Lämplig dragbil

Andreas_H

Välkänd medlem
11 nov 2006
258
0
16
Horrsjön
jag drar med min 965(v90) 3 liters 6a på 204 hk nivåreglering bakhjulsdrift. å det går oförskämt bra att dra med den. är super nöjd med bilen. men den ultimata drag bilen om man har BE kort å inte behöver ta hänsyn till pengar så skulle jag ta en dodge ram med v8:an =) men ett mer rimligt alternativ är ju en xc70/xc90 d5 med awd (haldex). är riktigt fin å dra med. karnse blir en sådan längre fram i framtiden =)

Bear in da woods

Välkänd medlem
31 okt 2009
130
0
6
Sandviken
Kör en Subaru Forester 2,0s-turbo. Kanonbil att dra med. Har blivit utsedd till bästa dragbil i någon brittisk motortidning år efter år tydligen och det kan jag förstå.
Har haft Audi Quattro också som även de är utomordentliga dragare med riktig fyrhjulsdrift som inte krånglar.

Här är en orsak till att jag aldrig skulle köpa en volvo om jag specifikt vill ha fyrhjulsdrift, även om de nya haldexarna har blivit bättre. Se länk:
[ame]http://www.youtube.com/watch?v=XyLgYskj-oc[/ame]

zzaphod

Välkänd medlem
11 feb 2009
130
0
16
Västvärmland
Kör en Subaru Forester 2,0s-turbo. Kanonbil att dra med. Har blivit utsedd till bästa dragbil i någon brittisk motortidning år efter år tydligen och det kan jag förstå.
Har haft Audi Quattro också som även de är utomordentliga dragare med riktig fyrhjulsdrift som inte krånglar.

Här är en orsak till att jag aldrig skulle köpa en volvo om jag specifikt vill ha fyrhjulsdrift, även om de nya haldexarna har blivit bättre. Se länk:
http://www.youtube.com/watch?v=XyLgYskj-oc
Den där Volvon måste fyrhjulsdriften vara trasig på, sitter en tryckgivare som skall omdirigera oljetryck om det spinner fram så bakhjulsdriften går i. Denna var kass på min XC90 och då betedde sig bilen precis som den i filmen när dom skall uppför backen.

Mvh, Peder

forsBerg_

Välkänd medlem
22 okt 2009
344
0
16
Gävle
Den där Volvon måste fyrhjulsdriften vara trasig på, sitter en tryckgivare som skall omdirigera oljetryck om det spinner fram så bakhjulsdriften går i. Denna var kass på min XC90 och då betedde sig bilen precis som den i filmen när dom skall uppför backen.

Mvh, Peder
Håller med dig där ! Har själv en xc70 och mer än sådär klarar dom garanterat.

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
330XD skulle jag säga är en grym dragbil som även är rolig utan släp. En pickis är ju kanske inte så rolig till vardags.

Mvh, Peder
Okej, videon är inte rättvis, så dålig är inte Volvon. MEN... videon når utan tvekan fram med sitt budskap att Subarus konstanta 50/50 drift är mycket bättre än Volvos AWD. När det är som bäst fördelat är det väl 60(fram)/40(bak) på Volvo, plus att det inte börjar driva bak förän det spinner fram och då är det ju nästan försent, då har man ju redan tappat greppet. Jaa den fungerar givetvis mycket bättre än FWD men 4WD som är bättre om det är det man är ute efter.

MrMunken

Välkänd medlem
10 okt 2004
752
1
18
Rossön
Låter helnice dina planer, men har du hört talas om husvagn :rolleyes:
Vadå är det nått dom börjat sälja nu eller?? :p Anledningen jag vill ha ett lastbilssläp är att jag vill bygga själv, och jag vill ha plats i ramen för elverk, större vattentank, utrymme för ved till vedspisen och så vidare... ;)

Bear in da woods

Välkänd medlem
31 okt 2009
130
0
6
Sandviken

Mvh, Peder
Om så är fallet är det ju ganska dålig kvalitet då jag antar att de inte provkör gamla och utslitna bilar på Teknikens värld. Men men, har man inte behov av ngt annat och är nöjd med det så får det väl vara så.

För vår del är det mest frugan som drar en boggievagn med 650kg spannmålsmoppe och då är det bäst med riktig mekanisk 4wd eller vad man ska kalla det, med 50/50 fördelning. Inget viskotjafs mao.
Det är ofta lerigt i pållarnas naturliga miljö och jag har sett flertalet sätta sig fast ordentlig när man väl varit med på tävlingar och dyl.

Hade en Audi S6 -96a för några år sedan och hamnade i en situation då jag blev instängd av felparkerare. Drog då hästfinkan jag nämnde tidigare fullastad med skräp (menar inte hästen nu) ;) Körde på tomgång igenom 2dm blötsnö i lätt uppförsbacke och genom en halvmeter hög plogvall för att ta mig ut till vägen. Tuggade inte ens, men då väger den bilen strax under 2ton och utrustad med v8 :)

Hursomhelst så vill man ha problemfri fyrhjuldrift vet man vad manska välja :)
Mvh Björn

Ante4wd

Välkänd medlem
20 aug 2008
1.012
1
16
Lycksele
Ska nog prova dra minst en skoter i helgen med 740in så då får vi se hur den går ;)
Gissar att du menar Volvo 740, du borde inte få några större problem så länge vägen är plogad :dance:
Eller menar du Bmw 740??? Har dom ens drag???:hmmmm:

Själv drar jag med en Audi 80 Avant quattro, mycket fin dragbil!!!

Bean_75

Välkänd medlem
20 nov 2006
322
0
16
Luleå
Rattar en a4 avant tdi Quattro -00(med kcr box ca 140-145hk ist för 115hk & betydligt bättre vrid). Jag kommer aldrig köra ngt annat än 4wd. Visst kanske lite törstigare. Men de tar jag.
Får dra 1495kg på B-kortet.
Går bra & drar kring litern milen med stort fogelsta kåpsläp 2 skotrar plus packning. Ligger kring 85-90km/h (110-120 km/h vill den ha 1,2-1,3 l/mil)

Bear in da woods

Välkänd medlem
31 okt 2009
130
0
6
Sandviken
Rattar en a4 avant tdi Quattro -00(med kcr box ca 140-145hk ist för 115hk & betydligt bättre vrid). Jag kommer aldrig köra ngt annat än 4wd. Visst kanske lite törstigare. Men de tar jag.
Får dra 1495kg på B-kortet.
Går bra & drar kring litern milen med stort fogelsta kåpsläp 2 skotrar plus packning. Ligger kring 85-90km/h (110-120 km/h vill den ha 1,2-1,3 l/mil)
Håller med dig till fullo, en gång 4wd = aldrig mer utan :)

Fredriksson

Välkänd medlem
13 apr 2008
362
0
16
Nordmaling
Kan bara hålla med föregående talare; 4x4. Passat TDI 4-Motion -08. Med kåpsläp tuggar den på kring 100 på 6'an med en snittförbrukning på 0,68 till fjälls och 0,64 på vägen utför och hem. Drar ibland med Laredon också, dock är det enbart farten som bestämmer förbrukningen där. Inte påhängda släpvagnar eller andra yttre försök till påverkan. Är han duktig ska han ha mat :heh:

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA
4-motion är väl kanske inte den bästa 4hjulsdriften i framkomlighet....men väl i bränsleförbrukning, eftersom den är framhjulsdriven så länge det inte slirar. Nä det ska va riktigt 4hjulsdrift 50-50 konstant....gärna med diffrentialspärrar med.