Ledavgift vs Spåravgift UPP TILL KAMP

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Gillar egentligen inte tvångsmetoder enl. ovan men finner tyvärr inget annat sätt att tillföra nödvändiga pengar till klubben
Gillar heller inte tvångsmetoder annat än när det behövs, det kanske är så att tvångsmetoderna skulle ske mot Länsstyrelser och Kommuner.

Terrängkörningsförordningen http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19780594.htm säger ju bland annat:
8 § En allmän skoterled är en markerad vinterled där terrängskotrar enligt särskild utmärkning får framföras när marken är snötäckt. En länsstyrelse eller en kommun svarar för skoterledhållningen på en sådan led.

och:
11 § Länsstyrelsen eller kommunen svarar för skoterledhållningen på allmän skoterled.
Skoterledhållning innebär att anlägga en allmän skoterled och i förekommande fall andra anläggningar för skotertrafik i anslutning till leden samt att ansvara för driften av leden och anläggningarna. Vid skoterledhållning skall tillbörlig hänsyn tas till både allmänna och enskilda intressen.
En allmän skoterled skall genom underhåll och övriga åtgärder hållas i ett säkert och i övrigt tillfredsställande skick med hänsyn till såväl omgivningen som dem som färdas på den. Dessa åtgärder räknas som drift av leden. Förordning (1997:713).

Det har ju skett en hel del sedan denna skrevs 1978 med löpande redigeringar naturligtvis men ändock så står det där ansvaret är på de flesta ställen "delegerat" till skoterklubbar/ideella krafter med ständigt krympande anslag för utförandet.

Man kan fråga sig vart alla pengar tar vägen som vi snöskoteråkare faktiskt tillför Stat, Länsstyrelserna och Kommuner?
Det är lite som med EU, vi betalar mycket mer än vad vi faktiskt får tillbaka.
 
Last edited:

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
:hmmmm2::hmmmm2:
Det är ju inte lätt för den ”vanlige” skoteråkaren att sätta sig in i allt, han ska inte heller behöva det då ju informationen idag heller inte finns samlad på ett enda ställe.
Givetvis är det så som du skriver, men för att kunna komma med synpunkter på en led/skoteravgift så behöver man ju just denna information, för att man ska kunna bilda sig en egen uppfattning.
Man orkar/ids/bryr sig inte att heller söka/googla efter sådan information, då man inte är tillräckligt intresserad av denna sida av "Snöskoterlivet", utan istället så lägger man sitt "Krut" på det man tycker är roligast med "Snöskoterlivet", nämligen att att köra snöskoter.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
OM Transportstyrelsen har hand om detta så borde det väl inte behöva bli dyrare att registerhålla en snöskoter, än andra registrerade fordon ?
När man betalar in sin Vägtrafikskatt, så tar TS 40:- i registerhållningsAVGIFT.
Men kan någon annan göra det billigare, så inte mig emot att det görs där, vare sig det är någon Länstyrelse, SSCO, Snofed eller någon annan.
Men visst så vore det bra om någon av skoterorganisationerna kunde administrera detta.

Varför det är så svårt att få tillbaka något från t.ex. bensinSKATTEN som vi skoteråkare lägger ut på vår hobby är för att staten inte vet exakt hur mycket skatt som kommer in per år från just snöskotern.
På en av skoterriksdagarna för något år sedan så menade en av dom politiker som var där, att om skoteråkarna betalar in en "Öronmärkt AVGIFT" som till exempel en föreslagen "SkoterAVGIFT", så vet staten exakt hur mycket pengar som kommer in just på den, och med bakgrund av detta så är det fullt möjligt att staten även, förutom "SkoterAVGIFTEN", kan skjuta till medel från dom rena SKATTEintäkterna som vi skoteråkare betalar in till staten.
Så om vi skoteråkare själva skulle betala in 500:- till någon slags avgiftsystem, så skulle det vara fullt möjligt för staten att skjuta till motsvarande belopp, så att en "Femhundring" kunde bli en "Tusing":-
Men givetvis så var det inget vallöfte påpekade han. :mmph:
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Man orkar/ids/bryr sig inte att heller söka/googla efter sådan information, då man inte är tillräckligt intresserad av denna sida av "Snöskoterlivet", utan istället så lägger man sitt "Krut" på det man tycker är roligast med "Snöskoterlivet", nämligen att att köra snöskoter.
Yes, men det intressanta vore att hitta :ciao:nyckeln :ciao: som skulle få fler att söka informationen.

