Ledavgift vs Spåravgift UPP TILL KAMP

Mortz

Aktiv medlem
5 jan 2009
50
1
1
Mörsil
Nu kanske det jag säger kommer sticka folk i ögonen och en eller annan svordom kanske kommer att dyka upp i en eller annan skalle.

Jag kommer inte betala ett skvatt till VÄSEK som är verksam på min hemma plan. Flera av anledningarna avhandlas av mig samt andra i denna tråd ang. nerlagda leder i Åre. http://www.snowmobile.se/forum/showthread.php?t=30776

Jag är av uppfattningen att om ett skoterområde kan kräva en avgift för att köra på dennes leder så skall även konsumenten på ett enkelt sätt kunna reklamera mitt köp. Ska man bli tvungen att köpa ett ledbevis? Helt klart alla borde kunna dra sitt strå till stacken.

Är det befogat att man ska tvingas betala olika priser flera gånger/tur för att man kör till punkt A till punkt B? Nej det tycker jag väl egentligen inte.

Sen måste det finnas något sätt att reglera hur pengarna används, kanske borde man behöva rapportera till något organ vilka summor som kommer från ledbevis, vilka summor har lagt på underhåll av leder, inköp av sladdar/skotrar osv. skulle tro att det finns klubbar som lägger pengarna på fel ställen, klarar man inte av att följa detta så kanske man borde kunna fråntas rätten att kräva ett ledbevis tills det visas att pengarna behövs och används på rätt sätt.

Nu är jag lyckligt lottad så jag åker även på andra klubbars områden i Åre kommun(Då alla inte vill gå med i VÄSEK). Där gick jag med ett leende på läpparna in till inköps ställe i slutet på april och löste mig ett säsongskort med 2 dagar kvar att åka innan snön försvann. "Tack för denna säsongen och hoppas att det ser lika bra ut nästa år" Nu kommer jag lösa mitt medlemskap innan säsongen drar igång. Nu kanske inte alla tänker som jag utan kör stilen "Kolla, jag klarade mig hela säsongen utan att någon frågade om ledbevis, skönt, funkar nog nästa år också".

Inte så svårt att bestämma sig vart man ska lägga sina pengar när det ena ställer har gropar om 30-60 cm 100% av besöken och andra lyckas ligga på 85% bra kvalité på betydligt flera besök, skulle säga minst det tredubbla.

-C
 
Last edited:

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Det kanske sagts tidigare i tråden, men skit samma.
I många fall tror jag att det bara är att man inte får "tummen ur arslet" och fixar medlemsskap i den lokala skoterklubben, man skulle mer än gärna betala och gå med om man helt enkelt bara kom sig för, att man inte glömde det som man glömmer så mycket annat. (Jag har själv t.ex glömt ta med panten in på affären i ett halvår nu trots att säcken står på bron)

Själv är jag bra på att ta itu med vissa saker och urusel på att komma ihåg andra, även fast jag hela tiden tänker att jag ska, att jag vill.

Sen tycker jag inte skoterklubbarna härikring syns särskilt mycket, har faktiskt bara märkt en, och det var för att de dök upp i den lokala tidningen här sist.

Jag tror helt enkelt inte att alla som inte är med är för snåla eller snikna, de får helt enkelt inte tummen ur arslet. Skulle de se något anslag utanför den lokala affären med nummer och info, eller få en lapp i brevlådan så skulle de nog komma ihåg att få medlemsskapet fixat. :shocked:
 

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA
Marknadsföring!...tror också att det är det som är problemet med många klubbar att ingen vet ju vad skoterklubben är för nåt...om jag ska bli betaladne medlem vad får jag? är de tenda man får dåligt skötta leder för medlemsavgiften så avstår nog många att bli medlem, skicka med en ledkarta för förstagångs betalande medlemmar....perfekt sätt att locka till sig nya medlemmar.
 

