PolariCat 700

moparman

Välkänd medlem
7 jul 2007
398
0
16
Örrbacken (Docksta/ö-vik)
I dag blev det inte så mycket gjort, men jag tog än engång å modifierade slutdämparen... öppnade upp slutröret lite, som på stormen... Jag tog även å maskerade lite å blåste på nitarna runt Meshen lite färg....





Det blev även färg på avgassystemet så nu blir det inte mycke mera svetsning i det...

 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.766
844
113
Kramfors
Nu ser dämparen mindre farlig ut för motorn..... Men som vanligt kommer något tråkigt när man ändrar dämparens flöde,,,Den kan gå som en påse nötter :dizzy:

Polaris har i detta fall noga mätt ut exakt motstånd i den originala avgas dämparen så piporna ska jobba på rätt sätt.... Ökar eller minska man detta mot tryck så går den endera bättre med mer mostånd och sämmre med lägre motstånd... Detta är näst intill omöjligt att mäta sig till själv,,,jag vill påstå att det är HELT omöjligt även för firmor som påstår sig kunna detta,,,(BULL) Det är try and error som gäller även för firmor i slutändan....och då krävs bänk körningar.

Så i detta fall , Så skulle jag rek att du stryper stingerna om den går som en nöt nu när du börjar köra,,,, (svåra saker att labba med!!

Att strypa i dämparens utblås är helt värdelöst enligt vad " JAG " tycker,, Fruktanvärt svårt att få funka i hela registret,,(pulserar) Nä I stiger ska det strypas och ingen annan stanns..

Så Om du kan göra en uppskattning på dim rör i din nya dämpare och gämföra med org, så försök lista ut om din nuvarande dämpare har mer flöde.....än org burken... dvs om du tror att den har mindre motstånd?

Om den har det behöver du inte oroa dig för brända kolvar ivf ,,,men den kommer losa hk på högre varv och upplevas gå värdelöst,,,(rapp men svag) men det är lungt,,Då får du sätt in smalare stingers och få tillbaka effekten....;)

Det hade varit reltivt enkelt att räkna ut stinger grovlek till din maskin om du byggt vanlig ljudämpare,, typ satt dit en 2,5 tum simon eller annan liknade med perforör igenom sig.. Då hade jag kunnat sagt att du ska ha en viss grovlek på stinger...........Jag kan inte det nu när jag inte vet hur din burk påverkar mot ståndet.....:dizzy:

Men vi kan ju kolla hur grova stingers du har nu....... mät inv mått så får vi se hur Polaris tänkt med burken,,, Har dom ovanligt grova stinger så har dom stoooort motstånd i burken,,och vise versa....

Det var väl du som även frågade i Big blocktråden om evnt kapnimng av pipor?

Kortfattat sagt,,Om du kan tänka dig losa lite bottendrag så vinner du pike hk genom att kapa piporna,,, Smaksak,, men finn mycket pullver att hämta om bestyckar rätt mot det,,,Och variator måste ju evnt bestyckas om,,,,(inte säkert)
 

moparman

Välkänd medlem
7 jul 2007
398
0
16
Örrbacken (Docksta/ö-vik)
Nu ser dämparen mindre farlig ut för motorn..... Men som vanligt kommer något tråkigt när man ändrar dämparens flöde,,,Den kan gå som en påse nötter :dizzy:

Polaris har i detta fall noga mätt ut exakt motstånd i den originala avgas dämparen så piporna ska jobba på rätt sätt.... Ökar eller minska man detta mot tryck så går den endera bättre med mer mostånd och sämmre med lägre motstånd... Detta är näst intill omöjligt att mäta sig till själv,,,jag vill påstå att det är HELT omöjligt även för firmor som påstår sig kunna detta,,,(BULL) Det är try and error som gäller även för firmor i slutändan....och då krävs bänk körningar.

Så i detta fall , Så skulle jag rek att du stryper stingerna om den går som en nöt nu när du börjar köra,,,, (svåra saker att labba med!!

Att strypa i dämparens utblås är helt värdelöst enligt vad " JAG " tycker,, Fruktanvärt svårt att få funka i hela registret,,(pulserar) Nä I stiger ska det strypas och ingen annan stanns..

