Jag tror inte att storleken på klubben (eller ledskötaren rättare sagt, behöver ju nödvändigsvis inte vara just en skoterklubb :blink1 skall vara det avgörande på hur stor pengakaka som ska utgå.Mervärdet/merförsäljning är oerhört viktigt i dagens marknadsinriktade samhälle, nu vet jag inte om man måste ha lotteritillstånd för att t ex varje månad lotta ut en grej eller erbjudande, behövs det så är det ju merjobb av administrativ karaktär men det viktiga är att med enkla medel "marknadsföra" sig mer eller mindre dagligen på olika enkla och kostnadseffektiva sätt.
Obligatorium kan vara bra men klubbarna, stora som små måste finnas kvar för att det skall finnas lokal anknytning och det finns en risk med obligatoriet att bara de riktigt stora orkar stå upp och argumentera för sin del av den "attraktiva" pengakakan och då kan många uppleva att fördelningen blir snedvriden.
Visst, vi spånar bara men då det kommer till skott är det viktigt att allt är vädrat, hoppas SNOFED mfl dyker upp i ett klargörande reportage om sin arbetsinriktning så snarast i någon av tidningarna för det är ju av största vikt att spelreglerna/pengafördelningen är oantastlig för att folk ska acceptera ett obligatorium.
Sedan så tror då jag att om/när man får något slags stadigvarande finansiering för ledskötsel, så får ju klubben tid och resurser över för det egentliga klubbarbetet, skoterrutflykter, skoterträffar,mm. , mao. medlemsvård. Och i detta läge så är det nog allt mer marknadsföring i form av lotterier, rabatterbjudande osv. som kommer att bli allt mer viktig.
Ska man lotta ut något så måste man ha lotteritillstånd, hur än liten sak man ska lotta ut och ta betalt för lotten, men det går ju att komma förbi, genom att ha någon slags tipsrad (enkel sådan) och enkel rebus, tipsförslag.
Vi har gjort så att vi lottar ut en Stekhäll bland våra medlemar, om dom lämnar in ett förslag på hur dom tror vi kan utveckla våran klubb.