Stingerdiameter???

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Om jag fattar rätt har du en 800 motor och 800 pipa men en 600 slutburk?

Då vet man inte om den burken har för stort motstånd. kan mycket väl duga men kan även grilla kolvar. Har du avgasmätare så kan du testa ,,men ta det lungt med fullgasrepor tills du är säker på att den inte drar i väg i värme och därmed spikning. Om det funka så lär den gå bäst med 600 burken.....

Bäst och säkrast och högre effekt än öppen slutburk vore en org 800 dämpare.
Viis kan du åka öppen dämpare på debn stingern men det bluir som vanligt för lite motstånd och sämmre effekt.

Ska du få upp effekten med öppen burk bör man stingra ner . Men det kräver bestyckningsvana och minst avgasmätare eller ännu bättre bänkas fram.
Blir bygga öppen burk och den ska köras grundligt i bänken, men du tror man behöver stingra ner med fullflödesdämpare?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.823
855
113
Kramfors
Blir bygga öppen burk och den ska köras grundligt i bänken, men du tror man behöver stingra ner med fullflödesdämpare?

Man behöver inte. Men man losar garanterat flertal hk om man inte endera stingrar ner eller stryper i slutburken . Endera med lösa rör du stoppar i..Typ har en skarv så det är lätt att sticka in rörbitar så nära mot pipan söm möjligt. Nackdelen är att man måste ha så många rör med sig till bänken o tunngodsiga väggar.

Man kan även göra en enklare genom att svetsa fast en stor mutter på stingern så man kan dra in en stor bult rakt in i sida stingern. Då är det enkelt och snabbt avklarat vid bänkning ivf och billigast i tid vid bänkning.
Men bultmedtoden har jag själv inte provat så jag vet inte om eller hur mycket sämmre det kan vara än lösa rör att sätta in?

Rent spontan gissning tror jag bultmetoden funkar lika bra,, men då blir det en jäkla stor bult när man kör singelpipa :dizzy: Typ 30-40mm bult skulle sitta fint i ditt fall och ca5- 7cm från pipans slut in på stingern. Just bult är ju inte nödvändigt ,,någon form av giljotin typ rör i rör som kan stickas in och låsas på lämlpigt sätt blir ju mindre klumpigt. Eller efterlikna en flatslideförgasare med trottel på gängstång.

Alla sätt är bra utom dom dåliga :biggrin1:
 

Matti zappen

Medlem
16 mar 2009
30
0
1
Förra ägaren påstod sig ha packat om dem, men det behöver inte betyda något, så det är en idé att undersöka, om än det lutar åt en 2,5" simons just nu :)



Dum fråga kanske, men frågar man inget får man inget veta! Mina dämpare är helsvetsade är det bara och öppna upp dom packa i nytt dämparmatrial och punkta ihop dom? Kan man helsvetsa dom igen eller brinner matrialet upp då. Kanske inte finns någon anledning att göra mer än punkta?

Mvh

Ingen som har tips??
 
P

powq

jag har inte gjort det själv, men på dubbelrören var det gjort som du beskriver, uppskurit och sen punktat ihop, dock så var de punktade från början om jag minns rätt.
 

Matti zappen

Medlem
16 mar 2009
30
0
1
Om du öppnar dämparen och ska stoppa om den kolla då om den har någ liknande myggnät runt peroröret. Om inte så köp gärna mässingnät på järnboden och rulla runt röret då har du kvar ullen längre tid. Och helsvetsa går bra.
Synd att jag hunnit stoppa om dom. Men de va ju en bra ide med nät runt röret. Kanske får öppna dom igen, har bara punktat än så de går ju.

Tack för svar! MVH
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
här hittade jag en fin tråd att fortsätta i! kan säga på en gång att jag är helt novis när det gäller pipor och mottryck

jag brukar köra på taktiken "jag kan själv" och testa mig fram själv genom trail and error, men då det finns så mycket kunskap på forumet kan det vara smart att bolla idéer först just när det gäller stingerdiameter. skulle gå att labba själv men har ingen bromsbänk till handa, och att testa i fält med endast avgastempmätare att gå på känns lite risky

Har stoppat ner en M7 efi motor i min snopro, tänkte först köra med singelpipa men det spårar som vanligt så jag tänker testa hur 600 mod twin pipes funkar på motorn

Då kommer vi till frågan om stingerdiameter. 600 mod piporna har en ID på 29mm snabbt mätat, vilket jag tycker verkar som något som skulle fungera på 700motorn?

om man räknar på arean så är blir den samma som singelpipans, som har ID 43mm för övrigt. vet inte om det fungerar att räkna på det viset med mottryck då längden också spelar in, men som sagt, tycker ändå att 29mm verkar rätt stort för en 600? Men då har man ljuddämparna som också spelar sin roll iofs. om det nu ändå är för tight, hur mycket skulle det göra om man kortar ner dom någon cm?

Men den lilla information jag hittar om någon annan som gjort liknande mod är att stingerdiametern måste tas upp om 700 ska kunna andas, så om så är fallet hur mycket ska den upp då? kan ju inte vara speciellt mycket?

jag ska ha skotern att friåka med, så jag vill våga hålla fullgas längre stunder än vad det görs på crossbanan.

tacksam för svar!
 
Last edited:

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
rören till 700 motorn har oftast 32 mm stinger (DD monster SLP ) , men 29 funkar nog ochså bra .. tex mod 800 rören från 04 som jag har har ochså 29 mm å det är på en 175 hk + motor (med för cross på racesoppa) .. byter du så byter du till 32 , det är ju alltid lätt att krympa ner om man skulle vilja pröva att gå tillbaka ...