Kul att du hittat hit, du verkar ju ha lite koll på de här. Ja vad ska man annars göra om kvällarna
Ja eller 109cm är den nu pipan om man mäter utvändig innerkurva + utvändig ytterkurva av pipan och delar det med två.
Jaha ja de är väl lite väl kort pipa nu, 114cm lutar de åt nu. Vill helst slippa vikta om variatorn då jag inte har justerbara vikter. Men med lite tur ska de väl gå med 114cm pipa, om den inte vill varva iväg då.
Om vi pratar mått från kolv i utblås till mitten av reversekonan så är det kort med 109cm
Om jag fattat rätt så kör du fortfarande med breddade pipor? Jag fick för mig i texten att du byggde dom smal igen?
När du breddade så gjorde du även megafonerna brantare fattade jag det som? Om du gjorde så blev kombin mellan den korta pipan(109) och dom branta meggarna att motorn får ett ohyggligt kort regg och vasst, Väldigt svårbestyckat både för bränsle och variator,, den kan säkert ge hutlöst med effekt någonstanns i regget men svårt att macha med variator.....
Om du nu har breddningen kvar och konerna är gjorda i brantare vinkel så skulle jag köra på minst 114 evnt längre....
Stingern finns bara ett sätt att bestämma och det är bsfc mät eller avgastemp mät. Mottrycksmätningen är för osäker.
Vi gör en skarv vid övergången till pipa så man kan trycka in lös rörstum i stingern. Bara rulla en 0,5mm plåt för att få ner 1mm i grovlek och Bara trycka in o åka. Normalt får man gå upp i soppa en aning för att kyla ner temhöjet och få ut effektyen av nerstingringen. Men avgastem mät är ett måste vid dessa modds!
Tillslut har du en pipa som går så bra att du får seritillverka en....