"Vemdalstråden"

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
någon som vet hur mycket snö det är uppe på fjället?
Enligt skistar.com så äre 35 cm snö i terrängen. Låter ganska troligt. Med andra ord inte så mycket åka av. Känns som det är lite risk att det blir dåligt med snö till nyår om det inte kommer någon snö där snart.
YR.NO skvallrar inte om några mängder den närmsta tiden heller.

SweZor

Välkänd medlem
23 nov 2009
148
0
16
Vemdalen
någon som vet hur mycket snö det är uppe på fjället?
På kalfjället är det helt oåkbart, har blåst en hel del och all snö har drivit bort, bara sten och elände, iaf på Skorvdalsfjället ovanför Björnrike. I dalen finns det en del snö men ingen riktig botten, och de flesta lederna är helt orörda, ingenting för den som gillar sina styrstål alltså. Däremot så kan jag tänka mig att det är åkbart på högre höjder men under trädgränsen, så en släpvagn upp på Kilberget kanske skulle kunna vara av intresse. Har dock inte testat själv...

viperhauck

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.631
1
38
Ljusdal Sverige
Nån i vemdalen/storhogna som åkt skoter idag? Jag tänkte ta en tur från campingen i storhogna men leden var helt orörd vilket slutade med igentäppt snöfilter och skotern tappade kraft. kom typ 100m in på leden :( Märkligt att skidspåren är kanonfina medans skoterleden inte ens är uppkörd

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Jag är i Vemdalen nu och fram till söndag. Bor på Skalterassen längst upp. Körde idag från Vargen och upp till Jaktstugan (Våffelstugan?). Det var ospårat dit men nu går det köra dit efter x antal fastkörningar av oss :D Blir väl ett försök till toppstugan imorrn :)

SweZor

Välkänd medlem
23 nov 2009
148
0
16
Vemdalen
Jag är i Vemdalen nu och fram till söndag. Bor på Skalterassen längst upp. Körde idag från Vargen och upp till Jaktstugan (Våffelstugan?). Det var ospårat dit men nu går det köra dit efter x antal fastkörningar av oss :D Blir väl ett försök till toppstugan imorrn :)
Var ute själv idag och försökte ta mig upp till Varggransstugan, men vi gick bet i sista kurvan där vi fann en riktigt rejäl driva vi uppskattade till runt 2m djup ner till marken... Vi tänkte åka runt och försöka från andra hållet, men mörkret kom och vi blev tvungna att avbryta. Kan hända att det är bättre där, eller man kan iaf hålla mer fart iom att det inte är lika kurvigt och brant. Vi stannade och snackade med en kille vi känner som satt och plogade vid Susannes väg, och han sa det att dom har en pistmaskin dom tänker köra med där så fort dom får tid över från plogningen, förhoppningsvis redan inatt...

4

426H

Är också i vemdalen (björnrike) nu. SveZor, bor du i björnrike? Har hyrt en stuga vid björnvallen, det går väl en led därifrån nånstans bort mot vemdalens by?
Nån som kört från vemdalen till särvfjället i år?

K

kenth

Åker upp på Torsdag. Är det några leder som är sladdade? Hur ser det ut på fjället?

Rising

Välkänd medlem
1 dec 2009
316
0
16
Nån som har en update hur föret och lederna är där uppe? står 110cm på smhi.. stämmer?

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Jag var upp i Lördags, dock åktes ingen skoter utan det var en ren "kika läget sväng".

Jag tyckte inte att det såg så där superbra ut, men det var risig sikt så jag kan ha misstagit mig.

speedo_4, om så är fallet så kommer jag bli ruskigt glad! :D

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Jag var upp i Lördags, dock åktes ingen skoter utan det var en ren "kika läget sväng".

Jag tyckte inte att det såg så där superbra ut, men det var risig sikt så jag kan ha misstagit mig.

speedo_4, om så är fallet så kommer jag bli ruskigt glad! :D
Tycker nog att det inte är mer än rätt då dom har mycket trafik där uppe. Men informationen har inte gått ut tycker jag personligen. Känns lite luddigt vad som står på deras hemsida. Dom skulle istället isåfall skrivit ut typ: Vemdalens skoterleder omfattas nu av Nordic Area området.

