Åkersjöntråden skoteråkning snöinfo mm

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Tänkte bara höra om någon med erfarenhet vet hur skoterföret i Åkersjön brukar vara i slutet av april. Tänkte åka dit över påskhelgen nu så tänkte höra om det är stenhård skare eller hur det brukar se ut där i slutet av april :)

xltt

Välkänd medlem
1 jan 2000
127
0
16
Östersund / Åkersjön
Bara man kommer upp på fjället håller föret läänge. kanske inte värsta pudret direkt men snö brukar det finnas gott om.
Tyvärr blir det skoterförbud på renbetesfjäll from den 26:e april (tisdag) men det går nog att hitta åkning ändå..

steevo

Välkänd medlem
2 feb 2011
214
0
16
Obbola
Dags att skaka liv i denna tråd igen!
Kan vara så att vi kommer spendera mycket tid i Rörvattnet framöver... :) Har läst mig till och förstått att det kan finnas mycket bra körning där i krokarna. Hur är avståndet till Åkersjön tex? Bra leder? Bra friåkning? Finns det fjäll att ta sig upp på, och hur långt är det till dessa isf? Tacksam för många fina svar!

MVH// Stefan

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.216
1.052
113
Stora Blåsjön
Du har ca 12km fågelvägen till Ansätten (fjällkulle), som delvis inte är naturreservat. Annars innåt är det väll bara naturrerservet vad jag vet.

steevo

Välkänd medlem
2 feb 2011
214
0
16
Obbola
Vilket innebär... Att ta sig upp på fina dagsturer på fjället inte är något att räkna med?
Men annars rent allmänt gällande körningen där i närheten, den är väl rätt så bra!?

Jaockala

Välkänd medlem
28 nov 2009
658
0
16
Nån som vet snöläget i åkersjön?
Nu när det kommit så mycket snö uppöver blir man ju sugen att dra dit om nån vecka.
Funderar på mellandagarna eller helgen efter nyår,
Kan ju hinna snöa mkt tills dess! :p

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Har inte hört efter hur det ser ut för stunden, men kan försöka komma ihåg kan jag ringa och kolla imorgon med en som bor däruppe.
Generellt brukar det inte vara några problem öht nu normalt sett, har varit uppe där i slutet på okt och kört.
Lederna brukar däremot vara lite si och så före jul/nyår, men snö brukar inte vara ngt problem!

Jaockala

Välkänd medlem
28 nov 2009
658
0
16
Har inte hört efter hur det ser ut för stunden, men kan försöka komma ihåg kan jag ringa och kolla imorgon med en som bor däruppe.
Generellt brukar det inte vara några problem öht nu normalt sett, har varit uppe där i slutet på okt och kört.
Lederna brukar däremot vara lite si och så före jul/nyår, men snö brukar inte vara ngt problem!
Nä, precis!
Hade väl tänkt ringa till fjällgården eller liknande när det börjar bli aktuellt att åka upp.
Såg på långtidsvarslet att det skulle komma 6dm(!) från omed idag till 23dec, så det låter ju lovande.
Blir bara en "dagsresa" om man ska dit, jag och några polare vill testa skotrarna och förmodligen blir det mest frikörning, så lederna behöver ej vara bra!

steevo

Välkänd medlem
2 feb 2011
214
0
16
Obbola
Men härligt! Ska till Rörvattnet i helgen, hoppas på att hitta någon åker/myr att få prova på! :)

matteias

Välkänd medlem
23 sept 2009
420
0
16
Östersund
Härligt, vi tänkte åka några ifrån Östersund på Lördagmorgon, någon som vet vart det är bäst att utgå ifrån?.. Åkersjön,Önrun eller bakvattnet?

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Härligt, vi tänkte åka några ifrån Östersund på Lördagmorgon, någon som vet vart det är bäst att utgå ifrån?.. Åkersjön,Önrun eller bakvattnet?
Det är väl samma vad man väljer-jag skulle välja Önrun eller Bakvattnet utifrån att det är enklast att parkera där...

Förresten-Önrun.
Centralt och med bra parkering och några km närmare.

steevo

Välkänd medlem
2 feb 2011
214
0
16
Obbola
Var utgår alla ifrån då, är det campingen som gäller? Når man många fina ställen att köra på då, nu fast isen inte är att lita på? Hoppas på bättring till Trettonhelgen!

hemi

Välkänd medlem
28 okt 2006
123
1
18
Östersund/Åkersjön
Jo det är många som utgår från campingen/slalombacken, då slipper du över sjön.

Se till att parkera "med insidan" bara, det verkar som dom flesta tror att det bara är dom som
kommer att stå där över dan så man lämnar bilen med släpet nedfällt mitt på parkeringen.

Lasta av skotrarna, backa bil och släp mot kanten så får fler plats och man slipper all
slalomkörning mellan övergivna fordon.

steevo

Välkänd medlem
2 feb 2011
214
0
16
Obbola
Ahaa, det låter bra det! :) Rätt vad det är så hamnar man där snart, ska givetvis se till att parkera exemplariskt isf! :)

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Var utgår alla ifrån då, är det campingen som gäller? Når man många fina ställen att köra på då, nu fast isen inte är att lita på? Hoppas på bättring till Trettonhelgen!
Jänsmässholmen är ju ett bra ställe att bo på också, då är man redan uppe på fjället.

steevo

Välkänd medlem
2 feb 2011
214
0
16
Obbola
Grejen är att sedan förra veckan så har vi stuga i Rörvattnet. Men det verkar ju bara vara betydligt mer skoter kring Åkersjön så då är det ju bra att forska lite lätt. :)
Blir ju som inga stora avstånd bara isarna tar sig, sen är det ju bara någon futtig mil att åka med bil också.