Bygga en trimmad barnskoter. Val av motor?

Casy

Välkänd medlem
5 dec 2007
628
0
16
Mörsil/Krokom
Tjena! Skotrarna jag hade förra året såldes.. så nu är jag skoterlös. Jag blev enormt sugen på att köpa en miniskoter, sedan slänger man in någon värre motor i den på ca 30-50hk. Man förstärker givetvis chassiet, fixar styrhöjare och annan fjädring. Ett litet monsteråk på 100kg helt enkelt :evil:

Vilken motor är att föredra? Det hade ju underlättat med en luftkyld eller fläktkyld motor. et340-motor eller rotax 377 är dom första jag kom tänka på... Vad tror ni om mina idéer, kan det vara något att bygga vidare på?

Alla tips är välkomna, bra som dåliga ;)
mvh casy

Casy

Välkänd medlem
5 dec 2007
628
0
16
Mörsil/Krokom
En vätskekyld 440, helt klart.
Blir inte det FÖR brutalt? Jag menar, en rotax 440 på 100hk kommer ju bli rent ut sagt livsfarligt! Och vart ska alla grejer få plats? Man får tänka på att motorutrymmet i dessa små skotrar är hälften så stort som en vanlig skoter :rolleyes:

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
Jag sopade i en CRF500 motor från en gammal cross i en kitty cat för några år sedan, vart ganska så ***** bra flås måste jag säga dock höll inte drivhjulen och mattan särskilt länge så blev slut på det roliga illa kvickt.

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Blir inte det FÖR brutalt? Jag menar, en rotax 440 på 100hk kommer ju bli rent ut sagt livsfarligt! Och vart ska alla grejer få plats? Man får tänka på att motorutrymmet i dessa små skotrar är hälften så stort som en vanlig skoter :rolleyes:
Det är väll det som är hela poängen? :D

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.245
1.084
113
Stora Blåsjön
Jag röstar helt klart på en modern vätskekyld 440 motor, klart det får plats. Får kanske offra pipan och lite hästar men klart det går!

zleric

Välkänd medlem
30 maj 2008
1.856
1
38
Luleå
Jag och en polare har själv tänkt i dessa banor, men eftersom man ej ännu har en stadig inkomst eller är speciellt händig så lär man aldrig få fingrarna ur *****.
Det hade verkligen varit häftigt. Tänkt dig själv komma på en sådan liten sak och blåsa om diverse skotrar, snacka uppkäftigt!:rock:
Jag hoppas verkligen att du eller någon annan gör ett sådant här projekt, håller en tråd med MYCKET bilder och till sist ett videoklipp så man får se hur en sådan liten rackare skulle gå:D

Mvh Eric

B

Biosteel

Tjena! Skotrarna jag hade förra året såldes.. så nu är jag skoterlös. Jag blev enormt sugen på att köpa en miniskoter, sedan slänger man in någon värre motor i den på ca 30-50hk. Man förstärker givetvis chassiet, fixar styrhöjare och annan fjädring. Ett litet monsteråk på 100kg helt enkelt :evil:

Vilken motor är att föredra? Det hade ju underlättat med en luftkyld eller fläktkyld motor. et340-motor eller rotax 377 är dom första jag kom tänka på... Vad tror ni om mina idéer, kan det vara något att bygga vidare på?

mvh casy
jag skulle nog rekomendera en F7 motor med big boore kit och turbo. bör ge upp mot 250 hp. det är riktigt fint på en miniskoter :beer:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.825
860
113
Kramfors
Skoj ide!!!! 250 crossmotor..klart enklast och förmodligen lättast då man slipper drevhus,,,variator ,,och dom ger ju över 50 bromsade kusar på bakhjulet på en hoj.! Vikt 28 kg tokgissar jag på

dieselknugen

Välkänd medlem
21 okt 2009
564
0
16
Hemma

mvh casy
får man fråga vad du ska ha för chassi? är det en kittycat min z? eller elan?
et 250? :hello:

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
enligt mig.köp en sån där mini pro X och smacka in en 450 4takts crossmotor:)
dom behöver inte mkt till kylining heller.plus att du inte tappar spec mkt hästar fastän du river bort avgassytemet och kör raka rör:)