2X Arctic Cat SNO PRO 440/800 -04

fax110

Välkänd medlem
12 dec 2008
189
1
6
Vännäs/Robertsfors

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.770
845
113
Kramfors
Kul att du hittat hit, du verkar ju ha lite koll på de här. Ja vad ska man annars göra om kvällarna :)

Ja eller 109cm är den nu pipan om man mäter utvändig innerkurva + utvändig ytterkurva av pipan och delar det med två.


Jaha ja de är väl lite väl kort pipa nu, 114cm lutar de åt nu. Vill helst slippa vikta om variatorn då jag inte har justerbara vikter. Men med lite tur ska de väl gå med 114cm pipa, om den inte vill varva iväg då.

Om vi pratar mått från kolv i utblås till mitten av reversekonan så är det kort med 109cm

Om jag fattat rätt så kör du fortfarande med breddade pipor? Jag fick för mig i texten att du byggde dom smal igen?

När du breddade så gjorde du även megafonerna brantare fattade jag det som? Om du gjorde så blev kombin mellan den korta pipan(109) och dom branta meggarna att motorn får ett ohyggligt kort regg och vasst, Väldigt svårbestyckat både för bränsle och variator,, den kan säkert ge hutlöst med effekt någonstanns i regget men svårt att macha med variator.....

Om du nu har breddningen kvar och konerna är gjorda i brantare vinkel så skulle jag köra på minst 114 evnt längre....

Stingern finns bara ett sätt att bestämma och det är bsfc mät eller avgastemp mät. Mottrycksmätningen är för osäker.

Vi gör en skarv vid övergången till pipa så man kan trycka in lös rörstum i stingern. Bara rulla en 0,5mm plåt för att få ner 1mm i grovlek och Bara trycka in o åka. Normalt får man gå upp i soppa en aning för att kyla ner temhöjet och få ut effektyen av nerstingringen. Men avgastem mät är ett måste vid dessa modds!

Tillslut har du en pipa som går så bra att du får seritillverka en....:)
 

_JP_

Välkänd medlem
8 dec 2007
420
0
16
Mora/Arjeplog/Sorsele
Kul att du hittat hit, du verkar ju ha lite koll på de här. Ja vad ska man annars göra om kvällarna :)

Ja eller 109cm är den nu pipan om man mäter utvändig innerkurva + utvändig ytterkurva av pipan och delar det med två.


Jaha ja de är väl lite väl kort pipa nu, 114cm lutar de åt nu. Vill helst slippa vikta om variatorn då jag inte har justerbara vikter. Men med lite tur ska de väl gå med 114cm pipa, om den inte vill varva iväg då.

Om vi pratar mått från kolv i utblås till mitten av reversekonan så är det kort med 109cm

Om jag fattat rätt så kör du fortfarande med breddade pipor? Jag fick för mig i texten att du byggde dom smal igen?

När du breddade så gjorde du även megafonerna brantare fattade jag det som? Om du gjorde så blev kombin mellan den korta pipan(109) och dom branta meggarna att motorn får ett ohyggligt kort regg och vasst, Väldigt svårbestyckat både för bränsle och variator,, den kan säkert ge hutlöst med effekt någonstanns i regget men svårt att macha med variator.....

Om du nu har breddningen kvar och konerna är gjorda i brantare vinkel så skulle jag köra på minst 114 evnt längre....

Stingern finns bara ett sätt att bestämma och det är bsfc mät eller avgastemp mät. Mottrycksmätningen är för osäker.

Vi gör en skarv vid övergången till pipa så man kan trycka in lös rörstum i stingern. Bara rulla en 0,5mm plåt för att få ner 1mm i grovlek och Bara trycka in o åka. Normalt får man gå upp i soppa en aning för att kyla ner temhöjet och få ut effektyen av nerstingringen. Men avgastem mät är ett måste vid dessa modds!

Tillslut har du en pipa som går så bra att du får seritillverka en....:)
Ja kanske är lite rörig text men jag har inte byggt om pipan igen, den är tjock med dom branta vinklarna och 109 till mitten på hela reverskonan.

Blir nog att prova 114cm då för att se vad som händer. Går ju alltid att förlänga den igen :) Man skulle haft en justerbar...

Avgastemp har jag men bara på en cylinder, men ska väl förhoppningsvis vara lika. Känns lite segt bara, innan tempen har planat ut eller vad man ska säga när man kollar så börjar de gå bra fort vid fullgastest.

