Nu ska vi se... Orginal finns inte å har aldrig funnits, först å främst är motorn en -95 wildcat eller ZR 700 motor, orginal ska den ha mellan 120-130 hk, piporna kommer från en wildcat 650 (det enda som passade vettigt i min skoter) Förgasarna är 45.5 mikuni rundtrottel (borrade 44) Stingersena är 25mm invändig diameter 330 lång... (Instucken innuti pipan)Nu ser dämparen mindre farlig ut för motorn..... Men som vanligt kommer något tråkigt när man ändrar dämparens flöde,,,Den kan gå som en påse nötter :dizzy:
Polaris har i detta fall noga mätt ut exakt motstånd i den originala avgas dämparen så piporna ska jobba på rätt sätt.... Ökar eller minska man detta mot tryck så går den endera bättre med mer mostånd och sämmre med lägre motstånd... Detta är näst intill omöjligt att mäta sig till själv,,,jag vill påstå att det är HELT omöjligt även för firmor som påstår sig kunna detta,,,(BULL) Det är try and error som gäller även för firmor i slutändan....och då krävs bänk körningar.
Så i detta fall , Så skulle jag rek att du stryper stingerna om den går som en nöt nu när du börjar köra,,,, (svåra saker att labba med!!
Att strypa i dämparens utblås är helt värdelöst enligt vad " JAG " tycker,, Fruktanvärt svårt att få funka i hela registret,,(pulserar) Nä I stiger ska det strypas och ingen annan stanns..
Så Om du kan göra en uppskattning på dim rör i din nya dämpare och gämföra med org, så försök lista ut om din nuvarande dämpare har mer flöde.....än org burken... dvs om du tror att den har mindre motstånd?
Om den har det behöver du inte oroa dig för brända kolvar ivf ,,,men den kommer losa hk på högre varv och upplevas gå värdelöst,,,(rapp men svag) men det är lungt,,Då får du sätt in smalare stingers och få tillbaka effekten....
Det hade varit reltivt enkelt att räkna ut stinger grovlek till din maskin om du byggt vanlig ljudämpare,, typ satt dit en 2,5 tum simon eller annan liknade med perforör igenom sig.. Då hade jag kunnat sagt att du ska ha en viss grovlek på stinger...........Jag kan inte det nu när jag inte vet hur din burk påverkar mot ståndet.....:dizzy:
Men vi kan ju kolla hur grova stingers du har nu....... mät inv mått så får vi se hur Polaris tänkt med burken,,, Har dom ovanligt grova stinger så har dom stoooort motstånd i burken,,och vise versa....
Det var väl du som även frågade i Big blocktråden om evnt kapnimng av pipor?
Kortfattat sagt,,Om du kan tänka dig losa lite bottendrag så vinner du pike hk genom att kapa piporna,,, Smaksak,, men finn mycket pullver att hämta om bestyckar rätt mot det,,,Och variator måste ju evnt bestyckas om,,,,(inte säkert)
Så här är det , jag har köpt piporna av STISSO i ö-vik som han har kört dragracing med i en 700 wildcat, dom har blivit modifierade i omgångar men det har alltid varit 25 mm stingers på dom....Ok Mycket märkligt att du kan åka så små stingers utan att smälta ner motorn??????? Det måste finnas en förklaring....Du har just byggt den effektivast pipan i hela världen utan att ens veta om det :lol:
25mm hör hemma i motorcross 250cc mc och kan köras i roadracing , eller möjligtvis skotercross..Som drar korta drag och släpper,,,,i 600 klassen
Detta är högintresant för mig Jag måste få lära mig hemligheten du inne har,,,,Jag tror mig misstänka hur du lyckats få det funka,,
,Du säger att stingern är instucken i pipan en bit?..... Hur långt isåfall?
Normalt ska den ju sluta vid revkonans slut ,,ska vara en fin övergång där,,,,(men rör för guds skull inget!!!!) du har ju redan bästa pipan på marknaden!! Skotern måste gå ovanligt bra gissar jag ,,, Kör man stinger ut genom mitten /mage pipa så ""kan""man i bästa fall komma undan med ditt roadracing mått på stingers,,,(inte ens säkert då) Har aldrig sett liknande på 40 år på en skoter!!