Mortz

Aktiv medlem
5 jan 2009
50
1
1
Mörsil
Marknadsföring!...tror också att det är det som är problemet med många klubbar att ingen vet ju vad skoterklubben är för nåt...om jag ska bli betaladne medlem vad får jag? är de tenda man får dåligt skötta leder för medlemsavgiften så avstår nog många att bli medlem, skicka med en ledkarta för förstagångs betalande medlemmar....perfekt sätt att locka till sig nya medlemmar.
Där måste nog jag hålla med dig!

Speciellt i fallet:
om jag ska bli betaladne medlem vad får jag?
Det är en väldigt bra sak för att få människan att reagera lite. Sen är det ju så att de flesta oftast försöker få ut så mycket som möjligt för sina pengar.

Ett annat alternativ är ju "Köp x för x:-, SPARA x:-!(Ordinarie pris: x:)
säkerligen en av modern tids mest vinst givande ekvationer.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Jag är av uppfattningen att om ett skoterområde kan kräva en avgift för att köra på dennes leder så skall även konsumenten på ett enkelt sätt kunna reklamera mitt köp. Ska man bli tvungen att köpa ett ledbevis? Helt klart alla borde kunna dra sitt strå till stacken.

Sen måste det finnas något sätt att reglera hur pengarna används,


-C
Håller med, före det måste det definieras vilken vara man köper.
Själv lutar tanken åt klassificering i t ex
  • Regional skoterled
  • Lokal skoterled
  • Lokalt skoterstråk
med klar och tydlig definition i vilket skick man kan förvänta sig, http://www.snowmobile.se/forum/showpost.php?p=249278&postcount=42 mot något i den stilen borde det gå att reglera pengarnas långsiktiga nyttjande


Tänk, egentligen diskuteras hur hjulet skall rullas igen trots att det varit uppe som ett återkommande ämne år efter år efter år....:bump2:, varför kommer det aldrig till skott, vi får hoppas det kommer nu från Gelli´vare Landsbygdsråd, SNOFED osv :director:
 
Last edited:

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Marknadsföring!...tror också att det är det som är problemet med många klubba r att ingen vet ju vad skoterklubben är för nåt...om jag ska bli betaladne medlem vad får jag? är de tenda man får dåligt skötta leder för medlemsavgiften så avstår nog många att bli medlem, skicka med en ledkarta för förstagångs betalande medlemmar....perfekt sätt att locka till sig nya medlemmar.
Men om den bästa tänkbara marknadsföringen, jämna och väl underhållna skoterleder, inte funkar, trots skyltar, massutskick direkt hem i brevlådor, mm. mm. om vem som fixat lederna, inte hjälper, vad ska man då marknadsföra för något ? :horn: :boink: :director: :confused: :hmmmm:
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Men om den bästa tänkbara marknadsföringen, jämna och väl underhållna skoterleder, inte funkar, trots skyltar, massutskick direkt hem i brevlådor, mm. mm. om vem som fixat lederna, inte hjälper, vad ska man då marknadsföra för något ? :horn: :boink: :director: :confused: :hmmmm:
Det är väl nog så att det mesta är gjort, prövat och diskuterat i det oändliga genom åren, det är ju inte heller deltagande eller röstning från mer än en handfull av 14 422 medlemmar i forumet så det som återstår är fata complí, svensken gnäller lite men finner sig i det mesta:ballchain::crutch::whip::whip::whip:
 

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Men om den bästa tänkbara marknadsföringen, jämna och väl underhållna skoterleder, inte funkar, trots skyltar, massutskick direkt hem i brevlådor, mm. mm. om vem som fixat lederna, inte hjälper, vad ska man då marknadsföra för något ? :horn: :boink: :director: :confused: :hmmmm:
Det är inte överallt som skoterklubbarna syns, inte alla klubbar som gör massutskick i folks brevlådor osv. Har själv inte hört något från någon klubb, annat än en artikel i en lokaltidning, men där fanns inga kontaktuppgifter.
Jag tror fortfarande att fler skulle gå med om infon för anmälning föll rätt ner i knät på dem.

visst, man får inte med alla, för visst finns det bekvämt folk som inte förstår varför man ska betala för det man nyttjar, eller hjälpa till att fixa upp det man sliter på. (De har nog aldrig behövt betala för sig eller städa efter sig så de har inte lärt sig) Men det är inte alla.

