2X Arctic Cat SNO PRO 440/800 -04

_JP_

Välkänd medlem
8 dec 2007
420
0
16
Mora/Arjeplog/Sorsele
Då är det dags att bidra med en ny tråd här på forumet, verkar vara lite dåligt med sno pro maskiner här.

I den här tråden kommer ni att få följa min och min brors moddning av våra maskiner. Båda är sno pro 440is från 2004 men med 800cc under huvarna, eller ja innan vintern iallafall :)

Min maskin har från början en F7 -04 motor, men efter två skärningar i vinter pga att staget till oljepumpen satt fel så ju mer man gasade ju mindre olja fick den (tack någon tidigare ägare) så inhandlades ett bikeman 800 kit, då båda 700cc cylindrarna behövde rep. Kittet monterades på och för att ge den mer soppa kopplade jag ett motstånd på vattentempgivaren som lurade den att den var kallare än vad den var så den fick mer soppa upptill då avgasportarna öppnade då jag hade en brytare som kopplade förbi motståndet. Kollade och justerade med avgastemp tills det vart bra.

Skotern gick väl ganska bra fick vikta upp från 63 till 72 gram för att få fast den på samma varv så lite skillnad vart de ju.

Men efter att jag kört ett tag så var det ju såklart dags för haveri igen (mig och skotrar). Den här gången låssnade en del av cylindern (den delen som sticker ner i blocket) och gjorde ett fint kikhål i blocket. Kittet var byggt på 600 cylindrar så va nog extra tunna cylinderväggar där. Sen var det färdigåkt för den vintern.

Nu efter sommaren så är det tags att styra ihop maskinen igen. Det som görs/ska göras är följande:

¤ Stoppa i foder i cylindrarna - på gång
¤ Laga blocket - fixat
¤ Göra om kylningen - fixat
¤ Boondocker - köpt, ej monterat
¤ Non slip - köpt, ej monterat
¤ Förlänga till 144" - klart
¤ Göra om chassiet bak - på gång
¤ Portning - snart
¤ Pip mod eller annan pipa - sen


Som den såg ut i våras



Demonterad


Drivhjul och lager. 1350kr kostar ett drivaxellager till sno pro. Som hittat...


Boggieförlängningen har börjat


Fräs fräs


Klart & Betalt som de heter


Ny begagnad matta från en summit 04. Måste smalnas av, ta upp drivhjulshål och ev kapa av kammarna lite. Man lär va lite less på gummi innan de är klart...


Här syns dom nya kylarna från en ZR -98. Moddat dom främre anslutningarna. Tänkte att chassiet skulle följa kylarna bak. Innan satt de en stor hemmagjord kylare där bak, därav det stora hålet i chassiet.

Så längre än så här har jag inte kommit, men jag jobbar på det :)

Brorsan får fylla på med info om hans maskin.

/ Johan
 

bacc

Välkänd medlem
8 mar 2009
266
0
16
Fränt, ska bli kul att följa.
Är också sno pro ägare ;)
 

Lilltjosan

Medlem
14 dec 2008
14
0
1
Kan tipsa om att sätta på ett par powder pro om du inte funderat på de. Det blir en ny maskin mot för med originalskidorna
 

_JP_

Välkänd medlem
8 dec 2007
420
0
16
Mora/Arjeplog/Sorsele
Kul att ni är intresserade :)

Tar gärna emot tips och trix

Kan tipsa om att sätta på ett par powder pro om du inte funderat på de. Det blir en ny maskin mot för med originalskidorna

Jag körde lite i början på vintern med originalskidorna men dom går djuupt i snön är ju riktigt smala. Bytte till mig ett par mountaincat skidor som jag har nu och dom fungerar bättre. Kanske inte som ett par powder pro men en bit på vägen iallafall.
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Fan vad nice bygge !! :D Kommer bli riktiga dräpare i vinter !!
Den här tråden kommer följas skarpt ;)

Har du nån aning om vad det krävs för modd på mitt F6 block för att få på ett 800 eller 900 kit på min ? Är ju samma block som F7an men undrar om man inte måste fräsa till dom.

Ett tips. Släng upp MÅÅÅNGA bilder ;) Det kan inte bli för många bilder ;)
 

_JP_

Välkänd medlem
8 dec 2007
420
0
16
Mora/Arjeplog/Sorsele
Fan vad nice bygge !! :D Kommer bli riktiga dräpare i vinter !!
Den här tråden kommer följas skarpt ;)

Har du nån aning om vad det krävs för modd på mitt F6 block för att få på ett 800 eller 900 kit på min ? Är ju samma block som F7an men undrar om man inte måste fräsa till dom.

Ett tips. Släng upp MÅÅÅNGA bilder ;) Det kan inte bli för många bilder ;)

Jag tror de är bara att bulta dit, de menar iallafall bikeman om man läser om deras 800kit.

http://www.bikemanperformance.com/products/product_info.php?cPath=41_1_4_190&products_id=27&osCsid=d785afdb9cf1d4ded426ff90c6eb18e7

Nu gör dom de inte länge av 600cylindrar utan bara 700. Säkert för att fler råkat ut för samma haveri som jag.

Japp ska försöka att inte snåla på bilderna :)
 

JIPE

Välkänd medlem
9 sept 2009
100
0
6
Dalarna
Mer snopro.

Vad ska göras och varför?

Har länge tyckt att 440 is the shit, tills jag tröttna ur i djupsnön pga dåligt med mos.

Aktuellet:
Motorbyte till F8 -08
Variator justering
Drevning
Komma fram till vad jag ska använda för avgas.
Ombyggnad av bakdel då den är allt för mesig original. Om det hinns...
Fixa det som börjar bli mer än inkört
Sänka styret en aning
Se vad jag kan göra för roligt med originalhuven.
Ev försöka undå förängning men det kan bli svårt..:hmmmm:



Ja här är den iaf, Frits, min enögde cat.

I lysande bruksskick hämtad från sommarförvaringen.
Glömde visst tvätta den efter vårens kladd :hmmmm2:
Påskhuven ja, lite fjortisvarning. Ska bytas till original.
Som tur är sitter det plast på plast skidor på...


Stabilt.


Reservmotor till den som först behöver :D


Aaa tur jag valde insprutningstanklock då jag bytte till större tank. Ätligen någonting förebyggande som var just förebyggande. :beer:



Sista slicket för 440n. Imån ska den ur..

/ JIPE
 

hajfen

Välkänd medlem
11 jan 2008
1.794
0
36
Strömsund
Äntligen ett riktigt projekt !!!!! Arctic ftw :D ja ajg vet de e ironsikt att jag har en polaris ahah :D nån som vill byta ahahahha *:D
 

_JP_

Välkänd medlem
8 dec 2007
420
0
16
Mora/Arjeplog/Sorsele
Ikväll har det blivit lite mekning. Hände inte så mycket med min skoter, hjälpte min bror med hans istället.

Men lite blev de. Har skurit ut chassieförlängning i papp. Tror de blir bra de där så de får vara så. Lätt är det också.



...nejdå ska göra om den i aluminium, får se om de blir i helgen men tror de blir bra annars. Ska kapa bort det överflödiga av tunneln.




Sen blir det väl att bygga nån lyftbåge på nå vis där bak.

Det hände destå mer med den andra sno pron:



Motorn ur




De har samlats lite smått & gott under motorn



Gissa vilken som ska i? :)




440 motorfästet på variatorsidan passade som tur va




På sin plats, ungefär iallafall då motorfästet på andra sidan inte passade, men verkar inte vara några större problem att bygga ett sånt, eller om man kanske kan ta ett från en m8 eller cf8? Ska undersökas. Va lite tight för en kylarslang bakom motorn och ett av alla tändstift, men inga större svårigheter, fast de är ju inte färdigt än..

Det var allt för idag, blir förhoppningsvis en mekdag imorgon med.

/ Johan
 

Metso

Välkänd medlem
3 nov 2008
2.832
2
36
Sundsvall
Ni funderar inte på att tvätta å rengöra maskinerna? Framförallt motorutrymmet, de ser ju ut att vare med i både första och andra världskriget. :hmmmm:

Annars bra jobbat grabbar!! :beer:
 

JIPE

Välkänd medlem
9 sept 2009
100
0
6
Dalarna
Ni funderar inte på att tvätta å rengöra maskinerna? Framförallt motorutrymmet, de ser ju ut att vare med i både första och andra världskriget. :hmmmm:

Annars bra jobbat grabbar!! :beer:
Självklart. Tvätt blir i dag eller så. Fick ju lov att chockprova om den passade överhuvudtaget först ;)