Har 40mm diamater nu på den och ganska lång (stingern alltså :biggrin1:), samma som original F7. Jaså de låter som ett smidigt sätt att justera på, men borde väl gå i inloppet till slutburken också? Eller typ svetsa fast en m16 mutter och skruva i en bult rätt in i stingern sen låsa fast den när stingern är lagom strypt?

Låter bra de, inte läge att ge upp än då.

/ Johan
 

_JP_

Välkänd medlem
8 dec 2007
420
0
16
Mora/Arjeplog/Sorsele
hejsan grym f7a till och börja med :) ville bara visa dig den här länken jag hittade på ett forum i americat monster twin pipes till f7a för 280+frakt vad det är i för valuta vet jag ej men den kom ut för 1 vecka sen http://cs.amsnow.com/snocs/forums/t/67758.aspx här är en till för 275 $ http://minneapolis.craigslist.org/wsh/rvs/1537189886.html inga dåliga priser på såna här grejer borta i usa.

lycka till ! ;D
Jaha ja de va ju billigt som fan! Här i Sverige kostar dom ju 10000kr ny och kanske 4-5000 begagnade om man hittar några.

Men risken är väl att vintern är över eller skotern skuren innan man får hem dom :)

Tack för tipset iallafall!

/ Johan
 

_JP_

Välkänd medlem
8 dec 2007
420
0
16
Mora/Arjeplog/Sorsele
Nu är pipan 5cm längre och stingern 5cm kortare, alltså 114cms avstämningslängd. Fick en hundring mer i maxvarv, alltså nu 8200, så de är väl bäst hittills :) Känns annars rapp och rolig, lite bättre nu än när den var 109cm. Frågan är ju vart peaken är, blir ju som pilkastning i mörker de här.

Undra hur mycket effekt som krävs för att få upp den dom där 100 extra varven som jag fick?

Tror de blir att prova köra så här ett tag, tycker den matar på fint och avgastempen är nog runt 1150f på fullgas kanske lite mer, hittade inte någon längre sjö att prova på som inte var full i knölar. Boondockern -18 steg på 7900 och 8100 på fullgas!



/ Johan
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.770
845
113
Kramfors
OK strålande.. Då kan du jaga dom sista kusarna hör jag :)


För att nå några slutkusar/varv till så får du offra lite bottendrag. Du kan prova ta bort tändkilen . Tidigarelagd T läge försämmrar sluteffekt och slutvarv tyvärr. Ivissa fall senarelägger man mer än org läget faktist.

Jag kör i org T-läge in i det sista så jag maxat allt annat så flyttar jag t läget endera tidigare eller senare ber på vart jag vill ha effektök. Vi flyttar pickuppspolen i sina bulthål.

OBS senare T läge gör att motorn blir varmare så håll stenkoll på avgasmät och lägg på soppa om behövs.

Och så nerstingring dåra,,då får du bara fördelar tidigare pipladd och behåller pipladdningen lättare ,, Kapa stingen så du har en skarv just vid övergång till pipa ,,,,där kan du då sopa in lösa rör försök sätta in långa rör ända till böjen ner till dämpare. Gå ner bara 1mm åt gången och håll noga koll på avgas!! Bult på stinger ska ju funka men jag tror lösa stingers är bättre... Men prova gärna bult tack och lämna rapport :)

Och sist men inte minst köp eridium denso stift ,, då får du en friskare gång och evnt 1-1,5hk till.

OBS vissa insprutare har haft svårt att starta från kall motor med dessa stift av någ anled men jag minns inte vilken mod det var ?? Men jag har aldrig haft några startproblem på förgasarmaskiner ivf. Men dom sätter man i sist av allt när man är klar med mappning alt bestyckning!!
 

_JP_

Välkänd medlem
8 dec 2007
420
0
16
Mora/Arjeplog/Sorsele
OK strålande.. Då kan du jaga dom sista kusarna hör jag :)


För att nå några slutkusar/varv till så får du offra lite bottendrag. Du kan prova ta bort tändkilen . Tidigarelagd T läge försämmrar sluteffekt och slutvarv tyvärr. Ivissa fall senarelägger man mer än org läget faktist.

Jag kör i org T-läge in i det sista så jag maxat allt annat så flyttar jag t läget endera tidigare eller senare ber på vart jag vill ha effektök. Vi flyttar pickuppspolen i sina bulthål.

