Projekt GLS Mountain Edition

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Har just fått lite input av 2stroke, han tror att den har snöskurit. Kan mycket väl vara så, då jag och grabben var och bombade sinnessjukt mycket puder ett par dagar under senvintern förra året.

Känns lite bättre att man kanske inte orsakat detta själv, med ren och skär dumhet. (Skitdålig ordvits...) :tape:

Så nu blir det RIKTIGA filter med pudersockor!

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Funderat på namn ännu, förutom GLS ME, i Kvikkjokk fanns det på 70 talet en levnadskonstnär som alltid hade en ny maskin, delarna bestod av det som fanns tillgängligt för stunden och tiden, dock var den varje år ny då namnändelsen ändrades till innevarande år.

Skotern hette "Gavolk 1976", "Gavolk 1977" osv, håller på att scanna in och söka igenom en scanback med gamla diabilder från 70 talet så kanske kanske man hittar någon bild på den, slänger in den någonstans på forumet i så fall.

"GLS Mountain Edition, Bcool 2010 limited" kanske

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Hej alla!

Om ni tror att vi gett upp, så tror ni fel. Kändes dock som att man ville ge upp då motorn visade sig vara halv-skuren, då man fått 3-4 timmars sömn om nätterna två veckor i rad för att man ville göra färdigt... :(

Statusen just nu är att cylindrar är fixade, men kolvar i överdim 0,020" visar sig vara svåra att få tag på just nu... Restade. Ger det några dagar till, sen måste jag beställa från USA med expressfrakt, det hinner ju bli sommar annars innan vi fått ihop den.

Om nån har kolvar till 583 eller 643 (samma kolvar) med rätt överdim, dvs ca 0,5mm, så är jag VÄLDIGT INTRESSERAD AV DOM! Helst inte Kimpex...

Har även fixat ett LED-bakljus från super-custom-lulllull-leverantören Biltema...:eek:

Återkommer när mer prylar dykt upp!

LtNil

Välkänd medlem
3 nov 2008
563
0
16
Boden
Jag har ett par begade 583 kolvar o,50 ödim som du kan få om du har vägarna förbi sävast.
Jag byte på min gamla i förebyggande syfte.
Mvh Pelle

edit: såg inte datumet på ditt senaste inlägg förrän nu. jaja vil du ha dem så får du dem

Last edited:

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Jag har ett par begade 583 kolvar o,50 ödim som du kan få om du har vägarna förbi sävast.
Jag byte på min gamla i förebyggande syfte.
Mvh Pelle

edit: såg inte datumet på ditt senaste inlägg förrän nu. jaja vil du ha dem så får du dem
Haha, ironiskt nog så hämtade jag ut mina nya kolvar idag! Men tack iallafall... Saknar dock cylinderfotspackningar ännu. Limmar ihop dom gamla om jag inte hinner få dom nya. Kanske.

Så nu rullar projektet igång igen, ska vara injusterad och klar till nästa helg...

(Måste skynda på så man får in nästa objekt i garaget. Blev ägare av en till bandförsedd manick idag.)

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
Har en 0.6 packning om du behöver, men det är dock till en 670 denna packning, det var väl samma block om jag minns rätt?

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Har en 0.6 packning om du behöver, men det är dock till en 670 denna packning, det var väl samma block om jag minns rätt?
Har redan beställt, skulle få den på fredag. Men tack iallafall!! :hello:

Nu är man igång igen. Som vanligt är det minst 3 timmar för lite på dygnet, ska till jobbet om ca 4 timmar... :dizzy:

Hade hit farsan som assistent ikväll, ungjäkeln springer ju bara efter tjejer nuförtiden... :shocked: Vi har förlängt åttielva kablar till styret, trodde det flesta skulle vara långa nog för styrhöjaren, men nej. Oväntat. Fick förlänga ALLA för att det skulle bli bra... Konstaterade att jag måste köpa en större lödkolv, min fjutt orkar ju knappt om det är fler än tre kablar som ska lödas ihop. Av denna anledning skulle jag starta upp min lilla tändargasdrivna brännare och löda med den. Slutade med att det sprutade eld åt alla j-a håll från den, trodde ett tag att jag skulle elda upp både garage, mig själv och farsan. Bannade skitgrej. Hamnade i metallskrotlådan per omgående. :mad2:

Tillbaka till ämnet, har gömt alla kablar i stålomspunnen slang uppe vid styret. Blev ganska bra, om jag får säga vad jag tycker! (se bild nedan)

Har förutom det satt fast förvaringslådan som sitter under dynan, nitat fast klammer för kabeln till bakljuset i tunneln, förlängt/bytt ut kablarna till bakljuset, börjat tillverka en vinklad hållare för bakljuset (Det f-bannade baklyset pekar ju upp i rymden, ser ju skitdumt ut).

Fortsättning följer...

Stålomspunna kablar

:hello:

Senast redigerad av en moderator:

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Hade hoppats på uppstart i helgen, men fick inte cylinderfotspackningen jag beställt i fredags... Typiskt!

Håller på med lite allt möjligt på den nu, börjar vara slut saker att skruva i!!!

Tur att man har hämtat nyförvärvet ikväll, så man har nåt att skruva i framöver. :)

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Nog finns det alltid saker att skruva i, väntar på delar själv för att överhuvudtaget kunna köra så puts och skruv har dominerat i veckan men det går ju bara att polera primären en gång och sekundären har jag inte att putsa den är på annat ställe.....:)

Hmm, dock står det en 10:as Xtrim 600 etec i garaget också just nu som kanske skulle behöva molekyleras inatt, visst är det ett måste när man skall montera gps på dem?:)

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Blev lite gjort ikväll också. Men nu finns det inget mer att göra förrän motorn är ihopsatt!!! :shocked: Allt annat är "färdigt"!!

Fladderstänka på plats

Täckplåt pga framflyttat styre

Börjar likna nåt! Saknas bara lite snö under den... Men nu är det nära! :becky:

Om inte packningen kommer imorgon blir jag tokig... Måste ju få sätta ihop, bestycka om, ev skära ner kammarna på mattan innan nästa helg, ty då börjar min påskasemester!! :biggrin1:

Senast redigerad av en moderator: