...Jag håller med om att det vore fint med en Sverige avgift för att köra med gott samvete på alla klubbars leder men hur skulle den pengen delas ut?
Detta är en stor fråga som SSCO och SNOFED redan jobbar med och jag hoppas dom hittar en bra lösning...
Vi kan nog direkt fastslå att någon exakt rättvis fördelning av resurserna kommer aldrig att gå få till.
Och om det ändå skulle gå att få till en rättvis fördelning, så skulle jag gissa på att det ändå skulle finnas skoterklubbar, Ledbolag etc. som absolut inte skulle tycka det vara rättvist, för just dom :loco:
Sverige är ett avlångt land, med så skilda förutsättningar.
På en del håll har dom bara skoterföre vart annat år och när snön väl faller så ligger den kanske inte ens 1 månad.
Andra har vinter minst i 6 månader.
Många glesbygdskommuner har många ledmil, men förhållandevis få skoteråkare. Kustkommunerna har kanske inte så många ledmil, men ett enormt tryck på dom mil man har.
Fjällbyarna har få innevånnare, men kanske mest antalet besökare.
Många ledmil, men hälften är kanske på kalfjäll som är omöjliga att underhålla. osv.
Så det blir en granlaga upgift för den (Eller de) som ska fördela pengarna.
Jag skulle då inte vilja ha det jobbet !
Min högst egen personliga uppfattning, på hur förelningen kunde se ut, är att man som skoteråkare exempelvis betalar in 500:-
Där 250:- går in i en gemensam rikstäckande kassa.
Dom andra 250:- får man som skoteråkare möjlighet att själv bestämma till vilken kommun pengarna skulle gå.
Om man t.ex bor i Arvidsjaur, men aldrig kör där, utan har valt att ha skotern uppe i någon fjällby (Jäkkvikk ?), där all körning bedrivs.
Då vill man nog att mesta möjliga av "Premien" man betalar in, ska hamna just där.
Då är det sedan upp till dom som sköter om lederna i detta område att förvalta pengarna på bästa sätt, för att få "Sina" skoteråkare nöjd.
Då behövs det ju ingen övervakning av ledstandard, för då är det ju "Kunden" som själv besiktar lederna och själv kan välja andra ställen skicka pengar till, och att köra på, om ledunderhållet inte funkar.
Sedan så blir nog trycket även hårdare på dom skoteråkare som inte betalar överhuvudtaget, nackdelen är väl att "Skärmytslingar" kan uppstå.:embarrest:
Till sist så har vi dom som säger sig inte vilja betala överhuvudtaget till detta, då dom aldrig kör på led.
Dom har nog aldrig ens tänkt tanken på att tack vare det det finns ett ledsystem, som ännu funkar något så när, så är den fria åkningen ännu tillåten. :hmmmm: