Ledavgift vs Spåravgift UPP TILL KAMP

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Mervärdet/merförsäljning är oerhört viktigt i dagens marknadsinriktade samhälle, nu vet jag inte om man måste ha lotteritillstånd för att t ex varje månad lotta ut en grej eller erbjudande, behövs det så är det ju merjobb av administrativ karaktär men det viktiga är att med enkla medel "marknadsföra" sig mer eller mindre dagligen på olika enkla och kostnadseffektiva sätt.

Obligatorium kan vara bra men klubbarna, stora som små måste finnas kvar för att det skall finnas lokal anknytning och det finns en risk med obligatoriet att bara de riktigt stora orkar stå upp och argumentera för sin del av den "attraktiva" pengakakan och då kan många uppleva att fördelningen blir snedvriden.

Visst, vi spånar bara men då det kommer till skott är det viktigt att allt är vädrat, hoppas SNOFED mfl dyker upp i ett klargörande reportage om sin arbetsinriktning så snarast i någon av tidningarna för det är ju av största vikt att spelreglerna/pengafördelningen är oantastlig för att folk ska acceptera ett obligatorium.
Jag tror inte att storleken på klubben (eller ledskötaren rättare sagt, behöver ju nödvändigsvis inte vara just en skoterklubb :blink1:) skall vara det avgörande på hur stor pengakaka som ska utgå.

Sedan så tror då jag att om/när man får något slags stadigvarande finansiering för ledskötsel, så får ju klubben tid och resurser över för det egentliga klubbarbetet, skoterrutflykter, skoterträffar,mm. , mao. medlemsvård. Och i detta läge så är det nog allt mer marknadsföring i form av lotterier, rabatterbjudande osv. som kommer att bli allt mer viktig.

Ska man lotta ut något så måste man ha lotteritillstånd, hur än liten sak man ska lotta ut och ta betalt för lotten, men det går ju att komma förbi, genom att ha någon slags tipsrad (enkel sådan) och enkel rebus, tipsförslag.
Vi har gjort så att vi lottar ut en Stekhäll bland våra medlemar, om dom lämnar in ett förslag på hur dom tror vi kan utveckla våran klubb.
 

Mortz

Aktiv medlem
5 jan 2009
50
1
1
Mörsil
Ska man lotta ut något så måste man ha lotteritillstånd, hur än liten sak man ska lotta ut och ta betalt för lotten, men det går ju att komma förbi, genom att ha någon slags tipsrad (enkel sådan) och enkel rebus, tipsförslag.
Vi har gjort så att vi lottar ut en Stekhäll bland våra medlemar, om dom lämnar in ett förslag på hur dom tror vi kan utveckla våran klubb.

Olika klubbar här ikring lottar ut en skoter, min klubb lottar bl.a ut en Polaris Shift 550 -09. Säkerligen har klubben fått ett bra pris på skotern då lokala handlaren är en av de aktivare i klubben samt att lotteriet omfattas av 1000 st lotter á 100:-. Lotterna börjas att säljas på Skoternsdag och måste dras enligt reglerna för lotteriet senast maj 2010.

Nu är jag osäker på hur moms regler funkerar för t.ex en skoterklubb(Det kanske någon annan mera insatt, Stig kanske, kan svara på) Men om lotterna säljs slut så har klubben mer eller mindre en ny sladd eller några hundra liter soppa där, sjävfallet är detta inget hållbart sätt att bringa pengar in till klubbkassan, inte många som köper 10st lotter bara för att det finns 10 olika lotterier. Men en/år funkar, samt att oftast brukar större delen av medlemmarna i klubben köpa en lott själv. Sen är det ju fantastiskt om de handlare som finns i närheten kan annonsera, samt informera om de olika klubbarna som finns i närområdet, det gynnar oftast även handlarna själva.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Jag tror inte att storleken på klubben (eller ledskötaren rättare sagt......

