Bygga en trimmad barnskoter. Val av motor?

Casy

Välkänd medlem
5 dec 2007
628
0
16
Mörsil/Krokom
enligt mig.köp en sån där mini pro X och smacka in en 450 4takts crossmotor:)
dom behöver inte mkt till kylining heller.plus att du inte tappar spec mkt hästar fastän du river bort avgassytemet och kör raka rör:)
Ja, raka rör är nästan ett måste, annars kommer det inte gå, oavsett vilken motor man använder :p

dieselknugen skrev:
får man fråga vad du ska ha för chassi? är det en kittycat min z? eller elan?
et 250?
Det spelar inte så stor roll. Men det får gärna vara någon miniskoter från 2000-talet. Lite lättare och modernare att bygga på en sådan kan jag tänka mig. Hela chassiet kommer ju även förstärkas/modifieras, byta dämpare, så det håller för en vuxen person.

zleric skrev:
Jag och en polare har själv tänkt i dessa banor, men eftersom man ej ännu har en stadig inkomst eller är speciellt händig så lär man aldrig få fingrarna ur *****.
Det hade verkligen varit häftigt. Tänkt dig själv komma på en sådan liten sak och blåsa om diverse skotrar, snacka uppkäftigt!
Jag hoppas verkligen att du eller någon annan gör ett sådant här projekt, håller en tråd med MYCKET bilder och till sist ett videoklipp så man får se hur en sådan liten rackare skulle gå
Jo jag hoppas det jag oxå, men först måste alla idéer falla på plats innan man börjar bygga. Det finns mycket kunnigt folk här på snowmobile, så det är ju bra att kolla läget och fråga efter tips innan man börjar ;)

Andersson skrev:
Jag sopade i en CRF500 motor från en gammal cross i en kitty cat för några år sedan, vart ganska så ***** bra flås måste jag säga dock höll inte drivhjulen och mattan särskilt länge så blev slut på det roliga illa kvickt.
Tanken är ju att få grejerna hyffsat hållbara oxå.. så man kanske inte ska kliva över 50hk? Jag tror nog att 30hk-motorer kan få en miniskoter på 100kg att göra 100km/h med hyffsat acc =) Frågan kvarstår fortfarande om man ska använda en skotermotor på 30hk eller försöka leta efter en 4t crossmotor på 20-30hk. Det finns kinamotorer på 250cc ala 20hk... en lätt trimmad sådan lär väl fungera helt okey? Då kanske man landar på 22-24hk, och då är det ett jämnt register, vilket är att föredra? Man sparar även vikt och utrymme!
 

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
Jag skulle lägga mina slantar på en smått trimmad rotax 377 med ev dubbla pipor !:beer:
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.825
860
113
Kramfors
Jag skulle inte valt en luft kyld crossmotor iv dom går bort helt,, för dom kräver helt utan huv för att inte skära.. Och en modern vattenkyld 4-takt kräver också mer kylverkan än en 2 takt motor + att dom är dyrare och går sönder på löpande band (svindyra reservdelar,,,betydligt mer saker som snurrar och ingen bränslespolkylning som 2 takt får Och svintung i jämförelse vikt vs hk.. Ex en 2takt 250 den är lika lätt och liten som en 125a och lättare än en kina 4 taktare ,,Bygger man pipan runt motor slickat och in under sadel och slut dämpare ut i baken sadel...dvs pipan får bo uppepå band tunnel och inne i sadel,,en tvåtakts pipa går ju kall ,,,,,issolerart man den med industri isso för typ ångledningar, Då luktar det inte bränd pung :D

Om man kör en 250 crossmotor helt utan expantionskammare så tappar man ca 18-25% sååå även om du inte kan bygga expanderkamm så har man forfarande30+ hk i ett lätt paket.... Jag har en cr 500 motor framför näbben nu och den är lite och lätt, ca 32 kilo tror jag komplett med förgasare snart 75 hk:D
 

Casy

Välkänd medlem
5 dec 2007
628
0
16
Mörsil/Krokom
Jag skulle inte valt en luft kyld crossmotor iv dom går bort helt,, för dom kräver helt utan huv för att inte skära.. Och en modern vattenkyld 4-takt kräver också mer kylverkan än en 2 takt motor + att dom är dyrare och går sönder på löpande band (svindyra reservdelar,,,betydligt mer saker som snurrar och ingen bränslespolkylning som 2 takt får Och svintung i jämförelse vikt vs hk.. Ex en 2takt 250 den är lika lätt och liten som en 125a och lättare än en kina 4 taktare ,,Bygger man pipan runt motor slickat och in under sadel och slut dämpare ut i baken sadel...dvs pipan får bo uppepå band tunnel och inne i sadel,,en tvåtakts pipa går ju kall ,,,,,issolerart man den med industri isso för typ ångledningar, Då luktar det inte bränd pung :D

