saablar

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
http://www.gp.se/ekonomi/1.274647-gm-lagger-ned-saab
Så gick det med det.
Rent ekonomiskt är affären enkel men visst kommer jag att sakna Saab.


"...och skeppet gick i kvav
"
skepp ohoj
 

fredrick

Välkänd medlem
12 okt 2005
474
0
16
Avesta
Blir nog inte så spc lätt att starta upp det igen efter att GM har sålt av alla maskiner osv... Inte i samma omfattning iaf. Synd om dom som bor där..
 
D

Draken

Totalt 8000 pers inräknat underleverantörerna blir utan jobb........lysande!! :tsk:
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Saab har förlorat 45 miljoner i veckan - i elva år.... :eek:

Jag har tänkt tanken på skoj nån gång att "tänk om man fick köpa Saab för en krona"...men man skulle torska 250 000 kr i timmen på det...typ gå i personlig konkurs på sisådär en kvart.... :eek: :eek:
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
Inte direkt oväntat var det någon som såg Koenigsegg eller Spiker som realistiska långsiktiga ägare av Saab?

Såklart väldigt bittert för alla som förlorar jobben, men det är bättre att bita i det sura äpplet nu än att staten går in och köper Saab då kan man snacka om bortkastade skattepengar
 

buchtasdf

Välkänd medlem
18 maj 2008
120
0
6
Haparanda
Saab har aldrig varit något speciellt märke för mig, så de spelar ingen roll. Men jag tänker på alla stackare som blir utan jobb. och just i den här tiden på året, de är förjävligt!
 

Booonie

Välkänd medlem
17 nov 2007
190
0
16
Luleå
det är ju svårt att driva ett företag som går med förlust hela tiden. lika att lägga ner.
Synd dock för alla som blir arbetslösa
 

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
4,4 miljoner kommer det kosta staten årligen att förlora Saab, om nu inte samtliga hittar nya jobb direkt.
Vad betyder det för oss svenskar kan man fråga sig?
Höjd skatt?

Det blåser dystra och kalla vindar genom Svea rike...
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
4,4 miljoner kommer det kosta staten årligen att förlora Saab, om nu inte samtliga hittar nya jobb direkt.
Vad betyder det för oss svenskar kan man fråga sig?
Höjd skatt?

Det blåser dystra och kalla vindar genom Svea rike...
Antar att du menar 4,4 Miljarder...
 

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA
mm man kan inte ha kvar ett företag för att det ska finnas jobb.....det håller inte i längden. Sen att det kommer kosta staten 4.4miljarder om året om saab försvinner är ju om alla inte får ett nytt jobb....nu kommer nog dom flesta skaffa ett anant jobb(dock inte alla) men 4.4miljarder är nog enda en bra affär jämfört med vad det hade kostat staten att driva ett företag som Saab. Har man inte en småbil i sortimentet så är man dömd att försvinna, speciellt när man tar betalt för en premiumbil men leverar en lågprisbil.
 

GST Spyder

Välkänd medlem
12 feb 2009
401
19
18
Rössjö / Örnsköldsvik
hur man än vrider och vänder på det så är det markanden som styr, och tyvärr köper inte tillräckligt många människor SAAB. Väldigt enkelt.
Naturligtvis otroligt synd om alla det drabbar och det är en tragedi för ¨många, men ett företag finns till för att tjäna pengar, inget annat. Om då företaget går back så mycket som SAAB gjort så är det oundvikligt att det läggs ner.
 

Jaacob

Välkänd medlem
22 okt 2009
560
0
16
Luleå
Inte direkt oväntat var det någon som såg Koenigsegg eller Spiker som realistiska långsiktiga ägare av Saab?

Såklart väldigt bittert för alla som förlorar jobben, men det är bättre att bita i det sura äpplet nu än att staten går in och köper Saab då kan man snacka om bortkastade skattepengar
Hörde att Koeningsegg skulle göra Saab till en "lyxbil" och ska man köpa en lyxbil är nog Saab bland det sista jag skulle välja..
 

Marqus91

Välkänd medlem
18 okt 2007
556
1
16
Sandviken
Inte direkt oväntat var det någon som såg Koenigsegg eller Spiker som realistiska långsiktiga ägare av Saab?

Såklart väldigt bittert för alla som förlorar jobben, men det är bättre att bita i det sura äpplet nu än att staten går in och köper Saab då kan man snacka om bortkastade skattepengar
Äntligen en kille me lite vett i huve, vafan ska staten bry sig om detta ? Hade det var rött-styre hade vi vart 5miljader fattigare, och visst synd om alla som förlorar jobben, men vafan saab har ju fan gott back i 20år. Skitbilar med prislappen från BMW, klart man går back då :eek:
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Å nu har Spyker köpt saab.
Oavsett hur det kommer att sluta så tror jag att spyker har förmågan att ge trovärdighet till saabs premiumsatsning. Vidare så tror jag att dem har de ekonomiska musklerna för att vända på de röda siffrorna. Om de gör allt rätt det vill säga.
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
Ger det där max några år

Enda chansen för dom att klara sig är att lägga ner den storskaliga biltillverkningen och satsa på premiumbilar, men vem sätter Saab och premium i samma mening?