K

kenth

Var uppe i helgen och vi bodde uppe på skalet. På Fredagen åkte vi ner för att prata med Lelle på Frihetsbolaget. Han är äventyrskillen som kör skotersafari och åker enduro till Kolahalvön i Ryssland. Han har även planerat en tripp dit på skoter som finns att läsa om i en konkurerrande tidning denna månad. Efter att druckit kaffe och fått tips om omgivnigarna så och lånat verktyg till att vikta om 800 snurrorna så bar det iväg mot Särvfjället. På väg dit passerade vi ett antal myrar som var stora vidder. Med stora leenden åkte vi omkring i timmar i meterdjupt puder i strålande solsken och i stort sett helt vindstilla. När vi kom fram till Orren var vi helt slutkörda och ville fylla på reserverna ordentligt. När vi klev in såg det inte mycket ut för ögat. Inte en människa därinne förutom en tant som satt och stickade framför en kamin. Efter visst tvekande vid menyn så blev det älgfärsbiffar med viltsås. Det luktade redan lovande från köket när vi satt och väntade på maten. När den väl kom in och jag tog min första munsbit fick jag en mindre chock. Rätten är nu men på topp 5 av det godaste jag någonsin ätit. Så perfekt!
När vi åkte därifrån var vi mätta, ovanligt belåtna och riktigt sugna på att låta våra nya leksaker bekänna färg uppför en fjällsida. Väl uppe på kalfjället blev vi riktigt besvikna när stenarna började slå mot skidorna. Efter lite letande hittade vi till slut en lämplig brant med tillräckligt med snö för att dra en fullgasrepa uppför. Imponerad över klätterförmågan i Backcountryn, men behövde större utmaning. Det var för lätt. Solen började gå ner och vi beslutade oss för att ge upp letandet. Vi hamnade på en transportsträcka på vägen tillbaka som var i stort sett spickrak och platt. I ca 3 mil satt vi och stirrade rakt fram. Det var sjukt tråkigt och det känndes som att hamna i trans att bara sitta och stirra så länge.
Lördagen var raka motsatsen mot fredagen när det gäller vädret. Det båste och var kallt. Bara att ta sig upp till Jaktstugan var en pärs. 4 av oss Lucky Seven gav upp och åkte på afterski. Vi andra såg det som en utmaning att korsa kalfjället när det blåste så mycket att man bokstavligen fick hålla i sig. Väl på andra sidan ner mot Klövsjö blev det helt ok, men lederna var inte dom bästa. Det gjorde inte så mycket när det var så pass mycket snö. Det var bara att surfa runt bland träden. På vägen tillbaka mötte vi två snowboardåkande paragliders som inte hade det lätt. Det såg inte kul ut när dom ena stunden släpades efter fjället för att den andra slitas upp i luften 2 meter för att sedan krascha rätt ner. Om och om igen. När dom väl fick stopp på grejerna körde vi fram för att hjälpa till, men det var lugnt sa den ene- Det blir så här i bland....
Söndagen bjöd på lite bättre väder och framförallt var det varmare. Vi hittade på en å som det var 1 meter puder på! Helt underbart att åka efter den med kurvor och allt. JP slog i en sten som skickade i väg honom på en flygtur på lätt 10 meter. Han slogs ur skotern och låg 1,5 m ovanför den och sprattlade innan han landade strax intill skotern. JP och skotern höll och vi åkte vidare. Vi kom till början på ån där den gick over till myr. Där var det en liten gryta som vi lekte sönder totalt innan vi var tvungna att bege oss tillbaka för att packa ihop och åka hem. Vi beslutade oss för att komma tillbaka. det var ju så trevligtoch för och vi inte han med allt och det ser ut som att vi redan ska åka v.4

RogerLindblom

Medlem
4 apr 2010
14
0
1
Har vemdalens skoterleder blivit medlem i Nordic Area området?
Ja, enligt ett brev som damp ner idag så har Vemdalens Snöskoterklubb genom Härjedalens Snöskoterförening gått in i Nordic Areas ledsystem. Från att har varit en frivillig, relativt liten ledavgift, kostar det nu 600 kr om året att köra i Vemdalen. Jovisst, man kan ju köra ända ner till både Älvdalen och Los. Men hur många av oss som är uppe några veckor om året är intresserade att göra det? Jag tycker också att det är ett konstigt debiteringssytem då de som inte är mantalsskrivna i Härjedalen får betala 600 kr om året för att få köra på lederna medan de som är mantalsskrivna där bara betalar 300 kr. Jag ser inte logiken. Kanske bara ett sätt att skinna turisterna på lite extra pengar. Den gamla ledavgiften var frivillig och gick direkt till klubben. Det kändes rätt att betala den av ren solidaritet med sin klubb. Men att betala för underhåll av 280 mil led när man aldrig har eller kommer att använda mer än några fåtal mil runt Vemdalen känns mindre meningsfullt. Låt oss bara hoppas att klubbarna får in mera pengar än tidigare genom denna avgift och att inte det mesta äts upp av administration.

SweZor

Välkänd medlem
23 nov 2009
148
0
16
Vemdalen
-En massa text-
Låter riktigt schysst det där! Orren är ett grymt ställe. Kan rekommendera Renklämman.

Tyvvär råkade jag ut för ett missöde när jag tog revansch på vargen på nyårsdagen, tog i en sten på vänster skida som skickade mig över styret, samt böjde till i princip varenda grej på vänster sida (trailingarmsfäste+bussning, trailingarm, alla tre stag med de fyra tillhörande kulbultarna, plus en trasig stötdämpare) har precis fått tillbaka alla prylarna från riktning samt köpt en ny bussning och stötdämpare, slutnotan på 2700kr för allt var betydligt bättre än väntat... Ska monteras ihop i veckan.

För att svara på 426H's frågor: (något sent...)
Bor numera i byn, mittemot skolan, men det stämmer att det finns en led från björnvallen, förr gick den ända ifrån Serveringen i björnvallen och antingen mot Vålkojan/Vemhån/Sveg/upp på fjället eller mot Vemdalen/Hede. nu är den dock avklippt av den nya vägen som går in till Grizzly Express (Blästervallen). Men det ska nog gå att leta sig fram till leden ändå. annars är vägskälet en alldeles ypperlig plats att lasta av/på ett släp på, om det är fullt kan man även tjuva på travbanan på andra sidan landsvägen och åka över vägen.

Och slutligen, en rapport om hur det ser ut just nu.
I helgen slog vädret om till det värre efter förra veckans glassväder, vi fick in töväder. Började med plusgrader och blötsnö under Lördagen, och på söndag morgon hade det kommit uppemot 25cm blötsnö över Björnrike. Det fortsatte idag med mycket hård vind samt ännu mera plusgrader. Om det får sjunka ihop lite nu och sedan frysa på kan det nog bli bra, men det känns inte sådär jättekul just nu. (Töväder i v3/4 är sällan kul...)