Så Om du kan göra en uppskattning på dim rör i din nya dämpare och gämföra med org, så försök lista ut om din nuvarande dämpare har mer flöde.....än org burken... dvs om du tror att den har mindre motstånd?

Om den har det behöver du inte oroa dig för brända kolvar ivf ,,,men den kommer losa hk på högre varv och upplevas gå värdelöst,,,(rapp men svag) men det är lungt,,Då får du sätt in smalare stingers och få tillbaka effekten....;)

Det hade varit reltivt enkelt att räkna ut stinger grovlek till din maskin om du byggt vanlig ljudämpare,, typ satt dit en 2,5 tum simon eller annan liknade med perforör igenom sig.. Då hade jag kunnat sagt att du ska ha en viss grovlek på stinger...........Jag kan inte det nu när jag inte vet hur din burk påverkar mot ståndet.....:dizzy:

Men vi kan ju kolla hur grova stingers du har nu....... mät inv mått så får vi se hur Polaris tänkt med burken,,, Har dom ovanligt grova stinger så har dom stoooort motstånd i burken,,och vise versa....

Det var väl du som även frågade i Big blocktråden om evnt kapnimng av pipor?

Kortfattat sagt,,Om du kan tänka dig losa lite bottendrag så vinner du pike hk genom att kapa piporna,,, Smaksak,, men finn mycket pullver att hämta om bestyckar rätt mot det,,,Och variator måste ju evnt bestyckas om,,,,(inte säkert)
Nu ska vi se... Orginal finns inte å har aldrig funnits, först å främst är motorn en -95 wildcat eller ZR 700 motor, orginal ska den ha mellan 120-130 hk, piporna kommer från en wildcat 650 (det enda som passade vettigt i min skoter) Förgasarna är 45.5 mikuni rundtrottel (borrade 44) Stingersena är 25mm invändig diameter 330 lång... (Instucken innuti pipan)



Så från stingersen över går det i ett 32 mm rör som går in i dämparkroppen som är 100 mm (4 tum rostfritt) och ut genom det ovala utloppet som är om jag räknat rätt 34.625 kvadrat cm stort... så det är mycket frittflöde



Du har ju i tidigare inlägg tyckt att mina stingers är för små men jag har kört med den här setupen i 3 sesonger nu så det är bara dämparen som är ny...

Pipan är efter lite nogrannare mätande 112 cm från kolv till mitt revkona
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.766
844
113
Kramfors
Ok Mycket märkligt att du kan åka så små stingers utan att smälta ner motorn??????? Det måste finnas en förklaring....Du har just byggt den effektivast pipan i hela världen utan att ens veta om det :lol:

25mm hör hemma i motorcross 250cc mc och kan köras i roadracing , eller möjligtvis skotercross..Som drar korta drag och släpper,,,,i 600 klassen

Detta är högintresant för mig Jag måste få lära mig hemligheten du inne har,,,,Jag tror mig misstänka hur du lyckats få det funka,,

,Du säger att stingern är instucken i pipan en bit?.....Hur långt isåfall? Normalt ska den ju sluta vid revkonans slut ,,ska vara en fin övergång där,,,,(men rör för guds skull inget!!!!) du har ju redan bästa pipan på marknaden!! Skotern måste gå ovanligt bra gissar jag ,,, Kör man stinger ut genom mitten /mage pipa så ""kan""man i bästa fall komma undan med ditt roadracing mått på stingers,,,(inte ens säkert då) Har aldrig sett liknande på 40 år på en skoter!!
Jag har inte sett någon Tvinn 700 som har mindre än 27mm,,inv mått Där skulle jag bli rädd ivf,,,,,,

Dämparen verkar ju inte ge mer motstånd nu så det lär väl fortsätta funka :hmmmm2:
Dämparen verkar ha så stort flöde att den inte påverkar piporna alls


Vi måste gå till botten med det här,,,

Körsätts intervju he he

Har du kört fullt gärn längre sträckor än 300meter i relativt mycket snö,,eller dragit gärnet över en sjö?