Många använder nog förresten lederna utan att ha en endaste tanke på att det faktiskt är någon som är ute och trampar och sladdar och plogar dem.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Det är inte överallt som skoterklubbarna syns, inte alla klubbar som gör massutskick i folks brevlådor osv. Har själv inte hört något från någon klubb, annat än en artikel i en lokaltidning, men där fanns inga kontaktuppgifter.
Jag tror fortfarande att fler skulle gå med om infon för anmälning föll rätt ner i knät på dem.
Orsaken till att många klubbar INTE gör massutskick är att det inte finns medel för det.

Lek med tanken att skicka ut 2000 brev.
Vill man komma billigt undan skickar man det som föreningsbrev, 5:- / brev.
Kräver en massa man-timmar och kön till ideelt arbete brukar inte vara lång.
Nåja, då är vi uppe i 10000:-

Sedan skall brev köpas in, har inte en susning i dagläget men säg 0,5:- / brev.
Summan klev till 11000:-

2000 papper skall köpas in och skrivas ut på för vi antar att det skall stå något i själva brevet. Inget man gör på sin vanliga bläckstråleskrivare. Ta ca 0,5:- / papper.

Totalt 12000:-

Klubben ifråga har ganska taskigt med medlemmar, kanske 100 st.
Medlemsintäkterna är ca 15000-20000:-

Dra bort 12000:- så blir det kvar 3000-8000:- som då skall räcka till ledunderhåll, försäkringar, reparationer osv.

Blir inte mycket.:hmmmm:

Inte lätt att vara hörd. Visst, i vissa fall kan man lyckas gnälla till sig sponsringar etc. men många företag håller ganska hårt i slanten.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Orsaken till att många klubbar INTE gör massutskick är att det inte finns medel för det.

Inte lätt att vara hörd. Visst, i vissa fall kan man lyckas gnälla till sig sponsringar etc. men många företag håller ganska hårt i slanten.
:juggle:Tyvärr är det ju så, mycket av det svenska föreningslivet livet är beroende av olika typer av smygsponsring i form av ideellt arbete, "ta med på jobbet och kopiera/frankera", ringande från jobbet osv.

Det är inte överallt som skoterklubbarna syns..
.
Jag tror fortfarande att fler skulle gå med om infon för anmälning föll rätt ner i knät på dem.

visst, man får inte med alla, för visst finns det bekvämt folk som inte förstår varför man ska betala för det man nyttjar, eller hjälpa till att fixa upp det man sliter på. (De har nog aldrig behövt betala för sig eller städa efter sig så de har inte lärt sig) Men det är inte alla.

Många använder nog förresten lederna utan att ha en endaste tanke på att det faktiskt är någon som är ute och trampar och sladdar och plogar dem.
Finns säkert medlemmar på forumet som är duktiga på modern marknadsföring där pappersutskicken får allt mindre betydelse dvs de drunknar i den övriga colorerade floran men där reklamvärdet i olika "sociala medier" typ detta forum ökar.

Ett sätt kunde ju vara att det i olika skoterforum skulle finnas möjlighet att gå med i din lokala klubb med endast ett musklick till den lokala klubben och fylla i namn och adress, på så sätt fångar man kunden för stundens ingivelse.

Till att börja med kan ju officiella företrädare för klubbarna lägga en länk i sin signatur till klubbsidans "formulär" för medlemskap.

Sedan går ju tillgängligheten att optimera via internet hur mycket som helst både med och utan pengar, kanske kan t ex alla de olika forumen sponsra på något sätt då det gäller att nå alla oavsett det rör SNOFED; SSCO, Scandinavian Freeriders anslutna klubbar.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Finns säkert medlemmar på forumet som är duktiga på modern marknadsföring där pappersutskicken får allt mindre betydelse dvs de drunknar i den övriga colorerade floran men där reklamvärdet i olika "sociala medier" typ detta forum ökar.
Sant, tyvärr är det så att de flesta som är medlem i en skoterklubb tillhör den något äldre generationen som ser det här med datorer som något svårt.