Om man kör en 250 crossmotor helt utan expantionskammare så tappar man ca 18-25% sååå även om du inte kan bygga expanderkamm så har man forfarande30+ hk i ett lätt paket.... Jag har en cr 500 motor framför näbben nu och den är lite och lätt, ca 32 kilo tror jag komplett med förgasare snart 75 hk:D
Jaså, tror du en kinamotor på 250cc kan skära, även fast det är -5 grader ute? Det är ju ganska lite hästar i en sådan ca 20hk. Borde ju inte bli allt för varm om man har kylkanaler i huven? Det finns även oljekylare att köpa till som man förslagsvis kan fästa i tunneln. Motorn kostar ny 6500:- komplett med hela elsystemet, elstart, förgasare + 1 års garanti. Jag vet inte vad en sådan motor kan väga, men över 30kg tror jag inte. Du sparar även utrymme och det blir lättare att bygga. Raka rör är inga problem på en 4t-maskin heller :) Jag inbillar mig även att en 4t är mer körbar än en högvarvig 2t. Denna 250cc 4t som jag har spanat in är dock 5växlad, men tänkte isåfall bygga om den till 3 växlar. Växla är jobbigt?
Ja detta är mina teorier iaf, men fortsätt gärna diskutera =)
 

exc

Välkänd medlem
3 dec 2004
834
1
16
Vännäs
Ta en Larvenmotor 150cc (15hk) el 190 cc(fler hk än 150cc) då har du även en fin liten variator, hittar du en hel larv så har du även en fin sek variator med drivaxel o broms mm. Det är mitt recept, har införskaffat en larv som ligger i delar nu. Får sen när man orkar sätta igång.:D
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.825
860
113
Kramfors
Jaså, tror du en kinamotor på 250cc kan skära, även fast det är -5 grader ute? Det är ju ganska lite hästar i en sådan ca 20hk. Borde ju inte bli allt för varm om man har kylkanaler i huven? Det finns även oljekylare att köpa till som man förslagsvis kan fästa i tunneln. Motorn kostar ny 6500:- komplett med hela elsystemet, elstart, förgasare + 1 års garanti. Jag vet inte vad en sådan motor kan väga, men över 30kg tror jag inte. Du sparar även utrymme och det blir lättare att bygga. Raka rör är inga problem på en 4t-maskin heller :) Jag inbillar mig även att en 4t är mer körbar än en högvarvig 2t. Denna 250cc 4t som jag har spanat in är dock 5växlad, men tänkte isåfall bygga om den till 3 växlar. Växla är jobbigt?
Ja detta är mina teorier iaf, men fortsätt gärna diskutera =)

kan funka med regält uppkapad huv och botten ,,men jag är inte säker ,, man får inte köra fast :rolleyes: Men dom går väldigt dåligt ....Blir inte kul direkt och väger mer än en crossmotor.... Vridet är högre i en 250 cross på samma vartal.. och en 250 2 takt varvar bara 8000v max o.. En 250 kina 4 takt varva över 9000v evnt 10000v och har värdelöst vrid högst 12nm vid full effekt mot en 250 cross 30nm i sämsta fall.

Och kinamotorn är inte lättskrämd,,mycket jobb att porta och dyra prylar för att komma upp över 20hk

Kinamotorn är ju hållbar och låter fint,,verkar faktist vara hållbara motorer som går snorfint..Jag har trimmat 2 st genom portning och förgasar portning, Dom är rakt av kopior av typ kända motorer från 70 talet,

Det viktiga för att behålla den lilla effekt som finns i den är att ha kvar grovleken på org krök och den MÅSTE vara lång innan det släpps ut i dämpare,,Får inte kapas måste ha samma längd till dämpare som, på hoj (ca 1,3 m..Dom går bäst med dämpare,,Utan dämpare kan man inte åka,,det låter på tok för fult och högt....
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
2-takt är ju såklart lättast helt klart.men de är ju kruxxet med att få pipan å stämma överrrens.därför tar man en 4-takt som inte är så överdriivet brydd om själva pipan utan bara att man har samma dimmension på kröken.sen spelar de ingen större roll..
 

Casy

Välkänd medlem
5 dec 2007
628
0
16
Mörsil/Krokom
Men dom går väldigt dåligt ....Blir inte kul direkt och väger mer än en crossmotor.... Vridet är högre i en 250 cross på samma vartal.. och en 250 2 takt varvar bara 8000v max o.. En 250 kina 4 takt varva över 9000v evnt 10000v och har värdelöst vrid högst 12nm vid full effekt mot en 250 cross 30nm i sämsta fall.

