Projekt GLS Mountain Edition

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Tack igen!

jo grabben är nöjd, förhoppningsvis ännu nöjdare imorgon, då han ska få köra den!
Måste åka en omväg på sisådär 7 mil för att hämta den riktiga videokameran, så det blir nog bara mobilfilm denna helg, tyvärr...

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
mobilfilm är då bättre än inget. ska bli riktigt kul att få höra lite senare hur monstret går ospårat.

de är klart den snyggaste gls:en som jag har sett och antagligen kommer att se

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
Härligt med bilder! :) Nu saknas de bara en låååååååååång film av den när både du och pojken kör den (inte samtidigt nu) :D

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Nu är den ordentligt testad! Har hunnit köra 4 tankar med den, har säkert kommit typ 4 mil på GPS'en på dom 4 tankarna... Absolut full mutter i 130-150 cm bottenlöst strösocker hela helgen, bortsett från första och andra tankarna som fick gå i inkörningens tecken... Man kommer lixom inte så långt i mil räknat, även om mattan har gått ohyggligt många mil...

Helt sjukt vilken snö, SANSLÖST kul!! Vi har suttit fast på alla tänkbara sätt och ställen. 2 rullningar med den också... Hehe...

Dessutom har grabben lekt plocke-pinn med den. Se bild... :shocked:

Som sagt, helt sjukt vad det är mycket snö!! Denna fastkörning, gjord av undertecknad, finns tyvärr dokumenterad på film.

Grabben inspekterar

[video=youtube;O49rT8V32o0]http://www.youtube.com/watch?v=O49rT8V32o0[/video]

Vad gäller framkomlighet, så är den ungefär lika med min Renegade 1200x med 44mm kammar. Men då vi får på bättre skidor på den så kommer jag att bli lämnad bakom med Gaden! Om vi kör sida vid sida rakt fram med full mutter, så kör GLS'en ifrån mig, men så fort man ska svänga lite, så dyker den, och då hinner jag ikapp. :p

Ett problem som uppstått några gånger är att den ibland surat ner sig helt plötsligt då man kör i djupsnön. Ganska säker på att det behövs en plåt vid avgasmynningen under buken, som styr bort lite snö. Måste dessutom bestycka ner lite på lågfart, surar lite då man fiskör. Perfekt färg på stiften vid hårdkörning, dock!

Skönt att allt lirar iallafall! Riktigt nöjd med lössnöegenskaper, trots orginalskidor och vikten!

Senast redigerad av en moderator:
4

426H

Grymt bygge! Tunneln blev riktigt snygg, kul att ni fick ihop motorn innan snön smält ihop.

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Härligt, man ska köra in som man ska bruka grejorna, blir en glad påsk för grabben.

Hur är föret uppöver Malmens Väg efter det senaste snöfallen, de borde väl preparera i veckan?, har ev planer på att köra härifrån till stugan i veckan om förslaget antas av en" bekväm" kompis men 35 mil ospårat med kälke tar ju 2 dar även med en Commander i skogslandet

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Hur är föret uppöver Malmens Väg efter det senaste snöfallen, de borde väl preparera i veckan?
Just nu är skicket på leden ganska dåligt, men jag hoppas och tror att den prepareras nån av de närmaste dagarna, det brukar göras före påsk. Synd bara att det ska regna och bli plusgrader, då håller den nog inte så länge. Hårt trafikerad nu, då jag åt frukost igår räknade jag till 17 passerande skotrar på väg uppåt, och det var en period på ca en halvtimme...

Grymt bygge! Tunneln blev riktigt snygg, kul att ni fick ihop motorn innan snön smält ihop.
Tack, kul att höra!! :-D

snowmobileer

Välkänd medlem
27 maj 2009
366
0
16
Ofta ni fortfarande så sjukt med puder?? när vi väl fick puder kom idrotten ivägen:argh:
fa´n vad cool den blev :nod:

snowmobileer

Välkänd medlem
27 maj 2009
366
0
16
Ofta ni fortfarande så sjukt med puder?? när vi väl fick puder kom idrotten ivägen:argh:
fan vad cool den blev :nod:

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Tack, tack!
Har skruvat halva dan idag, den har jävlats lite då man plöjer ner i pudret med nosen före. Det känns som om man får soppatorsk ibland. Har rengjort soppapump och förgasarna noggrannt, hittade lite skit i ena lågfartsmunstycket, det var det enda synliga... Konstigt.
Kan man tappa all effekt om det kommer snö på pipan? Känns som det blir 35 hästar helt plötsligt...?
Då man lyckas hålla näsan ovanför snön funkar det hur bra som helst. Har kört flera mil ospårat idag med näsan ovanför snön, utan minsta bekymmer.

Nån som känner igen fenomenet?

Stelt

Välkänd medlem
5 nov 2008
1.088
0
16
Luleå
Blir pipan kall tappar man otroligt med effekt i motorn.
Täppa igen huven och sätta en plåt framför utblåset kommer nog hjälpa mycket.

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Nån som känner igen fenomenet?
Bara göra som man gjorde förr om du inte har lite mesh eller större Frogskinz i närheten, var försiktig när du tar av "påskakärringen" strumpbyxorna;) så går de att återanvända som på maskinen där det behövs, om hon är så modern att inga strumpbyxor finns i huset så borde Hillevi ha på affärn då det finns många äldre på bygden.

Glad påsk

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Låter som att det blir meshanisering av ett gäng hål i huven, då alltså!!

Ska ägna närmaste dagarna åt att fundera ut nån finurlig Frogskins-lösning som är löstagbar vid behov av mer kylning. Om man täcker för de 4 hålen längst ner på huven borde man klara sig ganska bra. Kommer nog göra en lång enhet som man "klickar fast" på nåt snyggt sätt från utsidan. Vill inte täta inifrån, då kommer det sätta igen hålen med snö direkt, eftersom hålen är försänkta, då blir det Bye-bye kylning.
Hmmm... Nu "ser" jag lösningen... Fan, det blir nog bra det här!

Måste bara säga att jag är så sjukt nöjd med hur den tar sig fram... Jag reviderar mitt tidigare påstående där jag sade att den är lika med Gade1200'an. Nu då jag fått köra den själv lite mer, och lärt mig hur man hanterar den (lite annorlunda jfr med Gaden, man måste vålda och bryta mer), så säger jag såhär: Hej då Renegade. Gjorde en klättring upp på ett berg som jag inte klarade med Gaden, och med GLS'en passerade jag krönet i ca 60km/h. Gick hur bra som helst... Fan vad kul! Känns som att den börjar "lossna" lite mer i motor och variatorer, verkar få ut mer effekt då bitarna har fått snurra ett tag. Fin inkörning... Fast det är väl bra att lära den att veta hut från första början!!

Tack för edra tankar!!
Glad påsk!

Last edited:

zleric

Välkänd medlem
30 maj 2008
1.856
1
38
Luleå
Blir pipan kall tappar man otroligt med effekt i motorn.
Täppa igen huven och sätta en plåt framför utblåset kommer nog hjälpa mycket.
Är avgasbandage något som kanske också skulle kunna hjälpa? :)