Stingerdiameter???

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
Jag är med på att korta stingerserna skapar ett mindre motstånd, alltså mindre tryck i pipan. Att ha långa "grova" stingers istället för korta med liten innerdiameter eller att ha väldigt grova stingers och ett motstånd i slutburken, allt handlar om att bygga upp mottryck i pipan så att den arbetar rätt såvitt jag förstår. Men som i mitt fall, vad kan man förvänta sig för skillnad i karaktär genom att korta rören till 10-15 cm istället för vad det är idag?
.
skillnaden blir oftast att med lägre mottryck/högrestingerflöde så tar det längre tid innan motorn bygger effekt , de byggs inte lika mkt värme i pipan å den drar inte lika långt , toppeffekten kan ofta vara samma men de tar tid innan den finns där

åt andra hållet de omvända , snabb effektuppbyggnad , peeken flyttar sig mera å varven ökar då mera värme byggs i pipan , effekten kan sjuknka under en längre fullgaskörning helt eneklt pga av pipan blir "för tight" och motorn kan spika

som sagt så handlar det (som allt för ofta) om kompromisser , en wastegate lösning vore intressant :)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.823
856
113
Kramfors
skillnaden blir oftast att med lägre mottryck/högrestingerflöde så tar det längre tid innan motorn bygger effekt , de byggs inte lika mkt värme i pipan å den drar inte lika långt , toppeffekten kan ofta vara samma men de tar tid innan den finns där

åt andra hållet de omvända , snabb effektuppbyggnad , peeken flyttar sig mera å varven ökar då mera värme byggs i pipan , effekten kan sjuknka under en längre fullgaskörning helt eneklt pga av pipan blir "för tight" och motorn kan spika

som sagt så handlar det (som allt för ofta) om kompromisser , en wastegate lösning vore intressant :)


wastegate var en bra ide att fundera vidare på :hmmmm2: Nu handlar det ju om så låga tryck så en tryckstyrd skulle nog inte funka (eller?),,,,,,,men bara en fjäderbelatad extra stinger skulle evnt funka???? Eller tids styrd ,,?? Värmestyrd???

Vi får kalla den stingern Nödutgångs stinger,,:biggrin1:
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
de lilla som jag hunnit mäta är en D&D monsterpipa på min snopro 800 till 0,35 bar (0,30 bar under en snabbare bromsning) , vilket tydligen ska vara rätt bra , ger inte motorn effekt så är det inte pga av för stor stinger iallafall ....
 

Ellsworth

Välkänd medlem
17 nov 2007
880
0
16
Skellefteå
tjenare ska bygga stingers till min 600pro, rören är brps dubbelrör fick tyvärr inte me stingers till lilla burken nån som vet va man ska ha för innermått på dom ?

delen som går in i pipan är 31-32 och delen som går in i burken är 35
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.823
856
113
Kramfors
tjenare ska bygga stingers till min 600pro, rören är brps dubbelrör fick tyvärr inte me stingers till lilla burken nån som vet va man ska ha för innermått på dom ?

delen som går in i pipan är 31-32 och delen som går in i burken är 35

Dom nuvarande stingerna ( 31mm) är det inv mått vi pratar? Är dom normalt tänk att åkas mot org sluitburk?

Lilla burken du ska mont,,,,, är det en fullflödes?..Dvs rakt rör igenom sig perforerat 2,5 tum?

Om så är fallet så kan du åka allt från 27mm-31mm stingers ..

Det beror lite på hur toppen ser ut och kompförhållandet också..Har den extremt högt kompförhållande ska du inte gå ner mycket i stinger dim , Men åker du under 13-1 i komp så kan du säkert gå ner en hel del.

Men som sagt man måste vara på sin vakt och köra avgastemp när man byter stingerdim , och du kan få byta munstycken.