Jag har inte sett någon Tvinn 700 som har mindre än 27mm,,inv mått Där skulle jag bli rädd ivf,,,,,,
Dämparen verkar ju inte ge mer motstånd nu så det lär väl fortsätta funka :hmmmm2:
Dämparen verkar ha så stort flöde att den inte påverkar piporna alls
Vi måste gå till botten med det här,,,
Körsätts intervju he he
Har du kört fullt gärn längre sträckor än 300meter i relativt mycket snö,,eller dragit gärnet över en sjö?
Eller ,Har du mycket nerdrevat så skoter går bara ca 130kmt och inte belstas så hårt/länge?
Eller är den totalt fetbestyckad så den inte ens går fullt ut och på så sätt håller nere värmen??? Är stifterna rätt färg? Kiollsvarta efetrb fullgasrepa typ....känns den sura på någe vis?
Mystist,,,Jag känner mig väldigt feg nu med 28mm stinger...
(har ju samma cc på cyllerna som du)
Hoppas vi löser mysteriet,,,,och jag hoppas det är pipan som gör att detta funkar,,,,och inte pg av någ fel,,,,,,,
Det slutar med att jag får komma och kolla om det är sant 0ch lyssna på motorn...:biggrin1:
ok ..Då vet jag hemligheten ha haOm man tittar noga på den här bilden så syns svetsskarven där 25 mm rören är insvetsade.... då va dom helt utan ljuddämpning (det är samma rör idag fast instuckna på ett annat ställe) Dom va 33 cm långa och 25 mm invändig diameter då, och är det fortfarande....
Växlingsvarvtalet är lågt... 7800 varv man kan nog få till 8000 varv men det är absolut max, startvarvet ligger på prick 4000... men från 5500-6000 drar det fullt ut... till denna sesong har jag ställt på tändningen 2-3 grader i förhållande till orginalmärkningen så det blir absolut att läsa stift igen innan det blir fullgas över sjön....
Kamratens ZRT 800 har då alltid blivit efter, men det har alltid tydligen varit nått fel på den om man får tro ägaren ...hahaha
Bara ja får kedjehuset svetsat för bromsfästet så går det att starta upp å prova lite...
Annars så åker jag förbi Nyland, Bollsta, Kramfors varannan torsdag via jobbet och det är ju inte så svårt å hitta till docksta heller....
Nu har jag en ny fundering, kan det vara så att min sekundär fjäder är lite för slak eftersom min motor inte på nått sätt alls vill varva mera än 7800 rpm... Belastad.. alltså när man kör, upplyft bak så varvar det mera... jag har ju en lite så udda grej som en polaris rullsekundär från en -2000-440-xc-sp men primären är en ny arctic 6 bult primär bestyckad som en zr 700... Detta kan ju som sagt bli lite tokigt, nu har jag bara en liten erfarenhet av polaris rullsekundärer men den har mycket trevlig backshift i alla fall... jag har spännt på sekundärfjädern max i slutet av fjolårssesången å då blev det lite bättre men inte bra.. så frågan är ju höjs slutvarvet av att ha en hårdare sekundärfjäder? Den funkar så bra på allt annat så jag vill högst ogärna byta... det naturliga vore naturligtvis att skaffa en arctic rullsekundär med rätt bestyckning men plånboken är tom så det får bli att behålla den jag har...
Den ser i alla fall ut så här.. titta på länken
http://www.partsland.com/index.cgi?N=1259107224-33695&P=SM-2000-440-XC-SP-DRIVEN-CLUTCH
Pipan är 112 cm från kolv till mitt revkona, Men jag har ju inga värden på porthöjder eller duration.... Squish bandet va i alla fall 15mm brett å klämspalten va 2.3mm mätat med lödtennsmetoden... Det är 81X68 mm boreXstroke enligt wisecos lista i alla fall.... men det borde vara en helt orginal -95 arctic 700 motor, wildcat eller ZR fast med större förgasare, så du kanske har nått hum om porthöjder å sånt... vill nog pika pipan till 8300-8500 varv, det känns som lagom att varva