Storleken kan ju ha olika betydelse…..:eyebrows:

Fördelningen är ju mer en akademisk struktur och styrfaktorerna för fördelningen är av vikt, finns ju många olika modeller men att t ex antalet medlemmar väger tungt kan ju slå fel om man gör som SSU gjorde för några år sedan.:embarrest:

Mao skall det bygga på en objektiv matematisk modell som utgår från ett väl dokumenterat grundläge osv:fencing:

Risken som jag ser det med överrock och uttag av generell avgift, skatt eller vad man nu vill kalla det är att summan ökar hela tiden, visst det är jättebra om alla ansträngda klubbar/ideella kan andas ut en stund men det finns många faktorer som kan bli kostnadsdrivande också dvs det krävs långsiktig planering på alla plan, inte minst det ekonomiska.

Lotteri: Om man varje månad under säsong 1/10-1/6 (jo jo, för och efterspel är viktigt har man ju lärt sig…..) lottar ut via medlemsnummer sånt man raggat från sponsorer kan det inte krävas mer än ett lotteritillstånd, sätter man det som pris och kallar det tävling behövs väl inget tillstånd alls gissar jag.

:smow:
Hade för övrigt ett mail ikväll från en kille jag känner i Huntsville, Ontario i Canada då jag frågat/testat olika tankar mot honom, bl a detta med leder och avgifter, kort och gott konstaterade han :
”This is how we´ve doing it from early 90th:s” and we have great trails most of the time och bifogade en länk till Ontarios typ SNOFED Ontario Federation of Snowmobile Clubs:

http://www.ofsc.on.ca/home.asp

Rätt intressant faktiskt, Ontario är drygt dubbelt så stort som Svedala 1 100 000 km2 mot våra 450 000 och med befolkning på 12 500 000 mot våra 9 300 000, har inte koll på antalet skotrar men fler än oss har de i alla fall, har själv bara sett deras leder på sensommaren/hösten men många ser bra ut.

Ontario Federation of Snowmobile Clubs (SNOFED) utfärdar Trailpass mot 4 000 mil led och har över 200 klubbar, SNOFED har 140 och med SSCO och Scandinavian Freeriders (blir inte lätt att knyta ihop allas intressen då det finns både ideella som rent affärsmässiga, ingen nämnd och ingen glömd..)så kommer väl vi upp i detta också kanske, vet inte hur många ledmil som finns i Sverige men det har väl kartmannen i Kalix koll på antar jag.

Nåväl, t ex har de en kostnad inklusive arbete på nästan 500 CAD (runt 3500 skr) per ledkm med andra ord knappt 20 milj CAD bara för driften, sen blir det ett par milj till för övrigt administrativt.
Summerat behöver de ha in en del, trailpass för en hel säsong ligger då på 250 CAD (50% rabatt för maskiner äldre än 15 år) dvs 1500-1800 skr beroende på växelkurs, sedan kan det tillkomma medlemsavgifter i lokala klubbar mm, killen jag känner lägger 6-800 CAD varje år på trailpass och medlemsavgifter och tycker det är värt det men då har de ju en annan skattesituation också versus oss.

:drama::gossip:
Hursomhelst så liknar detta vad som finns i tankarna från Gellivare, SNOFED osv men det vore bra om vi visste vart vi siktar härhemma i Sverige med våra leder dvs vilka nivåer det realistiskt handlar om både ekonomiskt och kvalitetsmässigt ute på leden.

:fish2::ranger:
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Storleken kan ju ha olika betydelse…..:eyebrows:

Fördelningen är ju mer en akademisk struktur och styrfaktorerna för fördelningen är av vikt, finns ju många olika modeller men att t ex antalet medlemmar väger tungt kan ju slå fel om man gör som SSU gjorde för några år sedan.:embarrest:

Mao skall det bygga på en objektiv matematisk modell som utgår från ett väl dokumenterat grundläge osv:fencing:
Exakt som jag också menade, fastlagda regler om hur fördelningen ska ske, där storleken på klubben inte ska ha någon som helst betydelse.
Utan det skall vara helt andra faktorer som ska styra, anser och hoppas jag.
Annars så blir det nog upplagt för konflikter.
 