Vi har ju en snubbe här på forumet som åker 25mm inv mått på stinger på sin zr700 motor ,,Då är man hårdast :biggrin1:

Jag själv ska helt klart köra 27mm på min 1000cc Den har då 333cc per cylinder ,,,, 13-1 i kompförhåll och lev i bästa fall 70-75 hk på 9000varv.... Men då gäller det att man har så lite motstånd i dämparen som möjligt! Visar det sig att jag får stegrande värme under långa fullgasrepor som inte går att bestycka bort,, så får jag gå upp till 28mm. Men jag är relativt säker på 27 duger i mitt fall,, evnt 26mm senare:becky:
 

Ellsworth

Välkänd medlem
17 nov 2007
880
0
16
Skellefteå
de är org kompförhållanden för de är en standard rotax 600ho topp.
jag ska bara bygga nya rör för jag fick inte me rören mellan piporna och burken.
jo jag tror burken är en fullflödesburk för de är bara ett rör unuti med en miljon hål i sen dämparull.
31mm är yterdiameter på piporna så den måste ju alltså gå över dom typ 2cm sen ser den ut att reduceras eller ?
 
P

powq

:hmmmm2:,,,,vi har ju nästan samma cc per cylinder 333cc du 330 :eyebrows:

Då måste jag få veta lite mer data på din motor. så jag vet om jag törs gå ner till 27mm :wof:

Max varvtal och beräknad effekt på din motor?
Det ligger till såhär att jag köpte den här maskinen i sommras, med motorn precis som den står idag. 440 block, 700 VES cyl, topp tillverkad av förra ägaren, dubbelpipor. Jag har kört ca 2 mil med den hittils och försökt lära känna maskinen och hur den vill bli bestyckad. Jag är egentligen inte en toppeffektsjagare så lite tankar kring att slänga på en orginaltopp för att inte behöva bestycka om riktigt varje höjdmeter. Det jag har konstaterat är att den lever om förjävligt och det är en av de första sakerna jag kommer att ta itu med. Jag kanske borde slänga upp en separat tråd om maskinen. Hursom har jag ingen beräknad toppeffekt eller maxvarv att berätta.

Men för att hålla oss till ämnet, om jag ska "trimma ner" maskinen, ska jag då välja att gå upp i stingerdiameter till kanske 28-29, men utan att röra piporna i övrigt?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.823
856
113
Kramfors
Det ligger till såhär att jag köpte den här maskinen i sommras, med motorn precis som den står idag. 440 block, 700 VES cyl, topp tillverkad av förra ägaren, dubbelpipor. Jag har kört ca 2 mil med den hittils och försökt lära känna maskinen och hur den vill bli bestyckad. Jag är egentligen inte en toppeffektsjagare så lite tankar kring att slänga på en orginaltopp för att inte behöva bestycka om riktigt varje höjdmeter. Det jag har konstaterat är att den lever om förjävligt och det är en av de första sakerna jag kommer att ta itu med. Jag kanske borde slänga upp en separat tråd om maskinen. Hursom har jag ingen beräknad toppeffekt eller maxvarv att berätta.

Men för att hålla oss till ämnet, om jag ska "trimma ner" maskinen, ska jag då välja att gå upp i stingerdiameter till kanske 28-29, men utan att röra piporna i övrigt?


Byt inte stinger dim..Sopa bara in dom i en singelburk så lär den bli en aning tystare. Byta topp tycker jag inte heller du ska göra. är det en ves topp är den riktuigt bra och håller motorn långt från spikning.

För att få den maximalt tyst sätt dit den största simons dämpare du kan mixra dit , med 2,5 tums perforör.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.823
856
113
Kramfors
de är org kompförhållanden för de är en standard rotax 600ho topp.
jag ska bara bygga nya rör för jag fick inte me rören mellan piporna och burken.
jo jag tror burken är en fullflödesburk för de är bara ett rör unuti med en miljon hål i sen dämparull.
31mm är yterdiameter på piporna så den måste ju alltså gå över dom typ 2cm sen ser den ut att reduceras eller ?

