Dreva ner med back

Graesvik

Välkänd medlem
2 apr 2009
524
6
18
Boden
Utväxlings förhållanden i kedjehuset :

19/39 = 2,05
20/39 = 1,95
21/39 = 1,86
22/39 = 1,77
23/39 = 1,69

19/40 = 2,11
20/40 = 2,00
21/40 = 1,90
22/40 = 1,82
23/40 = 1,74


Rent personligen skulle jag inte gå under 20 i övre drev på denna maskin då man får extremt slitage och brytningar i kedjan på dessa vrid/effekt starka maskiner !


.

en bra tanke där, det har jag inte ens tänkt på. Är det nånting jag kan göra för att förminska slitaget eller är det bara att inte gå ner så många kugg som gäller?
 

Graesvik

Välkänd medlem
2 apr 2009
524
6
18
Boden
En fråga till då efter all info jag har fått hittills.... tar kedjan mycke stryk om den är för spänd ? det känns ju som om det borde vara skonsammare mot kedjan iom att du inte får "ryckningar" mellan länkarna eller tänker jag fel?
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
en bra tanke där, det har jag inte ens tänkt på.
Är det nånting jag kan göra för att förminska slitaget eller är det bara att inte gå ner så många kugg som gäller ?
Rent mekaniskt så gäller det att inte gå ner i storlek på övre drevet så mycket då radien på drevet minskar vilket leder till extrema belastningar på de få kuggar som är i kontakt med kedjan samt att kedjan också utsätts för extrem påfrestning då den skall böjas över en så liten radie
( Kontakt ytan minskar dramatiskt vid dessa små drev kombinationer för varje kugg ner i storlek )

Det man i övrigt kan göra är ju att använda en BRA olja till kedjehuset som verkligen är bra för tex kedjedrift och/eller som är anpassad för stötbelastningar vilket förekommer mycket i ett kedjehus på en snöskoter :) .

En fråga till då efter all info jag har fått hittills....
tar kedjan mycke stryk om den är för spänd ?
det känns ju som om det borde vara skonsammare mot kedjan iom att du inte får "ryckningar" mellan länkarna eller tänker jag fel ?
Om du spänner kedjan enligt gängse sätt med handkraft och kontrollerar och justerar ofta så är detta inget problem då man i princip inte kan spänna för hårt med handkraft.


.
 

Graesvik

Välkänd medlem
2 apr 2009
524
6
18
Boden
Rent mekaniskt så gäller det att inte gå ner i storlek på övre drevet så mycket då radien på drevet minskar vilket leder till extrema belastningar på de få kuggar som är i kontakt med kedjan samt att kedjan också utsätts för extrem påfrestning då den skall böjas över en så liten radie
( Kontakt ytan minskar dramatiskt vid dessa små drev kombinationer för varje kugg ner i storlek )
det där är en sån där grej som man inte tänker på, iaf inte jag..men det är väldigt bra tänkt och logiskt. Tack för detta tips, jag ska verkligen ha det i åtanke innan jag gör mitt köp :)
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Hej.

Några saker kring dom drev kombinationer som det varit frågan om. Det är inte kombinationer helt tagna ur luften. Utan kombinationer som AC själva använt på efterföljande årsmodeller i olika utstäckning.

19T drev är det drev som används på i princip alla Mountain & King Cat efter 2003. Vanligast i förekomst med 19/43.
Kan hålla med om att visst ett mindre drev ger vissa brantare vinklar, färre tänder i ingrepp. Men frågan är väl hur stor skillnad det då ger på slitage. Att i värsta fall byta en kedja lite tidigare, visst känns som det kvittar. Jag kör skoter för att det är kul, men ibland behövs service för att fortsätta. Även om jag tycker att det tas i så det låter som om det inte skulle fungera alls.

Jag, kommer åka 19/40 i början på vintern i vart fall. Men jag tänker ha delar redo för att kunna gå tillbaka till 21/40 om jag känner för det. Mest med tanke på om det blir för mycket för att vara trevligt i ledåkning.