4

426H

Exakt som jag också menade, fastlagda regler om hur fördelningen ska ske, där storleken på klubben inte ska ha någon som helst betydelse.
Utan det skall vara helt andra faktorer som ska styra, anser och hoppas jag.
Annars så blir det nog upplagt för konflikter.
Har inte läst alla inlägg, finns säkert kloka idéer, men som jag ser det borde en sådan fördelning ske utifrån antal ledmil som skall pistas. Och då kan man natuligtvis inte räkna alla små lokala leder, utan snofed, eller vem nu som skulle kunna tänkas bli huvudman för ett sådant system, måste först definiera ett antal "huvudleder" från norr till söder samt väster till öster. Det är enbart dessa huvudleder som skall prepareras med "skoterskatten". Underhållsansvaret för dessa leder delas upp på klubbarna som sen får pengar för att sköta underhållet, eller anlita entreprenörer om dom så önskar.
Vidare bör det finnas en hemsida i huvudmannens regi, där klubbarna löpande rapporterar in ledstatus, när man senast pistat och snömängd. På så sätt kan man även allokera pengar till de områden som har längst säsong osv.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Har inte läst alla inlägg, finns säkert kloka idéer, men som jag ser det borde en sådan fördelning ske utifrån antal ledmil som skall pistas. Och då kan man natuligtvis inte räkna alla små lokala leder, utan snofed, eller vem nu som skulle kunna tänkas bli huvudman för ett sådant system, måste först definiera ett antal "huvudleder" från norr till söder samt väster till öster. Det är enbart dessa huvudleder som skall prepareras med "skoterskatten". Underhållsansvaret för dessa leder delas upp på klubbarna som sen får pengar för att sköta underhållet, eller anlita entreprenörer om dom så önskar.
Vidare bör det finnas en hemsida i huvudmannens regi, där klubbarna löpande rapporterar in ledstatus, när man senast pistat och snömängd. På så sätt kan man även allokera pengar till de områden som har längst säsong osv.
Klok tanke det där med en central hemsida. :hello:
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Exakt som jag också menade... .
Avvägningarna måste vara otvetydiga och även inkludera/värdera olika typer av ideellt arbete, nuvarande status på leder, status på 1-5 års sikt osv.
Hur värderar man arbetsbehovet för röjning/slyröjning t ex, vid kusten och såderut från oss växer det ju så det knakar och behöver slyröjas med 2-3 års mellanrum medans i inlandet, Tornedalen, fjällnära skog osv räcker med vart 10:år.:hmmmm2:
Eller ideellt arbete, jag har sponsrat en mindre klubb i inlandet med lite priser till påsktips/skoterpromenad, i byn/klubben bor 40 personer, 20 tal friska pensionärer som med resurser från byns åkerier osv har totalt prickfria leder ca 15 mil alla tider på dygnet för de uppemot 200 hemvändare som livligt frekventerar dessa leder för att komma till utsiktsplatser och fiskesjöar där givetvis byns lilla hobbysågverk sponsrat med vindskydd, ved osv. Mao allt arbete de lägger ned är gratis och medlemsavgifterna kan tillfullo gå till rolig gemensam verksamhet på helgerna under vårvintern, åkar man pulka går det t o m att få sig något värmande.....:):eyebrows:

De har ju ett drömläge att få något redan bra till ännu bättre om de hanterar situationen rätt och de jobbar verkligen för det.

Har inte läst alla inlägg, finns säkert kloka idéer, men som jag ser det borde en sådan fördelning ske utifrån antal ledmil som skall pistas. Och då kan man natuligtvis inte räkna alla små lokala leder, utan snofed, eller vem nu som skulle kunna tänkas bli huvudman för ett sådant system, måste först definiera ett antal "huvudleder" från norr till söder samt väster till öster.....
Vidare bör det finnas en hemsida i huvudmannens regi, där klubbarna löpande rapporterar in ledstatus, när man senast pistat och snömängd. På så sätt kan man även allokera pengar till de områden som har längst säsong osv.
Helt rätt


:pop2:
Har under kvällen suttit ( så man slipper umgås och se Idol på högsta volym) och tittat igenom Ontarios system (länk i tidigare inlägg), måste säga att det verkar smakfullt presenterat och, i mitt tycke på en proffesionell nivå, det kommer att krävas i Sverige också.

