xp 800 "gashäng"

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
min xp vill gärna hänga kvar på gasen när man gasar.
inte när man pumpar fullgas typ men när man gasar relativt lungt så blir det en fördröjning innan den släpper gasen.
hänger sig alltså inte när jag pumpar fullgas.

någon som känner igen sig och har en lösning?

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Jag vet att dedär är ett service-meddelande.. är det gjort? Då shimsar dom om förgasarna och då slutaar gashänget :)

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
tror jag inte får ringa åf å höra

tycker det är konstigt när tidigare ägare ägde en ski-doo firma.....

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Hehe ojfasen ja de va skumt...

Men jag vet iaf att de finns ett servicemeddelande att gashäng ska fixas med hjälp av shimsing :)

TBear

Välkänd medlem
21 dec 2007
540
1
18
Örnsköldsvik
Åhhåååå, Det var inte dåligt!
Jag har precis samma problem med min!
Men när jag hörde men ÅF så fick man till var "Det har vi aldrig hört talas om".
Men det var ett tag sen jag var dit.
Är detta servicemeddelande ganska nytt?

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
De var så på min summmit, de var nått service med. uti ramperna i variatorn, så dom byttes, sen dess har jag inte haft problem med de..

Var först in med den en gång, dom hitta inget fel, nästa gång jag var in bad jag dom testköra den, så verkstads killen for iväg en sväng å komma tillbaka å sa att den hade hakat för han på full gas, så då fick ja de fixat iaf.

Jag har iof en 600a..

enbergg

Välkänd medlem
17 apr 2009
722
0
16
Älvsbyn/Arvidsjaur
polarens granne fick gashäng nu i helgen med en XP vet inte exakt va de va för modell, men en 08-09XP renegade tror jag, gashäng och rakt in i en betong grillstad, Ena a-armen är bara skit, vet inte om dämparen klarade sig, men de blev inte fint iaf =)

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
okey men i sverige finns det inget servicemeddelande.men jag vill gärna veta vad jag ska göra åt det.

man köper inte brp för att servicens skull.brp är väll ett av dom sämsta märkena på att ta hand om sina kunder om man frågar mig.
redan less på ski-doo efter 1 (EN) dags körning.

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Vem är de som är Skidoos ÅF i Boden? Jag har inte koll.. Sixten Nilssons kanske?

Jag hade då ringt å sagt att jag vill ha detta återgärdat ögonaböj :)

Börjar dom tjaffsa.. ja då säger du att det är ett urspungligt fel.. dvs dom måste repa detta

Hur kan detta bevisas? Lätt, ett servicemeddelande i staterna

(Men jag vet att de finns ett sånt här meddelande i Sverige)

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
Vem är de som är Skidoos ÅF i Boden? Jag har inte koll.. Sixten Nilssons kanske?

Hur kan detta bevisas? Lätt, ett servicemeddelande i staterna

(Men jag vet att de finns ett sånt här meddelande i Sverige)
problemet är att det inte är någon garanti på den..han jag köpte den av är ski-doo handlare i gällivare men han har ju inte skrivit något i boken så därför har jag inte så mkt att säga till om tydligen enligt tords motorservice i bredåker.
åker inte gärna till gällivare med skotern.

tror för övrigt inte på det du säger om servicemeddelande i sverige då tord känner igen det. men säger att det inte har gått ut något meddelande.

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Undrar varför kompisen då fick sin 600 fixad i gve tack vare gashäng.. (Service-meddelande) :)

de finns en bulletin, (Transport Canada Recall # 2007329) skriv ut den, ta den till åf, klart

Last edited:

TBear

Välkänd medlem
21 dec 2007
540
1
18
Örnsköldsvik
Ni är kung!
Måste till ÅF och höra med dom igen!

Jag förstår inte varför inte ÅF:arna är mer sugen på att ta in sånna hära "Service-meddelande/Garanti" jobb, eller får dom inte betalt av BRP?

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Ni är kung!
Måste till ÅF och höra med dom igen!

Jag förstår inte varför inte ÅF:arna är mer sugen på att ta in sånna hära "Service-meddelande/Garanti" jobb, eller får dom inte betalt av BRP?
Jo jag vet.... haha :)

Tycker det är skumt att dom inte tar in dom.. ja menar dom förlorar ju inte ens något på det?! BRP betalar ju ÅF för att ÅF gör jobbet ÅT BRP

Jävla skumt..

TBear

Välkänd medlem
21 dec 2007
540
1
18
Örnsköldsvik
Jo jag vet.... haha :)

Tycker det är skumt att dom inte tar in dom.. ja menar dom förlorar ju inte ens något på det?! BRP betalar ju ÅF för att ÅF gör jobbet ÅT BRP

Jävla skumt..
Ja precis! Det var juh det jag tänkte på!
Dom har juh en del pengar att tjäna på det också! eller betalar BRP lite dåligt?
Ingen som jobbar på en BRP ÅF?

OJ, sorry för lite OT
:focus:

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
men hur som helst så handlar den där åtgärden om 450 skotrar i CANADA.
inte ens samma fel som på min.
på den där så är det trotteln som hänger kvar som jag förstår.

på min hör man mycket väl att trotteln far ner i botten på gasarna.
tord snackade om att det är för att dom är så snålställda så den går för snålt på mellanregistret så därför hänger den kvar en liten stund.pga att den får för lite bränsle på tomgång

4

426H

men hur som helst så handlar den där åtgärden om 450 skotrar i CANADA.
inte ens samma fel som på min.
på den där så är det trotteln som hänger kvar som jag förstår.

på min hör man mycket väl att trotteln far ner i botten på gasarna.
tord snackade om att det är för att dom är så snålställda så den går för snålt på mellanregistret så därför hänger den kvar en liten stund.pga att den får för lite bränsle på tomgång
Jaha, men det skulle inte jag kalla gashäng, det är ju bara att tomgången hänger lite kring 3000 varv innan den droppar? Så där är det på alla rotax 800 och har varit i 10 år typ. Om du vill få bort det så gå upp en storlek på lågfarten och schimsa upp nålen med en tunn bricka. Priset för denna mod är en högre förbrukning.