A Bigblockstory; IQR 1200 & IQR 800

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Berätta!!
Swiss army ihopfällbar EZ rydeboggie? Vindrutetorkare? 2 thailändskor? Lager till 1200'an?

Äh, kom igen nu! :)

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Ok då kan visa lite av godiset som kom :)

Kan inte så intressant bild men ack så viktig, lager till båda maskinerna, kolvar och stakar till min samt en motorkudde och en nål för att kunna fylla på kväve i dämparna...

Nya fläsklagret till 1200an

En vacker spade till mig :amuse:

Och till sist nånting som kanske gör att vi äntligen kan få till något vettigt att visa er i videoformat :bigsmile:

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.002
113
Stora Blåsjön
Nu är operation slutmontering påbörjad!

Det har hänt mycket sedan bilden togs men bilder på det tar vi i morgon + mer...
Motorn sitter på plats, pipan är lindad, vattensystemet är klart, avgastempmätar sensorerna i grenröret är monterade.

Ska bara tillverka några avgaspackningar som inte läcker. Så går grenröret skruvas fast.

Nu äntligen är det inte så långt kvar till provstart!

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Nu är operation slutmontering påbörjad!

Det har hänt mycket sedan bilden togs men bilder på det tar vi i morgon + mer...
Motorn sitter på plats, pipan är lindad, vattensystemet är klart, avgastempmätar sensorerna i grenröret är monterade.

Ska bara tillverka några avgaspackningar som inte läcker. Så går grenröret skruvas fast.

Nu äntligen är det inte så långt kvar till provstart!
Gilla!:biggrin1:

Polaris mannen

Välkänd medlem
5 jun 2006
980
1
16
skogskoja
Har 800 Cfi problem med pto lagret? Har inte hörtalats om det.
Fick till svar(av en som hållt på mer än oss alla med 800VES tex) att de är helt annorlunda byggda(600r/800cfi osv med breda lagret org) för att få smörjning..Ångrar nästan lite att jag inte visste tidigare om att det fanns bättre lösningar(för smörjningens skull). Hade redan monterat de breda lagret på min när jag fick reda på detta, så känndes lite surt att donka lös ett nytt lager då =)

Kör man med oljepump eller trycker in extra olja separat till lagret så borde det funka fint med det breda(många i USA som gjort detta som du säkert vet)..Men är en viss risk om man bara mixar i tanken.

Hur känns breda lagret på bamses maskin nu efter sen sesong?

Förövrigt så fortsätter du bara att brilljera med ditt byggande :)

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.002
113
Stora Blåsjön
På bamses maskin kändes det som nytt när vi hade lös veven, däremot hade den skurit på mittenlagren och båda stakarna var slut., pga av för snålt ställd oljepump.
Så har det överlevt i den miljön så verkar det ganska safe.
På vattenskoterblocket så är lagerbanan på blocket ca 1mm bredare så det sitter bättre än på 800ves.

"Indydan" har skrivit lite (mycket kanske det var :) ) om detta men han jobbar å andra sidan åt amerikaner, och att få dom att förstå att man måste slipa ur i packboxen för att köra detta lager tror jag inte han lyckas med... han anser å andra sidan att 2st enkla lager fortfarande är det bästa, bara lagerytorna i blocket och veven är raka.

Vad som funkar återstår väll att se, har inte sätt många som kört med det feta cfi lagret så jag har svårt att lita på de källor som finns.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.002
113
Stora Blåsjön
Har hänt lite mer nu, saknas dock lite slangar och små grejor som jag måste köpa imorgon för att fortsätta nu.
Förgasarna har jag gott igenom, skruvat isär dom i molekyler och satt ihop dom igen. tätat med tätningsmassa.
Så ser en lectron ut inuti...

Har även konverterat skruvarna till locket till trotteln till metriskt och betydligt längre än original så man kan dra åt riktigt.

Ungefär så här står den nu..

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.002
113
Stora Blåsjön
Glömde nästan pipan också..

Dock gick det inte linda slutkonan då bandet inte ville ligga kvar, efter 3 timmars försök med massa konstiga olika lindningsmetoder så gav jag upp den biten :)
Hade böjen vart tvärare hade det nog gått fint men får skippa den biten helt enkelt.