Tomgångsproblem mxz 700 - 00 :S

Blomdahl94

Välkänd medlem
6 sept 2008
1.322
0
16
Örnsköldsvik
Hej jag har en Yamaha vmax xtc 600-97a. Jag har renovert den och totallt är den värd 15 000kr.
Det är en kille som vill byta mot en mxz 700 som är i kanonskick!¨
Ny 38as matta
Nya insugsgummin
Ena kolven bytt?!(varför bara ena?)
Men den går inte på tomgången. Den går bra på höga varv.
Det är enda felet, och det är nya insugsgummin.

Det jag vill ha hjälp med är att om det är värt det att byta (jämt upp)
Och om någon vet vad det kan vara för fel.

Tacksam för SNABBA svar. :D :D (Vill att jag byter så fort som möjligt. Annars tar en annan den.)

B

Biosteel

Hej jag har en Yamaha vmax xtc 600-97a. Jag har renovert den och totallt är den värd 15 000kr.
Det är en kille som vill byta mot en mxz 700 som är i kanonskick!¨
Ny 38as matta
Nya insugsgummin
Ena kolven bytt?!(varför bara ena?)
Men den går inte på tomgången. Den går bra på höga varv.
Det är enda felet, och det är nya insugsgummin.

Det jag vill ha hjälp med är att om det är värt det att byta (jämt upp)
Och om någon vet vad det kan vara för fel.

Tacksam för SNABBA svar. :D :D (Vill att jag byter så fort som möjligt. Annars tar en annan den.)

känns inte så speciellt seriöst att man bara byter en kolv. antingen byter man båda eller ingenting alls. :hmmmm2:

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Den kan ju ha skurit på en cylle och så var han så ***** snål så han köpte bara en kolv. Så det kan ju vara att den andra kolven är slut men fungerar men innebär att kompen sänks och den går dåligt på låga varv. Far och kolla på den och ta ett komptest på den så ser du ju om det skiljer mycket mellan cylindrarna.

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Jag skulle vara väldigt försiktig medatt köpa den skotern .... Går den inte på tomgång så kan den vara helt rasad.

Kolla komp och i värsta fall riv bort toppen innan köpet och kolla kolvar och cylinderlopp

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Nä nå har han inte fått den och gå bra på ett helt år måste det ju vara något allvarligt. Eller som sagt så är det andra kolven helt slut och han är för snål för att byta den.

Blomdahl94

Välkänd medlem
6 sept 2008
1.322
0
16
Örnsköldsvik
Altså det han har gjort är typ att han har bytt insugsgummin,tagit upp förgasarna och rengjort(många gånger)och fått tipps om ngt annat som han har bytt.
Men han sa att han inte var så van att meka.

Det känns som att jag inte kommar få så mkt för min när säsongen börjar så.......(är ju en 97a XD)

Ingen som varit med om liknande och bytt insugsgummin men den ändå inte går på tomgången?

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Om det hade varit insugsgummit hade den gått högt på tomgången istället så där är inte felet, men jag tror fortfarande att den andra kolven är helt slut eller så är någon av cylindrarna repiga då går dom dåligt på låga varv.

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Jao, eller en utbytescylinder. Men det är så ***** dyrt med nicasil. ~2500kr per cylinder + kolvar ~2500-3000 för båda. Men ring och hör med Racingkonsult om dom har utbytescylindrar till en 700 eller vad dom tar för att skicka dom på nicasil.

ENordstrom

Välkänd medlem
20 nov 2006
1.126
0
36
Skellefteå
Altså det han har gjort är typ att han har bytt insugsgummin,tagit upp förgasarna och rengjort(många gånger)och fått tipps om ngt annat som han har bytt.
Men han sa att han inte var så van att meka.

Det känns som att jag inte kommar få så mkt för min när säsongen börjar så.......(är ju en 97a XD)

Ingen som varit med om liknande och bytt insugsgummin men den ändå inte går på tomgången?
Hör om han har bytt reedsen också, på min förra Rave så var det där problemet satt. De höll inte tätt och då låg tomgången konstant på 3000rpm

Blomdahl94

Välkänd medlem
6 sept 2008
1.322
0
16
Örnsköldsvik
Tack så mkt ska kolla det men det är väll värt ett byte har laggt ut 15 på den jag byter och jag kan ju behöva lägga ut 5000 på den om kolvarna , cyllindrarna är repig.

ENordstrom

Välkänd medlem
20 nov 2006
1.126
0
36
Skellefteå
Vad kostar det? Gick den bra på höga varv?
Tack så hemskt mkt i så fall! :D
Den gick väldigt bra över hela registret, var bara tomgången som var hög.
Priset beror på om det sitter orginal eller några eftermarknadspsrylar som t.ex. Vforce3

Insugsgummin och reeds är inte samma sak. Reedsen är ju själva bladen som sitter på korgen, eller hur jag nu ska förklara det... korgen sitter ju i sin tur i insugsgummina.

Hur menar du "går inte på tomgången", är den hög, låg eller ingen alls?
Är den obefintlig så kan du ju testa något så enkelt som att skruva på luftskruvarna:)