Och kinamotorn är inte lättskrämd,,mycket jobb att porta och dyra prylar för att komma upp över 20hk
Jag har själv haft 6st olika fiddys, då med 120cc motorer. Alla höll riktigt bra, hyffsat med effekt ca 10hk. Jag tror inte 250cc ala 20hk kommer gå slött, men det kommer ju garanterat inte bli någon "värsting". Jag vill gärna att mattan klarar av effekten, och 50hk som en 250cc 2t ger ut kanske blir för våldsamt om man vill att skiten ska hålla?

Annars känns en mindre skotermotor mer lämpligt, då slipper man växla åtminstånde.... man ska inte göra bygget för komplicerat känns det som. Jag har aldrig byggt något "eget" förut, så det kommer nog bli en utmaning. ;)
oliverandersson skrev:
ingen som nämt yamaha 540? som sitter i tec vikingen,xlv:en, (i princip samma som i srv:en också. 60hk,luftkyld och drifstsäker
Jag ägde en SRV 540 för 8 år sedan. Den skar. Så jag vettefan om jag litar på dom motorerna längre:p Annars är rotax 377 intressant (eller annan fläktkyld motor på ca 400cc)... men tack ändå!
 

maqqe17

Välkänd medlem
18 aug 2008
492
1
16
Skellefte
Hahaha, skitkul ide, funderat på det själv men pengarna och skillsen räcker inte till!
Men en rotax 377 är ett bra alternativ! Åsså några härliga pipor på det så man får smattret! Et340motor kan också funka men den har lite problem med vevaxeln... då variatorn börjar bli dålig så blir den lätt sne av ojämnvikt. Men du kanske inte ska köra på orginalvariatorn...
Jag är inget Arctic-fan direkt men deras 340 måste väl också vara ett alternativ... Eller om du vill göra det lättare för dig: Sachs 280, et250, rotax 277, rotax 248 (elan 250), br250 osv, blir lättare att få in och färre pipor. Men jag tycker nästan att om du ska göra det så ska du göra det seriöst, alltså satsa lite, blir så mycket fränare med tvåcylindrit! :rock:

Som utgångsobjekt kan du ju nästan köpa en ny miniskoter på Jula för typ 8000!
[url]http://www.jula.se/EsaImages/item/preview/640030_c.jpg[/url] [IMG]
Vikt:90 kg
Maxvikt förare: 75 kg :cool:

Orginalmotorn får du säkert sålt till nån som har en som racklar.


Bygg bara inte på en kittycat eller så, dom är FÖR små!
Sen vill man ju inte ha bladfjädring (ja de går väl att bygga om, men så mycket lättare med framvagn org) och dessutom har dom en matta som inte ser särskilt hållbar ut, och ingen dämpning i boogien.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
jag förstår itne vad det är så kul med ideén=S

En liten sktoer som man knappt ryms på, med en liten mesig motor.


visst, 40hk på 100 kilo som någon skrev. Men varför skulle den gå bra för det? det ger en effekt på 1hk/2,5 kilo.

En modern snöskoter av 800cc uppåt har cirka 140 hk och (låt oss säga) 300kilo vilket ger oss en effekt på 1hk/2,15 kilo.

Varför skulle denna bökigt lilla skotern då vara rolgi?
 

Casy

Välkänd medlem
5 dec 2007
628
0
16
Mörsil/Krokom
Hahaha, skitkul ide, funderat på det själv men pengarna och skillsen räcker inte till!
Men en rotax 377 är ett bra alternativ! Åsså några härliga pipor på det så man får smattret! Et340motor kan också funka men den har lite problem med vevaxeln... då variatorn börjar bli dålig så blir den lätt sne av ojämnvikt. Men du kanske inte ska köra på orginalvariatorn...
Jag är inget Arctic-fan direkt men deras 340 måste väl också vara ett alternativ... Eller om du vill göra det lättare för dig: Sachs 280, et250, rotax 277, rotax 248 (elan 250), br250 osv, blir lättare att få in och färre pipor. Men jag tycker nästan att om du ska göra det så ska du göra det seriöst, alltså satsa lite, blir så mycket fränare med tvåcylindrit! :rock:

Som utgångsobjekt kan du ju nästan köpa en ny miniskoter på Jula för typ 8000!
[URL]http://www.jula.se/EsaImages/item/preview/640030_c.jpg[/URL] [IMG]
Vikt:90 kg
Maxvikt förare: 75 kg :cool:

Orginalmotorn får du säkert sålt till nån som har en som racklar.