Ett tips vid drevning av vanliga kedjehus. tyvärr inga bra tips för backväxel varianter.
CPCRacing kedjeguide
 

Graesvik

Välkänd medlem
2 apr 2009
524
6
18
Boden
Hallu
Jag har en MC 800-01 som jag har drevat till 19/40 med 70 länkars kedja och det blir en fruktansvärd skíllnad kan jag lova.
Kedjan är tajt men går dit utan problem.
Varför det skiljer sig mellan -01 och -03 är att dom nyare har 9 tänders drivhjul medans de äldre har 10 tänder.

Skoter får en helt annan karaktär=)

Mvh Stefan

jag kom på en grej du....har du back på din maskin ?
 

Graesvik

Välkänd medlem
2 apr 2009
524
6
18
Boden
Hej.

Några saker kring dom drev kombinationer som det varit frågan om. Det är inte kombinationer helt tagna ur luften. Utan kombinationer som AC själva använt på efterföljande årsmodeller i olika utstäckning.

19T drev är det drev som används på i princip alla Mountain & King Cat efter 2003. Vanligast i förekomst med 19/43.
Kan hålla med om att visst ett mindre drev ger vissa brantare vinklar, färre tänder i ingrepp. Men frågan är väl hur stor skillnad det då ger på slitage. Att i värsta fall byta en kedja lite tidigare, visst känns som det kvittar. Jag kör skoter för att det är kul, men ibland behövs service för att fortsätta. Även om jag tycker att det tas i så det låter som om det inte skulle fungera alls.

Jag, kommer åka 19/40 i början på vintern i vart fall. Men jag tänker ha delar redo för att kunna gå tillbaka till 21/40 om jag känner för det. Mest med tanke på om det blir för mycket för att vara trevligt i ledåkning.

Ett tips vid drevning av vanliga kedjehus. tyvärr inga bra tips för backväxel varianter.
CPCRacing kedjeguide
ja drevkombinationerna är ju arctics egna framtagna och funkar säkerligen bra i all utsträckning.
Men givetvis får man ju en lite större belastning på dom få kuggar man har och det går väl kanske inte att komma ifrån, men det är som du säger att man får ha en service lite tidigare/oftare än vad man normalt brukar ha för att vara på den säkra sidan.

Och det kan man stå ut med om man får en roligare skoter att åka på :)

förresten hur går de med den nya kedjan, har du fått den än ?
 

Graesvik

Välkänd medlem
2 apr 2009
524
6
18
Boden
Hallu
Nix jag har muskelback=)

Mvh
Stefan

haha ja det är lite manligare de :beer:, jag tänkte att du hade ju en 70p kedja och hade du haft back hade jag vetat att en 70p kedja hade passat på min. Men tydligen så blir 72 för lång och 70 snäppet för kort (om JohanL_EFI kapat sin kedja rätt till 70p :)).
 

StefanR

Välkänd medlem
16 dec 2007
484
0
16
Om du mätar mellan centrum på drevaxlarna så kan jag räckna ut vilken kedja du ska ha eller om du har en mail så kan jag skicka dig ett program där du kan räkna ut allt det själv=)

Det är avståndet mellan dreven och hur många tänder dreven har som avgör längden på kedjan=)

Mvh Stefan
 

Graesvik

Välkänd medlem
2 apr 2009
524
6
18
Boden
Om du mätar mellan centrum på drevaxlarna så kan jag räckna ut vilken kedja du ska ha eller om du har en mail så kan jag skicka dig ett program där du kan räkna ut allt det själv=)

Det är avståndet mellan dreven och hur många tänder dreven har som avgör längden på kedjan=)

Mvh Stefan

nu tänker jag kanske helt galet men blir inte kedjan för kort om den precis passar i dom vanliga dreven men när man lägger i backen borde det väl inte gå då back drevet är mycket större (nedre)....lär mig om jag har fel...har inte sysslat så mycket med back förut´

