Jag har ett tips, om tomgången blir otrevligt hög på gränsen till över tillslagsvarv och du känner vibbar att avgasljudet blivit dovare och lite högre, inte den kontrollerade lugna & goa lågvarvseffekten, bränsle förbrukning 3-4 lit/mil. Vid medel - fullgas går den bra.
Om precis alla symtomer ovan stämmer in samtidigt då har en soleniod till Rave systemet fastnat ihop. Det sitter 2st innanför o ovanför start app. Du ser dom om du följer svarta slangen från Rave porten.
Detta betyder att Rave portarna fastnar i fullt öppet läge, vid avstängd motor kan man dra av 1st slang från Rave ventilen så hör man att det pyser till,(vacum) och den åker ner.
Det kan gå att fixa den med lite tryckluft blås direkt i ventilen för stunden men den bör bytas.
För den som inte vill skruva själv, ta bort variatorskyddet och bara titta på Rave ventilen,du ser gummibälgen vart den är i höjd,jämför med en annan XP 800 R
Har även sett en Lynx 800 -09 som buntbandet på Rave ventilen suttit för långt ut på slangen och ihopdragen så hårt att det var i princip stopp.
Även pratat med en Lynx åf vars en 800R -08 hade kablarna på solenioderna om kastade.
"ski-doo handlare i gällivare" Jungfall fixar dina problem, vad som står i Bosswebb väger 99% mer värt än en ren servicebok. Tänk praktiskt,om du tappar service boken efter en vecka så upphör väl inte garantin. Om mänskliga faktorn inte reggat det i Bosswebb kan du ta en utskrift från vägverket som styrker när du blev ägare till den.
"Jag förstår inte varför inte ÅF:arna är mer sugen på att ta in sånna hära "Service-meddelande/Garanti" jobb, eller får dom inte betalt av BRP?"
Någonting lär det bero på att du inte blir bjuden på kaffe och kaka när du lämnar skotern hos någon annan än du köpte den av. Det beror nog mest på handlar hedern,har du köpt av någon annan än på orten så vill han säga "det passar att komma nu" men hejdar sig och bokar in dig en vecka efter första lediga verkstads tid.