Köpa Ski doo Alpine Rotax 640 1973/74

Holländaren

Välkänd medlem
6 dec 2007
108
0
6
Näh..... Inte vill jag ha bort den där filuren, tror jag.....
Tror du att det går att sätta en Mikuni förgasare i den? Tillotsonen har torkat liksom... Eller kan man rensa den och byta membranet i den?

Tycker att en 640 låter fett! :rock: Storleksmässikt alltså :D
Men kan man typ göra så att den får mer effekt alls?
Jodå det går utmärkt att köra med Mikuni, alla jag har haft var det redan bytt till Mikuni. Bara köpa ett nytt förgasargummi hos t.ex Rinab så passar dom. För en orginalmotor ska det vara en 34mm, 280 huvudmunstycke.

Och jo det går att plocka ur betydligt mer men inte utan att fixa till veven först, för den håller inte för mycket. Vill gärna vrida på sig samt bli krokig pga att det bara är 3 lager på den. Min vev har fått ett extra lager i mitten och har blivit svetsat. Den vred sig ca 20-30 grader efter att ha kört med portade cylindrar i några hundra meter ;)
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
29
Haparanda Kommun
Okej! orkar inte fixa nå vev... så låter det vara som det är.... Men ska nog byta förgasarn. Ska det vara en 34mm gasare eller? Vad menade du? :hmmmm:

Vet ni vad jag gillar med Alpinen -Kromat i fronten :D
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
29
Haparanda Kommun
okej, bra då vet jag det också! Men ska man ta en med choke och sen borra upp för primer eller vad tycker du? Helst skulle man vela ha med primer pump. :rolleyes: Startar alltid på 2-3 rycket för annars är det nåt som är fel!
Men bör jag behålla originala gasarn? För om man säljer skotern och om dom vill ha den originala tillotsonen?
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
29
Haparanda Kommun
ja. kanske det.... MEn det är nästa sommars projekt ;)
För ska se till att Grizzlyn ska bli färdig och som salt i såret så jäklas tändningslåset!!! :bawling: Tänkte ta en kort tur i dag för det har vräkt snö hela natten och dan och igår på dan och på morgonen...... Tänkte ta en snabb tur men så funkar skiten inte för jag har låtit den stå orörd i en vecka!
Den tycker kanske inte om Alpinen :D Tror jag har lämnat den för gott eller så (skämt åsiso).
Men jag ska nog troligt vis sätta den i projekt delen och Grizzlyn me :rock:
Kanske Trappern också..... Och 464:an...... Och 340:n..... oh crap :(
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
29
Haparanda Kommun
Ni som har hålt på med Alpinerna från början av 70-Talet vet väll att huven är rätt så tunn va? Hade faktist tänkt att förstärka min huv rejält när jag får tag på en ny! Tänkte sätta ett inte allt för tunnt plåt ark som är 2-2,5 cm bred och sen plasta över det och så sätter man var huven är som mest troligt att gå sönder, som nu på högra sidan som är helt öppen till ventilen framme på huven... :mad: Hela sidan är borta!

Men annars är det svårt att få tag på en ny huv till dessa maskiner?
Och förstärka på detta sätt jag hade tänkt eller har nån ett annat tips/tricks?
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
29
Haparanda Kommun
Ski doo Alpine 640ER -75/76

Måsste lägga in en sak i ämnet.
Det är ingen -74:as Alpine jag har. Det är mera en -75/76.
För -74 hade dom choken på vänster sida av instrumentpanelen och min har i mitten precis som dom fick -75. Och -77 fick dom en ny robustare huv som såg något mer som 80-talaren. Och sen -80 vart hastighets mätaren standard på Alpinen tydligen, tidigare var den tillval.
Var tvungen att ändra det här lite :) Och då så har jag en likadan som min plast-moffa hade för 10-15 år sen.
Och det stämmer att den bara har fram och back! Menar ju då Uffe (plast-moffa) :rolleyes:
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Sv: Ski doo Alpine 640ER -75/76

Måsste lägga in en sak i ämnet.
Det är ingen -74:as Alpine jag har. Det är mera en -75/76.
För -74 hade dom choken på vänster sida av instrumentpanelen och min har i mitten precis som dom fick -75. Och -77 fick dom en ny robustare huv som såg något mer som 80-talaren. Och sen -80 vart hastighets mätaren standard på Alpinen tydligen, tidigare var den tillval.
Var tvungen att ändra det här lite :) Och då så har jag en likadan som min plast-moffa hade för 10-15 år sen.
Och det stämmer att den bara har fram och back! Menar ju då Uffe (plast-moffa) :rolleyes:
https://www21.vv.se/fordonsfraga/ kolla reg där så får du se.
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
29
Haparanda Kommun
Den har inte haft en regplåt på 25 år, edvinsjolund :confused:
Det är ju min klasskompis farfars gamla Alpine och dom körde väll i skogen och nåt plockade regskylten.... Men kan man kolla efter chasie.nr nånstans? Men kan ändå inte kolla på ett tag för att den står undangömd från att plundras och hoppas sönder av småglin som kusiner och broran.