Ok du har då ca 1,2 gods vilket gör att stingern är ca 28,6mm inv mått. Detta skulle vara lämpligt på 800-1000cc som har fullflödesburk.


"""Jag"" skulle gå ner till 27mm och bestycka in m,askinen mot det men jag törs inte rek andra att göra rakt av!!

Den går även på 28,6 fast bara sämmre.

En optimalt avstämd pipa i både längd och fräck stinger kan överladda en motor upp till 120%,, Rena rama kompressorn ! Med för stor stinger går det helt enkelt inte uppnå överladdning alls och man har då en dumpipa som man säger.


Graham bell rek följande,,, 350-500cc 24-29mm stinger a 30cm max

Och dom stingerna går då in i en dämpare som har 8mm grövre rör genom sig,,dvs minimalt motstånd....

Dom måtten står sig bgra än i dag..

Om vi då tar en 300cc cylinder som sitter på en tvinn som ex..

Då skulle en 25mm stinger passa utmärkt i crossåka som inte hinner bygga upp så hög pipvärme. Eller dragrace där man har fräck värmeutveckling och har stenkoll.......:argh: 26mm kan vara vanskligt för vanligt folk som inte har stenkoll,,

27mm mot 300-350cc cylle blir då enligt vad jag kommit fram till ett safe mått för allroand åka och skaplig överladdning i pipa,,,,,,,,,,,Även för dummis :biggrin1:

Men som jag nämner 100gr Dessa mått är med stinger på högst 35cm och körs mot fullt öppen dämpare eller ingen dämpare alls!!!!!"!"!!!
 

Dynomite

Välkänd medlem
29 sept 2007
300
0
16
Norge
de är org kompförhållanden för de är en standard rotax 600ho topp.
jag ska bara bygga nya rör för jag fick inte me rören mellan piporna och burken.
jo jag tror burken är en fullflödesburk för de är bara ett rör unuti med en miljon hål i sen dämparull.
31mm är yterdiameter på piporna så den måste ju alltså gå över dom typ 2cm sen ser den ut att reduceras eller ?
Hei, du har jo stingern på pipa di, du sier den er 31mm UD det vil si det samme som ca 29mm ID, da er bare å bruke rør med ID 31mm og stikke stingern inn i den å dra den ned til demperen.
Stingeren er den korte (ca 2-5cm) biten som sitter på bakers på pipa di, det er den som bestemmer motstanden/returpuls/pipetemp.
 

svartakatten

Välkänd medlem
27 sept 2004
257
1
18
Luleå
Det ligger till såhär att jag köpte den här maskinen i sommras, med motorn precis som den står idag. 440 block, 700 VES cyl, topp tillverkad av förra ägaren, dubbelpipor. Jag har kört ca 2 mil med den hittils och försökt lära känna maskinen och hur den vill bli bestyckad. Jag är egentligen inte en toppeffektsjagare så lite tankar kring att slänga på en orginaltopp för att inte behöva bestycka om riktigt varje höjdmeter. Det jag har konstaterat är att den lever om förjävligt och det är en av de första sakerna jag kommer att ta itu med. Jag kanske borde slänga upp en separat tråd om maskinen. Hursom har jag ingen beräknad toppeffekt eller maxvarv att berätta.

Men för att hålla oss till ämnet, om jag ska "trimma ner" maskinen, ska jag då välja att gå upp i stingerdiameter till kanske 28-29, men utan att röra piporna i övrigt?
Kolla ifall dina ljuddämpare är tomma. Skulle vara smidigt ifall det räcker att fylla dem med nytt dämpmaterial.
 