PS du har mail :)
 

StefanR

Välkänd medlem
16 dec 2007
484
0
16
Graesvik och 2stroke

Ni har mail.
Det är inte jag som har gjort detta utan jag fick det av en annan kille här på forumet(kommer inte ihåg namnet)

Hoppas ni får användning av det

Mvh Stefan
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Fuskar StefanR genom att inte ha back så förklarar det ju saken.
Om 19/40 fungerar bra utan backväxel. Så förbrukar axeln för backväxel en bit av kedjans längd då den trycker kedjan lite åt sidan ungefär som spännaren men på andra sidan. Därför är det kanske inte så konstigt att en uppsättning som passar bra utan backväxel blir på gränsen till kort med backväxeldreven. Spännaren behöver trycka ytterst lite.

Den slutsats jag dragit av detta och lite hittad info. Är att 19/40 i sig är en intressant variant på drevning, men den verkar kanske inte helt optimal backväxel. Kanske skulle kunna bli bättre med ett mindre mellandrev, vilket jag tror finns. Men det är säkert dyrt.
Jag känner inte helt att jag vill rekommendera denna längre, då jag tycker kedjan är för spänd. 21/40 72p som jag hade tidgare fungerar bra. Det kanske skulle kunna fungera med 20/40 och en 72p också. Men fler varianter är möjliga om man byter mer drev...

Efter helgens skoter skruvande så kan jag bara konstatera att 19T drevet får snart pension... Jag går tillbaka till 21/40 när nya kedjan kommer, det fungerar bra,var lägre än orginal.
Som ironi hittade jag även i en diverselåda med järnskrot i garaget. Två 19t drev ett trasigt 11w och ett fräsht 13w, samt en slutkörd 70p 11w kedja. Dom dreven hade varit en bra som provmontage innan man köpte ett 19t drev med rätt 15w bredd. Dessa drev har jag själv bytt ut åt på en maskin för kanske 6-7 år sedan.

Angående kedjan, efter lite hutlösa prisuppgifter beställs detta från usa, tillsammans med lite annat. Nackdelen är leveranstid ca 2 veckor. Alla delar tillsammans är ändå inkl frakt och ev tull. Billigare än bara kedjan...
 

Graesvik

Välkänd medlem
2 apr 2009
524
6
18
Boden
JohanL_EFI: det var ju tråkigt å höra men det var även de jag kännde på mig att det kanske blir för kort om 70p passar bra utan back, men du tyckte också att kedjan vart för lång med 72p och 19 drev, alltså att vinkeln på kedjan blev för snäv? du råkar inte veta om det finns någon annan kombination till nerdrevning utan att byta fler drev?

vad blir risken om man sätter dit en för kort kedja?

angående din "diverselåda" så är det ju typiskt, man brukar kunna hitta gamla grejjer långt bak i garaget som kan fungera som nå provisoriskt men naturligtvis så hittar man den EFTER allt hehe.

Förresten vart beställde du kedjan+det andra ?
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Hej.

Nej, problemet med det "långa" kedjan är att den är så lång att den tar i på båda sidorna av backväxeldrevet. Blir därför stumt, vilket är obra. Sträckaren når inte heller in så långt att den skulle kunna spänna om det inte tog i. Vilket väl är rimligt om det nu ska gå (enligt arctic...) med den "kortare" kedjan, även om jag tycker den är på gränsen spänd redan utan att spännaren används.

Allt jag med säkerhet kan tipsa om är att 21/40 och "långa" kedja fungerar med backväxel. Den kombination jag tydligen körde tidigare och nu går tillbaka till.
Mycket troligt lär även 20/40 och "långa" kedja kunna fungera, utgående från hur kedjan går med 21 eller 19 topdrev, då 20 bör hamna någonstans där emellan. Men jag kan inte lova helt säkert att det fungerar.
Men du kanske borde kolla vad du har nu, om någon gjort något tidigare?

