saablar

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.259
80
48
Övik
Minus och minus kanske kan bli plus här med, vem vet :) Hoppas dom börjar bygga bilar, och inte fortsätter med saabar.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Jag har surfat runt lite och hittade ett påstående någonstans om att Lars Carlström gjort ett uttalande om att saab ska ha gått med vinst så sent som 2007. Men att pga GM:s internfaktureringssystem så visades minussiffror i slutändan. Och efter lite mer surfande så har jag sett några tidningsartiklar som i princip säger samma sak mellan raderna. Men å andra sidan så såldes strax under 100 000 bilar 2007 och numera säljs en tredjedel så mycket.

Jag vet inte. GM hade ju knappast haft kvar saab så länge om de verkligen gjorde förlust hela tiden under 20 år.

Men vad man än säger. Jag skulle gärna vilja se saab ta upp rallysatsningen igen. Kanske byggd på en lagom hårig 9-3x viggen. I samma stil som japsarnas evosar. *mys* :D
 
4

426H

Jag har surfat runt lite och hittade ett påstående någonstans om att Lars Carlström gjort ett uttalande om att saab ska ha gått med vinst så sent som 2007.
Ja vad skall man tro? Jag läste en analys där det hävdades att saab aldrig gjort vinst ett enda verksamhetsår. Scania dolde förlusterna bland sina lastbilsvinster. GM tror jag inte har tjänat en krona på saab i alla fall.
Tycker det nästan är synd att denna dockusåpa får en fortsättning. Tror att spyker kommer att hålla ut som ägare i max två år. Och, vi skattebetalare kommer tyvärr att förlora ett antal miljarder under tiden.
 

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Ger det där max några år
Enda chansen för dom att klara sig är att lägga ner den storskaliga biltillverkningen och satsa på premiumbilar, men vem sätter Saab och premium i samma mening?
I USA ses SAAB som en något ''finare'' bil och är mer som en premiumbil fast inte så vräkig och skrytig :)

- - - - - - -
läste nånstans att GM förlorade runt en halv miljard dollar per år på att äga SAAB men vet inte om de stämmer.
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
I USA ses SAAB som en något ''finare'' bil och är mer som en premiumbil fast inte så vräkig och skrytig :)

- - - - - - -
läste nånstans att GM förlorade runt en halv miljard dollar per år på att äga SAAB men vet inte om de stämmer.


En bil med en minst 12 år gammal kaross en finare bil?
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
Uppenbarligen ser inte nog många det som en fin bil med tanke på resultaten

Skulle Saab sälja i Usa eller nånstans för den delen så hade nog GM inte varit så sugna på att sälja


Enda jag någonsin hört någon utlänning säga om Volvo är trygg familjebil