Det stod en björk mitt på leden...

asyvan

Välkänd medlem
3 feb 2009
160
0
6
Matfors
Hur mycket jag svor över att inte haft helförsäkring när jag konstaterade att chassit var knäckt tänker jag inte gå in på här... det finns inte nog med bokstäver för det. Men fakta är fakta och det var bara att ge sig på det som sagt och syns på bilderna hitills.

En del frågor har ju kommit och besvarats, och fler kommer besvaras. Men låt oss gå in på det faktum att nitarna till chassit är av stål, 4.8mm tjocka och definitivt inte borras ur hur som helst. Skall du borra ur dem behöver du tålamod, tid, fritid, vara arbetslös, etc... dessutom behöver du kylvätska till borren, smörjvätska till borren och grymt bra borrar för rostfritt stål. Du skall dessutom borra långsamt så att borren skär ur stålet.

Som sagt, jag borrar inte ur nitarna... jag slipar av skallen på dem med slipskiva på rondellen. Sen knackar jag in niten med en 5mm dorn. Går hur smidigt som helst. Behöver i detta läge inte akta aluminiumet eftersom jag slipar på den sida där alu-delen skall bytas.


Det är ett gäng nitar och jag behöver t.ex ta bort fästena för krängningshämmaren för att komma åt vissa.


Tidsåtgång hitills : 5 timmar
Kostnad hitills.... : 19 kr
 

asyvan

Välkänd medlem
3 feb 2009
160
0
6
Matfors
Fram till nu har jag alltså slipat bort alla nitar som håller chassiboxen mot tvärplåten framför motorn. Den tvärplåten sitter i sin tur med ett gäng nitar under motorn samt på sidorna.... men de är enklare att ta när väl chassiboxen är borta.

Det som nu måste göras för att ta bort chassiboxen är att skruva lös styrningen och lite andra bultar som håller den i pyramidramen. Och helt ärligt, det här är enkelt... vem som helst som har en hylsnyckelsats och en rondell kan fixa det här.

Styrningen bara att lossa fästet för styrstången enligt bilden nedan.


Och sedan lossa själva styrpinnen så att säga. Nu sitter resten av styrgrejerna fast på chassiboxen och får följa med loss. Det är enklare att flytta över dem till den nya chassiboxen när den skall monteras... så behöver man inte hålla reda på vart allt ska sitta.


De här bultarna skall loss (de två nedre). De håller chassiboxen mot pyramidramen.


Lossar lite på bulten uppe vid styret (som håller främre delen av pyramidramen, så att jag kan lyfta den och få loss chassiboxen.


Loss!


Så ser det ut utan chassiboxen... lite korthuggen! Stackars Renegade... men den skall bli hel och fin igen. Snart så.


Gamla chassiboxen med styrning och allt.


Tidsåtgång hitills : 6 timmar
Kostnad hitills.... : 19 kr
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Ska inte björkarna hålla sig breve skoterleden å inte mitt i?
Verkar iaf som att du får ordning på grejena så att du är taggad inför nästa års utmaning. Ska du emd ut å sladda lederna nåt i år då?
 

asyvan

Välkänd medlem
3 feb 2009
160
0
6
Matfors
Så här mitt i sommarvärmen känner jag verkligen att jag är inte skapt för +25 och över. Lagom är bäst, utom när det gäller snö. Hursomhelst, tänkte ta några snabba här... chassiboxen är ju borta.

Nu slipar jag bort nitarna som håller tvärplåten framför motorn och tar bort den. Ni ser den där buckliga plåten som ligger under skotern? Den skall vara rak och fin, inte bucklig.


För att kunna slipa bort nitarna till motorfästet som på bilden nedan så fick jag kapa bort från fästet av nedre A-armarna. Men eftersom tvärplåten skall bytas så gör det ju ingenting... kan bli lite pilligt att få dit det där sen igen men ni får se sen hur jag löste det.


Lukas hjälper till... han kommer bli grym på meka skoter. Kolla in arbetshandskar modell 5-åring.


