hemma gjord stinger

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
till förgasarna går det ju plast från toppen av huven ner till knasarna där blev det typ 5-6 kilo å ojle burken typ ett halFT? all isolering rutan.. reservremen , borra lite hål i variator skyddet.
tagit bort skyttet för kabarna fram till plocka bort nödstoppen.. tagit bort värmesköldarna å lindat med avgasbandage.
å säkert nå ja glömt
öppna filter istället.

bara komma prov lyfta allt skrot som är bortplockat:bootyshake:
Hela huven väger 9kilo orginal, så din såkallade 6 kilos plast skulle jag tro väger MAX 2 kilo.

Oljeburken vägr inte ens ett halft kilo, all isolering kanske blir ett kilo om de va gammalt och vatten i det. Reservremman och dina borrhål samt skytt för kablar och nödstoppen KANSKE väger styft ett kilo.

så med lite tur har du bantad 4 kilo (kanske 5) men då har jag räknat ganska generöst. Plus ett par kilo på en slutburk

Ta och lägg alla prylar i en påse och lägg dom på vågen så ser du nog.

Och som det verkar har du ju tagit bort en hel del utav säkerhetsanordningarna för skotern (olja, kabelskydd, sprängkåpan, reservrem, nödstoppen osv)

:rock:
 

dieselknugen

Välkänd medlem
21 okt 2009
564
0
16
Hemma
Hela huven väger 9kilo orginal, så din såkallade 6 kilos plast skulle jag tro väger MAX 2 kilo.

Oljeburken vägr inte ens ett halft kilo, all isolering kanske blir ett kilo om de va gammalt och vatten i det. Reservremman och dina borrhål samt skytt för kablar och nödstoppen KANSKE väger styft ett kilo.

så med lite tur har du bantad 4 kilo (kanske 5) men då har jag räknat ganska generöst. Plus ett par kilo på en slutburk

Ta och lägg alla prylar i en påse och lägg dom på vågen så ser du nog.

Och som det verkar har du ju tagit bort en hel del utav säkerhetsanordningarna för skotern (olja, kabelskydd, sprängkåpan, reservrem, nödstoppen osv)

ja om du säger det så du har väl rätt efter du nu har kännt på det..

men lever man farligt behöver man inga säkerhets prylar:rock:
ska se om ja hitter en stor våg nog går ju inte direkt ner i en 3l frys påse hehe
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
jag är både trött och packad ! ... men stingern är sista biten av pipan , den ska inte förväxlas med slutburken/burkarna , lätta är en bra ide jag har plockat bort både luftburk och oljebehållare utan nämnvärd skillnad , har gjort en jigg för att göra crome
molya-aramar till framvagnen i halva godstjockleken viklet skulle spara hela 5 kg ! den crosshuv jag äger väger ngt kilo mindre än org (som är relativt lätt) ska kolla exakt påm min digitala gäddvåg med 2 decimaler imorgon ... gonatt

oljebrållaren blir några kg med olja i , fårstog inte att den innheöll det tidigare i natt .....
 
Last edited:

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
ska se om ja hitter en stor våg nog går ju inte direkt ner i en 3l frys påse hehe
1. Lägg prylarna i en sopsäck, en plastback eller liknande.
2. Lyft upp sopsäcken/plastbacken.
3. Ställ dig på badrumsvågen.
4. Läs av vikten i displayen.
5. Ställ bort sopsäcken/plastbacken på valfri plats, dock ej på vågen.
6. Ställ dig på vågen igen.
7. Läs av vikten i displayen.
8. Ta vikten i punkt 4 minus vikten i punkt 7.
9. Posta i tråden vad det blev.
 

dieselknugen

Välkänd medlem
21 okt 2009
564
0
16
Hemma
1. Lägg prylarna i en sopsäck, en plastback eller liknande.
2. Lyft upp sopsäcken/plastbacken.
3. Ställ dig på badrumsvågen.
4. Läs av vikten i displayen.
5. Ställ bort sopsäcken/plastbacken på valfri plats, dock ej på vågen.
6. Ställ dig på vågen igen.
7. Läs av vikten i displayen.
8. Ta vikten i punkt 4 minus vikten i punkt 7.
9. Posta i tråden vad det blev.
det blev 12500 g
 

Turbomountain

Välkänd medlem
17 aug 2007
895
0
16
Jämtland
Hördes mycket.
Har du räknat med att det tillkommer ju lite vikt med din nya ljuddämpare, luftfilter, avgasbandage och om du har lagt till nå mer hempul.
 

mr p-j

Välkänd medlem
2 jan 2006
480
0
16
10-12 kilo är ju inte att spotta på ändå om det stämmer.
det är ungefär det som skiljer mellan m8 och m1000.

däremot så vet jag inte om jag skulle vilja plocka bort allt dedär ändå.
oljebehållare är bra och bekvämt!
orginal luftburk och insug är också bra i mina ögon om än onödigt tungt.
skulle då inte bara sätta filter under huven som suger varmluft. utan då måste man fixa ett nytt kalluftsintag som fungerar lika bra som orginal.

ljuddämpare kan man tjäna några gratiskilon på. men då ska det nog helst vara en ljudDÄMPARE och inte bara ett förlängningsrör till pipan.
 

dieselknugen

Välkänd medlem
21 okt 2009
564
0
16
Hemma
10-12 kilo är ju inte att spotta på ändå om det stämmer.
det är ungefär det som skiljer mellan m8 och m1000.

däremot så vet jag inte om jag skulle vilja plocka bort allt dedär ändå.
oljebehållare är bra och bekvämt!
orginal luftburk och insug är också bra i mina ögon om än onödigt tungt.
skulle då inte bara sätta filter under huven som suger varmluft. utan då måste man fixa ett nytt kalluftsintag som fungerar lika bra som orginal.

ljuddämpare kan man tjäna några gratiskilon på. men då ska det nog helst vara en ljudDÄMPARE och inte bara ett förlängningsrör till pipan.
ja det är inte lätt... har gjort special för filterna där fram så dem suger då inge varm luft..
å dämapren låter typ lika högt som köpes blir dovare vid full gas vetty
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Dagens tips:

Ta bort dynan och gröp ur den underifrån så känar du några kilon till. Och om du kapar bort varannan kam på mattan så känar då lite (knappt märkbar skillnad i snön), sen tar du bort alla boggiehjul.

mvh
 

mora

Välkänd medlem
5 jun 2009
266
1
16
Vassjön
Oljebrännarn har ju rätt på en punkt...
om han nu vet om det.
Släng ut ljudisoleringen i huven, jag har gjort det och bara där
finns minst 5-10kg.