Detta beställdes direkt online via "the Outdoor Shop" orginaldels delen dom har en bättre funktioner i eftermarknads shopen. Förstår inte varför det är olika. Har även tidigare handlat via Country Cat / Catbargins eBay shop.
 

Graesvik

Välkänd medlem
2 apr 2009
524
6
18
Boden
Hej.

Nej, problemet med det "långa" kedjan är att den är så lång att den tar i på båda sidorna av backväxeldrevet. Blir därför stumt, vilket är obra. Sträckaren når inte heller in så långt att den skulle kunna spänna om det inte tog i. Vilket väl är rimligt om det nu ska gå (enligt arctic...) med den "kortare" kedjan, även om jag tycker den är på gränsen spänd redan utan att spännaren används.

Allt jag med säkerhet kan tipsa om är att 21/40 och "långa" kedja fungerar med backväxel. Den kombination jag tydligen körde tidigare och nu går tillbaka till.
Mycket troligt lär även 20/40 och "långa" kedja kunna fungera, utgående från hur kedjan går med 21 eller 19 topdrev, då 20 bör hamna någonstans där emellan. Men jag kan inte lova helt säkert att det fungerar.
Men du kanske borde kolla vad du har nu, om någon gjort något tidigare?

Detta beställdes direkt online via "the Outdoor Shop" orginaldels delen dom har en bättre funktioner i eftermarknads shopen. Förstår inte varför det är olika. Har även tidigare handlat via Country Cat / Catbargins eBay shop.

Ja jag borde nog kolla, men det är så jävligt att jag bor just nu i Östersund och har skotern ståendes 10 mil norr om Pajala så jag kan inte kolla i kedjehuset innan 20dec för det är då jag åker hem.

Sist jag tog lös det var påsken -08 då skotern började "hacka" sig fram ibland. Det visade sog att den stora "brickan" (som trycker in dom fjäderbelastade pinsen) som sitter bakom stora drevet hade gått sönder?! hur nu det kunde hända, men då kollade jag aldrig tänderna på drevet.

Men efter all info jag har fått här nu så blir det nog att köpa en 70p kedja och 19t drev men också ett 21t drev för att ändå köra lite på safe om jag också bildar mig den uppfattningen att det blir för spänt, man vill ju alltid se med egna ögon först :).

Förresten tack för all hjälpsam information jag har fått, den har varit väldigt nyttig!

Edit: Om man kollar på denna sprängskiss http://216.37.204.206/outdoor/Arcticcat_OEM/ArcticcatSnow.asp?Type=13&A=623&B=13 från en MC 800 -03 EFI så verkar det vara 19/40 och 72p kedja eller kollar jag fel ?
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Edit: Om man kollar på denna sprängskiss http://216.37.204.206/outdoor/Arcticcat_OEM/ArcticcatSnow.asp?Type=13&A=623&B=13 från en MC 800 -03 EFI så verkar det vara 19/40 och 72p kedja eller kollar jag fel ?
Ja, men skyll på Arctic Cat's det är deras fel. Dom har klantat till texten i sin databas för -03 MC 800 som sedan är används även hos Outdoor Shop med flera. Kollar man i Arctic Cat's motsvarihet syns dessa nummer på engång.

Hos Outdoor Shop, kan man se om man lägger dessa två rader i varukorgen. Så dyker dess rätta identitet upp.:ciao:
0602-968 CHAIN,70P (15 WIDE)
0602-972 CHAIN,72P (15 WIDE)
 

Graesvik

Välkänd medlem
2 apr 2009
524
6
18
Boden
JohanL_EFI: haha det där var jobbigt värre, nu såg jag att det stod 70p när man la till den i varukorgen. Tänk om man ville beställa en 72p kedja till sin MC - 03 och man kanske inte är så noga..ja då får man hem en möjligen för kort kedja istället:afraid:
Då får man iofs lite skylla sig själv om man inte kollar noggrannare innan man skickar iväg beställningen men ändå...