Polaris 600rr SE

Sneable

Välkänd medlem
26 mar 2009
280
0
16
Malå
Min tanke var mer att man skulle kunna köra lite hårt och hoppa lite med en lång IQ som typ en kort... självklart blir väll bogien och tunneln lite ostadigare jämnfört med korta, men de jag ville veta va ni tycker och tänker, ifall de kan vara en "alround" skoter för djup snö och stora hopp... =)

Det får framtiden utvisa :)
 

fezze

Aktiv medlem
4 dec 2009
72
0
6
Boden
Hej ! lägger in mina frågor även på denna tråd för jag skulle vilja ha många svar eftersom maskinen är flongny å det är lättare att gå tillbaka till återförsäljaren å påpeka..

Var å hämtade ut en IQ 600rr se till grabben i går. Modellen med en påbultad förlängning. Tyckte det var en bättre maskin för pengarna 44a å lite fölängd för lessnar man på att köra lång så är det ju bara att ta bort förlängningen å byta matta. Är inte så ajour på dessa nya maskiner lade av med skoter för sisådär 15 år sedan (eft. 3 njurbäckeninflammationer) så därför har jag ngr frågor som ni ev kan ge mig svar på..

1. när den står platt på garage golvet har den som ett slekigt läge på boggien jag kan med lätt tryck trycka bakdelen ca 10cm å där stannar den därefter lyfter jag å då stannar den i det övre läget har kollat å det är en av länkarna som går emot en stopp åt ena resp andra hållet vad är denna slekmån bra för..

2. boggien ja..upptäckte att om man står på fotstegen å gungar (85kg) så fjädrar ju framvagnen lite (som den ska) men boggien är helt stum!!jag hoppade då av å gungade med hela min vikt på bakre lyftbågen å denna är ju förlängd så hävkraften blir ju enorm men..nästan stum! ska den va så jävla hård eller är det nåt mysko? Har läst om ngn här på forumet som testat en SE å tyckte boggien var för mjuk??

3. eftersom luftburken var felmonterad (tog i drivaxeln å insugsstosarna var inte inpassade i burken) så var jag tvungen att demontera denna upptäckte då att förgasarhalsarna va rejält oxiderade även motorn/förgasarna har oxid lite här å där dessa skotrar är ju kvarvarande
-09 å har stått länge så även styrspindlarna/nitskallar har ett oxidskikt som ett grått pulver å lite missfärgning av aluminiumet. Frågan är då har eran skoter denna oxidation? är nämligen lite orolig att även inandömet tex. vevhus mm. är oxiderat..

4. När jag tog bort luftburken upptäckte jag även att sekundärvariatorn glappar. Den har ett axialt glapp på ca 2-3mm är det nåt att den ska självcentreras eller.?
märkte även ett radiellt glapp man kan mao. vrida sekundären med/motsols utan att axeln snurrar.. blir det inte slitet fort om man hoppar mm. om den redan som flongny glappar?

5. vad ingår i första servicen å är den gratis för er? min återförsäljare tar 1200kr men bjuder på dom rätta munstyckena om jag byter dessa själv!? (ingår inte både inkörnings samt originalbestyckningsmunstycken i köpet?)

6. på tal om vad som ingår vid köpet..jag fick med en liten påse med en mekanisk hastighetsmätare i miles. 2 varnings lampor å en handbok.
jag köpte samtidigt en billig barnskoter till den mindre grabben å med den fick man även med diverse verktyg (inget av kvalla men ändå..) Fråga: brukar det inte följa med ett enda verktyg tex. ett T-verktyg som man komprimerar sekundär variatorn för att underlätta rembyte, ett för att justera boggiefjädringen, en haknyckel för justering av framdämparna, å såklart en t-stiftnyckel? Jag kommer ihåg när jag köpte en ny helcross då fick man med dessa verktyg + verkstadshandbok å även en exra kolv! Men..men tiderna kanske förändras inte ett enda verktyg på en pryl för över 100 papp..

