Stig, är givetvis en massa bra åsikter, och du kommer att bli hyllad som kungen bland kidsen nu. ;-)
Jag håller med dig i mycket, men inte allt. Att sänka åldersgränsen till 15 år, är ingen bra idé. Varför vill man höja mopedernas åldersgräns och införa andra körkort osv (inte 100% insatt där)?
Är inte ute för att bli populär bland 15-åringar.
Men däremot att göra så att det i framtiden ska bli lättare och så billigt som möjligt att börja köra snöskoter, utan att göra avkall på säkerheten.

Fördelen med att man kan få ta skoterKÖRKORT liksom MopedKÖRKORT redan i grundskolan, är väl att man dels får en bra trafikgrundutbildning i botten.
Samtidigt som att "SkoterKörkortet" inte skulle behöva bli så dyrt.

Att man eventuellt vill införa andra körkort har väl inte med just denna sak att göra.
Och givetvis så ska "Skoterkörkortet" liksom Bilkörkortet är idag, bara vara "till låns" dom första åren. Så det ska givetvis gå att dra tillbaka för den som inte sköter sig. Och man får ta om det när det eventuellt är dags för Bilkörkortet.

Vad vinner man på att ha kvar en 16-årsgränsen ?
Trafiksäkerhetsmässigt, så är ju inte åldersgruppen 16-18 år överrepresenterade i olycksstatistiken (vad det gäller snöskoter), utan snarare tvärtom.
Och pratar vi buskörning, så är det väl inte bara knutet till just 16-18 år.

Men varför man vill höja åldergränsen för moped är dock för olyckstatistiken. Men även denna statistik tror jag istället skulle gå att åtgärda med en bättre trafikutbildning i botten. Och som sagt redan i grundskolan.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Ja, ta å tala om för mej hur fan de funkar inom mc!
Aldrig sett en trimmad 125a eller R1or som säljs på blocket som 25kw "på papperet" ? Strypta å reggade som mellanklass, å sen tagit bort strypningarna igen. Enda möjligheten för polisen å sätta dit en är å köra hojjen i bromsbänk/riva motorn i molekyler å granska alla delar...

Funkar inte på mc, å kommer knappast å funkar på skotrar heller... Hur stor är risken å bli upptäckt? Har sett polisen åka skoter en gång på 5år. Då var de bara nykterhet dom kollade, inge förarbevis...

// Lätt irriterad Tobbe, 21½år
Ett enkelt sätt kan ju vara att bara tillåta "Fläktisar" för den som är under 18 år, för då blir det ju en naturlig effektgräns på ca. 70 hk.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Att sedan jämföra en MC med en skoter träffar inte heller riktigt rätt. En MC använder du i huvudsak på vägar i trafiken på gatorna, bland annat bland fotgängare, bilister, småbarn på vägar mm.
Ja men en viss poäng finns det ju i denna jämförelse, för det är ju inte helt ovanligt att man träffar på barn, gående, sparkåkare, skidåkare mm. ute på skoterlederna, framförallt runt samhällen, vilka man för övrigt måste lämna företräde till, även på skoterleden.
 

Diversion

Välkänd medlem
19 sept 2004
177
0
16
nej men det skulle vara jääättebra så alla barn under 18 år lär sig att köra :) eller man kanske ska göra så att ni får bara köra en skoter med 5 hästar :rock:
Jag förstår överhuvudtaget inte vad du menar, är det ironi så får du uttrycka dig tydligare.
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Nej, det kan dom inte! Eftersom att jag alltid kör med hjälm så kan dom inte bevisa att det är jag som kört crossen

Ska vi dra en parrallell mot ett mål som var upp i ÖSD tingsrätt härom veckan.
I åtalet stod det ord mot ord, dvs polis mot den skyldige.

Citerar dommaren: " I fall som dessa anses polisens ord mer trovärdigt då de har långvarig utbildning inom området och är deras professionella yrke".

Inte ordagrant, men som sagt. Hittar polisen din cross, knackar på, ser att kläderna o hjälmen finns i ditt hus.
O du stämmer överns med storleken hos föraren är du rätt grillad.
 

Diversion

Välkänd medlem
19 sept 2004
177
0
16
Är inte ute för att bli populär bland 15-åringar.
Men däremot att göra så att det i framtiden ska bli lättare och så billigt som möjligt att börja köra snöskoter, utan att göra avkall på säkerheten.

Fördelen med att man kan få ta skoterKÖRKORT liksom MopedKÖRKORT redan i grundskolan, är väl att man dels får en bra trafikgrundutbildning i botten.
Samtidigt som att "SkoterKörkortet" inte skulle behöva bli så dyrt.

