TC 1000 tas till 200+

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.707
832
113
Kramfors
Härligt Hampus tack för filmerna:)

Som ni såg spann det så förfärligt i starten så illa att skidorna inte ens lättade vilket gav turbomaskinen en bra start med sin "braiga38 matta :bigsmile:.

Som tur var för turboåkarten hade min motor ett allvarligt fel under hela dragracet visade det sig på kvällen. Föraren klagade på sämmre drag & lågt varvtal på bara 8800-8900v så mellan hiten fick jag tokköra och vrida hejdvilt på nålar och poverjet. Jag lyckdes inte få upp rätt snurr hur jag än bestyckade,den skulle ha varvat 9300v vid målgång och gett minst 15hk till men de var som bortblåsta:wacko:.

När jag på kvällen skulle runddänga en kompisares SRX700 så exploderade motorn 3ggr i rad vid start och sedan gick den på 2 burkar. Vid rivning visade det sig att kolven spruckit ovanför ringen vid utblås. Ringen låg o hoppade där och gick helt av tillslut = rev sönder ett jack uppöver i utblåset = väck cylinder. Jag vet exakt när den första biten lossnade dagen innan racet då den utan anledning gavifrån sig en protestsmäll vid full gas. Motorn höll hela dragracet och hem igen (1,7 mil) trotts en bit på 20mm borta ovan ring utblås!

Med kolvskadan ändrades porthöjden till brutala höjder som sinkade ner ca 400rpm och minst 10-15hk. Med hel kolv hade den ev rastat turbon tror jag trotts hal start :amuse:
Lågbugetracing har sitt pris ändå, jag måste helt klart införskaffa smidda kolvar och bättre matta.

Finns film från sidan också som jag ska fixa fram

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
Men att den gick så gott ändå är ju rätt otroligt :bigsmile:

Såg att jag länkat samma video två ggr men fixat nu :)

No more 2 stroke

Aktiv medlem
4 mar 2012
52
1
1
Lycksele
Det låter som du är lite besviken :/
Om inte OM fanns då jäklar skulle katten fått visa alla turbo maskiner eller hur !

Men hur ska vi få reda på de då ?
Ett år av väntan.....
Allvarligt talat tror du verkligen att du ska ha en sportslig mot en
potent Apex ???
Jag kan bara önska dig lycka till :):):)
//En som var där.

MrSup

Välkänd medlem
No more 2 stroke: Du låter lite negativ! Det är väl kul att folk ställer upp som har lite sprutt i sina maskiner!? Eller enbart få testa sin maskin i jämförelse mot andras maskiner. En Yamaha är det ju ganska enkelt att köpa en turbo till och montera och sen ha rätt bra fart i utan att behöva göra spec mycke mer. Boost är ju en "hemma pulare" som provat ut diverse saker själv så jag tyck den maskinen gick bra! Med tanke på att en kolv va dålig med. Sen hade det varit matt start så skulle vissa resultat blivit helt annorlunda. Det va ju en Assault som gick jämt med en Nytro turbo men det heatet fick ju köras om. Så i ett "by race" med snö start har alla chansen mot alla i hårda drag.

No more 2 stroke

Aktiv medlem
4 mar 2012
52
1
1
Lycksele
No more 2 stroke: Du låter lite negativ! Det är väl kul att folk ställer upp som har lite sprutt i sina maskiner!? Eller enbart få testa sin maskin i jämförelse mot andras maskiner. En Yamaha är det ju ganska enkelt att köpa en turbo till och montera och sen ha rätt bra fart i utan att behöva göra spec mycke mer. Boost är ju en "hemma pulare" som provat ut diverse saker själv så jag tyck den maskinen gick bra! Med tanke på att en kolv va dålig med. Sen hade det varit matt start så skulle vissa resultat blivit helt annorlunda. Det va ju en Assault som gick jämt med en Nytro turbo men det heatet fick ju köras om. Så i ett "by race" med snö start har alla chansen mot alla i hårda drag.
Jag kanske va lite hård ;)
Men jag läste tidigare i tråden att han skulle iprincip "städa" banan.
Självklart är det kul med personer som håller på och joxar själv all
cred till dom.
Nu får vi hoppas att det blir fler tillfällen att träffas, skitkul med sådana
här småtävlingar.
Hoppas andra skoterklubbar tar efter !!!

MrSup

Välkänd medlem
No more...: Nja han sa väl att han kunde ge dom en match!? och de tycker jag han gjorde med! Ja helt klart kul med den här typen av träffar men olaglig.. såg en polis som va där och kollade som civil en av dom mer sura poliser som dock verkar ha blivit lite mer mänsklig så bara hoppas det inte blir nått gnäll för att vi skoter åkare vill leka lite :)

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.707
832
113
Kramfors
Jag har som sagt inte sagt den skulle ta en 300hk turbo yamma men vid vissa underlag kan en sådan spinna bort sig och en mindre motoriserad maskin ta den med rätt matta för dagen.

Därimot såg jag att min katt har en sportslig changs mot en 245hk 3cylindrig yamma.
Jag vill gärna ha en privat dragrace mot denna maskin igen såfort jag portat klar en ny cylinder det vore väldigt inressant och kul grej.

Jag har hittat orsaken till kolvknaprandet och därmed såklart effektförlusten.

Ringstoppen hade åkt in i kolven så ringgapet foriväg till utblåset mf ställen och hoppade sönder kolvens ytterkanter innan den tillslut gick av helt. Det syns tydligt att kolven gått en bra stund utan kanter så det är otroligt att den höll hela tävlingen och gick såpass bra ändå!!