Bygg bara inte på en kittycat eller så, dom är FÖR små!
Sen vill man ju inte ha bladfjädring (ja de går väl att bygga om, men så mycket lättare med framvagn org) och dessutom har dom en matta som inte ser särskilt hållbar ut, och ingen dämpning i boogien.[/quote]
Jag har en gammal br250 som står hemma, men den e ju endast på 18hk. Kan ju vara kul med lite mer pulver än så! Hur mycket effekt har en rotax 377? Jag va in på jula i stan, den skotern kostade 13000kr vill jag minnas. Men det är säkert ett bra alternativ att utgå ifrån/bygga på. Jag tror en framvagn med längsgående bärarmar kommer bli mest hållbart. A-armar funkar nog det oxå, men känns inte lika "stabilt"...?

[quote=k-len]jag förstår itne vad det är så kul med ideén=S En liten sktoer som man knappt ryms på, med en liten mesig motor. visst, 40hk på 100 kilo som någon skrev. Men varför skulle den gå bra för det? det ger en effekt på 1hk/2,5 kilo. En modern snöskoter av 800cc uppåt har cirka 140 hk och (låt oss säga) 300kilo vilket ger oss en effekt på 1hk/2,15 kilo. Varför skulle denna bökigt lilla skotern då vara rolgi?[/quote]Liten och behändig, kul att glida runt på (ej åka i puder alltså!) Jag tycker det är roligt med något unikt. Och halva grejen med detta är att bygga, ha något att göra på fritiden! Även fast majoriteten bara vill tanka o köra så vill jag bygga.
 

maqqe17

Välkänd medlem
18 aug 2008
492
1
16
Skellefte
Jag har en gammal br250 som står hemma, men den e ju endast på 18hk. Kan ju vara kul med lite mer pulver än så! Hur mycket effekt har en rotax 377? Jag va in på jula i stan, den skotern kostade 13000kr vill jag minnas. Men det är säkert ett bra alternativ att utgå ifrån/bygga på. Jag tror en framvagn med längsgående bärarmar kommer bli mest hållbart. A-armar funkar nog det oxå, men känns inte lika "stabilt"...?
Men dåså, ta BRmotorn !
En kunnig kille på ett annat forum sa att det inte skulle va några problem att få upp en et250 motor i 40-50 hk, så nog borde det gå att få ur mer än 18hk ur en BR ! Med lite portning, större förgasare och en pipa...

Okej 13000 va lite saftigt.. men kan ju ändå va skönt med en NY skoter som utgångsobjekt.
En rotax 377 ger runt 40 hk, iaf i det utförande den är i på en Citation 4500. (Har för mig den finns i några fler Ski-doo/Lynxar, och det är säkert annat avgassystem och så i dom)
Här är en film på en ET250 med en rotax 377a i :cool:
http://videos.streetfire.net/video/Yamaha-et250_70068.htm
(Naturligtvis släppt balatarem men) Tänk dig då va nice de skulle va i en barnskoter :D


Längsgåeende bärarmar håller nog bäst, men du ska väl förstärka ändå?
 

RannerKing

Välkänd medlem
24 maj 2006
1.185
1
16
35
Vittangi/Kiruna
www.LynxTalk.se
Varför köper du inte någon gammal Et340 eller någon annan liten vuxenskoter?
Du får plats med mer motor och du slipper bygga om allt. En sleeper helt enkelt!
Måste ju vara roligare än en barnskoter som man knappt får plats med sin stora
käft på...
 

Casy

Välkänd medlem
5 dec 2007
628
0
16
Mörsil/Krokom
Varför köper du inte någon gammal Et340 eller någon annan liten vuxenskoter?
Du får plats med mer motor och du slipper bygga om allt. En sleeper helt enkelt!
Måste ju vara roligare än en barnskoter som man knappt får plats med sin stora
käft på...
Storleken har ingen betydelse :p Jag vill ha något eget, något unikt. Det kommer inte bli någon långfärdsskoter direkt, utan mer som en leksak man kan ta fram till våren när finvädret tittar fram! ET340 är för nytt för att vara "kult". En snotric hade isåfall vart mer intressant, men dom har ju NOLL fjädring. Jag vet inte hur jag ska förklara.. men fråga på om de va nå mer du undra över
 

RannerKing

Välkänd medlem
24 maj 2006
1.185
1
16
35
Vittangi/Kiruna
www.LynxTalk.se
Så länge du orkar bygga så är det ju inga problem! :)

Tänkte mest på att med en "riktig" skoter hade du sparat en hel del byggtid och pengar...
Men jag förstår helt om det är byggandet du är ute efter!