:evil::evil:
Debatt och diskussioner kan ju vara i det :mmph:eek:ändliga om för och nackdelar med rätta "hoodies", goggles, skoterskor, skoterkläder osv och alla de varumärkena har ju hittat nyckeln.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Varför det är så svårt att få tillbaka något från t.ex. bensinSKATTEN ... :mmph:
En enkel beräkning, i kommunen xx finns 4000 registrerade skotrar, lågt räknat säkerligen 1000 normala löntagare vilka betalar för enkelhetens skull 100 000 i kommunalskatt (sen tillkommer ju övrigt med bränsleskatt, moms osv),det gör 100 000 000 (etthundamiljoner) kr in till kommunen.

Hur mycket går tillbaka i mediankommunen till skoteråkarna? redan 0,5 % av hundra mille blir ju en del....

Visst , vård skola och omsorg skall ha sitt men sedan då.

:nono:Nog om fördelningspolitik:nono:
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
En enkel beräkning, i kommunen xx finns 4000 registrerade skotrar, lågt räknat säkerligen 1000 normala löntagare vilka betalar för enkelhetens skull 100 000 i kommunalskatt (sen tillkommer ju övrigt med bränsleskatt, moms osv),det gör 100 000 000 (etthundamiljoner) kr in till kommunen.

Hur mycket går tillbaka i mediankommunen till skoteråkarna? redan 0,5 % av hundra mille blir ju en del....

Visst , vård skola och omsorg skall ha sitt men sedan då.

:nono:Nog om fördelningspolitik:nono:
Med risk för att hamna i ett politisk sidospår, så anser jag att det är från styrda avgifter och från näringsidkarna som till viss eller helt lever på snöskotern, som medel till ledunderhållet skall komma. Inte från kommunalskatten.
Och detta skall gälla i allt som berör vuxenaktiviteter, ungdomsidrott och liknande verksamhet kan däremot delvis bekostas av kommunala skatteintäkter.
Vet att det finns svåra gränsdragningar, som t.ex elljusspår, idrottshallar mm. annläggningar som samutnytjas (skoterleder ?).
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Med risk för att hamna i ett politisk sidospår, quote]

Nops, där ska vi inte hamna utan bara väcka tanken vad vi får tillbaka, det är ju en hel del, sedan kan man ha olika syn på prioriteringar, livet är ju inte rättvist som sagt.

Men, till näringsliv idag bör även kommunerna räknas då de t ex i "ekonomiplanering och ledningssyfte" bildat (ar) kommunkoncerner, det är ju bra för då ökar spårbarheten på pengarna även om mycket omfördelning sker dolt o innan årsbokslut.
Vi kan ju t ex utläsa att vinterväghållning kostar 300-500 kr/medborgare (olika kommuner i Norrbotten) och många andra prioriterade saker, inte minst det vi tar del i via våra ungdomar så varför skall det inte gå att se i deras redovisning att 5,50 per medborgare går till skoterledhållning osv.

Jag är ju övertygad om att det är en framtidsinvestering att lära oss medborgare att vi måste ta mer ansvar själva, även ekonomiskt och då är en del att vi ser input/output av bl a våra pengar.

Summerat så håller jag annars med, våra "vuxenkostnader" skall vi stå för själva fullt och helt men idag finns ju de pengarna i händerna på andra prioriteringar som sagt var.

