Kyla/köld

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
Ja då det är väldigt kallt i det här långa landskapet just nu, så tycker jag det passar bra med en kyla/köld tråd, om ni admins anser att denna passar i snötråden så är det bara att ta bort.

Här i runt timråtrakterna är det -20 just nu, på tok för mycket tycker jag,:mmph:men man ska inte klaga för nån vecka sen var de plus:eviltongue::embarassed:
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
-20 här igår. Och då ska ni veta att havsluften gör att man verkligen fryser. I inlandet känns dessa temperaturer som plusgrader.

Dieselvärmarn har fått jobba i alla fall.
 

Pejij

Välkänd medlem
3 apr 2008
830
0
16
Arjeplog
Vi hade kring -30 igår, då var det kallt. Det är rena sommarvärmen idag när vi bara har -15 :)
 

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
Vi hade kring -30 igår, då var det kallt. Det är rena sommarvärmen idag när vi bara har -15 :)
fyfan:nuts:skulle inte rört en fot utanför dörrn,-20 här nu går knappt ut o skruva tappar känseln i händerna påengång:mad2::tongue1:
 

TBear

Välkänd medlem
21 dec 2007
540
1
18
Örnsköldsvik
För att utveckla tråden lite!
Berätta gärna era tips när ni åker skoter när det är riktigt kallt!
kallaste jag har åkt i var nog ca -25.
Brukar ni ha mer er nått extra?
Saker att tänka på!?!
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Generellt är det inga problem att vara ute i alla väder, det viktiga är att man känner sig själv och sin kropp dvs hur kroppen reagerar när det är kallt.
För kalenderbitaren finns det hur mycket information som helst men troligen har FM de mest kompletta när det gäller sambandet människa/maskin under vinterförhållanden, alla kan nog hitta något intressant i 1-3 kapitlet i Vintersoldat http://survival.michelblomgren.com/pub/vintersoldat.pdf

Personligen är alltid detta med
  • Termos med sötat te
  • Eldverktyg dvs yxa/såg, tändblock/tjärved
  • Ombyte strumpor och handskar.
Sedan kan/bör man tejpa för ansiktsmask och glasögonens utsatta ställen typ tinningen, näsa mm så att man helt eliminerar kölddraget.
Bra är också att montera köpta eller egentillverkade vinddeflektorer för händer, knän och en hög ruta (eller enkelt monterad förhöjning som är löstagbar) som skyddar ansiktet.

Hur och var man kör när det börjar vara -20 och kallare är ju personligt bara man kommer ihåg att man kan behöva ta sig hem utan hjälp av den egna snöskotern och mobilen är urladdad pga kyla eller har inte täckning

:)Kyla är din vän då du kan hantera den rätt:)
 

Hans_J

Välkänd medlem
12 aug 2009
390
0
16
Vilhelmina kallast i Sverige
Västerbotten 18 dec 07:54
I Gielas i Västerbotten uppmättes landets lägsta temperatur under natten till fredagen, skriver VK. Termometern visade på -37,2 grader. Vilhelmina flygplats hade -32,3. Umeå flygplats hade som lägst -19,7 grader.

;)
 

spitchen

Välkänd medlem
5 dec 2008
836
0
16
Dala Järna
-20 och det är kallt som helvete att åka skoter med trasiga handtagsvärmare. Tack och lov för att man har fläktkylt att värma händerna i :ciao:
Ryssmössan har då kommit på nu iaf.

3e draget startade Ockelbon på :tongue1:
 

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Förra vintern körde jag i sjukt kallt väder. Va ungefär -25 när vi lämnade strömsund, när vi kom fram till platsen vi skulle till hade temperaturen sjunkit till en bit under -30.. Handtagsskydden och värmarna på max hjälpte knappt, och då har jag riktigt tjocka och varma handskar. Hjälvluvan var helt stelfrusen framtill, såg ut som man hade plastat med glasfiber så hård å stel va den. Tog en hel dag att köra till platsen som inte låg spec långt bort alls och sen tillbaka utan att leka då de va för kallt. :S
 

ENordstrom

Välkänd medlem
20 nov 2006
1.126
0
36
Skellefteå
Vilhelmina kallast i Sverige
Västerbotten 18 dec 07:54
I Gielas i Västerbotten uppmättes landets lägsta temperatur under natten till fredagen, skriver VK. Termometern visade på -37,2 grader. Vilhelmina flygplats hade -32,3. Umeå flygplats hade som lägst -19,7 grader.

;)
Hehe, jag har stuga där ;) Är fan alltid "kallast i landet"

Gillar starkt att det är kallt, får gärna hålla i sig ett tag så vi får fina isar!:ciao: