Inte orimligt exkluderat ideellt arbete, ideellt tillhandhållen materiel osv men då är avskrivningarna låga/över lång tid och t ex verkstadsarbete vid rep, sladdbyggnation osv lågt värderat.
Värderar man ideellt arbete rätt, prissätter barmarksarbete som röjning, stubbrytning osv enligt skogstariff per ha, har marknadsmässiga avskrivningar och repkostnader mm blir det dyrare.
Skillnaden kust/inland är nog liten, inlandet kräver stubb och stenbrytning och liten röjningsinsats sett över en 10 års period, kusten å andra sidan kräver på många platser röjning varje eller vartannat år om ambitionen är hög vilket den bör vara.
Sett över längre period blir det ungefär lika, fjällregionen är billigare förutom momentant över sport, påsk o ev 1:a maj och då främst i närheten av turistanläggningarna.
Då man inte vet får man anta och summerat skulle nog inkludering av punkter som ovan och säkert några fler också innebära en km kostnad på upp mot 3000 kr eller mer per km om ambitionen ska vara hög och man ska sköta underhållet med modern , effektiv materiel.
Kostnadsförhållanden borde vid hög ambitionsnivå ligga på 30-35 % bränsleandel (ni hade 16%), 30% personal och resten fördelat på rep och underhåll, avskrivningar osv samt i slutändan en marginal på 8-10 % för framtiden.
Skulle tro om man räknar om OFSC:s kostnader blir det ungefär samma förhållanden och de har ju inte bara autostrador av E 4 modell utan också en hel del leder likt våra snirklande mellan olika skogsvägar, sjö o myrsystem osv.
Snabb jämförelse på bränsleförbrukning enbart
OFSC 30 l/ledkm<> Arvidsjaur 15l/ledkm (då räknade jag att ni betalat 12kr/l i snitt)
Vid en hög ambitions/kvalitetsnivå räkna med 25 l/ledkm, enbart bränslet skulle då bli 300 kr istället för 175 kr per led km.
Sedan kan man fortsätta med övriga kostnadsdrivande faktorer på samma sätt.
Citat:
"OFSC snowmobilers often wonder where their
permit dollars go. According to operations reports
filed by OFSC clubs for 2008/09, clubs logged
102,394 hours of grooming last winter, using 339
industrial groomers with a fleet value of about $22
million. The amount of fuel used was 1.2 million
litres – a big cost that balloons even more when
other expenses like insurance, maintenance, repairs,
trail prep and repairs, and wages are added on.
With all operating costs factored in, including
the value of volunteer contributions, the average
investment to open and operate OFSC Prescribed
Snowmobile Trails is
$496 per kilometre, per year.
Multiply that by the OFSC’s 39,742 kilometres
of trails and the annual operating tally was
almost
$20 million last winter alone!"