P

powq

Kolla ifall dina ljuddämpare är tomma. Skulle vara smidigt ifall det räcker att fylla dem med nytt dämpmaterial.
Förra ägaren påstod sig ha packat om dem, men det behöver inte betyda något, så det är en idé att undersöka, om än det lutar åt en 2,5" simons just nu :)

Byta topp tycker jag inte heller du ska göra. är det en ves topp är den riktuigt bra och håller motorn långt från spikning.
Det är INTE en 700 ves orginaltopp utan en, av den förra ägaren, egen konstruktion. Jag har som sagt inte skruvat en mutter i själva motorn. Ännu. Pga det höga kompet går inte knacksensorn att ha monterad i blocket för den reagerar vid "normal" körning så toppen är arg :) Det är även tändstift med mindre gängdiameter för att ta mindre utrymme i toppen. Min tanke är att byta till just en 700 ves topp, och om det är som du säger är jag ännu mer övertygad.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.823
856
113
Kramfors
Det är INTE en 700 ves orginaltopp utan en, av den förra ägaren, egen konstruktion. Jag har som sagt inte skruvat en mutter i själva motorn. Ännu. Pga det höga kompet går inte knacksensorn att ha monterad i blocket för den reagerar vid "normal" körning så toppen är arg :) Det är även tändstift med mindre gängdiameter för att ta mindre utrymme i toppen. Min tanke är att byta till just en 700 ves topp, och om det är som du säger är jag ännu mer övertygad.[/quote]


Oj då,,,, Så högt kompförhållande :tsk: Men innan du kostar på en topp ,,,mät upp förhållandet som det är nu.. I med 2 taktsolja genom tändstiftshålet med kolven i toppläge,, Kolla noga hur många cl du fick i.. Det är svin nooga med bra mätglas!!!!!! Sedan är det lätt att räkna ut bara du har borret och slaget på den. Jag kan räkna ut om jag bara får cl antalet du får i förbränningsrummet och nuvarande exakta cc på en cylinder....
Det går ju utmärkt att svarva ur lite så den blir på normalare i komp förhållande,,Typ 13-1 eller 12,5- 1 på 98 okt är ju bra.. Låter ju som den ligger på typ 14-1 nu minst,,,Då rasar den innom någon mil till på 95 okt :dizzy:
 

exc

Välkänd medlem
3 dec 2004
834
1
16
Vännäs
Boost III Du som är sugen på att testa det mesta:biggrin1: bygg en sån här pipa med variabel kona.. [ame]http://www.youtube.com/watch?v=DRy1V9Les4A[/ame]
 

Matti zappen

Medlem
16 mar 2009
30
0
1
Förra ägaren påstod sig ha packat om dem, men det behöver inte betyda något, så det är en idé att undersöka, om än det lutar åt en 2,5" simons just nu :)



Dum fråga kanske, men frågar man inget får man inget veta! Mina dämpare är helsvetsade är det bara och öppna upp dom packa i nytt dämparmatrial och punkta ihop dom? Kan man helsvetsa dom igen eller brinner matrialet upp då. Kanske inte finns någon anledning att göra mer än punkta?

Mvh
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Ni som nu kan de här, mätte min stinger på 800 pipan och fick den till 44,4 mm. ska köra fullflödesdämpare då org inte funkar antar jag =) (600). För gröv stinger eller?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.823
856
113
Kramfors
Ni som nu kan de här, mätte min stinger på 800 pipan och fick den till 44,4 mm. ska köra fullflödesdämpare då org inte funkar antar jag =) (600). För gröv stinger eller?

Om jag fattar rätt har du en 800 motor och 800 pipa men en 600 slutburk?

Då vet man inte om den burken har för stort motstånd. kan mycket väl duga men kan även grilla kolvar. Har du avgasmätare så kan du testa ,,men ta det lungt med fullgasrepor tills du är säker på att den inte drar i väg i värme och därmed spikning. Om det funka så lär den gå bäst med 600 burken.....

Bäst och säkrast och högre effekt än öppen slutburk vore en org 800 dämpare.
Viis kan du åka öppen dämpare på debn stingern men det bluir som vanligt för lite motstånd och sämmre effekt.

Ska du få upp effekten med öppen burk bör man stingra ner . Men det kräver bestyckningsvana och minst avgasmätare eller ännu bättre bänkas fram.