Helst av allt vill de ha ett inbetalningskort i pappersform för att skicka in med brev till banken.

De som använder datorer, dvs den yngre generationen har många den åsikten att kan man 'smita' från att vara med i en klubb och betala den ynka pengen i medlemsavgift så gör man det.
Gratis är gott och lederna sladdas ju ändå.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Det är inte överallt som skoterklubbarna syns, inte alla klubbar som gör massutskick i folks brevlådor osv. Har själv inte hört något från någon klubb, annat än en artikel i en lokaltidning, men där fanns inga kontaktuppgifter.
Jag tror fortfarande att fler skulle gå med om infon för anmälning föll rätt ner i knät på dem.
Men dom klubbar som nu provat med detta och denna marknadsföring inte funkar, vad för marknadsföring ska då funka ? :confused:
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Orsaken till att många klubbar INTE gör massutskick är att det inte finns medel för det.

Lek med tanken att skicka ut 2000 brev.
Vill man komma billigt undan skickar man det som föreningsbrev, 5:- / brev.
Kräver en massa man-timmar och kön till ideelt arbete brukar inte vara lång.
Nåja, då är vi uppe i 10000:-

Sedan skall brev köpas in, har inte en susning i dagläget men säg 0,5:- / brev.
Summan klev till 11000:-

2000 papper skall köpas in och skrivas ut på för vi antar att det skall stå något i själva brevet. Inget man gör på sin vanliga bläckstråleskrivare. Ta ca 0,5:- / papper.

Totalt 12000:-

Klubben ifråga har ganska taskigt med medlemmar, kanske 100 st.
Medlemsintäkterna är ca 15000-20000:-

Dra bort 12000:- så blir det kvar 3000-8000:- som då skall räcka till ledunderhåll, försäkringar, reparationer osv.

Blir inte mycket.:hmmmm:

Inte lätt att vara hörd. Visst, i vissa fall kan man lyckas gnälla till sig sponsringar etc. men många företag håller ganska hårt i slanten.
Det är helt riktigt som du beskriver här.

Men man måste ju börja någonstans.
Portot är en dyr kostnad, vi löser det så att ca. 15 medlemar/styrelsefolk delar upp samhällets brevlådor i zoner, som alla dessa sedan besökte personligt !
Det blir ca. 120-140 olika brevlådor för var och en att besöka och lämna vårt "Budskap". Nitlotten man kan dra är ju hyreshus, då förstår man att brevbäraryrket inte är kul ! :eyebrows:
Kostnad 0:-

Våran klubb vi gjorde så att vi i början skapade ett enkelt svart-vit word-dok. som några ur styrelsen sedan skrev ut på sin egna, eller lånade skrivare. Det vart faktiskt 2000 ex. totalt.
Vid nästa gång så tog vi kontakt med ett av studieförbunden som vi samarbetar med och dom skrev ut vårt "Budskap" på ena sidan och dom skrev ut sitt (Förarbevisutbildning) på andra sidan, detta kostade oss inte en "Nickel" annat än jobbet att bära ut pappret, så kostnaden blev 0:-

Idag så har klubben när ekonomin blivit bättre, köpt in en egen färg laser skrivare, som vi skriver ut medlemstidningar på och annan diverse information.
Men när vi gör massutskicken så tar vi kontakt med studieförbundet igen, för dom har ju skrivare som är anpassade för massutskicken. Och får dom bara göra reklam på ena sidan så står dom för kostnaderna. Jag vet att en del andra klubbar tar kontakt med matvaruaffär och är med på deras utskick.
 
Last edited:

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
:juggle:Tyvärr är det ju så, mycket av det svenska föreningslivet livet är beroende av olika typer av smygsponsring i form av ideellt arbete, "ta med på jobbet och kopiera/frankera", ringande från jobbet osv.



Finns säkert medlemmar på forumet som är duktiga på modern marknadsföring där pappersutskicken får allt mindre betydelse dvs de drunknar i den övriga colorerade floran men där reklamvärdet i olika "sociala medier" typ detta forum ökar.