7.På tal om förändrade tider så tycker jag att det har blivit lite slarv med tanke på vad man pyntar.. fan! det är inget roligt att hitta skitigt torkpapper nerknölat vid bromsskivan. snemonterad varvräknare fladdriga (glappande) nitningar sitter till gummistroppar å dessutom för långt avstånd till ena niten så man får stäcka stroppen som ett psyk. inte ens en tändstiftnyckel medf. Det finns fästbläck med förborrade nithål mot bukplasten under variatorn men oborrat å onitat i plasten. exp-kärlet hänger i en (1) kattstrypare å ingen slang från överströmmaren. demonterade sadeln å då kom pinnbultarna med ist. för bara muttrarna.. såna här grejer ger ju ett dåligt första intryck jobbar själv som pedant mekare å kräks därför åt sånt här jävla hafsjobb. Jo jag vet att det är en racereplica men dom behöver ju inte rejsa på löpande bandet för det!! har era maskiner såna här klantiga småfel.
eller? Tack på förhand mvh/pelle
 

Trices

Välkänd medlem
18 mar 2009
973
0
16
32
Plats
1an, tror det har något med starter i djupsnö att göra om jag inte minns fel.
4an, den ska glappa axialt men ej radialt.
 

RonnyK

Välkänd medlem
14 dec 2008
456
1
16
Malå
5an; 50milaservicen ska oljan i kedjehuset bytas, är jag nästan helt säker på. Sen är det väl ombestyckning och kanske lite allmän genomgång bara.
6an, sitter inte det verktyget för att komprimera sekundären under huven?
BILD;

Tror att det är där :)
 

Dadda

Välkänd medlem
15 sept 2006
903
1
18
Finland
Du kan prova ställa boggiedämparen mjukare, finns ju en ratt med S-H på = soft- hard. Angående luftburksmontage så var det lika skit på min, gummina som är mellan förgasare å luftburk var inte på rätt plats. Finns även tendens att drivaxel nöter hål i luftburk på -08 ans modell. Tror knappast det är mycket bättre på -09 men jag skall kolla när jag bestyckar om min. Min har oxiderat på motor nitar å styrspindlar också, men tycker polaris oxiderar mer än tex ski-doo. Fick även dra om några el kablar som gick brevid styrstången samt skulle höjjaren ha skavat hål i bromslangen om inte jag lindat den. Även starsnöret löpte mot kylslangen på min, så jag lag ett 15mm grovt plaströr från pyramiden ner till motorn som startsnöret löper i. Tar in snö i luftburken, bör tätas med silicon runt framlampor. Har även sikaflexat fast luftfiltren i motorhuven p.g.a dålig original lösning. Har även förstärkt främre saxen i boggien med ett 22 mm rör innuti det befintliga, och smört upp alla bussningar för dom är ju typ torra ! Expansions kärlet på min är även upphängt med 1 kattstrypare men jag lag dit en till :nerd: Jag tror det där var det nödvändigaste jag har att bidra med, tycker även att dom som monterar polaris skotrar och inspekterar dom borde ha en jävla smäll. För dom gör inte ett okej arbete, jag köpte inte min som en byggsats fastän för att jag gillar å skruva ! 1200kr för att dom skall kolla oljenivå i kedjehuset ev byta tycker jag är hutlöst... Btw min är en kort modell, har kört 215 miles (ca350km) och gillar skotern delvis. Har släppt balatremmarna ett steg, skotern blev lättare styrd men inte tillräckligt vass i styrning. och boggien är inte tillräckligt progressiv, så dämparna skall chimsas om. Men kanske jag blir nöjdare när jag får nöta på den ett par timmar till... Hade en rev 440 förut och där kan man säga att styrning och underrede funkade bra, iq har inget att säga till om änsålänge :)
 

IQ RR

Välkänd medlem
3 maj 2009
330
1
18
Dalarna
ni som provat rr se ett tag nu hur är dom?
tex inga no slip drivhjul, kuggar dom över vid hård belastning?
hur går dom i lössnö?
 

