vevaxel problem 1000

BenganE

Medlem
10 maj 2009
18
0
1
Nån fler som ha "krökt" veven på en 1000?

Trodde d va en stadig motor men den värkar int hålla måttet heller precis som 800:an.., ha hört att d är vanligt främst på summit modellerna..,
nån som vet nåt mer?

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Brorsans jobbar kompis råkade ut för samma problem när dom var uppe i fjällen. Han hade också en summit 1000. Verkar bara vara skräp rotax 1000 och gamla 800'an.

BenganE

Medlem
10 maj 2009
18
0
1
Gammla 800:an?
08:ans 800 ha ju då samma problem för jag vet två som d hänt samma sak för o d va summitar båda två,dom fick ut d på garantin tom..

Dom värkar vrida sig på vevstakstappen..

BenganE

Medlem
10 maj 2009
18
0
1
Det är int vevstakarna som är problemet,det inpassningen mellan vevaxelhalvorna o vevstaksbultarna som int sitter nog hårt.
Dom vrider sig..

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Det kanske det är på dom nyare. Men på gamla 800ho motorn var det iaf vevstakarna för jag vet att det finns att köpa kraftigare stakar till just den motorn.

MACH Z -05

Välkänd medlem
10 feb 2005
720
1
16
Östersund/ Åkersjön
Min vevaxel slog 0,11 på variatorsidan när dom kollade den så dom fick rikta den å sen var det en kompis som svetsade den så att halvorna inte kan röra sig vid vevaxelbulten!
Motorn fick en märkbart bättre gång å det blev mycket mindre vibrationer i skotern!

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
rotax 1000 har bevisligen problem med vevarna,polarn är inne på andra motorn pga vev haverier 5e bränslepumpen :afraid:
men den har ju gått en del ,350 mil :hmmmm2:

det sägs dessutom att man skall byta rem i tid o inte spränga den då är det mycket stor risk att veven går av eller vrider sig ,vanligt på rotax 800 orna
gäller även polaris nya 800 enligt drabbade :cool:

BenganE

Medlem
10 maj 2009
18
0
1
rotax 1000 har bevisligen problem med vevarna,polarn är inne på andra motorn pga vev haverier 5e bränslepumpen :afraid:
men den har ju gått en del ,350 mil :hmmmm2:

det sägs dessutom att man skall byta rem i tid o inte spränga den då är det mycket stor risk att veven går av eller vrider sig ,vanligt på rotax 800 orna
gäller även polaris nya 800 enligt drabbade :cool:

Ja min ha gått ca 550mil o en rem sköt jag i påskas o sen ha jag nog smiskat den ganska rejällt oxå :cool: ,kan tänka mj att det känner på när det går tungt i lös snö o branter och sen när man hoppar o det suger fast i mattan igen..

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Ja min ha gått ca 550mil o en rem sköt jag i påskas o sen ha jag nog smiskat den ganska rejällt oxå :cool: ,kan tänka mj att det känner på när det går tungt i lös snö o branter och sen när man hoppar o det suger fast i mattan igen..
.. de kan räcka att du skjussat skotern på släpvagn och förgasarna flödar lite under färden så du får soppa i vevhuset. Och när du drar i snöret, eller i ditt fall använder startmotorn, så detonerar soppa över som under kolven och då kan veven vridas om man har otur.

Jag vred min vev i vintras tack vare en sprängd rem. Vevstaks lagret for ca 2mil senare eftersom vevstaken var i obalans, allså inte 180* från den andra staken när detoneringen skedde.

BenganE

Medlem
10 maj 2009
18
0
1
.. de kan räcka att du skjussat skotern på släpvagn och förgasarna flödar lite under färden så du får soppa i vevhuset. Och när du drar i snöret, eller i ditt fall använder startmotorn, så detonerar soppa över som under kolven och då kan veven vridas om man har otur.

Jag vred min vev i vintras tack vare en sprängd rem. Vevstaks lagret for ca 2mil senare eftersom vevstaken var i obalans, allså inte 180* från den andra staken när detoneringen skedde.

Jag ha varken förgasare eller elstart, det är en summit 1000sdi men det där med remmen kan jag köpa för det slammra till rätt bra då det hände, lär ha övervarvat rätt friskt då.. :(

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Träffa en som jag jobbat åt i sommar igår och pratade just med han om rotax 800 vevstaksproblem och han sa att det finns något företag i staterna som special tillverkar vevstakar till dom motorerna, speciellt för trimning, och att det är visst ett måste på pro 800 om man inte vill prenumerera på dom, sa han =) Han visste någon som körde med såna stakar i sin pro 800 så han skulle fråga han vars han hade beställt dom.

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
bengan, haha ne just ja, SDI kanske inte kan flöda?
men för oss övriga med förgasare så kan de hända.
och jag förutsatte att du hadde elstart, men de kanske bara satt på 05X maskinerna?
inbillade mig att de satt standard i Europa..
men på samma sätt "vet" jag att de hadde en pys ventil för att sänka kompet så man skulle dra igång dem, från början dvs. Men att denna följande år togs bort eftersom de monterade elstart även i usa och därmed kunde de ta några hästar till ur spisen när de tog bort pys ventilen (kommer inte på rätta ordet nu)..
.. men de e vad jag "vet" ;-) och i vissa fall säger de inte så mkt..

EXC, Per vet vad han snackar om så de kan mkt väl stämma! och på Ronnies så kan man även se att de har ersatt 04ans vevstake för magsidan med samma som 05an har, dvs 420684653 ersätter 420889108..

YS7, alright jo jag har blive varnad för de jag med, att börjar man gå över komp 13,1 så kommer man att få problem..

BenganE

Medlem
10 maj 2009
18
0
1
bengan, haha ne just ja, SDI kanske inte kan flöda?
men för oss övriga med förgasare så kan de hända.
och jag förutsatte att du hadde elstart, men de kanske bara satt på 05X maskinerna?
inbillade mig att de satt standard i Europa..
men på samma sätt "vet" jag att de hadde en pys ventil för att sänka kompet så man skulle dra igång dem, från början dvs. Men att denna följande år togs bort eftersom de monterade elstart även i usa och därmed kunde de ta några hästar till ur spisen när de tog bort pys ventilen (kommer inte på rätta ordet nu)..
.. men de e vad jag "vet" ;-) och i vissa fall säger de inte så mkt..

EXC, Per vet vad han snackar om så de kan mkt väl stämma! och på Ronnies så kan man även se att de har ersatt 04ans vevstake för magsidan med samma som 05an har, dvs 420684653 ersätter 420889108..

YS7, alright jo jag har blive varnad för de jag med, att börjar man gå över komp 13,1 så kommer man att få problem..

Nä precis en Sdi kan väl int flöda direkt..

ja 06 orna ha ifl varken elstart lr pys ventil så den ä gaanska så tung dragen..

men en jag känner ha en 05a highmark lr x kanske d ä men dn ha ifl elstart men dä förveklingar, ork man int dra igång den ska man int köra den heller ;)