Hade jag tänkt på att regga om den så man slipper problem.
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
29
Haparanda Kommun
Tänkte att om jag säljer Alpinen ändå. När den är upp and running, och jag har fixat buken och har en ny huv d.v.s! Säljer den för 6 500kr till 7 500kr

Så tar jag 464:an, tar ur motorn och kylsystem samt oljematning och luftburk, bränsletank. Tar ut instrumenten och tändningslås, el-system. Ut med boggien, fjädring framme och behåller mattan. Av med drivaxeln och ut med variatorn med kedjehus och bromsar. Kasserar chasiet. får väll såleda 8 000kr i slutändan va? Och grejerna jag tar ut sparar jag! Sen för pengarna jag tjänat köper jag en Evrest 500 (tror dom inte är kortare än en vanlig 464:a) och sätter grejerna från 464:an i den. Och kör.
För min 464:as chasie är helt demolerat och förstört. Rost överallt. Me motorn går bra, ska bara sätta nytt tändsystem i den så går den igen. För spolen till cylindern mot variatorn har gått sönder.

500:an är ju fin va? http://www.carpictures.com/media/images/640/00AUF402815366B.jpeg

Låter det bra eller? :hmmmm: Eller är det långsökt? Tackar hemskt mkt för svar!
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
29
Haparanda Kommun
Lynx 5900 med 464 l/c motor, bra idé?

Tror nästan att jag tar och skaffar en 59:a efter blivit av med Alpinen och Everestens chasie :rolleyes: Tar och sätter i 464:an i 59:an. Skulle den bli bra då, eller är dom bättre med sin fläktade 503:a :D 59:eek:rna ser ju fina ut också!

Vad sägs?
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
29
Haparanda Kommun
Kom ihåg en "bra ha" sida då man skruvar äldre maskiner.

http://www.vintagesnow.com/Ski-Doo.html

Backar man till "Home" så finns det smått och gott för andra gamla trotjänare
Har hela service manualen till Alpine 640 redan ;)
Där så finns ju förgasarn å det. Men tack ändå! :)

http://www.skidooalpine.com/1975_alpine

Men är det andra broms system i Sverige än det är i dom Amerikanska modellerna? För att den modellen på hemsidan har bara parkerings och färdbroms i ett och ingen färdbroms brevid gasen?? Men hursomhelst så tänkte jag att ersätta parkerings bromsen till hydraul istellet och behålla wire bromsen vid gasen. Tycks?
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
29
Haparanda Kommun
Jag själv vet ju hur dålig skidan på Alpine skotrarna är :mmph:
Dom är smala och skär igenom snön istellet för att få maskinenn att svänga! Ett alternativ är att bredda original skidan men man kanke förstör den!

Tänkte annars tillverka istellet en egen skida av plåt och göra den nästan lika lång som original, kasnke 20cm längre. Och gör den 32-35cm bred. Använder två "V" profiler på undersidan för snön, två st stål remsor (5-7mm tjocka) som styrstål, 1 cm bredare än an vad "V" profilerna blir på undersidan så den svänger bra på is/skare! :evil:
Alltså när remsorna, "V" profilerna är fast på undersidan är remsorna 1 cm högre. Eller tvärt om: "V" profilerna rör inte ens marken när man kör på hårt underlag t.ex is :nuts:

Tycks om denna idé? :rolleyes: Nå tusn bär den upp min maskin va?
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Bredda originalskidan då längre skida ger ännu tyngre styrning, böj skidan som en "banan" och bulta fast en gammal sparkmed som "styrstål".
Fungerade på det glada 70 talet också idag, sen får man burka och styra med gasen, skidan är ju bara till för lågfart:bigsmile:
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
29
Haparanda Kommun
YES!!!
Var men farsan igår natt förbi skotern, bara för att.
Hade med mig förgasaren, bytt membran, rengjort var och enda lilla kanal i den med piprensare och och toppz pinnar och tvättad diesel och urblåst med tryckluft.
Satte på plats förgasaren, tog fram ett par urgamla Champion tändstift från lådan bakom skotern, fulla av olja och annat skräp, borstade av dom med en stålborste och satte på plats dom.
Vi hade lite problem först med att få stoppknappen att fungera men s*atan den hoppade igång utan att ens försöka när han väll fick i sig bensinen! Och han går som en klocka, som en fabriksny maskin!
Måste säga att 640 motorn är ett riktigt monster, när man varvar så smäller det i öronen och motorn bara vrider sig på gummina, hehe... Ett riktigt vridmomentsmonster! Ska bli kul att få köra den i vinter.
Lätt den bli något varm men så gick pappa och skruvade i någon skruv så dog den, men det var roligt att få igång den!