OBS senare T läge gör att motorn blir varmare så håll stenkoll på avgasmät och lägg på soppa om behövs.

Och så nerstingring dåra,,då får du bara fördelar tidigare pipladd och behåller pipladdningen lättare ,, Kapa stingen så du har en skarv just vid övergång till pipa ,,,,där kan du då sopa in lösa rör försök sätta in långa rör ända till böjen ner till dämpare. Gå ner bara 1mm åt gången och håll noga koll på avgas!! Bult på stinger ska ju funka men jag tror lösa stingers är bättre... Men prova gärna bult tack och lämna rapport :)

Och sist men inte minst köp eridium denso stift ,, då får du en friskare gång och evnt 1-1,5hk till.

OBS vissa insprutare har haft svårt att starta från kall motor med dessa stift av någ anled men jag minns inte vilken mod det var ?? Men jag har aldrig haft några startproblem på förgasarmaskiner ivf. Men dom sätter man i sist av allt när man är klar med mappning alt bestyckning!!

Jaha där ser man, men tror f7orna har så sen tändning så de ska nog gå bra ändå och har ju bara 1.5 grads kil så är ju inte mycket.

Okej ja så kan man ju göra, men vore lättare att justera med bult :) Men jag vet inte om jag kan stingra ner så mycket mer då stingern är lite klämd på ett ställe så den är nog inte mer än 38mm invändigt vilket motsvarar arean på 26.9mm diameters rör om man hade haft dubbel och de är ju ganska tight vad de verkar som.

Kanske skulle försökt leta på några sånna stift då om dom är bättre.

Tror nog jag kör med lite för lätta vikter nu, men ska prova i helgen när jag ska upp på högre höjd. Kollar man på vad arctic rekommenderar för vikter så är det ju typ 1 gram mer per 200meters höjdskillnad, så om jag ska upp på 400 meter högre än där jag provat kan de bli bra :)

Funderar även på att bygga ett eget Y-rör. Kan ju inte vara så svårt?

/ Johan
 

Grodfan

Välkänd medlem
15 dec 2007
126
0
6
Bjurs
Har du gett upp med piporna än, så finns det ett par SLP Twin Pipes kompletta til en F7 liggandes i Bjursås du kan få handla...
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.770
845
113
Kramfors
Jaha där ser man, men tror f7orna har så sen tändning så de ska nog gå bra ändå och har ju bara 1.5 grads kil så är ju inte mycket.

Okej ja så kan man ju göra, men vore lättare att justera med bult :) Men jag vet inte om jag kan stingra ner så mycket mer då stingern är lite klämd på ett ställe så den är nog inte mer än 38mm invändigt vilket motsvarar arean på 26.9mm diameters rör om man hade haft dubbel och de är ju ganska tight vad de verkar som.


Ok ca 38mm säger du inv....Det låter faktist litet. Jag vet inte om man kan räkna om från dubbelpipigt på detta sätt???? Prova med bult om du nu törs . Jag törs rekkomendera detta till snubbar som du som har full koll på avgastemp+ och mapp/bestyck.

Men obs !! OM man får plötsligt sjunkande värme uppe i fullgas så kan det betyda spikning! Så det gäller att ha koll på både stigande värme eller underlig sänkning av avgasarena vid fullt gärn.. Lurit värre :dizzy:

Om jag nu ser rätt och förstår rätt så har du monterat en slutburk fullt öppen dvs levaom burk utan nämnvärt motstånd? Eller är det en tikka burk med motstånd?

Om befintlig stinger kommer från org pipa så är den förmodligen en anig överdim för att org slutburk har eget mostånd.

Det borde innebära att du kan stingra ner om du nu har en öppen burk och vinna flertal hk.
 

_JP_

Välkänd medlem
8 dec 2007
420
0
16
Mora/Arjeplog/Sorsele
Jaha där ser man, men tror f7orna har så sen tändning så de ska nog gå bra ändå och har ju bara 1.5 grads kil så är ju inte mycket.

Okej ja så kan man ju göra, men vore lättare att justera med bult :) Men jag vet inte om jag kan stingra ner så mycket mer då stingern är lite klämd på ett ställe så den är nog inte mer än 38mm invändigt vilket motsvarar arean på 26.9mm diameters rör om man hade haft dubbel och de är ju ganska tight vad de verkar som.