Fick man t ex politiker att inse att skoterleder tillhör infrastrukturen skulle det bli lättare då den inte bara rör nödvändiga anläggningar för samhällets funktion utan i dagens marknadsinriktade samhälle även berör sådant som tillför pengar till samhället direkt och indirekt via bl a näringslivet som behöver just infrastruktur för att kunna utvecklas.

I grund och botten, kunde Obama lyckas få gehör för sina tankar och ideer så borde ju skoterfolket kunna göra detsamma http://www.dn.se/kultur-noje/nyheter/clay-shirky-intervjuas-om-sociala-medier-och-internet-1.955513 (intressant bok av Clay Shirky)
 
Last edited:

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Med risk för att hamna i ett politisk sidospår, quote]I takt med att kommunerna får allt sämre ekonomi, så TROR jag att i framtiden så blir det så att komunala skatteintäkterna i huvudsak kommer att gå till Vård-Skola-Omsorg.

Men givetvis så kommer andra hel & halv komunala verksamheter att också delfinasieras, men dessa som samutnytjas med ungdomar, kommer nog att avgiftsbeläggas för vuxna, som t.ex.elljusspår, sporthallar mm.

Komunalägda turistannläggningar (T.ex. campingplatser etc.) kommer istället att i mån av ekonomisk möjlighet, sponsra/sköta om turistattraktioner, som t.ex. elljusspår, slalombackar, skoterleder mm.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Med risk för att hamna i ett politisk sidospår, quote]I takt med att kommunerna får allt sämre ekonomi, så TROR jag att i framtiden så blir det så att komunala skatteintäkterna i huvudsak kommer att gå till Vård-Skola-Omsorg.quote]

:hmmmm:
Det blir ju så, rent pragmatiskt, en naturlig utveckling och det är ju så att "det man inte kan utveckla ska man avveckla":bigsmile::bigsmile:

Annars en reflexion över detta med intresse för typ Ledavgift eller spåravgift.

Denna tråd startades 2009-11-14, har 87 inlägg och 1558 visningar.

Tråden Åkersjön skoteråkning... startades 2009-11-23, har 102 inlägg och 2973 visningar.

Askers o Bamsegrills bigblockbygge startades 2009-06-26, har 735 inlägg och 57 366 visningar.

Såvisst, man kan på ett cyniskt sätt förstå skoterklubbsrepresentanternas skepticism för intresset.

Men hur ska man få upp intresset:evil::evil:, för med inskränkningar och/eller kraftiga fördyringar i det fria åkandet faller intresset för både specialbyggen och populära varumärken typ Åkersjön mfl..

Kanske trådskaparen da loof skulle byta rubrik till " Åkersjöns skoteråkning, ledavgift höjs med 500%".

:noidea::hungry::idea:
 
Last edited:

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Kortsiktigt finns det inget direkt hot mot den fria åkningen (mer än fortsatt debatt då säsongen drar igång på allvar) men lek med tanken att de styr in oss i ett övergripande ledkoncept så kan det på sikt visa sig att man vill peka med handen och säga t ex:
  • ”Ni har era leder, håll er efter dem”
  • ”Maxhastighet efter led sänks från 70 till 50”
Såvisst, det ställer stora krav på våra företrädare att inte ge efter och tillåta skrivningar som kan utnyttjas i alltför reglerande syften i framtiden.

Jag med flera, har också farhågor som du beskriver här. Men vi (ASSF) har faktiskt diskuterat detta med andra klubbar, och hotbilden känns också igen på fler håll.
En motåtgärd som mänga nämner är nog att det skulle bli så att klubbarna åker ut och plockar ner stolpar, reflexer och kryssen man spikat upp, samt slutar underhålla lederna, vilket i slutändan skulle bli anarki, så ett förbud i det läget skulle sannolikt inte fungera !
Möjligen kanske runt och i mer tätbefolkade områden.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Jag med flera, har också farhågor som du beskriver här....
En motåtgärd som mänga nämner är nog att det skulle bli så att klubbarna åker ut och plockar ner stolpar....
Men, till yttermera visso så får man stoppa farhågorna till avdelningen att det löser sig, går ju inte att lösa alla knutar i förväg.