Tidsåtgång hitills : 7 timmar
Kostnad hitills.... : 19 kr
 

asyvan

Välkänd medlem
3 feb 2009
160
0
6
Matfors
Nya utmaningar... det blir alltid mer än man tror från början. Alltid.

Om ni kommer ihåg från tidigare bilder vart chassit knäcktes (sidoplåten på växellådssidan)... där sitter en förstärkningsplåt nitad på sidan. Den vill jag ta bort och ersätta med en ny för att slippa rikta chassit med plåten på plats (mycket tuffare). Det kommer visa sig senare också att det faktiskt är rätt bra för mig att sätta dit förstärkningsplåten från 440 cross. Men som sagt mer om det senare.

Det visar sig att förstärkningsplåten sitter bakom bromsskivan till viss del... ialllafall en av nitarna. Alltså måste jag bort med växellådan och sedan bromsskivan. Det är den där delen som sitter bakom den runda orangea plutten på bilden nedan.


Så härnäst blir det riva växellåda för att få loss sista chassidelen som skall bytas.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.129
958
113
Stora Blåsjön
Det är för sånthär som sommarn finns :) ska sjävl sätta igång med min renovering efter vintern alla äventyr... och nu är ju sommarn slut också så nu börjar det bli bråttomt!
 
B

Biosteel

Det är för sånthär som sommarn finns :) ska sjävl sätta igång med min renovering efter vintern alla äventyr... och nu är ju sommarn slut också så nu börjar det bli bråttomt!
haha sommaren redan slut ?:aetsch:
 

asyvan

Välkänd medlem
3 feb 2009
160
0
6
Matfors
Det kommer att komma mera om det här... men det blev en ofrivillig paus då jag blev tvungen att akut operera ena ögat. Håll ut.
 

asyvan

Välkänd medlem
3 feb 2009
160
0
6
Matfors
Håhåjaja... växellådan var det ja.
Det var inget jag ville egentligen, att ta isär växellådan. Inte för att jag trodde det skulle vara krångligt, men precis som med motorn... jag vill inte göra det krångligare än det är. Vill inte jobba mer än jag måste. Nåja, jag måste bort med växellådan... eller egentligen bromsskivan men den sitter ju innanför växellådan.

Så. Töm ur olja och ta bort locket.


Övre lilla drevet är 21T. Min tanke var att kanske dreva ner när man ändå är och pillar i växellådan. Men att minska 21T ännu mindre är inte bra, det blir för snävt för kedjan och den slits onödigt mycket... dessutom är risken att kedjesträckaren inte räcker till utan jag måste kapa en länk på kedjan. Krångligt.


Att öka det större drevet från 43T till 45T är en möjlighet. 21/43 är originaldrevning på Renegade, men Summit har 21/45. Dock kostar ett originaldrev 45T ca 1300kr så det känns inte så lockande just nu. Jag är ju inte direkt missnöjd med drevningen.


Distanshylsa mellan packbox och drev.


Bakre delen av växellådshuset var lite krånglig att få bort. Det var det som tog klart mest tid, allt annat var superenkelt och tog typ minuter att ta bort.


Bromsok och bromsskiva borta. Nu kommer man åt alla nitarna på förstärkningsplåten som skall bort och ersättas med en ny.


Tacka vet jag elektrisk back som reverserar motorn, växellådan är inte krångligare än så här.


Nästa uppdatering blir om förstärkningsplåten.

Tidsåtgång hitills : 8 timmar
Kostnad hitills.... : 19 kr
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Surt!

Kollade runt i pixbox på skoterbilder, hittade en IQ som en person hade råkat köra av leden och in i ett träd, IQ:ns framdel var ganska förstörd.
Om IQn var blå och vit så vet jag vems det är ;) Han fick gashäng och tog trådet i 65-80nånting. Han hade hoppat och det var i landningen gashängde sig, han hoppa av typ 2m från trädet.
Nästan allt på höger sida är trasigt.