AeGZoR

Medlem
4 apr 2006
38
0
1
Umeå
Tycker den funkar minst lika bra i lössnö som mountaincat 800 144" som jag hadde innan. smidigare,men lite sämre om man kör väldidgt sakta i snön. Beror förmodligen på attack vinkeln.sen på leden så funkar den hur bra som helst inte specielt stor skillnad mot en kort. Har märkt att man måste ha mattan ganska så spänd för att den inte ska kugga över, så nonslip hadde nog inte gjort bort sig.
 

Jaacob

Välkänd medlem
22 okt 2009
560
0
16
Luleå
Är det samma skidor på rr:en och rr SE? isånnafall hur är dom i djupsnö?
Läste att rr skidorna är lika breda som slp pp stämmer det?
 

RonnyK

Välkänd medlem
14 dec 2008
456
1
16
Malå
Är det samma skidor på rr:en och rr SE? isånnafall hur är dom i djupsnö?
Läste att rr skidorna är lika breda som slp pp stämmer det?

Dom är i princip lika breda ja, SLPskidorna har nog en aning djupare köl och lite annan utformning under bara. Hörde med en här på forumet som hade bytt från gripperskidorna (dom som sitter original, det är samma på RR och RR;se) och han sa att han inte kände nån större skillnad. SLPskidorna styrde visst lite bättre på hårt underlag.

Och jag vet ju vad du har för skoter och skidor (om det är original), du skulle garanterat uppleva gripperskidorna som bättre :blink1:
Du kan PMa om du undrar nåt mer ;)
 

Jaacob

Välkänd medlem
22 okt 2009
560
0
16
Luleå
Dom är i princip lika breda ja, SLPskidorna har nog en aning djupare köl och lite annan utformning under bara. Hörde med en här på forumet som hade bytt från gripperskidorna (dom som sitter original, det är samma på RR och RR;se) och han sa att han inte kände nån större skillnad. SLPskidorna styrde visst lite bättre på hårt underlag.

Och jag vet ju vad du har för skoter och skidor (om det är original), du skulle garanterat uppleva gripperskidorna som bättre :blink1:
Du kan PMa om du undrar nåt mer ;)
Okej tack, dom känns ju lite mer prisvärda också :)
 

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
På tal om förändrade tider så tycker jag att det har blivit lite slarv med tanke på vad man pyntar.. fan! det är inget roligt att hitta skitigt torkpapper nerknölat vid bromsskivan. snemonterad varvräknare fladdriga (glappande) nitningar sitter till gummistroppar å dessutom för långt avstånd till ena niten så man får stäcka stroppen som ett psyk. inte ens en tändstiftnyckel medf. Det finns fästbläck med förborrade nithål mot bukplasten under variatorn men oborrat å onitat i plasten. exp-kärlet hänger i en (1) kattstrypare å ingen slang från överströmmaren. demonterade sadeln å då kom pinnbultarna med ist. för bara muttrarna.. såna här grejer ger ju ett dåligt första intryck jobbar själv som pedant mekare å kräks därför åt sånt här jävla hafsjobb. Jo jag vet att det är en racereplica men dom behöver ju inte rejsa på löpande bandet för det!! har era maskiner såna här klantiga småfel.
eller? Tack på förhand mvh/pelle
Kallas för "amerikansk kvalitet"...på bilsidan ett länge känt faktum:cheesy::becky::blink1:
 

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
jag har precis köpt en se som gått ca 50 mil...

min hade nött på kylslangen både mot startsnöret och magnapullen.

vändhjulen sitter inte där dem ska.. skorrar emot "piggarna" på insidan mattan.

har förstärkt ett rör fram i boggien med 22 mm rör

ska täta runt lyktorna

ska kolla hur luftburken sitter.. tydligen skit att få dit! ska bli kul att fara och bestycka en dag, får riva ur boxen 10 ggr innan man e klar med bestyckningen..

inget fäste för reservrem, t-stift,
 

Andreas_H

Välkänd medlem
11 nov 2006
258
0
16
Horrsjön
Min rr:se har funkat kanon inte ett enda fel på 350 mil. surade en gång men det var för att jag blömde att stänga bensinkran när jag hadde haft den på släpkärra upp till funäsdalen en resa på 40 mil.

ps den är dock till salu om nån är intresserad =)