Du har alltid fel haha... okej nu har jag inte sätt reedsen live men flödar dom inte mer luft än 20hk/st?att korgen stänger när laddtrycket kommer förstår jag men när kan nog skilja sig rejält , 50 hk skulle man aldrig få ut en sug motor med den reddkorgen , men 20 kanske , , hoppas ja har fel
Ja okej, då borde de väl bli samma med laddtryck? Så jag kan göra en lågkompstopp med max squishhastighet vid det låga kompet och inte behöva tänka på att kompensera för laddtrycket?de blir inte rikigt så , med högre komp så sjunker squishhastigheten för att trycket som är i domen "håller i mot" det tryck som squishen skapar , hur de blir med överladdning vet ja inte ?
Hmm först skriver du "Om man sänker tappered kompet (utbåsporten) så ökar squisfarten eller flamfarten" och sen "högre tappered komp= högre flamfrontsfart".. vilket menar du?Om man sänker tappered kompet (utbåsporten) så ökar squisfarten eller flamfarten som man säger. Lägre avgasporthöjd = att kolven pressar på längre tid = högre tappered komp= högre flamfrontsfart
Enklaste åtgärd som duger.... Bara svarva squisbandet smalare ner till 26% av borret utan att ändra på lutningen kommer ge väldigt spiktålig motor om du sätter slutkompet(statiska/volymen) till 10-1. Och sätt klämspalten på1,3-1,4mm
Detta duger gott o väl och du förlorar på sin höjd några få kusar jämfört med att göra lutningen på bandet flackare som man igentligen skulle ha behövt gjort för att få ut dom sista kusarna.
Ok jag fyllskrev ha ha.. Om man sänker utblåset får man högre tapperet comp (dynamiskt tryck) Men detta är inget du behöver hålla på med så du behöver bara bry dig om statiska kompet som du ska försöka få till 10-1.Hmm först skriver du "Om man sänker tappered kompet (utbåsporten) så ökar squisfarten eller flamfarten" och sen "högre tappered komp= högre flamfrontsfart".. vilket menar du?
Okej ja men har jag 26% squishband blir toppen väldigt plattbottnad, typ som den här:
/Johan
Aha ja jag räknade ju på arean. Så jag behöver inte bry mig om squishen alls när jag ska köra laddtryck?Ok jag fyllskrev ha ha.. Om man sänker utblåset får man högre tapperet comp (dynamiskt tryck) Men detta är inget du behöver hålla på med så du behöver bara bry dig om statiska kompet som du ska försöka få till 10-1.
Du fick på tok för smalt quishband så vi räknar nog på olika vis. För att din topp ska ha 26% bandbredd så hamnar bandet runt på 11mm
Jag räknar bara diametermässigt. DVS 11mm gånger 2 = 22mm bandbredd och 22mm bandbredd av 85mm dia på borret blr ca 26% av borret
Okej ja men då blir det ju att ta ur på djupet för bandet är 11 mm som det är nu. Lär ju bli 2-3 mm på djupet i gropen då för att få rätt komp. Blir det bra? Då måste jag ju bricka upp tändstiftet också. Tänkte inte varva över 8000 heller.Kör 11mm squisbredd Om det är möjligt för godstjokleken ut till vattenmantel! Om det går har du ett lagomt bandbredd för både turbo och även om du skulle köra utan turbo och vill ha bra sluteffekt. Jag kör själv 10mm på min TC och den har 81mm borr för att få spikokännslig topp och kunna åka tight klämspalt (1,2mm i mitt fall)
Jag skulle inte rört lutningen om jag kört turbo för att få ännu okännsligare topp mot spikning. Då kan du säkert ladda 1bar + på 10-1 i komp förutsatt att turboavgasdelen är stor,,typ inte bygger för högt mottryck,,och du har nog rätt stor avgasdel så du kommer kunna ladda fruktat hårt innan det spikar
Det jobbiga blir att fräsa fram RÄTT komp. Du får börja med att gräva ur matrial så lite som möjligt från 11mm bredd för att få till en smode övergång mot resten av förbränningsrummet. Du kan förmodligen INTE följa som du ritat/org för då finns risk för att kompförhållndet blir för lågt! Dvs INTE följa org form från band och ut mot tänstift ,,,smoda ihop bara till att börja med , och ser du att det fortfarande måste ur matrial för att få ner kompet så fräs då mer lika org form direkt ner från squisband. Du kommer få ta lös toppen flera ggr under jobbet och fylla den med typ disel eller rödsprit för att mäta ut rätt cc. Slutligen kommer du få montera den på motorn och mäta ut det sista exakta måttet med tvåtaktsolja eller atf olja med kolv i topp o ihällning oja genom tänstiftshål och mäta volym.
Kolla in min topp den har jag bara tagit ur minsta möjliga matrial för att få till övergången från det smalare 10mm bandet ORG 14-15mm bredd.
Har räknat om nu och kommit fram till att jag måste höja botten på förbränningsrummet 4mm för att ändra från 36 cc som de är nu (12.1:1) till 45 cc för att få 9.9:1. Det blir ju ganska branta sidor på gropen då eller vad man ska säga. Ändrar jag till 1.4mm squish lär det ju bli lite mindre komp också, har nu kört med samma mått på bandet som är orignal, 1.8 mm längst ut.Stenbra att den ligger på 11mm!!
Måste du verkligen ur med 5mm i hela pottan för att få till rätt komp??? Låter stenmycke,,har du 15-1 nu he he
Bara att shimsa upp en cylinder 1mm kan ge ca 1kg mindre kompförhållande ,,och 5mm urfräs i pottan måste ju motsvara runt 3 spacerhöjning tycker man
Räknar du verkligen rätt på kompförhållandet och squisfart. Normalt berukar det vara svårt att få upp 20ms på så smalt band som 9,5 på 85 borr.
Hur som..Utgå från minsta klämslpalt du törs åka. Jag skulle kör t1,3mm men 1,4 är helt lungnare och säkrare.
Ja men det där ser ju bra ut kör på det :hello::thumb:
Det är svårt att göra något bättre med org toppar ,,men det där kommer ge hutlöst bra toppendpower . Och dom kommer inte gå så jäkla dåligt i botten ändå
Spikning kommer inte existera i förta taget
När man kör turbo så kan man få spikning just på halvlåga varv just när laddet kommer och då är det fördel att ha en sådan här topp med smalt band
Och det visar sig gång på gång huir bra motorrer går trotts fusksänknig av kompet som offta förekommer på hojar. man brukar bara höja hela cylinder på hojar uppimot 2mm och då blir det gigantiska klamspalter på över 3mm. Trotts detta går dom bra och är ganska effektiva (bättre än man tror iv f)
Jag har själv bara höjt cyllen 2mm på xr650 så det är närmare 3,2mm klämspalt och den gick över förväntan