TC 1000 tas till 200+

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Som k-len säger .
Om du inte har andra framdämpare , skruva fjädraran så löst du kan så fronten sjunker i hop MAX .
Gör ändringarna i bakre svingen samt främre som beskrivits , dra i hop främre och bakre svingen med balata remarna så du får mindre men laglig fjädringsväg ( på snö 75mm) .
Då får du en flack atackvinkel och mycket matta mot backen , samt en liten chassi reaktion .
Res är svårt att undgå men kan minskas .
 

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
Jag körde mot en som hade dragit ihop sin boggie med spännband för att få den lägre..
Kanske kan vara nåt
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.707
832
113
Kramfors
Jag körde mot en som hade dragit ihop sin boggie med spännband för att få den lägre..
Kanske kan vara nåt
Ja jag tror också på ihopdragen boggi och framvagn. Jag ska mjuka framvagnen max så den blir så låg som möjligt.

Bak i boggi sitter det tyvärr inte balataremmar som på 96a boggin men jag skulle ju kunna låna dessa balatare från 96a boggin och draihop baken. Då kan man draihop balatarna ännu mer i framdelen boggi.
 

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Ja jag tror också på ihopdragen boggi och framvagn. Jag ska mjuka framvagnen max så den blir så låg som möjligt.

Bak i boggi sitter det tyvärr inte balataremmar som på 96a boggin men jag skulle ju kunna låna dessa balatare från 96a boggin och draihop baken. Då kan man draihop balatarna ännu mer i framdelen boggi.


Har en TC-98 och en ZRT-97 , såg i efterhand att det är lite olika boggi skenor , så beskrivningen tidigare vart väll inte helt rätt avflyttning av bakre svingen för dig .

Sätt den i 4e hålet framifrån räknat , sen måste du flyttaefter aluminiumröret som stoppar svingen också , om du borrar nya hål i linjemed 3e eller 2a hålet som finns original , så skall det bli bra .

Dit med en balata rem i bakre svingen och dra ihop den ,då du lyfter skotern och sakta sänker ner den skall mattan längst fram ta först , skall vara ca 1,5-2 cm kvar längst bak då .

Bör du ha en bra grund att börja med . ( Inget oprovat som jag kastar ur mig )
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.707
832
113
Kramfors
Har en TC-98 och en ZRT-97 , såg i efterhand att det är lite olika boggi skenor , så beskrivningen tidigare vart väll inte helt rätt avflyttning av bakre svingen för dig .

Sätt den i 4e hålet framifrån räknat , sen måste du flyttaefter aluminiumröret som stoppar svingen också , om du borrar nya hål i linjemed 3e eller 2a hålet som finns original , så skall det bli bra .

Dit med en balata rem i bakre svingen och dra ihop den ,då du lyfter skotern och sakta sänker ner den skall mattan längst fram ta först , skall vara ca 1,5-2 cm kvar längst bak då .

Bör du ha en bra grund att börja med . ( Inget oprovat som jag kastar ur mig )
Jag testade alla hål för saxen + flyttade stoppen i alla tänkbara hål och simulerade även flyttning av stoppen. Slutresultatet var bäst där den stog från början där gav den mest motstånd/fjädring 3 hålet bakifrån räknat blev det. Ihopdragning av saxen borde jag göra (om jag orkar) .

Framvagn nu släppt maximalt.
Boggi ihopdragen så mattan tar i marken ca 1-2cm före bakdelen fjädring på hårdaste i både fram boggidämpare som bak torrifjädrar

På lördag ska föraren köra in sig på maskinen och då ser vi även om några ändringar måste göras.

Tack för alla tips
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.707
832
113
Kramfors
Hur gick det med kindpåse gasarna? :) jag har för mig jag läst och sett bilder på det i din tråd tidigare var det lectron gasare du moddade?
Det är dem jag kör med och de funkar klockrent bra :) även de tidigare mikuni vm 44orna fick spacklade kindpåsar pga våldsborrat. Senaste förgasar uddatrixet jag kör med är bläckrör från vanlig bläckpenna. Dessa rör passar med sugpassning på Powerjetröret som man kan enkelt förlänga/korta powerjethöjden. Bläckröret tål bensin från de blå vanligaste snikpennorna ivf.

I dag fredag kördes sista testet av att krama ur de sista farbröderna ur motorn genom att strypa utblåset.

Där fanns ytterst lite att hämta ,det blev väldigt lite strypt innan den gick sämmre och bestyckningen barkade åt fel håll (ville ha magrare). Ev någon ynka hk mer blev det men motorn smälte åtminstonde inte ner :madgrin: Dämparen tycks vara helt perfekt avstämd i motståndet med sina ca 60mm inner dia på perforöret och 35mm stingers. Piporna laddar otroligt snabbt och håller ut varvet bra , mycket nöjd nu:)

Det är inte mycket snö kvar på isen mest snövatten. Blir byrace i morgon mot en polaris rmk 800 2012a med 54mm kammar. Det blir kul att se hur efter man blir i starten ocfh om jag hinner ta den innan 200m??
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.707
832
113
Kramfors
Dagen fördragrace och förarutbildning blev minst sagt spännande. Stackars jocke höll på köra igäl sig då han lyckades hitta en isknöl från en skoter som gasat upp vatten till en fastfryst hög (stenhård) 20 30cm hög:madgrin:

Han hade 180kmt på mätaren efter målgång 200m på stenhårt ledspår! Vi trodde det skuille gå åt hell då han fladdrade till ordentligt. Jocke blev ganska spak efteråt trotts att han är hårdast av de hårdaste.