Debatten som behöver tas är ju hur skattemedlen fördelas idag, i och för sig, lägger man:hmmmm: ett testområde i Malmfälten så kommer ju Harry och Tomas direkt vara i pressen och och klara ut att:hmmmm: " då gruuvissen är i dagsljus ska han banne mig inte betala för det"......, de var ju t o m aktiva i debatten runt den sk "fria fjälljakten".

Då kanske debatten om fördelningen av skattemedel tar fart:hmmmm2::cool::tape:
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Ni talar mycket om skattemedel hör jag.

Hur skulle det se ut om pengarna gick till skoteråkarna? Då skulle vi inte ha pengar för att utvisa egyptier eller till toblerone åt Mona. Så tänk noga efter, hur vill ni egentligen att skattemedlen ska fördelas?
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Ni talar mycket om skattemedel hör jag.

Hur skulle det se ut om pengarna gick till skoteråkarna? Då skulle vi inte ha pengar för att utvisa egyptier eller till toblerone åt Mona. Så tänk noga efter, hur vill ni egentligen att skattemedlen ska fördelas?
hehe, för egen del i grund och botten större valfrihet och att den enskilde individen skulle ha ett större egenansvar, bl a att betala för sig oavsett det gällde nu skoterleder eller allt annat som faller utanför det offentligas ramar för vård, skola och omsorg

:happy: OT
Pengarna till skoterleder finns redan i systemet, frågan är var men vi vet ju att de två sista månaderna handlas det friskt av många offentligt finansierade verksamheter, det gäller ju att förbruka budgetårets pengar...
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Ni talar mycket om skattemedel hör jag.

Hur skulle det se ut om pengarna gick till skoteråkarna? Då skulle vi inte ha pengar för att utvisa egyptier eller till toblerone åt Mona. Så tänk noga efter, hur vill ni egentligen att skattemedlen ska fördelas?
För att få ta del av skatteintäkterna som vi skoteråkare betalar in i form av momser, skatter på på drivmedel mm. så måste vi vad jag förstått betala in en "Öronmärkt" avgift. För Skatter försvinner bara ner i den stora svarta hålet rakt ner i statens kassakista.
Kan vi betala in någon slags skoteravgift, så finns det möjlighet att även få en liten kran på denna kassakista, så att det även läcker ut lite skattemedel ur denna.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Nej hörni. Jag är seriös. Jag betalar hellre 2 miljarder toblerone än börjar subventionera skoteråkningen.

Då får ni idiotförklara mig hela dagen men så är det. Och finns det inte medlemsunderlag för att få till en klubb med hållbar ekonomi så är det dags att börja ställa sig frågan om en klubb verkligen behövs. Och för den delen, om en klubb verkligen har existensberättigande.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Nej hörni. Jag är seriös. Jag betalar hellre 2 miljarder toblerone än börjar subventionera skoteråkningen......
Kan tyvärr inte hålla med dig om "Toblerone" då man inte vill bejaka bristande moral och etik, då skulle ju "infidelity" a la Tiger vara helt okej också:)

Annars har du både rätt och fel, finns det inte behov för klubbar att klara sig självständigt så skall de inte finnas.

Men , vart hamnar vi då och vad hade effekten varit för det fria åkandet utan någon organiserad verksamhet.

Visst, jag och säkert många fler klarar sig alldeles utmärkt utan leder, jag tar mig fram överallt och jag hittar vart jag ska oavsett kust, inland eller fjäll, och med det jag har med mig så kan jag överleva åså länge jag behagar.
Leder skulle inte heller behövas om alla vi utövare följde allemansrätt http://www.naturvardsverket.se/sv/Att-vara-ute-i-naturen/Allemansratten--en-unik-mojlighet/och terrängkörningslagen http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19780594.htm med utgångspunkt från en hög moral och etik, eller för att använda en bra "Zlatanterminologi" Respekt!! (vad vi då lägger för värdering till detta kan ju variera).

