A Bigblockstory; IQR 1200 & IQR 800

Polaris mannen

Välkänd medlem
5 jun 2006
980
1
16
skogskoja
Lagret på PTO sidan ska givetvis bytas mot en bredare för att förebygga vevaxel ras...
här är det monterat, vevaxeln fick en spabehandling i frysen inför monteringen om ni undrar över ringfrosten ;)

Fick du modifiera blocket nått när du bytte till det bredare lagret?
Har du något art nr på lagret?

Förövrigt ruskigt fina byggen ni har!
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.168
1.003
113
Stora Blåsjön
Fick du modifiera blocket nått när du bytte till det bredare lagret?
Har du något art nr på lagret?

Förövrigt ruskigt fina byggen ni har!
Artnummer på lagret: 3514587 (polaris original från nyare 800an)
Men man MÅSTE modifiera packboxen, annars får lagret ingen olja.
 

RonnyK

Välkänd medlem
14 dec 2008
456
1
16
Malå
Kommer det några fler filmer? Var lite sugen på att se de ni filmat med hjälmkamera, om det blev nåt av de?
Och att säga att det är grymma byggen är ju både en underdrift och uttjatat, men grymma är dom! :amazed:
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
833
113
Kramfors
ASKER .....Vad tror ni kan ha hänt, det verkar inte vara packboxen vid variatorn för den såg ut som ny.
Blir nog att riva isär allt ändå nu för det blir inget mer kört denna vinter...

Jag misstänker tillfälligt tömd flotörkopp. För bestyckningen i övrigt ser ju bra ut.

Jag har märkt ett flertal ggr i vinter att jag får soppabrist pga tömd flotörkopp när jag kör lectron. Jag har inte listat ut varför lectronarna är känsligare att tappa soppa men jag misstänker flotörerna kan tjärva. Och det är snorlätt att motera flotören fel väg (jag har mont fel mer än 1 gång) Det är ju höger resp västerflotör som man kan blanda ihop vid mont !! Kolla att piggen som ska lyfta flotörgaffelt lyfter längst ut på gaffeln!! Och att dom inte kan fastna på något sätt!

Därimot kan man inte få skit i något munstycke på lectron vilket är bra ,,bara nålmunstycket.. Kolla noga bakom nålmunstycket efter slang slimsor!!

Jag har även råkat ut för att nålen fastnar på väg tillbaka i nålmunstycket ,,gashäng på en fugge. Detta är lätt hänt på lectron om man får lilla minsta skit på nålen vid justering (dyngiga fingrar)

Men jag är överlag stennöjd med lectron
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.168
1.003
113
Stora Blåsjön
Ok ska kolla det, skotern låg väldigt mycket upp och ner denna dag ska kanske nämnas.

Rätt hyfsad fastkörning för övrigt :)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.168
1.003
113
Stora Blåsjön
Har inte kollat något mer på skotern sedan sist... men jag har funderat mer och mer på att prova turbo :)
Har ju ändå 8st cylindrar och 6st nya kolvar så varför inte...

Tänkte något liknande:
* Singelpipa (för att vinna plats, effekt får väll kompenseras med turbon)
* Större tank ca 40liter :)
* Göra om infästningarna till motorn och få allt detta rakt och stumt så den inte gillar remmar lika mycket.
* lägre komp i topparna ca 10:1?
* Garrett 3076 turbo?

Borde slippa köpa större förgasare med detta....
 