Jag ska kolla in en ny/gammal cylinder som jag fick tag i på blocket men den hade en skada så det beror på vart den skadan sitter. Blir snabbportning av den isåfall så man hinner med någ grilltur till helgen i bästa fall:)
P5150070.jpg

perra74

Aktiv medlem
4 mar 2008
76
0
6
hej synd att det rasade.skulle vilja komma i kontakt med dig.vill som sagt anlita dig.till ett projekt.har du nått nr jag kan få.mvh per

perra74

Aktiv medlem
4 mar 2008
76
0
6
Förresten är alla här villiga att samla in en slant så farbrorboost får catten bänkad jag anser att är det minsta vi kan göra för han.han har verkligen ställt upp och hjälpt alla här.

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.707
832
113
Kramfors
Förresten är alla här villiga att samla in en slant så farbrorboost får catten bänkad jag anser att är det minsta vi kan göra för han.han har verkligen ställt upp och hjälpt alla här.
Hehe du är kul du ,,det behövs inte för då blir jag stressad vilket inte är bra för hjärtat:amuse: (Pma mig)

Jag ska bänka den nu snarast när jag portat klar den nygammla (om den duger) cyllen så man vet hur högt i varv den ska dras till vid nästa dragrace. Många maxportade Thundercatter & även andra tripplar öööö ja 2takt överlag" kan" ha en smal effektpike på bara några fåtal hundra varv för att sedan falla både före och efter piken regält så det gäller bromsa dem så man vet. (säger jag som inte bromsat än hehe)

Med byxbaken tror jag att min portning och pipor drar linjärt och jämt upp i varv med bred effektpike runt 9000-9500v,,men tror gör man i kyrkan måstemåstemåste bromsa snarast.

Till nästa vinter blir det även nonslip för det var bästa /trimköpet till Tc 900an som går 7 reser lättare än min den rullar nästan dubbelt så långt som min vid gasavsläpp.

Hubbe

Välkänd medlem
23 dec 2009
440
3
18
DE-Schleswig Holstein
perra74

Jag vill vara med till att samla in en slant till Boost III, hur har du tänkt dig det?

perra74

Aktiv medlem
4 mar 2008
76
0
6
jag vet inte riktigt.jag har en ide om att vi alla på forumet skulle starta en fond som vi lägger en slant till var sen kan våra med människor söka ett arvode om det skulle behövas för att hjälpa.i farbror boosts fall så tycker jag att vi röstar för nån som håller i pengarna.sen så sätter vi in dem till han.Förlåt för att vi skriver i din tråd

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Tycker det verkar som att yamaha nördarna känner sig hotade....

Så sent som för nån månad sedan åkte jag ifrån en nytro 290 hk maskin med min thunder.... både uppför, utför och rakt fram. Så nog tror jag boost skulle kunna ta en "300hk" yamaha under rätt förhållanden.

Topic: Tråkigt på cylindern. Hoppas den "nya" cylindern är i dugligt skick, annars finns det ett par här som sagt, skulle kunna tänkta mig att skänka dig en fräch och fin, i utbyte mot lite portjobb;)

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.707
832
113
Kramfors
Tycker det verkar som att yamaha nördarna känner sig hotade....

Så sent som för nån månad sedan åkte jag ifrån en nytro 290 hk maskin med min thunder.... både uppför, utför och rakt fram. Så nog tror jag boost skulle kunna ta en "300hk" yamaha under rätt förhållanden.

Topic: Tråkigt på cylindern. Hoppas den "nya" cylindern är i dugligt skick, annars finns det ett par här som sagt, skulle kunna tänkta mig att skänka dig en fräch och fin, i utbyte mot lite portjobb;)
Hur kunde du köra ifrån en 290hk nyttro? Vilken typ av körningar var det slalom:bigsmile: . Jag körde faktist en nyttro i söndags (ej turbo) & dragracade mot en 02as srx700. Konstigt nog blir inte en nyttro speciellt mycket dragen av en srx. Faktum var att denna srx blev ifrånåkt på sandfslåns dragrace av en vanlig nyttro!!??. Vi försökte hitta någ fel på srxen men den tycktes gå riktigt. Ska en srx 700 varva bara 8500v?

Ang cylindern som blev ripig gör det ingenting för den var dyngslut redan innan ringen sprack. Den går borra till maxborr så den får vänta på ev 1140 borrning en vacker dag. Det kan mycket väl bli en av dina cylindrar då jag är skeptisk till den jag ska kolla på i morgon.

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Antar att det är OK med lite OT då trådskaparen frågar.

Hur det gick till med nytron vet jag inte, har väll mina aningar, men skrev det mest för att sura jävlas lite med yamaha folket=) Föraren var väll inte den bästa, och det var inte bara rakt fram, och jag har lite mer grepp med min matta än han hade med sin=)

Men som det låter här, så spelar det ju ingen roll vad det är för skillnader i maskinerna, sålänge man kör ifrån den andra så är man bäst. Så skall vi ta det så, så kan jag nog säga att jag pissade på Nytron=)

Bobo

Medlem
29 dec 2011
24
0
1
Skogsgläntan
Ingen kan inbilla mig att kolven såg ut så där under tävligen på sandslån för så pass mycket har jag hållit på med motorer att jag vet att en motor med en kolv som ser ut så går inte på den cylindern

Mvh
Bobo

5 mar 2012
8
0
1
kramfors
jag vet att kolven såg så ut.för jag va med när boost rev motorn och jag va med nere på sandslån + att min egen tc har gått med liknande kolv haveri några gånger