Ok ca 38mm säger du inv....Det låter faktist litet. Jag vet inte om man kan räkna om från dubbelpipigt på detta sätt???? Prova med bult om du nu törs . Jag törs rekkomendera detta till snubbar som du som har full koll på avgastemp+ och mapp/bestyck.

Men obs !! OM man får plötsligt sjunkande värme uppe i fullgas så kan det betyda spikning! Så det gäller att ha koll på både stigande värme eller underlig sänkning av avgasarena vid fullt gärn.. Lurit värre :dizzy:

Om jag nu ser rätt och förstår rätt så har du monterat en slutburk fullt öppen dvs levaom burk utan nämnvärt motstånd? Eller är det en tikka burk med motstånd?

Om befintlig stinger kommer från org pipa så är den förmodligen en anig överdim för att org slutburk har eget mostånd.

Det borde innebära att du kan stingra ner om du nu har en öppen burk och vinna flertal hk.
Ska prova lite som de är nu i helgen så får vi se om jag stryper stingern nå nästa vecka, ska nog prova sätta dit mottrycksmätare ändå bara för att.

Okej ja men de känns som att innan man har märkt att tempen har sjunkigt när man ligger och maxar så har man haveri, men man kan ju prova att ha koll iallafall, är ju inte nå våldsamt hög komp så borde gå spikfritt.

Jag har original F7 slutburk så de lär väl vara lite motstånd i den också antar jag.

/ Johan
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.770
845
113
Kramfors
Ska prova lite som de är nu i helgen så får vi se om jag stryper stingern nå nästa vecka, ska nog prova sätta dit mottrycksmätare ändå bara för att.

Okej ja men de känns som att innan man har märkt att tempen har sjunkigt när man ligger och maxar så har man haveri, men man kan ju prova att ha koll iallafall, är ju inte nå våldsamt hög komp så borde gå spikfritt.

Jag har original F7 slutburk så de lär väl vara lite motstånd i den också antar jag.

/ Johan
Jaha du har en org burk :(.. Då är det nog ingen bra ide att stingra ner ,den lär då vara rätt i motståndet,, Spikning kommer trotts lågt kompF när man stingrar ner . Vore kul att höra om du lyckas mäta mot trycket
Insug till insprut så bra ut endast en damstrumpa tyckte jag mig se Så det är ju fullt flöde och inget mer att önska

Är din avgasmätare för långsam i mätningen tycker du?
Vilken märke mätare har du?? Det är väl inte en bilmätare hoppas jag:afraid:
 

_JP_

Välkänd medlem
8 dec 2007
420
0
16
Mora/Arjeplog/Sorsele
Jaha du har en org burk :(.. Då är det nog ingen bra ide att stingra ner ,den lär då vara rätt i motståndet,, Spikning kommer trotts lågt kompF när man stingrar ner . Vore kul att höra om du lyckas mäta mot trycket
Insug till insprut så bra ut endast en damstrumpa tyckte jag mig se Så det är ju fullt flöde och inget mer att önska

Är din avgasmätare för långsam i mätningen tycker du?
Vilken märke mätare har du?? Det är väl inte en bilmätare hoppas jag:afraid:

Okej ja ska se om jag kan mäta nästa vecka.

Där ser man, ja luft får den så mycket den vill ha.

Nja jag har ju ingen annan att jämföra med, men tar väl ett tag innan temperaturen ökar också så kan ju vara de det sitter i. Jag har en Koso singel egt köpt från twostroke.se.

Har blivit sugen att bygga egna pipor.. Undra om hydroformning är genomförbart.. ser ju ganska enkelt ut på youtube :)

/ Johan
 

_JP_

Välkänd medlem
8 dec 2007
420
0
16
Mora/Arjeplog/Sorsele
Maskinen fungerar fint, förutom att jag måste startgasa igång den när den blivit kall och går i felsäkert läge utan att ge felkod tills den är riktigt varm. Men sen fungerar de som de ska.

Igår började jag bygga pipor. Va inte så lätt som jag tänkt då de ska svänga och är trångt.

Såhär tänkte jag bygga:



Enligt blairs formler. Kanske inte lika tight stinger till att börja med. Avstämda för 8200.

Brake Mean Effective Pressure, BMEP 11,04 Bar
Average Exhaust Temperature, Tk 913,3231 K
Pressure Wave Velocity, a0 605,7831 m/s


Stinger factor, K0 0,5957
Port factor, K1 1,0478
Belly factor, K2 3,2676
Horn factor, Kh 2,016
Effective exhaust diameter, EXD 46,2
Tuned length, Lt 1274,3608 (räknat till där konan möter stingern)

Ska bli spännande de här.. om jag får klart de :)

Blir bilder när de finns lite mer att visa.

/ Johan
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.770
845
113
Kramfors
Kul bygge som ska följas med stort intresse:)

När jag räknar på Tuningländen får jag den till ca 1174mm till mitten av revcona räknat från kolv. Då la jag till 7cm på kröken (kolv till krökfäste) Om det stämmer har du då ett bra utgångsläge som stämmer bra mot andra twinnmotorers trimpipor.

Jag räknar tuninglängden som Graham bell gör. Från kolv till mitten av reversekonan. Och då mäter jag mitten av revconan utan stinger. Typ att revkonan skulle gå ihop till 0.

Kan ju tänkas att du senare efter provkör kan korta den några cm om den inte vill pika så högt som 8000+
Men kapan då bara i krökdelen då jag ser att midjan är i kortaste laget redan.

Vet du hur mycket i grader revkonan lutar?
 

_JP_

Välkänd medlem
8 dec 2007
420
0
16
Mora/Arjeplog/Sorsele
Kul bygge som ska följas med stort intresse:)

När jag räknar på Tuningländen får jag den till ca 1174mm till mitten av revcona räknat från kolv. Då la jag till 7cm på kröken (kolv till krökfäste) Om det stämmer har du då ett bra utgångsläge som stämmer bra mot andra twinnmotorers trimpipor.

Jag räknar tuninglängden som Graham bell gör. Från kolv till mitten av reversekonan. Och då mäter jag mitten av revconan utan stinger. Typ att revkonan skulle gå ihop till 0.

Kan ju tänkas att du senare efter provkör kan korta den några cm om den inte vill pika så högt som 8000+
Men kapan då bara i krökdelen då jag ser att midjan är i kortaste laget redan.

Vet du hur mycket i grader revkonan lutar?

Ritningen där är räknad från kolven. Det är 5cm till pipans krökfäste från kolv. Då borde pipan bli lite väl kort men jag gissar att de är temperaturen som gör så att de blir så, blev ju nästan 1200F som den är avstämd för vilket verkar vara lite väl varm medeltemp på pipan. Kanske skulle förlängt kröken lite då? Vad kan man ha som lämplig temperatur? 500C?

Jag tror det var 11.5 grader revkonan lutar, har inte miniräknaren vid mig nu.

/ Johan
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.770
845
113
Kramfors
Ritningen där är räknad från kolven. Det är 5cm till pipans krökfäste från kolv. Då borde pipan bli lite väl kort men jag gissar att de är temperaturen som gör så att de blir så, blev ju nästan 1200F som den är avstämd för vilket verkar vara lite väl varm medeltemp på pipan. Kanske skulle förlängt kröken lite då? Vad kan man ha som lämplig temperatur? 500C?

Jag tror det var 11.5 grader revkonan lutar, har inte miniräknaren vid mig nu.

/ Johan

Kör den längden du..låter perfekt. Förlänga är ju lika enkelt som kapa.

Medetemp på pipor lät som ett svårt fall 1200 i toppvarv är ju ok. 550 grader på låga varv är ok så mellan 550-675c är ju ok
 

_JP_

Välkänd medlem
8 dec 2007
420
0
16
Mora/Arjeplog/Sorsele
Ikväll jag har provat hydroformning eller vad man ska kalla de, vart ju lite special...



Plåtbitarna med dom rätta måtten. Gjorde runda ändar på den.




Svetsade den helt tät. Sen fyllde jag i vatten och la den på en gasolbrännare eller vad man ska kalla det utanför garaget. Började svälla upp fint så jag tog av den av brännaren. La på den igen och den svällde ännumer men veckade sig lite. Lösningen kanske är ännu mer värme.. men det var de inte. Det small hål i den och det vart ett stort dimmoln, men inge varmvatten på mig som tur va, bara ånga som hann kallna.

Resultatet va väl kanske inte så som jag tänkt mig...





De lutat åt att göra massa småskarvar just nu då de där fungerade halvbra. Hade nog gått bättre om de inte var så tvär sväng, men jag måste ha de.

/ Johan