Ett sätt kunde ju vara att det i olika skoterforum skulle finnas möjlighet att gå med i din lokala klubb med endast ett musklick till den lokala klubben och fylla i namn och adress, på så sätt fångar man kunden för stundens ingivelse.

Till att börja med kan ju officiella företrädare för klubbarna lägga en länk i sin signatur till klubbsidans "formulär" för medlemskap.

Sedan går ju tillgängligheten att optimera via internet hur mycket som helst både med och utan pengar, kanske kan t ex alla de olika forumen sponsra på något sätt då det gäller att nå alla oavsett det rör SNOFED; SSCO, Scandinavian Freeriders anslutna klubbar.
En lista på skoterklubbarna med kontaktperson, län för län och kommun för kommun på forumet är väl EN grej som skulle göra att några fler gick med.

Sen behöver massutskick inte kosta så mycket. När en kompis farsa startade restaurang, så skrev vi ut ett flygblad på en laserskrivare, det kostade en tonerpatron och några buntar papper, sen tog vi "kompisnätet" några kvällar och åkte runt två och två i några bilar och själva la det i folks brevlådor.
Visst kostar det soppa, men det gör det ju att dra ledsladden också.

Det går göra reklam utan att det kostar stora summor, det GÅR att synas utan att det kostar alls.

Reklam/Flygblad på anslagstavlor t.ex

Att det ska kosta skjortan är skitsnack, har man fantasi så går det synas.

Det verkar som om många skoterklubbar bara "lever på ryktet" dvs att folk letar sig till dem om de vill gå med, eller blir värvade av vänner som är med och aktiva. Nu säger jag inte att ALLA klubbar är dåliga på att synas, eller ens de flesta, men en del, en ganska stor del.

Varför inte sätta sig nån kväll bredvid tomtarna som säljer bingolotter och prata med folk?
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Sant, tyvärr är det så att de flesta som är medlem i en skoterklubb tillhör den något äldre generationen som ser det här med datorer som något svårt.

Helst av allt vill de ha ett inbetalningskort i pappersform för att skicka in med brev till banken.

De som använder datorer, dvs den yngre generationen har många den åsikten att kan man 'smita' från att vara med i en klubb och betala den ynka pengen i medlemsavgift så gör man det.
Gratis är gott och lederna sladdas ju ändå.
Njaa, nog har väl datornyttjandet ökat en aning sedan man följde mormor till bl a televerket för att betala telefonräkningen:phone: i slutet på 70-talet (f ö i Kalix förresten), internetanslutningen ligger väl på 80-90 % i dagsläget, men visst, många känner tveksamhet att trycka ”här och där” för det kan ju gå sönder eller så……

Men dom klubbar som nu provat med detta och denna marknadsföring inte funkar, vad för marknadsföring ska då funka ? :confused:
Håller med att det mesta är säkert provat så långt ork och tid räcker av de ideella krafterna.:clap2:

Men, det skulle vara intressant att se om en gemensam insats samtidigt från många klubbar skulle ge för resultat, som det är nu så är det ju egentligen ett fåtal som ens diskuterar ämnet i någon form (man har ledsnat av förståeliga skäl), se bara trådar typ denna så är det ju inte många av de dryga 14 000 som gör sig hörda.

:hmmmm::hmmmm:
Vad kan klubbarna göra, dagens medier och 24 h samhälle kräver ju ständig närvara och det skall alltid vara något nytt men enklare saker för att aktivera folk att gå med kan vara t ex:
  • Aktiva hemsidor för klubbarna dvs något litet nytt mer eller mindre varje dag.
  • Typ ”korplåda” vid klubbstugan i skogen, besöksregistrering mot något litet.
  • Vecko/månadslotterier kopplat till medlemsnumret där vinster kan utgå i form av sponsring från lokala företag, t ex i smått eller stort:
    • Full tank på den lokala macken , gratis korv/dricka vid tankning
    • Oljedunk, 20-50% på drivrem (eller andra specifika artiklar som kan ge merförsäljning hos handlaren) från den lokale handlaren
    • 5 brk Bullens från lokale handlaren
:high5::mod::bounce:
Osv mm, kräver lite insats men kan ge mer tillbaka just nu och ger möjlighet att långsiktigt skapa tillväxt i klubbarna om man hittar metoder att bibehålla nyrekryteringen år från år.