Att deras trailpass kostar 250 CAD då ledunderhållet årligen kostar 496 CAD per ledkm känns inte felaktigt beräknat, jag blir inte förvånad om en svensk modell, objektivt beräknad kommer upp i samma kostnadsnivåer och att det skulle kosta oss skoteråkare 1 500-2 500 kronor årligen att hålla en bra ledstandard.

:whoo::whoo:
Det gäller att skapa ett bra underlag för att klösa lös EU medel om kostnaden skall komma ned till de 5-600 kr som nämndes i artiklarna efter skoterriksdagen.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
:israel:UPP TILL KAMP ! manar uppropet i trådrubriken men än så länge är vi bara ett fåtal som vrider och vänder på olika pro/con, det måste finnas fler kloka åsikter bland alla medlemmar på detta Skandinaviens största snöskoterforum:hmmmm:

Vad tycker vi egentligen?, skall "tystnaden" tolkas som ett javisst eller "det skiter jag i"?

Är vi beredda att betala 500, 1000 eller vad det växer till i kostnad och se det som en framtidsinvestering.

Själv är jag beredd att betala även om ledmilen inte är mer än kanske 25-30 % av totalen.

Men!: Då det ännu inte sitter en mer konkret prislapp så kan det ju handla om alltifrån 500 upp till kanske en eller ett par tusen kr årligen beroende på vilken nivå som ledunderhåll, opinionsbildning, utbildning, information mm skall hålla.

:attention:Vad tror och tycker du?:attention:
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
....Det gäller att skapa ett bra underlag för att klösa lös EU medel om kostnaden skall komma ned till de 5-600 kr som nämndes i artiklarna efter skoterriksdagen.
Det beror nog mycket på vilken nivå man vill lägga det hela på, nu vet jag iofs inte exakt hur kostnadsbilden ser ut just i detta ex. men jag vet att på andra håll i Nordamerika så bedrivs mycket av ledskötseln av volontärer, allt för att få ner kostnaderna.
Tror också att detta koncept blir nödvändigt i initialskedet även hos oss.

Sedan så är det ju inte helt säkert att det ska vara just en skoterklubb som ska sköta om skoterleden i ett visst specifikt område !
Tror mer på lokala lösningar där den som gör jobbet bäst och billigast ska få göra det.
Det kan t.ex. vara en slalomklubb/slalomannläggningsägare som äger en/flera pistmaskiner som dom sköter om backar och eljusspår med.
Har dom kapacitet över, varför inte ?
Eller tvärt om, en skoterklubb som även sköter om elljusspår !

Så visst ska man kika på andra länder hur dom löst det, men man kan ju utifrån detta, även hitta egna fungerande lösningar.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Det beror nog mycket på vilken nivå man vill lägga det hela på.... jag vet att på andra håll i Nordamerika så bedrivs mycket av ledskötseln av volontärer............ allt för att få ner kostnaderna.
Tror också att detta koncept blir nödvändigt i initialskedet även hos oss.

Tror mer på lokala lösningar där den som gör jobbet bäst och billigast ska få göra det.

Eller tvärt om, en skoterklubb som även sköter om elljusspår !

Så visst ska man kika på andra länder hur dom löst det, men man kan ju utifrån detta, även hitta egna fungerande lösningar.

Helt klart, det man ska komma ihåg är att ha med en beräknad kostnad för det ideella arbetet för det kan/bör ge en bättre tyngd lokalt också att kunna informera att klubbens medlemmar bidragit med ideellt arbete för XXX XXX antal pengar.

Lokal anknytning är oerhört viktigt för att skapa den lokala gemenskapen, även i dessa moderna tider då lokal gemenskap även tar sig uttryck genom alla dessa sociala medier i digitala former.

Att sköta elljusspår mm är inte dumt då det ger ett merutnyttjande på maskiner och ge ett bättre underlag för riktiga ledmaskiner, tyvärr kan den tanken bromsas lokalt då det kan innebära att kommunanställda kan bli lidande, å andra sidan kan det skapa debatt och engagemang, se bara i Luleå då Petersén mfl ville konkurrensutsätta delar av gatu, då gick man man ur huse och så vart det inget nu, men det kommer i alla fall så småningom.