Ser bra ut asyvan, tror det kommer bli bra det här. Har ju inte tagit så lång tid och inte kostat så mycket än. Fortsätt så här.
 

asyvan

Välkänd medlem
3 feb 2009
160
0
6
Matfors
Förstärkningsplåten som sitter på sidan, där chassit knäcktes och böjdes, måste bort. Jag vill inte behöva rikta chassit med den extra plåtbiten där. För att få bort den tog jag alltså bort växellåda och bromsskiva och slipade bort nitarna som höll fast den.

Det syns hur knäckt det är eller hur?


Här är den nya förstärkningsbiten... den är från 440 Cross och mycket starkare som synes. Dessutom rak. hehehe. Den kostar 303kr som redan nämnts tidigare i tråden. I bakgrunden kan ni se att chassit är rakt det med... jag har tyvärr ingen bild på det jobbet men så här gjorde jag:
Jag tog en gasolbrännare, en sån där som sitter på en engångsflaska och blir ca 2000 grader i lågan. Med den så värmde jag ordentligt där chassit var böjt. Jag skyddade baksidan mot motorn med en anpassad träskiva som jag haft liggandes i vattenbad. Dessutom täckte jag resten av skotern med en blöt filt, så har jag även haft när jag slipade bort nitarna med rondellen. Hursomhelst, efter rejäl uppvärmning använde jag stora tvingar, en slägga, en träbit (45x45 ca 20cm lång) och bankade och vred det hela så rakt det bara gick.


Så här skall den sitta. Sprickan i övre delen av plåten bakom förstärkningen borrade jag stopp på med en 4mm borr. Syns precis ovanför förstärkningen.


Sen skall nya tvärplåten framför motorn monteras...

Tidsåtgång hitills : 10 timmar
Kostnad hitills.... : 322 kr
 

Emppu

Välkänd medlem
10 feb 2009
474
0
16
Norrbotten, Övertorneå Kommun.
Om IQn var blå och vit så vet jag vems det är ;) Han fick gashäng och tog trådet i 65-80nånting. Han hade hoppat och det var i landningen gashängde sig, han hoppa av typ 2m från trädet.
Nästan allt på höger sida är trasigt.


Ok, han nämnde att det skulle bli ganska dyrt att laga... typ 50K.



Kommer nog bli bra det här alltså!
 

asyvan

Välkänd medlem
3 feb 2009
160
0
6
Matfors
Har i detta skede fått de flesta grejerna som behövs. Vi tar dem steg för steg, tidigare såg ni förstärkningsplåten (303 kr). Så här ser det ut när jag monterar tvärplåten (337 kr).

På bilden nedan, ny tvärplåt och gammal tvärplåt. 24 öre till den som gissar rätt på vilken som är vilken.


Sätter i M5x16 i motorfästet... dessa skall in genom plåten och muttrar skall försöka fästas inuti fästet för nedre A-armarna. Knivigt.


Plåten på plats. Alla hål för nitar är inte borrade, de som är borrade sätter jag M5 bultar i för att fästa den på plats. Dessa bultar ersätts sedan med nitar 4.8mm Stål.


Sätter temporärt även dit de andra bultarna som på denna bild, övre A-armens bakre fäste som sitter med denna. Detta för att dessa hål skall stämma när jag drar fast plåten. Vill inte upptäcka sedan att hålen inte stämmer och man inte får dig bultarna.


Muttrarna för motorfästet som sagt. Det var lite pilligt men inte överdrivet. Det var faktiskt värst på andra sidan, trångt att komma åt. Fick hålla emot med en lång spetsig tång.


Tidsåtgång hitills : 12 timmar
Kostnad hitills.... : 659 kr
 

asyvan

Välkänd medlem
3 feb 2009
160
0
6
Matfors
Nu över till den främre chassiboxen... den kostar 2005 kr. När nu främre tvärplåten sitter på plats med M5 (nitar först när allt sitter på plats, mer om det senare), då är det dags att montera chassiboxen på samma sätt.