Andra sätt kan vara att skapa olika typer av medlemskap, guld silver , brons för 5-1 årigt medlemskap med olika grader av t ex rabatter, kan ge mer pengar in nu för klubbarna och öka likviditeten (personligen betalar jag hellre för 5 år eller mer på en gång för att slippa gneta med en struntsumma årligen)

Och det går ju att fundera, tycka o spåna mycket mer från många fler:playball::rant::noidea:
 

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Men dom klubbar som nu provat med detta och denna marknadsföring inte funkar, vad för marknadsföring ska då funka ? :confused:
Tjae, då är det ju svårare, då kanske man fått med det folk som har vett att betala för sig eller hjälpa till. Så resten är de "smitare" som inte vill betala för sig.
Jag sa bara att fler skulle gå med om det blev lättare att gå med, då inte alla klubbar syns.
 

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Håller med att det mesta är säkert provat så långt ork och tid räcker av de ideella krafterna.:clap2:

Men, det skulle vara intressant att se om en gemensam insats samtidigt från många klubbar skulle ge för resultat, som det är nu så är det ju egentligen ett fåtal som ens diskuterar ämnet i någon form (man har ledsnat av förståeliga skäl), se bara trådar typ denna så är det ju inte många av de dryga 14 000 som gör sig hörda.

:hmmmm::hmmmm:
Vad kan klubbarna göra, dagens medier och 24 h samhälle kräver ju ständig närvara och det skall alltid vara något nytt men enklare saker för att aktivera folk att gå med kan vara t ex:
  • Aktiva hemsidor för klubbarna dvs något litet nytt mer eller mindre varje dag.
  • Typ ”korplåda” vid klubbstugan i skogen, besöksregistrering mot något litet.
  • Vecko/månadslotterier kopplat till medlemsnumret där vinster kan utgå i form av sponsring från lokala företag, t ex i smått eller stort:
    • Full tank på den lokala macken , gratis korv/dricka vid tankning
    • Oljedunk, 20-50% på drivrem (eller andra specifika artiklar som kan ge merförsäljning hos handlaren) från den lokale handlaren
    • 5 brk Bullens från lokale handlaren
:high5::mod::bounce:
Osv mm, kräver lite insats men kan ge mer tillbaka just nu och ger möjlighet att långsiktigt skapa tillväxt i klubbarna om man hittar metoder att bibehålla nyrekryteringen år från år.

Andra sätt kan vara att skapa olika typer av medlemskap, guld silver , brons för 5-1 årigt medlemskap med olika grader av t ex rabatter, kan ge mer pengar in nu för klubbarna och öka likviditeten (personligen betalar jag hellre för 5 år eller mer på en gång för att slippa gneta med en struntsumma årligen)

Och det går ju att fundera, tycka o spåna mycket mer från många fler:playball::rant::noidea:
[/QUOTE]

edit: Detta citerat från Lynxfun, men det blev nåt knas.

Här tycker jag det stod en del bra förslag! :biggrin1:
 
Last edited:

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
... Ett sätt kunde ju vara att det i olika skoterforum skulle finnas möjlighet att gå med i din lokala klubb med endast ett musklick till den lokala klubben och fylla i namn och adress, på så sätt fångar man kunden för stundens ingivelse.

Till att börja med kan ju officiella företrädare för klubbarna lägga en länk i sin signatur till klubbsidans "formulär" för medlemskap.