Att man eventuellt vill införa andra körkort har väl inte med just denna sak att göra.
Och givetvis så ska "Skoterkörkortet" liksom Bilkörkortet är idag, bara vara "till låns" dom första åren. Så det ska givetvis gå att dra tillbaka för den som inte sköter sig. Och man får ta om det när det eventuellt är dags för Bilkörkortet.

Vad vinner man på att ha kvar en 16-årsgränsen ?
Trafiksäkerhetsmässigt, så är ju inte åldersgruppen 16-18 år överrepresenterade i olycksstatistiken (vad det gäller snöskoter), utan snarare tvärtom.
Och pratar vi buskörning, så är det väl inte bara knutet till just 16-18 år.

Men varför man vill höja åldergränsen för moped är dock för olyckstatistiken. Men även denna statistik tror jag istället skulle gå att åtgärda med en bättre trafikutbildning i botten. Och som sagt redan i grundskolan.
Jag håller inte med dig om att en bättre utbildning skulle hjälpa även om jag förstår resonemanget.

Återigen det är inte den tekniska biten med hantering av fordonet och trafikregler/andra regler som är problemet. Det är omdömet och med risk att låta tjatig så kan man inte lära sig sådant på en kurs.

Jag ser varje dag mopedförare som kör på gång/cykelbanor med EU-mopeder, som struntar i att se sig för, som vingligt skjutsar en kompis. Man kan se att de endast har kontroll så länge inget oförutsett inträffar. Där ligger problemet, de behöver inte planera och köra med marginaler för de är odödliga.

En höll jag på att klippa med taxin när han körde mitt på storgatan i 70 knyck på en trimmad DT50, han hötten med näven för naturligtvis var det ju allas fel utom hans att det höll på att sluta illa. En annan körde med passagerare ut rakt framför min MC. Låter det som folk man vill anförtro ett 130 hp fordon? Jag har hört förklaringar till varför det är så men vet dock inte om de är sanna.
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Ska vi dra en parrallell mot ett mål som var upp i ÖSD tingsrätt härom veckan.
I åtalet stod det ord mot ord, dvs polis mot den skyldige.

Citerar dommaren: " I fall som dessa anses polisens ord mer trovärdigt då de har långvarig utbildning inom området och är deras professionella yrke".

Inte ordagrant, men som sagt. Hittar polisen din cross, knackar på, ser att kläderna o hjälmen finns i ditt hus.
O du stämmer överns med storleken hos föraren är du rätt grillad.
Nja. Men min den syns ändå inte från vägen och står oftast i garaget, och dit kommer dom inte in om dom inte har tillstånd för det.
 

Linkan78

Aktiv medlem
24 mar 2009
52
0
1
Luleå
Jag håller inte med dig om att en bättre utbildning skulle hjälpa även om jag förstår resonemanget.

Återigen det är inte den tekniska biten med hantering av fordonet och trafikregler/andra regler som är problemet. Det är omdömet och med risk att låta tjatig så kan man inte lära sig sådant på en kurs.

Jag ser varje dag mopedförare som kör på gång/cykelbanor med EU-mopeder, som struntar i att se sig för, som vingligt skjutsar en kompis. Man kan se att de endast har kontroll så länge inget oförutsett inträffar. Där ligger problemet, de behöver inte planera och köra med marginaler för de är odödliga.

En höll jag på att klippa med taxin när han körde mitt på storgatan i 70 knyck på en trimmad DT50, han hötten med näven för naturligtvis var det ju allas fel utom hans att det höll på att sluta illa. En annan körde med passagerare ut rakt framför min MC. Låter det som folk man vill anförtro ett 130 hp fordon? Jag har hört förklaringar till varför det är så men vet dock inte om de är sanna.
Och vad vill du påvisa med detta inlägg? Att omdömet är sämre vid 14-15 års ålder som dom flesta mopedister är vet nog dom flesta, kör man trimmat som dessutom är olagligt i trafiken blir det en helt annan sak.
Är det då befogat, om inte utbildning inte hjälper att ett år senare låta dom köra en lätt motorcykel i 120km/h på motorvägar? Samma åldersgräns du får köra 70km/h på en skoterled!
Du påpekar du effektbegränsningar på 70hk på en skoter skulle vara bra, men en lätt MC idag toppar en bra bit över 110km/h ungefär som en 700-800cc skoter med högkamsmatta!

Var är olycksstatistiken störst? Vilka regler låter som att isåfall behövas ses över först? Var finns dom största potentiella riskerna?

Människor utvecklas med åren men vill påpeka att gruppen 16-18 inte är särskilt representerade i olyksstatistik på snöskoter. Tror fortfarande på mer ansvar från föräldrar och ett teori och praktiskt prov men kanske med en prövotid på 2år.