Diskussionen vart pengarna skall tas, frivilligt eller ofrivilligt handlar egentligen inte om "toblerone" utan om hur man skall betrakta infrastruktur [ame]http://sv.wikipedia.org/wiki/Infrastruktur[/ame] .
Begreppet innebär för många i stort sett vägar och järnvägar men det är ju oändligt mycket mer, allt för att utveckla samhället dvs i dagens termer, bl a generera pengar i alla dess former genom utvecklingen.

I skoterlänen bör bl a leder tillhöra infrastrukturen

Att hävda att man inte ska subventionera skoteråkningen är ju populär negation, egentligen menar många med det att "jag vill då inte betala för någon annan" och det finns ju ett känt begrepp som passar in på denna syn.


Risken för framtiden, då vi inte själva är lojala mot allemansrätter och terrängkörningsförordning är inskränkningar i det fria åkandet då vi (t ex kollektivet skoteråkare) inte visar respekt för varken den skrivna texten eller andemeningen med dessa.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Nej hörni. Jag är seriös. Jag betalar hellre 2 miljarder toblerone än börjar subventionera skoteråkningen.

Då får ni idiotförklara mig hela dagen men så är det. Och finns det inte medlemsunderlag för att få till en klubb med hållbar ekonomi så är det dags att börja ställa sig frågan om en klubb verkligen behövs. Och för den delen, om en klubb verkligen har existensberättigande.
Det är ju egentligen inte antalet medlemar, eller hur stora medlemsintäkter en klubb har, som avgör hur hållbar ekonomi klubben har. Utan det är ju utgifterna som är det avgörande.

Jag menar att om en klubb inte bedriver något ledunderhåll överhuvudtaget så minskas ju utgifterna med 80-90% !

Om en klubb har existensberättigande eller inte, har väl mer att göra med om man har medlemar ?
En ytterlighet, en klubb med 5 medlemar, har ju knappt folk till en styrelse, om den klubben har ett existens berättigande kan ju diskuteras.
Men sedan så beror det ju också på hur många människor som det finns på den plats där klubben verkar, en by med t.ex. bara 30 innevånare kan ju, trots att 20 av dessa är medlemmar, vara väl så livaktig, och har ett klart existensberättigande.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Kanske ska förtydliga, att jag ogillar tanken på en subventionerad skotertrafik betyder inte att jag sympatiserar med tobleronehandlande eller annat onödigt.

En klubb har inte ett existensberättigande om inte de har en egen livskraftig ekonomi. Alla andra spelar på den fria marknadens regler och efter det borde även skoterklubbarna göra.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Alla andra spelar på den fria marknadens regler och efter det borde även skoterklubbarna göra.
Visst är det så, men det finns 2 sidor av detta.

1. Om den fria marknaden får råda fullt ut, utan att vi kan enas om någon slags central avgift, så kommer det oundviklingen att bli så att i dom flesta kommuner/Fjällområden bildas det nog istället så kallade "Betalledområden", för att kunna finansiera skoterlederna.
Vilket innebär att du kan få lägga avgifter i dom kommuner/områden du färdas i. Samt att det då i dom flesta fall bara blir tillåtrt att köra på leder. Den fria åkningen är ett minne blott. Detta vill klubbarna motverka genom att det istället blir någon slags enhetlig avgift som ska finansiera ledskötseln, så att vi i förlängningen får ha kvar den "Fria åkningen"

2. OM det blir en obligatorisk avgift som ska gå till ledunderhållet, så anser då jag att givetvis så ska den fria marknade gälla även här.
Mao. så ska den som gör ledunderhållet billigast och bäst få ta på sig uppgiften. Antragligen så lär det ändå bli en skoterklubb.
Men det kan ju även finnas andra intressenter som kan göra det billigare och bättre, så då ska ju givetvis dessa få möjligheten.