Jag är mycket nöjd med fjädringen även med 87kg föraren och slutfarten är grym minst sagt då AC mätaren går hyffsat rätt och det var minimalt mattspinn nu på hårdpackat spår. skidorna är visserligen i luften hela vägen men mycket låg och den är nu lätt att köra rakt med. 170kmt en bra bit innan målgång ev 175+ såg det ut som sa Jocke. Jag tror 180kmt är fullt möjligt med bättre undelag än detta isiga hårdspår.

2012an polaris assult var det jag drog mot och den har org 54mm kammar. I starten med jättehårt ledspår stog assulten stilla och sedan behövde jag inte ens hålla halv gas för att rasta den markant. Men när vi provade ospårat blev jag efetr 50m i starten men vid 200m gick vi ganska jämt,,osäkert vem som vann? polarisen spann inte ens på skarsnön medans jag for ner till blankisen 100m:wacko:

Det blir tokroligt att se hur den tar sig i morgon på sandslån Jag hoppas på hårdast möjliga underlag som passar min 32mm matta. Bara hoppas att ingen har dubbad matta eller att det blir + grader
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.707
832
113
Kramfors
Dagens dragrace gick rätt bra måste jag säga. Den kom 4a av 27 tävlande varav flera yamaha turbomaskiner på allt från 245hk till 300a.

Toppfarterna var sjukt höga,,,min maskin låg runt 185kmt samma toppfart som den förb nyttro turbo som slog den med ca 8 m. Rekordfart för 300hk turboyamman 205kmt.

Föret var bra för min matta första hitet för då hadde inte de förlända och högkammade turbomaskinerna någ större fördel de första 100m. Men banan övergick snabbt till sönderspunnen och porös socker så min maskin blev efter i starten mot alla som körde högre kammar än 32mm eller 365 längd med fräsch 32mm. Jag har sunkig 32 matta som är helt söndertrasad i spetsarna och en kam borta = måste handla en ny insåg jag.

245hk yamman som tog min i striden om 3e plats hadde fräsch 38mm matta så den tog lätt starten och fick ca 20m ledning.,men det knaprades in till 8m i slutet vilket inte var så illa ändå.

Snabbast skoter utan turbo blev det ivf:)

Det är filmat av flera kamragubbar så jag ska fixa fram någ film såklart.
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
Filmade några några race då den körde :) Först vann han sen andra och tredje förlorade han om jag inte tar fel, dock väldigt jämt på slutet där.

[video=youtube;XFg708-9VcQ]http://www.youtube.com/watch?v=XFg708-9VcQ&feature=youtu.be[/video]

[video=youtube;N7TtBdiEY5o]http://www.youtube.com/watch?v=N7TtBdiEY5o&context=C3a7aedeADOEgsToPDskLaRTZuzuLebd6L7hCfqoLD[/video]

[video=youtube;0SCVrYLmClQ]http://www.youtube.com/watch?v=0SCVrYLmClQ&feature=youtu.be[/video]
 
Last edited:

teamvallin

Ny medlem
22 dec 2009
4
0
1
Dagens dragrace gick rätt bra måste jag säga. Den kom 4a av 27 tävlande varav flera yamaha turbomaskiner på allt från 245hk till 300a.

Toppfarterna var sjukt höga,,,min maskin låg runt 185kmt samma toppfart som den förb nyttro turbo som slog den med ca 8 m. Rekordfart för 300hk turboyamman 205kmt.

Föret var bra för min matta första hitet för då hadde inte de förlända och högkammade turbomaskinerna någ större fördel de första 100m. Men banan övergick snabbt till sönderspunnen och porös socker så min maskin blev efter i starten mot alla som körde högre kammar än 32mm eller 365 längd med fräsch 32mm. Jag har sunkig 32 matta som är helt söndertrasad i spetsarna och en kam borta = måste handla en ny insåg jag.

245hk yamman som tog min i striden om 3e plats hadde fräsch 38mm matta så den tog lätt starten och fick ca 20m ledning.,men det knaprades in till 8m i slutet vilket inte var så illa ändå.

Snabbast skoter utan turbo blev det ivf:)

Det är filmat av flera kamragubbar så jag ska fixa fram någ film såklart.

Fräsch 38as och 8m ? nja snarare sleten 38 som gjort nästan sitt och ett par meter till.
Men med sleten 38 och fransig och sprickig rem så satte VECTOR´n dit kissekatten ändå...
int ä ja bitter förde!