Att titta på andras upplägg och omforma detta till eget är ju en av de saker som bidrar till utvecklingen
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
:israel:UPP TILL KAMP ! manar uppropet i
....
:attention:Vad tror och tycker du?:attention:
För det första så tror jag att det är jättesvårt för en helt vanlig skoteråkare att riktigt sätta sig in i "Problembilderna" som finns runt snöskoteråkningen.
Många gånger har man inte heller intresse av att sätta sig in i hur saker och ting går in i varandra, utan jag tror att gemene skoteråkare vill köra snöskoter kort och gott !

Och när jag skriver "Problembilderna" så menar jag givetvis inte dom många gånger uppmålade problemen med snöskoteråkningen, utan jag menar dom personer som målar upp problem så att det skapas problembilder, mao. alla skoterhatande och skoternegativa myndighetspersoner och politiker som vill förbjuda snöskotern. Det är dom som är största "Problembilden".

Så ska man vara konkret, så är frågan med en skoter/ledavgift och storlek på summan inte så enkel direkt.
I Norrbotten gjorde LST ett skoterenkät bland aktiva skoteråkare, där svarade 90% att dom under säsongen kört på skoterled (Inget om antal ledkm.). Så med denna enkla enkät som bakgrund, så är ju svaret givet, inför en obligatorisk skoter/ledavgift (i N-botten åtminstone) !
Men så enkelt är det nog inte tyvärr.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Att sköta elljusspår mm är inte dumt då det ger ett merutnyttjande på maskiner och ge ett bättre underlag för riktiga ledmaskiner, tyvärr kan den tanken bromsas lokalt då det kan innebära att kommunanställda kan bli lidande, ...
Eller vänd på det, han kanske får behålla sitt jobb :eyebrows:
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Eller vänd på det, han kanske får behålla sitt jobb :eyebrows:
Precis:boom:för kommuner mfl ska ju inte överhuvudtaget syssla med sådant som kan skötas på någon form av affärsmässig bas, så blir det som sagt på sikt, även i Norrbotten, det tar bara lite längre tid
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
För det första så tror jag att det är jättesvårt för en helt vanlig skoteråkare att riktigt sätta sig in i "Problembilderna" som finns runt snöskoteråkningen.
Många gånger har man inte heller intresse av att sätta sig in i hur saker och ting går in i varandra, utan jag tror att gemene skoteråkare vill köra snöskoter kort och gott !

Och när jag skriver "Problembilderna" så menar jag givetvis inte dom många gånger uppmålade problemen med snöskoteråkningen, utan jag menar dom personer som målar upp problem så att det skapas problembilder, mao. alla skoterhatande och skoternegativa myndighetspersoner och politiker som vill förbjuda snöskotern. Det är dom som är största "Problembilden".

Så ska man vara konkret, så är frågan med en skoter/ledavgift och storlek på summan inte så enkel direkt.
I Norrbotten gjorde LST ett skoterenkät bland aktiva skoteråkare, där svarade 90% att dom under säsongen kört på skoterled (Inget om antal ledkm.). Så med denna enkla enkät som bakgrund, så är ju svaret givet, inför en obligatorisk skoter/ledavgift (i N-botten åtminstone) !
Men så enkelt är det nog inte tyvärr.

Visst är det så, dagens media inriktas på mer rubrikskapande från massmedia, innebörden av detta är t ex att för att nå ut till den breda massan så skall budskapet tydligt framgå i rubriken och de första 2-3 meningarna, är ju svårt att vara kortfattad även i forumet.:tape:

Problembilderna hamnar många gånger i samma fack, negativ rubrik och negativt uttalande från t ex myndighetspersoner skapar mer engagemang (i alla dess former) ute på samhället.
(OT men se bara i närtid alla spaltmeter skriverier och ryktesspridningar om svininfluensan när det hela tiden bara funnits en sann och korrekt information att gå på och det har varit infon på nll:s hemsida om influensan, nu när det i stort sett tyst istället då utrymmet för spekulation krympt).