Den här lilla plastläppen (där krängningshämmaren går igenom) måste flyttas över från gamla till nya chassiboxen. Jag nitade den med en bricka mellan för att niten inte skall äta sig genom plasten lika lätt.


Pyramidramen fästs i chassiboxen, det är de två bultarna mitt i bild.


Innan övre A-armen sätts dit på variatorsidan skall denna bult stickas igenom. Den fäster tvärstaget och man får inte dit bulten när A-armen sitter på plats.


Så här, med A-armen på plats.


Krängningshämmaren och nedre A-armen på plats. Krängningshämmaren stoppar man lämpligen dit innan man sätter dit nedre A-armarna och innan man drar fast bultarna för pyramidramen och övre A-armar. Jag glömde det så det vara bara ta loss och göra om.... klart bra att man inte nitar innan man är helt klar med andra ord.


Här sitter nu förstärkningsplåten på plats också. Bultarna är M6 och det är för tjockt för nitar så de kommer sitta där hela tiden.


Det som saknas på chassiboxen är ju styrningen och några kuddar för avgaskröken. Dessa monterar jag över sedan, var ju lättare att sätta dit den utan styrningen.

Fast först är det dags att nita...

Tidsåtgång hitills : 14 timmar
Kostnad hitills.... : 2664 kr
 

asyvan

Välkänd medlem
3 feb 2009
160
0
6
Matfors
Nita 4.8mm stålnitar gör man inte med en vanlig handtång, det är jobbigt även med en saxtång och svårt att komma åt. En sån här kostar 495,- på Jula... värt varenda krona. Men man måste ha kompressor. Har man inte det tycker jag man kan hyra en batteridriven popnittång för ca 150,-



Hålen för nitarna är inte borrade... de få hål som finns i de nya plåtarna har jag satt bultar i. De skall sedan ersättas med nitar, men först skall nya hål borras och nitas innan jag ersätter bultarna.


Vackert, nitat och bularna borta. Jag köpte 40st nitar, á 6,- styck.


Undersidan på


Rakt och fint! Jag är hur nöjd som helst.


Tidsåtgång hitills : 16 timmar
Kostnad hitills.... : 3399 kr
 

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
jäklar va grett de blir!! billigare än försäkringsärende?:rolleyes: + att man lär sig lite på köpet;) bra med kort fortsätt så ända tills den står på marken med allt på då blir vi nöjda:D
 

asyvan

Välkänd medlem
3 feb 2009
160
0
6
Matfors
Jaha... man vill ju gärna kunna styra skotern. Jag har ju lämnat styrgrejerna kvar på gamla chassiboxen hitills, för att de inte skall vara i vägen. Nu när allt är nitat är det dags att montera ihop grejerna på allvar. Så först bort med styrningen från gamla chassiboxen...



För att få ur styrstagen så lossar jag det på ena sidan...


Brickor på plats på nya chassiboxen som sitter på skotern.


Sett från sidan, med alla brickor och så i rätt ordning.


Styrstången på plats. Fastbultad och testad.


Nästa steg blir dämpare för att få till en komplett framvagn. A-armarna sitter ju redan på plats.

Tidsåtgång hitills : 17 timmar
Kostnad hitills.... : 3399 kr
 

asyvan

Välkänd medlem
3 feb 2009
160
0
6
Matfors
Hej i sommaren
Har köpt båt så man kan ha fullt drag året runt, hinner inte riktigt med skotern. Men dock, påminner om hur det kan se ut på vintern... den dagen som den här tråden handlar om. Nåja, skotern hinner bli klar innan vintern och fixat lite till dessutom om jag hittar några extra kronor.

Skoterrondell.


Hur som helst så skall dämparna dit, och tvärstaget i framvagnen. Glöm inte det jag sa tidigare... bulten till tvärstaget skall dit innan övre A-armen på variatorsidan sätts dit.


Det här är ju småsaker... lite bult att dra dit. Tar typ 5 min.


Men se så vackert det blir... det ser ut som en skoter igen. En rak skoter.


Tidsåtgång hitills : 17 timmar
Kostnad hitills.... : 3399 kr