Sv: SLICK 50 i 2-T......
Jag avråder bestämmt ifrån att använda SLICK 50 till 2-T motorer !
Visst det är bra för friktionen i vevaxellagren,
...men direkt förödande för cylinder polering samt
"Blow By" som är så avgörande i en
2-T motor.
Det finns tester som klart och tydligt påvisat att
efter SLICK 50 behandling av
2-T motor så
sjunker effekten på motorn tack vare :
*
Blow By ökar
* Cylinder poleringen
ökar
* Vevhuskompet
minskar
men att tex toppvarvet på motorn ökar såväl som tex tomgångs varvet....
allt detta kan tydligt härledas till effekten av ökad
"Blow By" samt ökad cylinderpolerings samt minskat vevhuskomp och minskad friktion i vevaxellagren och resten av motorn.
Minskad friktion är inte alltid av godo !!!
.
Dom där testerna tror jag inte på . Jag har ju kört slick 50 i följande motorer sedan 1989. Boost real life 20 års test är helt klart bättre
1. Föst gjorde vi tester på modellmotorer med resultatet flera tusen varv mer i slutvarv och bäst av allt dom slutade rosta i lagren när man ställde undan motorerna längre stunder. Motorerna behåller sitt höga varv även flera tim senare!!
2. Körde slick 50 i alla stooooora 2 taktare 2,6Lv6 som 4L v8 utombordare som alltid var på 300+ hk.. Resultat ca 200varv mer i slutvarv viket gjode som regel 1-2knop i rubnt 80-100 knop!!
3. Mina hårt trimmade xr enstånkor (125hk turbo på enstånka 650cc) och alla kompisares som kört detta sedan 90--- har inte haft ett enda synbart slitage på kamaxlar eller vippor som normalt äts upp påm 1000 mil när man har trimkammar i dessa,,med slick håller dom hur länge som hellst.
Dessa stånkor har ju samma foder som skoter dvs nikasil och dom tapparv inte ett dugg komp eller glesar så dom drar olja,,Inte en droppe!!
Jag hårdkör även tokvässade rc bilar med 30cc besinmotor som varav 19000varv med slick och får inte en sönder dom motorerna trotts överdrivet varvtal.
Det enda som kan vara skadligt är om motorerna inte är inkörda för då får den hot spotts,,dvs slicket gör så dom förblir som ny och det är inte bra för då går kolven mot dom utstående råa ytor som finns på cylindervägg och kolv och kan intte nöta bort dom ,,detta kan medföra ökad friktion just på detta sälle o leder i värsta fall till skärning!
Detta problem hörde man av dragraceskoterfolk p¨å 90 talet som stressade i slick för fort med nya kolvar och fick skärningar,,, eller dom skyllde på slick ivf
Nä ingen fara,, Bosst har garanti,.,. Håller inte kolvarna 2000 mil så skicka räkningarna till mig,, Så säker är jag på min sak..
Ptfe lagret som finns i slick sätter sig bara där metall har kontakt med metall,,,,det innebär bara tätare cylindrar för horningsreporna ligger inte i kontakt med ringarna, enligt vad jag förtår.
större och mer pålitliga tester som gjorrts av stora biltilverkare visar på bara fördelar uppimot 8 % mer effekt på vissa varvtal i bilmotorer,
Och nu äntligen finns slick 50 i dom värsta bästa oljorna ,,(minns inte märket??
vi körde i slick i kompisaren srx 700 i fjol och räknar kallt med 30% längre bytesintervall på kolvarna.