Frågan är hursomhelst inte lätt att konkretisera men jag tror att man t ex bygger bort många feluppfattningar om man från början är tydlig om former och realistiskt bedömda kostnadsnivåer.

T ex att man från början tydligt talar om inriktning och vilka det gäller t ex:
  • Snöskotrar efter 19XX, en avgift per snöskoterägare (dvs äger jag 3 så betalar jag bara en avgift)
  • Äldre maskiner rabatteras
  • Lokalt boende markägare, samer mfl undantages från avgift.
Bara att t ex undanta lokala markägare gör att man från början slipper diskussionen om "jag som bara kör ett par vedlass om året skall då inte betala", har han sedan en ledracer 250 mil/år så grattis till honom/henne.

Helt med på att svaret är givet, ledavgift/ledpass är utvägen, frågan är på vilken nivå det hamnar på i kort och lång perspektiv.

(diskussionen om nivåer eller för den delen att vi skulle betala hela kostnaden själva skulle vara betydligt lättare i ett ett annat skatteklimat där gränsen var tydligt solklar för vad samhället står för och vad individen står för istället för den diffusa fördelning som sker idag, de flesta skoteråkare betalar säkerligen in mer än vad vi får ut i alla fall)
[I]Obligatorisk avgift för alla är dock enligt min mening helt felaktig utan det skall gälla för dem som nyttjar de leder som "ratificerats" in i systemet[/I]


:playball:
 
Last edited:

rogereriksson

Välkänd medlem
1 jan 2000
527
0
16
En lista på skoterklubbarna med kontaktperson, län för län och kommun för kommun på forumet är väl EN grej som skulle göra att några fler gick med.

Listan finns ju redan, Snowmobiles hemsida, klubbdatabasen.....
Kan förbättras och sen kunde den vara lite lättare att hitta förstås:tape:
(Tips till tidningen, hjälp oss klubbar).

Vill bara poängtera, kan väl ändå inte vara svårt att leta upp "sin" klubb i dagens "web samhälle".

Frågan är snarare - hur får vi upp moralen, alla borde vara med och stödja "sin" klubb.
Ett finansieringssystem kanske vore bättre men inte blir det billigare än som i dagsläget välja att stödja sin klubb.
 

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Listan finns ju redan, Snowmobiles hemsida, klubbdatabasen.....
Kan förbättras och sen kunde den vara lite lättare att hitta förstås:tape:
(Tips till tidningen, hjälp oss klubbar).

Vill bara poängtera, kan väl ändå inte vara svårt att leta upp "sin" klubb i dagens "web samhälle".

Frågan är snarare - hur får vi upp moralen, alla borde vara med och stödja "sin" klubb.
Ett finansieringssystem kanske vore bättre men inte blir det billigare än som i dagsläget välja att stödja sin klubb.
ja titta! där hittade jag faktiskt strömsunds ssk, fast länken till klubbdatabasen kunde ju vara bättre, hade jag inte läst om det här i tråden så hade jag aldrig sett den.
Hoppas kontaktinfon är aktuell också. =D
 