Last edited:

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Fy fan!! Nu börjar det ju likna något! Men nog borde du unna köra trippelrör, det borde ju kunna liknas med stt köra pulsseparearat grenrör på 4-takt? Hur som helst kommer detta att bli sjukt! Synd bara att du snor mitt "andraprojekt"... ;)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.168
1.003
113
Stora Blåsjön
Har funderat på detta men slp rören tar väldigt mycket plats, får inte plats med en turbo som det är nu, inte på ett bra sätt iallafall. Därför är det lockande med singelrör, dock är detta helt oprövat till 1050/1200an. Frågan är om man ska utgå från slp singelpipan till 800an och bygga något eget utifrån den, ska iallfall ta och fixa en sådan så man kan mäta på den.
Det som är bra är att motorn med ej fungerade/dålig pipa/pipor ger ändå runt 190hk. Så man behöver inte ladda så farligt mycket för att komma upp i 300+ :)
 

AC/DC

Välkänd medlem
3 nov 2008
568
1
16
Boden
sjuuuukt!! kommer bli jävligt grymt.
och jag som gruvar mig för att montera xcr motorn i ett edge chassie :p
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Har funderat på detta men slp rören tar väldigt mycket plats, får inte plats med en turbo som det är nu, inte på ett bra sätt iallafall. Därför är det lockande med singelrör, dock är detta helt oprövat till 1050/1200an. Frågan är om man ska utgå från slp singelpipan till 800an och bygga något eget utifrån den, ska iallfall ta och fixa en sådan så man kan mäta på den.
Det som är bra är att motorn med ej fungerade/dålig pipa/pipor ger ändå runt 190hk. Så man behöver inte ladda så farligt mycket för att komma upp i 300+ :)
Jag tycker mig ha läst om en som byggt en 1200turbo i ett vertical edge chassie, men jag kan ju ha fel. Hur som hellst så borde det gå att fixa ner en turbo till rören, dock så kommer den inte att bo i en 3-rummare... Utan får trängas i en etta med faster Olga! Det är ju dock inte så mycket saker som behöver rymmas där förutom turbon, om man klurar lite.. :)
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Om man klurar lite så borde man ha massor på att vinna med ett pulsseparerat system även på 2-takt. För det gör då hela skilnaden på 4-takt. Skulle vara kul att se skilnaden i praktiken! Eller skit i det och låt mig bli först med 1200 turbo! ;)
 

r0tkiv

Välkänd medlem
25 okt 2007
1.210
0
36
stödE
Om man klurar lite så borde man ha massor på att vinna med ett pulsseparerat system även på 2-takt. För det gör då hela skilnaden på 4-takt. Skulle vara kul att se skilnaden i praktiken! Eller skit i det och låt mig bli först med 1200 turbo! ;)
låter som de blev tävling ;)
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Nej det kommer inte bli tävling.. Mitt 1200 bygge ligger kraftigt fortfarande på planeringsstadiet. Ska bli min andramaskin. Dock så ska jag försöka dra ner och kolla om Askers maskin går nå hårt, självklart då kolla mot min Assault turbo. Men det är ju LÄÄÄNGE till dess!
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Nog borde du kunna dra ihop rören just i början på dämparna och bara fixa en fläns mot turbon där? Då har du ju GOTT om plats! Det skulle jag försökt med iaf. Brukar vara lättare att få en turbomod att funka om man utgår från ett koncept som är beprövat utan snurra. För då vet man att den går. Och får man ras så blir felsökningen BETYDLIGT lättare när man inte ändrat så många saker på en gång....
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.168
1.003
113
Stora Blåsjön
Nej det kommer inte bli tävling.. Mitt 1200 bygge ligger kraftigt fortfarande på planeringsstadiet. Ska bli min andramaskin. Dock så ska jag försöka dra ner och kolla om Askers maskin går nå hårt, självklart då kolla mot min Assault turbo. Men det är ju LÄÄÄNGE till dess!
Jag får se hur det blir med piporna, tycker det ändå känns trångt :) Måste suga in luft från något lämpligt ställe också, och piporna värmer upp hela utrymmet väldigt effektivt... är som bara i planeringsstadium än, ska ta och beställa lite lämpliga prylar väldigt snart iallflall.
Men det låter som vi måste träffast i tex Stora Blåsjön/Jorm något i vinter! ,tiden går för fort... ;)
Hur mycket komp hade du tänkt köra på topparna?
 
Last edited: