Då är det dags att bidra med en ny tråd här på forumet, verkar vara lite dåligt med sno pro maskiner här.
I den här tråden kommer ni att få följa min och min brors moddning av våra maskiner. Båda är sno pro 440is från 2004 men med 800cc under huvarna, eller ja innan vintern iallafall
Min maskin har från början en F7 -04 motor, men efter två skärningar i vinter pga att staget till oljepumpen satt fel så ju mer man gasade ju mindre olja fick den (tack någon tidigare ägare) så inhandlades ett bikeman 800 kit, då båda 700cc cylindrarna behövde rep. Kittet monterades på och för att ge den mer soppa kopplade jag ett motstånd på vattentempgivaren som lurade den att den var kallare än vad den var så den fick mer soppa upptill då avgasportarna öppnade då jag hade en brytare som kopplade förbi motståndet. Kollade och justerade med avgastemp tills det vart bra.
Skotern gick väl ganska bra fick vikta upp från 63 till 72 gram för att få fast den på samma varv så lite skillnad vart de ju.
Men efter att jag kört ett tag så var det ju såklart dags för haveri igen (mig och skotrar). Den här gången låssnade en del av cylindern (den delen som sticker ner i blocket) och gjorde ett fint kikhål i blocket. Kittet var byggt på 600 cylindrar så va nog extra tunna cylinderväggar där. Sen var det färdigåkt för den vintern.
Nu efter sommaren så är det tags att styra ihop maskinen igen. Det som görs/ska göras är följande:
¤ Stoppa i foder i cylindrarna - på gång
¤ Laga blocket - fixat
¤ Göra om kylningen - fixat
¤ Boondocker - köpt, ej monterat
¤ Non slip - köpt, ej monterat
¤ Förlänga till 144" - klart
¤ Göra om chassiet bak - på gång
¤ Portning - snart
¤ Pip mod eller annan pipa - sen
Som den såg ut i våras
Demonterad
Drivhjul och lager. 1350kr kostar ett drivaxellager till sno pro. Som hittat...
Boggieförlängningen har börjat
Fräs fräs
Klart & Betalt som de heter
Ny begagnad matta från en summit 04. Måste smalnas av, ta upp drivhjulshål och ev kapa av kammarna lite. Man lär va lite less på gummi innan de är klart...
Här syns dom nya kylarna från en ZR -98. Moddat dom främre anslutningarna. Tänkte att chassiet skulle följa kylarna bak. Innan satt de en stor hemmagjord kylare där bak, därav det stora hålet i chassiet.
Så längre än så här har jag inte kommit, men jag jobbar på det
Brorsan får fylla på med info om hans maskin.
/ Johan
I den här tråden kommer ni att få följa min och min brors moddning av våra maskiner. Båda är sno pro 440is från 2004 men med 800cc under huvarna, eller ja innan vintern iallafall
Min maskin har från början en F7 -04 motor, men efter två skärningar i vinter pga att staget till oljepumpen satt fel så ju mer man gasade ju mindre olja fick den (tack någon tidigare ägare) så inhandlades ett bikeman 800 kit, då båda 700cc cylindrarna behövde rep. Kittet monterades på och för att ge den mer soppa kopplade jag ett motstånd på vattentempgivaren som lurade den att den var kallare än vad den var så den fick mer soppa upptill då avgasportarna öppnade då jag hade en brytare som kopplade förbi motståndet. Kollade och justerade med avgastemp tills det vart bra.
Skotern gick väl ganska bra fick vikta upp från 63 till 72 gram för att få fast den på samma varv så lite skillnad vart de ju.
Men efter att jag kört ett tag så var det ju såklart dags för haveri igen (mig och skotrar). Den här gången låssnade en del av cylindern (den delen som sticker ner i blocket) och gjorde ett fint kikhål i blocket. Kittet var byggt på 600 cylindrar så va nog extra tunna cylinderväggar där. Sen var det färdigåkt för den vintern.
Nu efter sommaren så är det tags att styra ihop maskinen igen. Det som görs/ska göras är följande:
¤ Stoppa i foder i cylindrarna - på gång
¤ Laga blocket - fixat
¤ Göra om kylningen - fixat
¤ Boondocker - köpt, ej monterat
¤ Non slip - köpt, ej monterat
¤ Förlänga till 144" - klart
¤ Göra om chassiet bak - på gång
¤ Portning - snart
¤ Pip mod eller annan pipa - sen
Som den såg ut i våras
Demonterad
Drivhjul och lager. 1350kr kostar ett drivaxellager till sno pro. Som hittat...
Boggieförlängningen har börjat
Fräs fräs
Klart & Betalt som de heter
Ny begagnad matta från en summit 04. Måste smalnas av, ta upp drivhjulshål och ev kapa av kammarna lite. Man lär va lite less på gummi innan de är klart...
Här syns dom nya kylarna från en ZR -98. Moddat dom främre anslutningarna. Tänkte att chassiet skulle följa kylarna bak. Innan satt de en stor hemmagjord kylare där bak, därav det stora hålet i chassiet.
Så längre än så här har jag inte kommit, men jag jobbar på det
Brorsan får fylla på med info om hans maskin.
/ Johan