skillnaden blir oftast att med lägre mottryck/högrestingerflöde så tar det längre tid innan motorn bygger effekt , de byggs inte lika mkt värme i pipan å den drar inte lika långt , toppeffekten kan ofta vara samma men de tar tid innan den finns därJag är med på att korta stingerserna skapar ett mindre motstånd, alltså mindre tryck i pipan. Att ha långa "grova" stingers istället för korta med liten innerdiameter eller att ha väldigt grova stingers och ett motstånd i slutburken, allt handlar om att bygga upp mottryck i pipan så att den arbetar rätt såvitt jag förstår. Men som i mitt fall, vad kan man förvänta sig för skillnad i karaktär genom att korta rören till 10-15 cm istället för vad det är idag?
.
åt andra hållet de omvända , snabb effektuppbyggnad , peeken flyttar sig mera å varven ökar då mera värme byggs i pipan , effekten kan sjuknka under en längre fullgaskörning helt eneklt pga av pipan blir "för tight" och motorn kan spika
som sagt så handlar det (som allt för ofta) om kompromisser , en wastegate lösning vore intressant