fjollträskers

Aktiv medlem
1 jan 2000
86
0
6
hehe. sitter just nu och plannerar en resa för vintern och där vi ska åka med alla ledavgifter kommer bli bland dom dyrare.(om vi nu kommer att betala alla)
nu kommer vi kanske inte att ta just den här turen men det blir roligare med ett ''skräckexempel''
dag1:
start i malung åker mot älvdalen då kommer vi in på nordicarea 100:-.fortsätter mot särna då är vi på sond området 100:-. därefter mot lofsdalen 50:-där vi övernattar.
dag2:
lofsdalen 50:-. ner mot hede. bort mot vemdalen (vet ej om vemdalen har avgift,hede har frivillig avgift tror jag) sedan mot funäsdalen 200:-(dyngsavgift)
dag3:
funäsdalen tillbaka mot lofsdalen 50:-
dag4:
lofsdalen och samma väg tillbaka mot malung 50+100+100=250:-
summa per skoter: 800:- i ledavgifter och sen tillkommer ledkartor 700:- som då ska delas på dom som ska åka med, just nu är vi två skulle igentligen vara tre men den sista skulle hyra skoter. ( ca 7000:- med extra mil) Han hadde inte råd så han ska åka till usa och åka skoter (ja! jag överdrev)
så det blir alltså 1150:per skoter med kartor och ledavgift och då tilllommer allt annat
bränsle,mat,boende och övrigt. det är inget billigt nöje...
En till sak undrar hur mycket skatt vi som åker skoter betalar tillsammans.
räkne exempel: jag har en törstig skoter den drar ca 3 liter milen om jag då kan snitta
60km/timmen så betyder det att jag betalar ca 140-150 kronnor i timmen i skatt när jag kör men dom pengarna kommer ju aldrig att läggas på skoterlederna. slå ut det på alla maskiner på en hel säsong. jag räknade med att 8:- på bensinen är skatt vet ej riktigt om det stämmer men ungefär är det väl så....
kenth............
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
För det första så tror jag att det är jättesvårt för en helt vanlig skoteråkare att riktigt sätta sig in i "Problembilderna" som finns runt snöskoteråkningen.
.
:hmmmm2::hmmmm2:
Det är ju inte lätt för den ”vanlige” skoteråkaren att sätta sig in i allt, han ska inte heller behöva det då ju informationen idag heller inte finns samlad på ett enda ställe.

:)
Har gjort en helt ovetenskaplig koll via http://www.skoterklubbar.se/, av 10 st helt ”random” valda skoterklubbar hade ingen någon länk till t ex Nationella Snöskoterrådet vilka bl a har en agenda och handlingsplan för oss skoteråkare där olika resultat och försök närmar sig.

För de som vill ha lite mer kött på benen runt det arbete som pågår.
Nationella Snöskoterrådet www.skoterradet.se

Representanter från Vägverket, Naturvårdsverket, Polisen, Länsstyrelserna, Kommunerna, Sametinget, SNOFED, SSCO samt LRF

Rådet har som synes en allsidig sammansättning vilket borde möjliggöra vad politikerna kallar en bred överenskommelse men man kan undra vilka de överordnade agendorna är och vilken tyngd de har från de sk myndighets och verksföreträdarna….

Parterna arbetar bl a efter en gemensam vision och syfte med övergripande strategier
www.snoskoterradet.se/om-oss/overenskommelse/
samt utarbetar årliga handlingsplaner
www.snoskoterradet.se/om-oss/handlingsplan/

Deras vision är ”Snöskotertrafiken bedrivs utan att människor, djur, miljö och egendom skadas eller störs”


Den är bra men personligen hade jag hellre sett en mer positiv framåtriktad skrivning typ ”Snöskotertrafiken skall utvecklas och bedrivas utan att människor, djur, miljö och egendom skadas eller störs

Vad gäller SNOFED och SSCO kan vi ju inte tvivla att de värnar om den fria åkningen i alla dess former.

Men, om jag skulle vara företrädare för naturvårdsverk, polis, VV och även LRF samt Sametinget så hade tesen ”if you can´t beat them, join them and then eat them up” funnits med i bilden då det i bakgrunden finns en stark vilja att reglera vår fritidsverksamhet på olika sätt.



Kortsiktigt finns det inget direkt hot mot den fria åkningen (mer än fortsatt debatt då säsongen drar igång på allvar) men lek med tanken att de styr in oss i ett övergripande ledkoncept så kan det på sikt visa sig att man vill peka med handen och säga t ex:
  • ”Ni har era leder, håll er efter dem”
  • ”Maxhastighet efter led sänks från 70 till 50”
Såvisst, det ställer stora krav på våra företrädare att inte ge efter och tillåta skrivningar som kan utnyttjas i alltför reglerande syften i framtiden.

Låt oss bara hoppas på att finansieringen av leder aldrig hamnar på statsnivå och prioriteras på olika sätt i de årliga regleringsbreven vilka mer eller mindre styr myndigheterna.

:hmmmm2::hmmmm2:
Aktuellt på kort sikt är:
Till årsskiftet skall de ha utrett och kunna beskriva olika alternativ till finansiering av skoterleder (pkt 5.2 i handlingsplan 2009) och sedan är det Nationelllt snöskoterforum 18-19 mars så senast då får vi vetskap om de olika alternativ man ser framför sig.

