Mxz700 Köpt tomgångs problem. Hjälp?:P

Blomdahl94

Välkänd medlem
6 sept 2008
1.322
0
16
Örnsköldsvik
Har nu bytt Vmaxen mot mxzan.
Den såg riktigt fin ut och jag har startat den och den går, han sa att när man kör och det blir så låg tomgång är det bara att choka. Kan det vara ngt med att den inte får tillräckligt med soppa?

Jag ska kolla komp och byta kolvar + kolvringar. (Orginal ,snopro eller kimpex?)

Tack på förhand.:D Skidoo:rock:

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Sv: Mxz700 Köppt tomgångs problem. Hjälp?:p

Glöm kimpex! Skulle int ens sätta de i en br 250. Men snopro vet jag har funkat, vet flera som köra med dom. Men original är alltid bäst. Rotax har ju "billiga" kolvar om man jämför med polaris iaf. Kolla bestyckningen också, så den inte går för snålt. Kan ju vara en orsak till att den skurit tidigare.

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Du tar lös förgasaren, vänder den upp och ned och skruvar upp den stora skruven som sitter där, där innanför sitter munstycket. Och så ser du bara vad som står på det och kollar upp vad som är original.

Blomdahl94

Välkänd medlem
6 sept 2008
1.322
0
16
Örnsköldsvik
Tack! det ska jag göra :D

Här kommer en bild.
Någon som vet var man kan hitta ngt för bättre skid res? Billigt och enkelt, dreva ner? v-kitt?

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Vad har du för matta på den? Byt till en Cross-Country 38mm eller en Back-Country 44mm matta så blir det stor skillnad. Då kan du ju även dreva ner den 2kugg om du vill samtidigt som mattbyte, för du måste ju ta isär kedjehuset då.

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna

Glöm kimpex! Skulle int ens sätta de i en br 250. Men snopro vet jag har funkat, vet flera som köra med dom. Men original är alltid bäst. Rotax har ju "billiga" kolvar om man jämför med polaris iaf. Kolla bestyckningen också, så den inte går för snålt. Kan ju vara en orsak till att den skurit tidigare.
För er som inte visste det så har Kimpex och Snopro samma tillverkare!! Tro det eller ej, men så är fallet. Jag skulle dock ha satsat på originalkolvar ändå! Livslängden är betydligt längre än eftermarknads tjaffs!

Trices

Välkänd medlem
18 mar 2009
973
0
16
32
Plats
Snopros grejer har funkat och passat prima i min ET hela vintern, men man kanske måste köra lite mer än bara en vinter för att få någon hållbar data :)

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Det spelar ingen roll om de är samma tillverkare. Isåfall är snopro en bättre verision av dom. För jag har kört på snopro i min förra skoter och min kompis på kimpex i samma skoter och hans gick skit och fick byta kolvar, och min gick bra! Men jag tycker du Lynsxrs800 ska köpa original. Dom är alltid bäst! :D

Blomdahl94

Välkänd medlem
6 sept 2008
1.322
0
16
Örnsköldsvik
Okey,blir nog orginal då ;)
Men märkte nu att när jag her på handtags värmen så går inte övrig ström så som lyse, mm Kan det då vara cdin som *****s och har med tomgången att göra eller är det ett ytterligare fel?

B

Biosteel

För er som inte visste det så har Kimpex och Snopro samma tillverkare!! Tro det eller ej, men så är fallet. Jag skulle dock ha satsat på originalkolvar ändå! Livslängden är betydligt längre än eftermarknads tjaffs!
vänta nu tillhör inte den där skotern serie 3 motorerna med vevaxelproblem kolvproblem och vette fan allt vilket borde betyda att eftermarknadskolvar borde hålla längre ?:mad::ciao:

ENordstrom

Välkänd medlem
20 nov 2006
1.126
0
36
Skellefteå
Du skulle nog lika gärna kunna köpa snopro kolvar :) om dom nu behöver bytas?

Jag satte wiseco i min när jag bytte förra sommaren.

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå

vänta nu tillhör inte den där skotern serie 3 motorerna med vevaxelproblem kolvproblem och vette fan allt vilket borde betyda att eftermarknadskolvar borde hålla längre ?:mad::ciao:
Nej...

Problemet var kolvringsflagning och att packboxen ploppar ut/ går sönder och läker ut fettet som ligger runt vevaxel på PTO sidan.

Kolvringsflagningen (som jag vill minnas brp inte riktigt vill kännas vid) förekommer inte på nyare maskiner...

Vevaxelproblemet kvarstår dock. (Tror inte 800R och E-tech har det problemet dock)

Köp original eller köp snopro, blir ungefär samma sak. Bägge är gjutna.

Blomdahl94

Välkänd medlem
6 sept 2008
1.322
0
16
Örnsköldsvik
Okey, men det där med packboxen vid variatorn , jag ser inte om den är ute lr så men det kanske man inte gör?(Min pappa trodde det var felet också+ en granne)

Jag ska byta kolvar för säkerhet skull bara ;)