Eller ,Har du mycket nerdrevat så skoter går bara ca 130kmt och inte belstas så hårt/länge?

Eller är den totalt fetbestyckad så den inte ens går fullt ut och på så sätt håller nere värmen??? Är stifterna rätt färg? Kiollsvarta efetrb fullgasrepa typ....känns den sura på någe vis?

Mystist,,,Jag känner mig väldigt feg nu med 28mm stinger...
(har ju samma cc på cyllerna som du)

Hoppas vi löser mysteriet,,,,och jag hoppas det är pipan som gör att detta funkar,,,,och inte pg av någ fel,,,,,,,

Det slutar med att jag får komma och kolla om det är sant 0ch lyssna på motorn...:biggrin1:
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Wilwoodbromsen är helt underbar :)

Ska du byta klossar ska du däremot akta dig för taiwanklossar. Absolut sämsta jag varit med om. Räcker knappt en säsong och det blir enorma mängder bromsdamm som förorenar i putsade motorrum :eviltongue:
 

moparman

Välkänd medlem
7 jul 2007
398
0
16
Örrbacken (Docksta/ö-vik)
Ok Mycket märkligt att du kan åka så små stingers utan att smälta ner motorn??????? Det måste finnas en förklaring....Du har just byggt den effektivast pipan i hela världen utan att ens veta om det :lol:

25mm hör hemma i motorcross 250cc mc och kan köras i roadracing , eller möjligtvis skotercross..Som drar korta drag och släpper,,,,i 600 klassen

Detta är högintresant för mig Jag måste få lära mig hemligheten du inne har,,,,Jag tror mig misstänka hur du lyckats få det funka,,

,Du säger att stingern är instucken i pipan en bit?..... Hur långt isåfall?

Normalt ska den ju sluta vid revkonans slut ,,ska vara en fin övergång där,,,,(men rör för guds skull inget!!!!) du har ju redan bästa pipan på marknaden!! Skotern måste gå ovanligt bra gissar jag ,,, Kör man stinger ut genom mitten /mage pipa så ""kan""man i bästa fall komma undan med ditt roadracing mått på stingers,,,(inte ens säkert då) Har aldrig sett liknande på 40 år på en skoter!!
Jag har inte sett någon Tvinn 700 som har mindre än 27mm,,inv mått Där skulle jag bli rädd ivf,,,,,,

Dämparen verkar ju inte ge mer motstånd nu så det lär väl fortsätta funka :hmmmm2:
Dämparen verkar ha så stort flöde att den inte påverkar piporna alls


Vi måste gå till botten med det här,,,

Körsätts intervju he he


Har du kört fullt gärn längre sträckor än 300meter i relativt mycket snö,,eller dragit gärnet över en sjö?

Eller ,Har du mycket nerdrevat så skoter går bara ca 130kmt och inte belstas så hårt/länge?


Eller är den totalt fetbestyckad så den inte ens går fullt ut och på så sätt håller nere värmen??? Är stifterna rätt färg? Kiollsvarta efetrb fullgasrepa typ....känns den sura på någe vis?


Mystist,,,Jag känner mig väldigt feg nu med 28mm stinger...
(har ju samma cc på cyllerna som du)

Hoppas vi löser mysteriet,,,,och jag hoppas det är pipan som gör att detta funkar,,,,och inte pg av någ fel,,,,,,,

Det slutar med att jag får komma och kolla om det är sant 0ch lyssna på motorn...:biggrin1:
Så här är det , jag har köpt piporna av STISSO i ö-vik som han har kört dragracing med i en 700 wildcat, dom har blivit modifierade i omgångar men det har alltid varit 25 mm stingers på dom....
Hela stingersen är instucken i pipan 33 cm lång...
Bara det kommer snö får du så gärna komma å prova.
Stordegersjön... full mackaron över hela... hmmm ca: 2 km.
drevningen nu är 20-37 9 kugg drivhjul...
har hänt att den vill sura lite på lågfart när det är plussgrader ute... annars så ser tändstifften nötbruna ut efter en fullgasrepa...
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.766
844
113
Kramfors
Helt otroligt!!! Och stenbra....

Jag vet att man i dragrace är fräckare på små stingers....