SÅ, en hel del arbete återstår på den framtida leden, var står våra skotertidningar, inte minst detta forums tidning, kommer det en genomarbetad ledare till nästa nummer eller?

Jag anser att frågan förtjänas att synliggöras än mer, kanske någon av :hello:moderatorerna:hello: anser att den skulle "pinnas" som viktig och ligga högt i trådlistan så den inte glöms bort.


:whistle::whistle::clock::director::director:
Egentligen det fantastiskt, vilka goggles eller hur maskinen är pimpad kan diskuteras i oändlighet av väldigt många men allvarliga saker typ detta med ladavgift, skoterskatt osv får nästan ingen uppmärksamhet vare sig i forum eller massmediala svartvita eller färgglada tryckalster.:eek:hwell::eek:hwell:
 
Last edited:

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Planeringen och kostnad för längre turer vilka ökar i popularitet och liksom din korsar flera klubb/ledområden skulle vara lättare rent logistiskt med ett ”ledpass” som i slutändan täcker helst hela skotersverige.
Dessa turer kommer säkert att öka i framtiden då vi numer har maskiner vilka utanvidare klarar 100-200 mil över en långhelg, orkar bara människan så…

Frågan är ju hur utvecklingen på ledsidan skall komma till stånd och utformas dvs skall det vara skatt eller frivillig avgift för de som brukar lederna.

Tittar du i tråden så finns argument åt bägge håll, för egen del anser jag det skall vara frivilliga ledavgifter som i ett större utvecklat perspektiv även underlättar de lokala klubbarnas rekrytering och ekonomi.

Om du tittar på system i bruk men som säkert kan utvecklas ytterligare så kan du t ex via http://www.ofsc.on.ca/home.asp som portal hitta bestämmelser, turtips, köpa ledpass, snörapporter, lokala klubbar osv och det vore ju inte fel att kunna göra på samma sätt i Sverige i framtiden.
Det Skotersverige har att fundera på är huvudmannaskapet då ju både SNOFED och SSCO finns numera (ja även Scandinavian Freeriders men det är ju mer för att bygga varumärken...) men det skall ju givetvis skall vara SNOFED och ingen annan som sköter detta.
 
Last edited:

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Har snabbt läst denna tråd och inser att målet är vi tämligen överens om, det är vägen dit som skiljer oss åt

Vår skoterklubb hade ett väldigt lågt medlemsantal för bara ett år sedan men efter vi beställt av vv vilka som är skoterägare inom vårt område och vår "chef" skickat ett brev (snällt o varligt) till de som inte var medlemmar så ökade medlemsantalet från ca 40 till 120 av ca 600st, säkert oxå beroende på att vi kunnat bjuda på riktigt bra leder de senaste åren men det är inte tillräckligt för att kunna göra några investeringar av vikt

Av onda ting så anser jag personligen att sk. ledpass är kass, har gjort ett antal långresor och skulle bli nästintill skogstokig om jag skulle jagas än här än där för att betala ledpass

Ett alternativ som faller lite mer i smaken, som nämnts här i tråden, är en allmän ledavgift som går ut via transportstyrelsen (tidigare vv) där varje skoterägare får bestämma till vilken skoterklubb ev kommun hans/hennes avgift skall gå till
Eller kanske obligatoriskt medlemsskap i en skoterklubb som vederbörande själv får välja

Inte förrän ledavgiften/medlemsavgiften är betald kan skotern ställas på i registret
Folk vill naturligtvis få valuta för sina pengar och det kan ju tom bli så att en o annan vill hjälpa till med lederna för den saken
Någon form av dekal med årtal skickas till betalande
Mm
Mm

Problemet med ett sådant system kan vara att det finns inget lagutrymme för en sådan åtg
Transportstyrelsen äter upp hela kakan säg 500 kr i administrativa kostnader
Slår inte rättvist (finns det något överhuvudtaget som är rättvist)

Gillar egentligen inte tvångsmetoder enl. ovan men finner tyvärr inget annat sätt att tillföra nödvändiga pengar till klubben
 
Last edited: