2X Arctic Cat SNO PRO 440/800 -04

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Om den skenar lite i avgastemp på mellanreg vid del last så är det ju inge ovanligt om du kör med en std. ecu. Min f6 700 mod. kan jag få att dra iväg uppåt 1300f vid lugn körning å spelar inge roll hur mycke soppa ja öser in med bd boxen.
 

_JP_

Välkänd medlem
8 dec 2007
420
0
16
Mora/Arjeplog/Sorsele
Jo dom gör ju de original, frågan är ju vart gränsen går till för varmt :)

Ja ska försöka hålla den hel tills dess för ja då skulle de blivit lite fjällkörning :)

(Den är egentligen trasig redan nu, jag blev bogresad hem i söndags, troligen på grund av bristande intelligens hos mekanikern. Den började max-ryka så tänkte att nu gick ju turbon sönder. Men den känns hel och misstänker starkt min vattenpumpsaxelsmörjning på veven. Går gärna inte in på mer detaljer för vid närmare eftertanke är den ju inte bra. Med lite flyt har jag inte tryckt sönder inre packboxarna på veven.)


/ Johan
 

_JP_

Välkänd medlem
8 dec 2007
420
0
16
Mora/Arjeplog/Sorsele
Nu var de länge sen det vart någon uppdatering här. Min maskin är iallafall inte död.



Kan sammanfatta lite. Jag tog ju bort trycket till oljesmörjningen på vevhuset och tänkte att alla problem var lösta. Men då jag stog på tomgång började den ändå ryka mycket. Tillslut blev det när jag körde också och tillsist va de stopp när jag drog i startsnöret. Då var motorn full i kylarvatten. På en av toppens inre o-ringar såg det ut som ett litet djur varit och gnagt så den va inte så hel. Nu är dom bytta iallafall och efter många om och men är vattnet ute ur motorn och skotern lever igen.

Mitt i allt de här har jag justerat lite också. Viktade på 6 gram per vikt. Gick helt klart bättre på fullgas men lite segt laddtryck. Varvade runt 8k. Tog bort wg öppningen så nu är den stängd tills den når 0.4 bar. Resultatet blev helt klart bäst hittills, hyfsat rapp och snabbt laddtryck. Jag skulle nästan kunna dra till med att de känns som den optimala skotern i mina ögon, när den fungerar :) Att det fungerade bra tidigare med öppen wg måste varit för att den övervarvat och dålig bränsle och variatorjustering. Nu har jag ett tillslag på 5k varv med startgroparna och 7900-8000 varv på fullgas där den troligen peakar.


Justerbara vikterna på 75g...

Nu är o-ringarna bytta och skotern lastad inför helgens körning(förhoppningsvis). Man kan ju även fundera på varför oringen gick sönder..

/ Johan
 

_JP_

Välkänd medlem
8 dec 2007
420
0
16
Mora/Arjeplog/Sorsele
Med på film vart man visst också :)

Va en riktigt bra helg. Skotern höll ihop hyfsat. Började läcka lite glykol mot slutet och boggien låste sig men annars är den hel. Inte kollat upp läckaget än och boggien gissar jag på fryst dämpare.



Undrar va turbon tyckte om fastkörningen där. Full gas och fullt laddtryck när jag släppte styret och slet av nödstoppen så oljetrycket försvann. Men den lever då än, kinesisk kvalité :)

Till helgen blir de nog lite mek inför resten av våren. Ny (inte ny men annan) matta ska på och glykolläckaget ska fixas samt ny wg fjäder.

/Johan
 

_JP_

Välkänd medlem
8 dec 2007
420
0
16
Mora/Arjeplog/Sorsele
Härligt att höra att de funkar så pass bra som de gör. Laddtryck? å vilken bränslebox blev de till slut?
Kör 0.4 bars tryck med den boxen som är lik en attitudebox men kommer från dobeck performance via tikka. Den är ju fortfarande lite blöddrig från stillestående och går lite väl varmt på avgastempen om man ligger på typ 6500 varv länge över en sjö men de går att leva med :)

Men den ställer ner sig till 0.3 bar efter ett tag så de är därför jag ska byta wg fjäder. Jag har ju varit osmart och värmt fjädern jag har i nu så när jag kör den varm sjunker den ihop litegrann hela tiden.

/ Johan
 

tkr

Välkänd medlem
9 jan 2011
274
1
18
Kul att ni har snö och kan testa projekten i boden är det färdigkört för i vinter
 

_JP_

Välkänd medlem
8 dec 2007
420
0
16
Mora/Arjeplog/Sorsele
Har servat skotern lite nu. Glykolläckan va en aluminiumrörbit som skaft hål mot en bult i toppen så nu är de fixat. En packning under en avgasport hade trycks sönder så den är också bytt.

Jag har även bytt matta på den.


Nya mattan med sågmarkering och den gamla. Den nya är en 358 och gamla 365.


Dom säger ju att skotrar med det här märket på håller bra så vi får väl se :)


Det gick tillochmed att få lös drivaxeln utan att ta bort turbon och de.


På plats. Nu är skotern i fjällen redo för resten av säsongen. Förhoppningsvis utan större bekymmer.

/ Johan