Men det måst ha att göra med insticket att det funkar så bra även längre repor,(Gissar och tror jag)

Körde han wildkatten med stingerna instucken på samma sätt eller direktmont i baken revkona ?vore bra om du vet det!!

Gat däme nu måste jag stingra ner mer,,,,,känner mig feg med 28mm på mina 333cc och kompisaren 900a som har 300cc cyllen :eek:hwell: Jag får minska till 27 på min och 26 på 900an låter det som :rolleyes: 25mm törs jag inte då våra maskiner landar på ca 70hk cyllen och 9400+ varv på 300cc (900an) ,,,,och min ca 73hk 9000v i bästa fall,,,

Hur mycket slutvarv har du?

Och när upplever du den tappa ork,,eller till vilket drag tycker du den drar hårt?

Du har helt klart dom minsta jag skådat på en vanlig busmaskin och jag forskar mycket i detta!!

Instick i pipan är ej heller helt vanligt så jag vet inte vad det skulle motsvara i vanligt montage,,öööööööööööööö är nog omöjligt att räkna ut.:eek:hwell:

Tänker högt.. Hum du har nog ca 60- hk cylindern och 350cc ,,,evnt har du mer kusar nu med så stora gasare och dom piporna!! 65?

Din maskin skulle man lätt kunna porta upp till bet mer flås (högre o bredare portar + att kapa piporna efter detta. Dom där motorerna är ju pigga rackare och skojiga redan standard
,,Men 20-30hk till skulle vara ännu roligare!! Du har en bra grund att utgå från,,Sitter redan bra fuggar på den och PIPOR!!

Blockportning skulle såklart sitta fint också,, dom där lär vara lika stökiga i blocket som TC och då finns mycket botten o mellanregg att hitta där

Jo jag lär komma en sväng om det hinner bli snö innan vi bygger piporna,, eller väljer stingergrovlek,,,,,,,Skulle vara kul att känna hur den svarar på gasen från låga varv,,för där kan dom bli lidande med små stingers,,

Svarar den bra från lågvarv? Eller beter den sig som ett gummiband i registret?

(det var ju enkelt att välja stingergrovlek tills du visade dina :Cry:
 

moparman

Välkänd medlem
7 jul 2007
398
0
16
Örrbacken (Docksta/ö-vik)
Om man tittar noga på den här bilden så syns svetsskarven där 25 mm rören är insvetsade.... då va dom helt utan ljuddämpning (det är samma rör idag fast instuckna på ett annat ställe) Dom va 33 cm långa och 25 mm invändig diameter då, och är det fortfarande....

Växlingsvarvtalet är lågt... 7800 varv man kan nog få till 8000 varv men det är absolut max, startvarvet ligger på prick 4000... men från 5500-6000 drar det fullt ut... till denna sesong har jag ställt på tändningen 2-3 grader i förhållande till orginalmärkningen så det blir absolut att läsa stift igen innan det blir fullgas över sjön....

Kamratens ZRT 800 har då alltid blivit efter, men det har alltid tydligen varit nått fel på den om man får tro ägaren ...hahaha

Bara ja får kedjehuset svetsat för bromsfästet så går det att starta upp å prova lite...
Annars så åker jag förbi Nyland, Bollsta, Kramfors varannan torsdag via jobbet och det är ju inte så svårt å hitta till docksta heller....
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.766
844
113
Kramfors
Om man tittar noga på den här bilden så syns svetsskarven där 25 mm rören är insvetsade.... då va dom helt utan ljuddämpning (det är samma rör idag fast instuckna på ett annat ställe) Dom va 33 cm långa och 25 mm invändig diameter då, och är det fortfarande....

Växlingsvarvtalet är lågt... 7800 varv man kan nog få till 8000 varv men det är absolut max, startvarvet ligger på prick 4000... men från 5500-6000 drar det fullt ut... till denna sesong har jag ställt på tändningen 2-3 grader i förhållande till orginalmärkningen så det blir absolut att läsa stift igen innan det blir fullgas över sjön....