Sedan går ju tillgängligheten att optimera via internet hur mycket som helst både med och utan pengar, kanske kan t ex alla de olika forumen sponsra på något sätt då det gäller att nå alla oavsett det rör SNOFED; SSCO, Scandinavian Freeriders anslutna klubbar.
En annan grej som vi tänkt prova på, men som inte är marknadsföring, är att kunna erbjuda våra medlemar möjligheten att vi drar medlemsavgiften per automatik, då behöver dom inte själva tänka på att registrera eller skicka in sin medlemsavgift år för år. Allt sker då helt automatiskt.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Håller med att det mesta är säkert provat så långt ork och tid räcker av de ideella krafterna.:clap2:

Men, det skulle vara intressant att se om en gemensam insats samtidigt från många klubbar skulle ge för resultat, som det är nu så är det ju egentligen ett fåtal som ens diskuterar ämnet i någon form (man har ledsnat av förståeliga skäl), se bara trådar typ denna så är det ju inte många av de dryga 14 000 som gör sig hörda.

:hmmmm::hmmmm:

Vad kan klubbarna göra, dagens medier och 24 h samhälle kräver ju ständig närvara och det skall alltid vara något nytt men enklare saker för att aktivera folk att gå med kan vara t ex:
  • Aktiva hemsidor för klubbarna dvs något litet nytt mer eller mindre varje dag.
  • Typ ”korplåda” vid klubbstugan i skogen, besöksregistrering mot något litet.
  • Vecko/månadslotterier kopplat till medlemsnumret där vinster kan utgå i form av sponsring från lokala företag, t ex i smått eller stort:
    • Full tank på den lokala macken , gratis korv/dricka vid tankning
    • Oljedunk, 20-50% på drivrem (eller andra specifika artiklar som kan ge merförsäljning hos handlaren) från den lokale handlaren
    • 5 brk Bullens från lokale handlaren
:high5::mod::bounce:
Osv mm, kräver lite insats men kan ge mer tillbaka just nu och ger möjlighet att långsiktigt skapa tillväxt i klubbarna om man hittar metoder att bibehålla nyrekryteringen år från år.

Andra sätt kan vara att skapa olika typer av medlemskap, guld silver , brons för 5-1 årigt medlemskap med olika grader av t ex rabatter, kan ge mer pengar in nu för klubbarna och öka likviditeten (personligen betalar jag hellre för 5 år eller mer på en gång för att slippa gneta med en struntsumma årligen)

Och det går ju att fundera, tycka o spåna mycket mer från många fler:playball::rant::noidea:
Visst så kan man erbjuda mycket annat än nypistade leder, men det känns lite märkligt att man ska måsta starta typ, lotterier, rabatterbjudanden osv. för att förmå skoteråkarna att bli medlem.
Det är detta som gör att jag personligen känner att någon form av obligatorisk skoter/ledavgift nog tyvärr är enda möjliga väg att gå.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Visst så kan man erbjuda mycket annat än nypistade leder, men det känns lite märkligt att man ska måsta starta typ, lotterier, rabatterbjudanden osv. för att förmå skoteråkarna att bli medlem.
Det är detta som gör att jag personligen känner att någon form av obligatorisk skoter/ledavgift nog tyvärr är enda möjliga väg att gå.
Mervärdet/merförsäljning är oerhört viktigt i dagens marknadsinriktade samhälle, nu vet jag inte om man måste ha lotteritillstånd för att t ex varje månad lotta ut en grej eller erbjudande, behövs det så är det ju merjobb av administrativ karaktär men det viktiga är att med enkla medel "marknadsföra" sig mer eller mindre dagligen på olika enkla och kostnadseffektiva sätt.

Obligatorium kan vara bra men klubbarna, stora som små måste finnas kvar för att det skall finnas lokal anknytning och det finns en risk med obligatoriet att bara de riktigt stora orkar stå upp och argumentera för sin del av den "attraktiva" pengakakan och då kan många uppleva att fördelningen blir snedvriden.

Visst, vi spånar bara men då det kommer till skott är det viktigt att allt är vädrat, hoppas SNOFED mfl dyker upp i ett klargörande reportage om sin arbetsinriktning så snarast i någon av tidningarna för det är ju av största vikt att spelreglerna/pengafördelningen är oantastlig för att folk ska acceptera ett obligatorium.