Vikter och slipning..värt?

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
Tjena..

var ut på en längre tur idag med IQn efter att bytt motor osv..killen som haft motorn före skickade med en variator med bestyckning som han har kört med..men nu verkar de som att han har haft antingen lite lägre drevat eller något annat för min maskin varvar endast 7000var på plant spår..de i sig kanske inte gör nånting för min del då den är jävligt rapp ändå.men vill ha ut Maxi:)

så då min fråga..äre värt att börja slipa i vikterna för att få ner vikten? och isf hur mkt ska ja få ner vikterna?
annars om ja nu ska köpa vikter..hur mkt ska ja sänka i gram för att få upp varven kring 12-1300varv? vet tyvär inte hur tunga dom är som redan sitter i..har ingen lust å pröva mig fram då de inte är bara typ 20spänn per vikt eller så utan betydligt mer pengar..

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Hehe ja de fattas 1000 rpm.. typ 20 hk nästan :O (om du du har maxeffekt på 8000 rpm, är osäker)

Du har ingen känslig våg? Isf kan du sätta en vikt på vågen... vi säger väger vikten 25g så ska du köra 21.. 4g ger ca 1000 rpm =)

/F

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Jag vet inte hur vikten ser ut.. men kan du inte kapa vikten istället? tänkte om den ser ut såhär:

<-------> Före
<------> Efter

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Den där vågar du inte kapa hehe... jag vet inte vem som är polaris ÅF kiruna men kan du inte gå in dit med vikterna o fråga om dom kan väga dessa.. säg att skotern varvar 7000 rpm och att vad dom tror att du ska ha för att den ska varva vars du har maxeffekt? Så hade jag gjort :p

/F

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
känner han som är mekaniker dära:p men dom kan inte ett dugg mer än vad jag kan:p vet att dom kollar på tabeller:)

men ja kan inte slipa på nån kant där de inte ytan används?:)
eller så mäter ja upp och sänker de kring 5gram:p för vet att polaris ska varva kring 8500varv ...

snowmobileer

Välkänd medlem
27 maj 2009
366
0
16
Jag vet inte hur vikten ser ut.. men kan du inte kapa vikten istället? tänkte om den ser ut såhär:

<-------> Före
<------> Efter

gö inte så! då äter vikterna in sig i variatorn och då måste du chimsa. köp vikter som passar vikten ska inte kunna klappa mer än nån mm.
får du in en skruvmäjsel så är vikten dålig/nött

BowmorE

Välkänd medlem
3 feb 2005
1.108
1
16
38
kiruna
bara IQ 600R vad jag vet som ska varva så högt.
köp en våg. dom kostar inte många kronor och det har man igen ganska fort.

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
jag funderar om de går å köra med IQ rr vikter:p är som så att polarn har haft samma pipor på sin RR och han körde med originalvariatorbestyckning.tyckte de gick bra..borde ju inte vara nån större skillnad på motor fastän min är en FD.440 motor:p

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
då borde ju 4g mindre vikt funka om de stämmer som Freddan säger att 4 ger kring 1000varv

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
förra ägaren måste ha plockat bort oerhört mkt trim (typ 200 cc) om den ska tappa 12-1300 varv , kolla så den inte är skuren är mitt tips .......

att borra i en vikt är ingen lek , de går med riktiga grejer men är inget man gör med en borrfluga i ett skruvstäd ...

dahlqvist_

Välkänd medlem
4 feb 2008
418
0
16
Fällfors, Skellefteå
Borde nog bli smid med pelarborr som har kraftig justering av djupet, som inte ändrar sig nått. Sen ta lite åt gången o väga tills du har perfekt vikt. Då borde du kunna få exakt på alla vikterna! =)

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
förra ägaren måste ha plockat bort oerhört mkt trim (typ 200 cc) om den ska tappa 12-1300 varv , kolla så den inte är skuren är mitt tips .......

att borra i en vikt är ingen lek , de går med riktiga grejer men är inget man gör med en borrfluga i ett skruvstäd ...

skuren är den inte. har ju som byggt upp motorn från grunden då ja plockat isär den totalt och kollat så vev osv vart i bra skick.så motorn är de inga problem alls med.och skulle den varit skuren så tror ja inte den hade varvat upp till 7000varv iaf..
och inte med de draget upp till 7000 varv
nog tror ja de ska gå å borra med pelarborr och med små borrar så borrar man genomgående sen ökar man som sagt tills man uppnår den viktminskning man önskar..

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
sen om de skulle gå åt längsta h-vete så äre ju som ingen extra kostnad för mig att köpa vikter än att köpa vikter från början och slänga bort mina nuvarande som är totalt värdelösa..... dock om de lyckats så har ja ju sparat in dessa pengar

Bjarven50

Välkänd medlem
6 jan 2005
196
0
16
Bodträskfors
Du ska slipa dom snett i sidorna så dom ser ut som ett v om du tittar framifrån sett.
Borra är en dum ide med tanke på att vikten ska ha "rätt vikt vid rätt vinkel" om du förstår va jag menar.

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
Du ska slipa dom snett i sidorna så dom ser ut som ett v om du tittar framifrån sett.
Borra är en dum ide med tanke på att vikten ska ha "rätt vikt vid rätt vinkel" om du förstår va jag menar.

men hur får ja EXAKT när man slipar.man skulle behövt typ sätta upp och fräsa dom isf....och då känns de nästan lättare och billigare att handla nya helt enkelt:p..
vars ska "V" vara? på under eller översidan