Kamratens ZRT 800 har då alltid blivit efter, men det har alltid tydligen varit nått fel på den om man får tro ägaren ...hahaha

Bara ja får kedjehuset svetsat för bromsfästet så går det att starta upp å prova lite...
Annars så åker jag förbi Nyland, Bollsta, Kramfors varannan torsdag via jobbet och det är ju inte så svårt å hitta till docksta heller....
ok ..Då vet jag hemligheten ha ha

Men jag tror att det går på tok om du rör t läget.....Du lär redan ligga hutlöst nära kärnobyl som det är redan!! Du tappar bara slutvarv av att ställa tändningen tidigare ,,Effekten blir säkert lite mer i botten o mellanreg men dom varvarv ur sämmre,,,,,,,just i slutvarv ska man igentligen ha retardad tändning,, därför är ställbara boxar överlägsen ..

Normalt sett med fegare pipor stingers skulle det säkert gå ställa på 2-3grader utan probbs,,,men nu vet F Du måste inhandla en tempmätare om du ska labba på detta sättet,bet billigare än nya kolvar och cylindrar, En ny Koso enkelsondare duger,,980kr KÖÖÖP ..Det duger att mäta ena pipan,,,,,,
finns hos 2 stroke .se under moppemätare,,

Om du vill ha mer slutvarv och toppfart så kan din motor evnt svara på pipkap,, Men det rör sig om bara några cm isåfall,,,,,Den kan säkert morra upp i strax 8000v om du blåser av 3-4cm i kröken.. Men du får ju lite svagare botten ,,,,
och det kan röra sig om lika många hk 3-4 om du har tur

Gör hellre det än flytta tändläget.................
 

moparman

Välkänd medlem
7 jul 2007
398
0
16
Örrbacken (Docksta/ö-vik)
Nu har jag en ny fundering, kan det vara så att min sekundär fjäder är lite för slak eftersom min motor inte på nått sätt alls vill varva mera än 7800 rpm... Belastad.. alltså när man kör, upplyft bak så varvar det mera... jag har ju en lite så udda grej som en polaris rullsekundär från en -2000-440-xc-sp men primären är en ny arctic 6 bult primär bestyckad som en zr 700... Detta kan ju som sagt bli lite tokigt, nu har jag bara en liten erfarenhet av polaris rullsekundärer men den har mycket trevlig backshift i alla fall... jag har spännt på sekundärfjädern max i slutet av fjolårssesången å då blev det lite bättre men inte bra.. så frågan är ju höjs slutvarvet av att ha en hårdare sekundärfjäder? Den funkar så bra på allt annat så jag vill högst ogärna byta... det naturliga vore naturligtvis att skaffa en arctic rullsekundär med rätt bestyckning men plånboken är tom så det får bli att behålla den jag har...
Den ser i alla fall ut så här.. titta på länken
http://www.partsland.com/index.cgi?N=1259107224-33695&P=SM-2000-440-XC-SP-DRIVEN-CLUTCH
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.766
844
113
Kramfors
Nu har jag en ny fundering, kan det vara så att min sekundär fjäder är lite för slak eftersom min motor inte på nått sätt alls vill varva mera än 7800 rpm... Belastad.. alltså när man kör, upplyft bak så varvar det mera... jag har ju en lite så udda grej som en polaris rullsekundär från en -2000-440-xc-sp men primären är en ny arctic 6 bult primär bestyckad som en zr 700... Detta kan ju som sagt bli lite tokigt, nu har jag bara en liten erfarenhet av polaris rullsekundärer men den har mycket trevlig backshift i alla fall... jag har spännt på sekundärfjädern max i slutet av fjolårssesången å då blev det lite bättre men inte bra.. så frågan är ju höjs slutvarvet av att ha en hårdare sekundärfjäder? Den funkar så bra på allt annat så jag vill högst ogärna byta... det naturliga vore naturligtvis att skaffa en arctic rullsekundär med rätt bestyckning men plånboken är tom så det får bli att behålla den jag har...
Den ser i alla fall ut så här.. titta på länken
http://www.partsland.com/index.cgi?N=1259107224-33695&P=SM-2000-440-XC-SP-DRIVEN-CLUTCH

Det kan bero på variatorn,,,Eller rättare sag helt klart kan du få den varva mer om du sätter di så stark fjädera tt den inte orkar slå ihop variatorn,,he he,,

är variatorerna ihop vid full fart så är dom det helt enkelt , dom ska ju vara det också..


Jag tror mer på att du har för långa pipor.. Jag vet du nämnde måttet men jag har glömt.. Dom kan mycket väl vara pikade till ca 7500varv och då är det svårt att varva mycket över 7800-.8000+ tvärdyker,,,,,
 

moparman

Välkänd medlem
7 jul 2007
398
0
16
Örrbacken (Docksta/ö-vik)
Pipan är 112 cm från kolv till mitt revkona, Men jag har ju inga värden på porthöjder eller duration.... Squish bandet va i alla fall 15mm brett å klämspalten va 2.3mm mätat med lödtennsmetoden... Det är 81X68 mm boreXstroke enligt wisecos lista i alla fall.... men det borde vara en helt orginal -95 arctic 700 motor, wildcat eller ZR fast med större förgasare, så du kanske har nått hum om porthöjder å sånt... vill nog pika pipan till 8300-8500 varv, det känns som lagom att varva
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.766
844
113
Kramfors
Pipan är 112 cm från kolv till mitt revkona, Men jag har ju inga värden på porthöjder eller duration.... Squish bandet va i alla fall 15mm brett å klämspalten va 2.3mm mätat med lödtennsmetoden... Det är 81X68 mm boreXstroke enligt wisecos lista i alla fall.... men det borde vara en helt orginal -95 arctic 700 motor, wildcat eller ZR fast med större förgasare, så du kanske har nått hum om porthöjder å sånt... vill nog pika pipan till 8300-8500 varv, det känns som lagom att varva

Ok 112 cm Ska kolla mer exakt senare,, Men klämspalten var hutlös!! Du har massor med mos att hämta i planing toppar.. Du får både tuightare klämspalt och mer komp förhållande... Den där motorn tåpl rakt av 12,5-1 Mär ut nuvarande kompförhåll eller om du kan ta reda på ortg (svårt) bäst att mäta med olja o förbränningrum..Du lär ha ca 11,5-1 eller liknande. Men det farliga i denna motor med att höja kompet är just stingernas smala rör.. man bör sakta ner kläspaltsfarten i sambad med planing för den inte ska bli så spikbenägen med högre komp. Du kan köra bara 1,3mm safe i klämspalt..men plana inte bara rakt av dit utan ändring av squishfart eller uppkoll av kompförhåll... Lite planing kan man komma undan med utan avancerade ändringar ivf... Allt ber på hur högt komp man har standard.

Piporna skulle jag vilja pika till ca 7800-8000v på denna där ,,,då skulle dom nog dra bra till ca 8200 och man skulle i bästa fall kunna sätta slutvarvet till 8400-8500v ,,,, Jag tokgissar att den har ca 190-198 i utblåsdurr


För att den ska ha en changs att dra till dessa varvtal måste piporna vara ca 108 cm ...kan evnt behöva kapas vidare till 104 cm!!!! Men jag skulle starta på 108 cm 4cm bort gon väck :biggrin1::nod:
 

moparman

Välkänd medlem
7 jul 2007
398
0
16
Örrbacken (Docksta/ö-vik)
Det har ju inte uppdaterats här på länge, å det beror mest på att det har inte hänt nått spännande på länge... men idag fick jag hem lite smådelar, tog å köpte en skrotmotor så man har lite reservdelar å några reservcylindrar att porta sönder....





Den här kolven har gått "lite" för länge med kolvringshaveri.... man riktigt ser hur kolvringarna har ätit sönder kolven....



Nu har jag i alla fall ett par toppar som jag kan svarva om så klämspalten blir lite mindre, siktar på 1.5mm... mycket bättre än som nu, som är 2.3mm... piporna ska åxå kortas till mellan 108-106cm... bara synd att arbetet tar så mycket tid av fritiden, men jag ska i alla fall försöka fixa topparna i helgen....
 

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
Ser fräck ut !
Synd att det sitter fel spis i den,..:argh::eek:
svänghjulet, du kan inte tänkas sälja de :dizzy: